Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7641-462-1
- Data wydania: 2011
- Liczba stron/format: 328/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
54,00 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 54,00 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Kategoria przywództwa jest przedmiotem zainteresowań różnych dyscyplin naukowych. W sposób naturalny ma więc charakter interdyscyplinarny. Łączy podejścia charakterystyczne dla filozofii, psychologii, socjologii, teorii zarządzania i pedagogiki. W przypadku pedagogiki uwagę skupia szkoła i jej lokalne otoczenie. Szkoła rozumiana jako instytucja w strukturze systemu edukacji jest miejscem interakcji zachodzących między grupami wewnątrzszkolnymi – dyrekcją, nauczycielami, pracownikami administracyjnymi, uczniami i rodzicami. W szerszej perspektywie dochodzą relacje między szkołą a jednostkami samorządu terytorialnego i władzami oświatowymi, a także między szkołą a funkcjonującymi w jej otoczeniu instytucjami i społecznością lokalną – generalnie rzecz ujmując: między szkołą a grupami zewnętrznymi w stosunku do niej.
W każdej z wyróżnionych grup wewnątrzszkolnych można zidentyfikować, podobnie jak w otoczeniu społecznym szkoły, przywódców rozmaitego rodzaju. W szkole jednak, w odróżnieniu od jej otoczenia zewnętrznego, można w sposób intencjonalny tworzyć warunki do kształtowania postaw sprzyjających rozwojowi predyspozycji przywódczych. Rodzi się w tym kontekście pytanie o celowość takich zabiegów, ich granice, a także stosowane formy i metody. Próbę odpowiedzi na te pytania Autorzy podjęli w prezentowanej publikacji. Autorami są zarówno teoretycy, jak i praktycy – pracownicy naukowi, studenci, przedstawiciele organizacji powołanych do wspomagania rozwoju systemu edukacji.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
Wstęp
Typologie przywództwa
Stefan M. Kwiatkowski
Grzegorz Mazurkiewicz
Joanna M. Michalak
Inetta Nowosad
Piotr Błajet, Beata Przyborowska
Przywództwo w szkole: „powierzchowna retoryka” czy konieczny warunek zmian?
Alicja Korzeniecka-Bondar
Bożena Tołwińska
Rola lidera edukacyjnego w kształtowaniu kultury organizacyjnej szkoły
Izabela Bednarska-Wnuk
Liliana Budkowska
Julia Płachecka
Beata Dyrda
Jarosław Bąbka
Krzysztof Polak
Agnieszka Przybylak, Marcin Rojek
Część III. Przywództwo w otoczeniu szkoły
Robb Geier, Małgorzata Marciniak, Stephen Smith
Teresa Wilk
Marek Sass
Jacek Kurzępa
Mirosława Nyczaj-Drąg
Agata Rzymełka-Frąckiewicz
Małgorzata Szpunar