• Psychologia przemysłowa

Psychologia przemysłowa

  • Autor: Markiewicz Katarzyna
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-7930-477-6
  • Data wydania: 2014
  • Liczba stron/format: 218/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

45,00 zł

11,25 zł

Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 11,25 zł

75% taniej

Darmowa dostawa od 200 zł

Wysyłka w ciągu 24h


Dostępność: Duża ilość w magazynie

Książka zawiera informacje o początkach i historycznym tle rozwoju psychologii przemysłowej. Ukazuje związek między psychologią przemysłową, psychologią pracy i psychologią zarządzania. Ważną część książki stanowią informacje na temat zadań współczesnych psychologów przemysłowych, jak B+R czy projekt Mars 2030.

Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61

Recenzja

prof. Zbigniew Zaleski, Instytut Psychologii KUL:

Tematyka książki jest dobrze ugruntowana historycznie. (…) Autorka przywołuje wiele interesujących a mało znanych, lub wcale, faktów, nazwisk, miejsc naukowych, co nie jest łatwo dostępne dla Czytelnika w fachowej literaturze. Wynosi na powierzchnie debaty wkład polskich prekursorów psychologii przemysłowej. Tekst czyta się dobrze, autorka (…) zapowiada i kończy rozdziały hasłami-pytaniami pomocnymi w recepcji i retencji treści. Czas poświęcony tej lekturze to czas niestracony, a Czytelnikiem może i winien być student psychologii, psycholog pracy, pracodawca, menedżer, kierownik ludzkiego zespołu.

Autor książki

Markiewicz Katarzyna

dr hab., prof. UMCS, psycholog, specjalista w zakresie restrukturyzacji przedsiębiorstw i prewencji bezrobocia. W latach 1995-2005 współpracowała z Centrum Kształcenia Menedżerów Przemysłowych w Lublinie jako trener-szkoleniowiec (cykle szkoleń m.in. dla: Daewoo Lublin, Johnson & Johnson, El-dorado, Cukrownia Krasnystaw, Fabryka Łożysk Tocznych, Montex Lublin, Ferno Lubartów, Elektrociepłownia Połaniec, Centertel Lublin, Zakłady Energetyczne Toruń, Płock, Olsztyn, Gdańsk). Realizowała szkolenia tematyczne dla kadry kierowniczej średniego szczebla z zakresu miękkich kompetencji menedżerskich, podnoszenia sprawności działań w sytuacjach nietypowych (wykorzystanie metody survival), budowania zespołu zadaniowego, wprowadzania zmiany organizacyjnej. Prowadziła treningi integracyjne, szkolenia dla pracowników z zakresu psychologicznych aspektów sprzedaży. Przygotowywała i realizowała procedury rekrutacyjne klasyczne i nowoczesne oraz przeprowadzała oceny kompetencji zawodowych kandydatów. Uczestniczyła w przygotowaniu zespołów pracowniczych do negocjacji z inwestorem strategicznym. Zainteresowania zawodowe: psychologia rozwoju człowieka, psychologia przemysłowa (zarządzanie społecznym i intelektualnym potencjałem organizacji, psychologia pracy i organizacji), psychologia kliniczna.

Spis treści:

Wprowadzenie

Podziękowania

Rozdział 1. Tło historyczne

1.1. Okres preindustrialny
1.2. Rewolucje przemysłowe – rys historyczny
1.3. Współczesny wymiar przemian przemysłowych
1.3.1. Formy własności przemysłowej
1.3.2. Udział osób nieletnich w przemyśle
1.4. Industrialne i postindustrialne formy aktywności
Podsumowanie
Pytania do rozdziału

Rozdział 2. Współczesny charakter przemysłu

2.1. Nowoczesne koncepcje stymulowania innowacyjności – strategie B+R
2.2.1. Analiza strategii B+R
2.2. Finansowanie nauki  
Podsumowanie  
Pytania do rozdziału  

Rozdział 3. Początki psychologii przemysłowej

3.1. Twórcy psychologii przemysłowej i ich osiągnięcia  
3.2. Wpływ I wojny światowej na psychologię przemysłową  
3.3. Psychologia przemysłowa po II wojnie światowej
3.4. Aktualny stan psychologii przemysłowej
3.4.1. Europejskie korzenie psychologii przemysłowej
3.4.2. Psychologia przemysłowa w Polsce
Podsumowanie
Pytania do rozdziału

Rozdział 4. Początki współczesnej psychologii przemysłowej i organizacyjnej  

4.1. Ustalenia terminologiczne
4.2. Jak w psychologii przemysłowej narodziło się zainteresowanie zasobami społecznymi organizacji?
4.2.1. Zarządzanie w stylu behawioralnym
4.2.2. Przełom w podejściu do problematyki zarządzania kapitałem społecznym  
4.2.3. Udział psychologii postaci w pogłębianiu wiedzy z obszaru zarządzania kapitałem społecznym organizacji
4.3. Zarządzanie kapitałem społecznym: między psychologią humanistyczną a założeniami psychologii pozytywnej
4.3.1. Zmiana w podejściu do idei zarządzania ludźmi w pracy
4.3.2. Organizacja zhumanizowana
4.3.2.1. Zarządzanie potencjałem ludzkim według F.I. Herzberga
4.3.2.2. Podejście McClellanda do teorii i praktyki zarządzania motywowaniem
4.3.2.3. Model właściwości pracy
Podsumowanie
Pytania do rozdziału

Rozdział 5. Zadania psychologów przemysłowych

5.1. Analiza pracy
5.1.1. Dobór personelu
5.1.1.1. Assessment Center (A-C)  
5.1.1.2. Kim są asesorzy w A-C
5.1.1.3. Zadania A-C
5.1.2. Etyczne problemy badań oceniających
5.1.3. Błędy oceniania
5.2. Ocena funkcjonowania organizacji
5.2.1. Zarządzanie wydajnością
5.2.2. Zarządzanie wiedzą – Model SECI
5.2.2.1 Ocena zespołowych uwarunkowań realizacji zadania
5.2.3. Motywowanie zespołu – źródła motywacji
5.2.4. Postawy wobec pracy  
5.3. Wspieranie rozwoju i zmian organizacyjnych
5.3.1. Oczekiwania
5.3.2. Komunikacja
5.3.3. Relacje z innymi
5.3.4. Środowisko  
5.4. Ocena skuteczności programów pracy
5.5. W stronę przyszłości
5.5.1. Niezawodność
Podsumowanie  
Pytania do rozdziału

Rozdział 6. Warunki pracy  

6.1. Środowisko, miejsce i przestrzeń pracy  
6.1.1. Strukturalność, relacyjność i emocjonalność jako wskaźniki definicyjne  
6.1.2. Przestrzeń, środowisko i miejsce pracy
6.2. Organizacja przestrzeni pracy  
6.2.1. Zarządzanie przestrzenią roboczą  
6.2.2. Komfort przestrzeni roboczej a komfort funkcjonalny
6.2.3. Aktywność pracowników w zarządzaniu przestrzenią i środowiskiem pracy
6.2.4. Moderatory oceny środowiska prac
6.3. Psychologiczne aspekty pracy
6.3.1. Model kontroli pracy (Job Demand Control)
6.3.2. Model witaminowy  
6.3.3. Model zdarzeń afektywnych
6.4. Umiejscowienie kontroli (LoC – locus of control)
6.4.1. Zastosowanie modelu LoC w badaniach prozdrowotnych
6.4.2. Zastosowanie modelu LoC w badaniach preferencji edukacyjnych
6.4.3. Zastosowanie modelu LoC w badaniach ekonomicznych
Podsumowanie  
Pytania do rozdziału

Rozdział 7. Motywowanie i motywacja w zarządzaniu

7.1. Istota motywacji  
7.1.1. Motywowanie versus motywacja
7.2. Neuronalne mechanizmy motywacji  
7.2.1. Motywacja a struktury mózgu
7.2.2. Motywacja a fizjologia mózgu  
7.2.3. Motywacja w kontekście triady elektryczno-architektoniczno-chemicznej mózgu  
7.3. Mózgowe mechanizmy motywacji a obserwowanie innych
7.4. Kontekstualne podejście w badaniach nad motywacją  
7.4.1. Teoria samostanowienia jako zintegrowany system  
Podsumowanie  
Pytania do rozdziału

Rozdział 8. Kontrakt psychologiczny a jakość pracy

8.1. Istota kontraktu psychologicznego  
8.1.1. Znaczenie oczekiwań i zobowiązań w kontrakcie psychologicznym  
8.2. Typologia kontraktów  
8.2.1. Znaczenie wsparcia organizacyjnego dla skuteczności realizacji kontraktów
8.3. Skutki naruszenia kontraktów
8.3.1. Modelowy kontrakt relacyjny na przykładzie stylu zarządzania braci Jabłkowskich  
8.3.2. Style kierowania a kontrakt psychologiczny
8.3.2.1. Wywieranie wpływu w organizacjach według Roberta R.P. Frencha i Bertrama H. Ravena
8.3.2.2. Style wywierania wpływu według Petera Makina
8.3.2.3. Lider czy przywódca  
8.4. Zasadność kontraktu psychologicznego we współczesnym świecie  
Podsumowanie  

Pytania do rozdziału
Zakończenie 
Post Scriptum  
Literatura