• Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu

Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu

  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-7641-462-1
  • Data wydania: 2011
  • Liczba stron/format: 328/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

60,00 zł

54,00 zł

Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 54,00 zł

10% taniej

Darmowa dostawa od 200 zł

Wysyłka w ciągu 24h


Dostępność: Duża ilość w magazynie

Kategoria przywództwa jest przedmiotem zainteresowań różnych dyscyplin naukowych. W sposób naturalny ma więc charakter interdyscyplinarny. Łączy podejścia charakterystyczne dla filozofii, psychologii, socjologii, teorii zarządzania i pedagogiki. W przypadku pedagogiki uwagę skupia szkoła i jej lokalne otoczenie. Szkoła rozumiana jako instytucja w strukturze systemu edukacji jest miejscem interakcji zachodzących między grupami wewnątrzszkolnymi – dyrekcją, nauczycielami, pracownikami administracyjnymi, uczniami i rodzicami. W szerszej perspektywie dochodzą relacje między szkołą a jednostkami samorządu terytorialnego i władzami oświatowymi, a także między szkołą a funkcjonującymi w jej otoczeniu instytucjami i społecznością lokalną – generalnie rzecz ujmując: między szkołą a grupami zewnętrznymi w stosunku do niej.

W każdej z wyróżnionych grup wewnątrzszkolnych można zidentyfikować, podobnie jak w otoczeniu społecznym szkoły, przywódców rozmaitego rodzaju. W szkole jednak, w odróżnieniu od jej otoczenia zewnętrznego, można w sposób intencjonalny tworzyć warunki do kształtowania postaw sprzyjających rozwojowi predyspozycji przywódczych. Rodzi się w tym kontekście pytanie o celowość takich zabiegów, ich granice, a także stosowane formy i metody. Próbę odpowiedzi na te pytania Autorzy podjęli w prezentowanej publikacji. Autorami są zarówno teoretycy, jak i praktycy – pracownicy naukowi, studenci, przedstawiciele organizacji powołanych do wspomagania rozwoju systemu edukacji.

Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61

Spis treści:

Wstęp
 
Część I. Przywództwo edukacyjne – konteksty rozwojowe

Typologie przywództwa
Stefan M. Kwiatkowski
 
Przywództwo dla uczenia się. Jak wyjść poza schemat?
Grzegorz Mazurkiewicz
 
Przywództwo i jego wyzwania w warunkach kultury neoliberalnej
Joanna M. Michalak
 
Od rozwoju szkolnictwa do rozwoju szkoły
Inetta Nowosad
 
Integralna zmiana w edukacji – rola lidera
Piotr Błajet, Beata Przyborowska
 
Część II. Przywództwo w szkole

Przywództwo w szkole: „powierzchowna retoryka” czy konieczny warunek zmian?
Alicja Korzeniecka-Bondar
 
Kierowanie szkołą: rola dyrektora – partycypacja nauczycieli
Bożena Tołwińska

Rola lidera edukacyjnego w kształtowaniu kultury organizacyjnej szkoły
Izabela Bednarska-Wnuk
 
Dyrektor szkoły liderem międzynarodowych projektów edukacyjnych. Implikacje dla rozwoju szkoły
Liliana Budkowska
 
Międzykulturowe uwarunkowania postaw liderskich nauczycieli w europejskich projektach edukacyjnych
Julia Płachecka
 
Nauczyciel w roli szkolnego lidera wspierającego zdolności i uzdolnienia uczniów
Beata Dyrda
 
Role uczniów w grupach zadaniowych wymagających współpracy
Jarosław Bąbka
 
Partnerstwo między nauczycielami i rodzicami a nauczyciel w roli lidera
Krzysztof Polak
 
Studenckie koła naukowe, czyli na liderskim stażu
Agnieszka Przybylak, Marcin Rojek

Część III. Przywództwo w otoczeniu szkoły
 
Okręgowe zespoły do pracy z danymi: wspieranie efektywnej pracy z danymi w szkołach
Robb Geier, Małgorzata Marciniak, Stephen Smith
 
Sztuka w przestrzeni „trzeciej”. O tym, jak sztuka teatralna może rozwijać środowiska lokalne
Teresa Wilk
 
Nauczyciel, lider – animator wobec lokalnego dziedzictwa kulturowego
Marek Sass
 
Liderzy z konieczności, czyli o formalnych i nieformalnych warunkach stawania się liderem w małej społeczności lokalnej. Typy liderów
Jacek Kurzępa
 
Wychowanie i edukacja dziecka jako dystynkcje stylu życia rodziców z klasy średniej
Mirosława Nyczaj-Drąg
 
Rola grupy rówieśniczej w procesie socjalizacji młodego pokolenia w warunkach zmiany społecznej
Agata Rzymełka-Frąckiewicz
 
Środowiska klientów pomocy społecznej a możliwości wykorzystania edukacji środowiskowej w kierunku wychodzenia z wyuczonej bezradności
Małgorzata Szpunar

Napisz opinię

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby wystawić ocenę

Najpopularniejsze

Godziny wychowawcze z nastolatkami. Scenariusze zajęć

49,50 zł 55,00 zł Netto: 47,14 zł

STEAM-owa szkoła

53,10 zł 59,00 zł Netto: 50,57 zł

Podstawy prawoznawstwa. Wydanie 3

62,10 zł 69,00 zł Netto: 59,14 zł

Vademecum działań taktycznych lekkiej piechoty

53,10 zł 59,00 zł Netto: 50,57 zł

Podstawy ekonomii

37,80 zł 42,00 zł Netto: 36,00 zł

Reklama

40,50 zł 45,00 zł Netto: 38,57 zł

Złowić frajera. Ekonomia manipulacji i oszustwa wyd. 2

74,40 zł 80,00 zł Netto: 70,86 zł

Gospodarka zapasami i magazynem. Część 1. Zapasy

28,80 zł 32,00 zł Netto: 27,43 zł