• Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu

Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu

  • Autor: Kwiatkowski Stefan M. Michalak Joanna M. Nowosad Inetta redakcja naukowa
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-7641-462-1
  • Data wydania: 2011
  • Liczba stron/format: 328/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

60,00 zł

54,00 zł

Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 54,00 zł

10% taniej

Darmowa dostawa od 200 zł

Wysyłka w ciągu 24h


Dostępność: Duża ilość w magazynie

Kategoria przywództwa jest przedmiotem zainteresowań różnych dyscyplin naukowych. W sposób naturalny ma więc charakter interdyscyplinarny. Łączy podejścia charakterystyczne dla filozofii, psychologii, socjologii, teorii zarządzania i pedagogiki. W przypadku pedagogiki uwagę skupia szkoła i jej lokalne otoczenie. Szkoła rozumiana jako instytucja w strukturze systemu edukacji jest miejscem interakcji zachodzących między grupami wewnątrzszkolnymi – dyrekcją, nauczycielami, pracownikami administracyjnymi, uczniami i rodzicami. W szerszej perspektywie dochodzą relacje między szkołą a jednostkami samorządu terytorialnego i władzami oświatowymi, a także między szkołą a funkcjonującymi w jej otoczeniu instytucjami i społecznością lokalną – generalnie rzecz ujmując: między szkołą a grupami zewnętrznymi w stosunku do niej.

W każdej z wyróżnionych grup wewnątrzszkolnych można zidentyfikować, podobnie jak w otoczeniu społecznym szkoły, przywódców rozmaitego rodzaju. W szkole jednak, w odróżnieniu od jej otoczenia zewnętrznego, można w sposób intencjonalny tworzyć warunki do kształtowania postaw sprzyjających rozwojowi predyspozycji przywódczych. Rodzi się w tym kontekście pytanie o celowość takich zabiegów, ich granice, a także stosowane formy i metody. Próbę odpowiedzi na te pytania Autorzy podjęli w prezentowanej publikacji. Autorami są zarówno teoretycy, jak i praktycy – pracownicy naukowi, studenci, przedstawiciele organizacji powołanych do wspomagania rozwoju systemu edukacji.

Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61

Autor książki

Kwiatkowski Stefan M.

Prof. dr hab. dr h.c. multi. Prorektor (2012-2016) i rektor (2016-2020) Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie (1993-2007), przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN (2007-2011), sekretarz naukowy Komitetu Prognoz Polska 2000 plus przy Prezydium PAN (2007), członek Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów (2011-2012), dr h.c. Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie (2010) oraz Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. M. Dragomanowa w Kijowie (2017), od 2003 roku członek zagraniczny Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy. Autor ponad 680 artykułów, autor, współautor, redaktor naukowy 103 druków zwartych. Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2001), Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (2008) oraz Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (2017); laureat nagrody Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za całokształt dorobku (2018). ORCID: 0000-0001-6312-2732.

Michalak Joanna M.

Nowosad Inetta

Spis treści:

Wstęp
 
Część I. Przywództwo edukacyjne – konteksty rozwojowe

Typologie przywództwa
Stefan M. Kwiatkowski
 
Przywództwo dla uczenia się. Jak wyjść poza schemat?
Grzegorz Mazurkiewicz
 
Przywództwo i jego wyzwania w warunkach kultury neoliberalnej
Joanna M. Michalak
 
Od rozwoju szkolnictwa do rozwoju szkoły
Inetta Nowosad
 
Integralna zmiana w edukacji – rola lidera
Piotr Błajet, Beata Przyborowska
 
Część II. Przywództwo w szkole

Przywództwo w szkole: „powierzchowna retoryka” czy konieczny warunek zmian?
Alicja Korzeniecka-Bondar
 
Kierowanie szkołą: rola dyrektora – partycypacja nauczycieli
Bożena Tołwińska

Rola lidera edukacyjnego w kształtowaniu kultury organizacyjnej szkoły
Izabela Bednarska-Wnuk
 
Dyrektor szkoły liderem międzynarodowych projektów edukacyjnych. Implikacje dla rozwoju szkoły
Liliana Budkowska
 
Międzykulturowe uwarunkowania postaw liderskich nauczycieli w europejskich projektach edukacyjnych
Julia Płachecka
 
Nauczyciel w roli szkolnego lidera wspierającego zdolności i uzdolnienia uczniów
Beata Dyrda
 
Role uczniów w grupach zadaniowych wymagających współpracy
Jarosław Bąbka
 
Partnerstwo między nauczycielami i rodzicami a nauczyciel w roli lidera
Krzysztof Polak
 
Studenckie koła naukowe, czyli na liderskim stażu
Agnieszka Przybylak, Marcin Rojek

Część III. Przywództwo w otoczeniu szkoły
 
Okręgowe zespoły do pracy z danymi: wspieranie efektywnej pracy z danymi w szkołach
Robb Geier, Małgorzata Marciniak, Stephen Smith
 
Sztuka w przestrzeni „trzeciej”. O tym, jak sztuka teatralna może rozwijać środowiska lokalne
Teresa Wilk
 
Nauczyciel, lider – animator wobec lokalnego dziedzictwa kulturowego
Marek Sass
 
Liderzy z konieczności, czyli o formalnych i nieformalnych warunkach stawania się liderem w małej społeczności lokalnej. Typy liderów
Jacek Kurzępa
 
Wychowanie i edukacja dziecka jako dystynkcje stylu życia rodziców z klasy średniej
Mirosława Nyczaj-Drąg
 
Rola grupy rówieśniczej w procesie socjalizacji młodego pokolenia w warunkach zmiany społecznej
Agata Rzymełka-Frąckiewicz
 
Środowiska klientów pomocy społecznej a możliwości wykorzystania edukacji środowiskowej w kierunku wychodzenia z wyuczonej bezradności
Małgorzata Szpunar