Twój koszyk zakupów jest pusty!
58,50 zł
76,50 zł
49,50 zł
40,50 zł
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 37.80 zł
10% taniej
Jednym z najcenniejszych zasobów organizacji są jej pracownicy. To ludzie tworzą i wprowadzają innowacje, ich postawa wobec innowacji jest najważniejsza. Bardzo dużą rolę w kształtowaniu postaw innowacyjnych w firmie odgrywa przywódca. Przywódcy powinni być otwarci na pomysły, inicjatywy pracowników, powinni je wspierać, a nie hamować. Muszą także ufać swoim pracownikom, tworząc odpowiednią atmosferę w pracy, opartą na wzajemnej współpracy, lojalności i zaufaniu. Pracownicy muszą natomiast mieć świadomość rzeczywistego wpływu na procesy innowacyjne w firmie. Im bardziej kadra kierownicza sama rozumie istotę i charakter innowacji, tym łatwiej jest jej przygotować i przekonać do tego pracowników. Wiele organizacji szuka sposobów stymulowania i promowania innowacyjności pracowników, jedną z nich jest przywództwo, które może wzmagać zachowania innowacyjne pracowników. Powyższe okoliczności uzasadniają potrzebę badań nad rolą przywództwa w stymulowaniu działalności innowacyjnej, co stanowi cel niniejszej publikacji. Książka uzupełnia i rozszerza dotychczasową wiedzę na temat różnych rodzajów przywództwa i jego wpływie na innowacyjność. Autorka w swoich badaniach nie przyjęła żadnej konkretnej teorii przywództwa, lecz przeanalizowała problem z trzech odmiennych perspektyw dotyczących roli przywódców w stymulowaniu innowacyjności pracowników. W pierwszej zbadała własne podejście liderów do zmian, rozwiązywania problemów, wyznaczanie przez nich celów i komunikowania się. Drugi aspekt objął styl kierowania pracownikami. W trzecim przeanalizowano podejście kadry zarządzającej do pracowników, metody pobudzania ich kreatywności, poszerzania wiedzy, propagowania zachowań innowacyjnych czy nadzoru nad pracą zespołową. Książka adresowana jest przede wszystkim do pracowników naukowych, doktorantów w obszarze nauk o zarządzaniu i jakości oraz menedżerów, przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej zainteresowanych uzupełnieniem wiedzy w zakresie roli przywództwa w stymulowaniu działalności innowacyjnej pracowników.
Spis treści:WstępRozdział 1. Innowacyjność organizacji – perspektywa teoretyczna i praktyczna1.1. Istota innowacji i rozwój teorii innowacji1.2. Rodzaje innowacji1.3. Zarządzanie innowacjami – w stronę zrównoważonych innowacji otwartych1.4. Strategie innowacyjne przedsiębiorstwaRozdział 2. Przywództwo jako determinanta innowacyjności przedsiębiorstwa2.1. Istota przywództwa2.2. Modele przywództwa 2.3. Wpływ przywództwa na innowacyjność organizacjiRozdział 3. Metodyczne uwarunkowania badań nad rolą przywódcy w pobudzaniu innowacyjności organizacji3.1. Cel, hipotezy i metody badawcze 3.2. Charakterystyka próby badawczejRozdział 4. Rola przywódcy w pobudzaniu innowacyjności pracowników w organizacjach w Polsce4.1. Analiza roli przywództwa stymulującego innowacyjność organizacji – wyniki badania i dyskusja 4.2. Ocena roli przywódcy w pobudzaniu innowacyjności pracowników w organizacji – wnioskiZakończenieBibliografia Spis tabelSpis rysunków
Przeczytaj fragment
Katarzyna Kozioł-Nadolna profesor na Wydziale Ekonomii, Finansów i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, pracownik Instytutu Zarządzania. Autorka ponad 190 publikacji naukowych. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół innowacyjności przedsiębiorstw oraz instytucji kultury, zarządzania innowacjami, w tym innowacyjnych źródeł finansowania przedsiębiorstw, internacjonalizacji działalności innowacyjnej przedsiębiorstw czy zarządzania strategicznego, a także form działania i modeli biznesowych przedsiębiorstw (w tym praca zdalna).
Abercrombie N., Hill S., Turner B.S., The Penguin dictionary of sociology, Penguin Books, London 1988.Abhari K., McGuckin S., Limiting factors of open innovation organizations. A case of social product development and research agenda, „Technovation” May 2022, s. 1–17.Adner R., Ecosystem as structure. An actionable construct for strategy, „Journal of Management” 2017, nr 43, s. 39–58.Al-Khatib A.W., Al-Ghanem E.M., Radical innovation, incremental innovation, and competitive advantage, the moderating role of technological intensity. Evidence from the manufacturing sector in Jordan, „European Business Review” 2022, vol. 34, nr 3, s. 344–369.Am Bar J., Furstenthal L., Felicitas J., Roth E., Innovation in a crisis. Why it is more critical than ever. Prioritizing innovation today is the key to unlocking postcrisis growth, McKinsey&Company, 2020, https://www.mckinsey.com/business-func-tions/strategyand-corporate-finance/our-insights/innovation-in-a -crisis-why-it-is-more-criticalthan-ever [dostęp: 20.03.2022].Amundsen S., Martinsen Ø.L., Empowering leadership. Construct clarification, con -ceptualization, and validation of a new scale, „The Leadership Quarterly” 2014, nr 25, s. 487–511. Antonioli D., Bianchi A., Mazzanti M., Montresor S., Pini P., Innovation strategies and economic crisis. Evidence from firm-level Italian data , „Economia Politica” 2013, nr 30 (1), s. 33–68.Antonioli D., Montresor S., Persistence of innovation in times of crisis. An analysis of Italian firms, 2018, https://siecon3-607788.c.cdn77.org/sites/siecon.org/files/media_wysiwyg/antonioli-montresor-13.pdf [dostęp: 20.03.2022].Appelo J., 2011. Management 3.0. Leading Agile developers. Developing Agile leaders, Addison-Wesley Professional, Boston 2011.Arrow K., The Economic Implications of Learning by Doing, „Review of Economic Studies” 1962, June. 88 BibliografiaAryee S., Walumbwa F.O., Zhou Q.,. Hartnel Ch. A., Transformational leadership, innovative behavior, and task performance. Test of mediation and moderation processes, „Human Performance” 2012, nr 25, (1), s. 1–25.Avery G.C., Bell A., Hilb M., Witte A.E., Understanding Leadership. Paradigms and Cases, SAGE Publications, London 2004.Avery G.C., Przywództwo w organizacji. Paradygmaty i studia przypadków, War-szawa 2009.Avolio B.J., Bass B.M., Jung D. I., Re-examining the components of transformatio-nal and transactional leadership using the multifactor leadership questionna-ire, „Journal of Occupational & Organizational Psychology” 1999, nr 72 (4), s. 441–462.Avolio B.J., Gardner W.L., Walumbwa F.O., Luthans F., May D.R., Unlocking the mask. A look at the process by which authentic leaders impact follower attitudes and behaviors, „Leadership Quarterly” 2004, nr 15 (6), s. 801–823.Barney J.B., Firm resources and sustained competitive advantage, „Journal of Mana-gement” 1991, nr 17 (1), s. 99–120.Bartkowiak R., Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa 2008.Bass B.M., Bass and Stogdill’s handbook on leadership. Theory, research, and mana-gerial applications, Free Press, New York 1990.Bass B.M., Bruce J.A., Transformational leadership and organizational culture, „Public Administration Quarterly” 1993, nr 17 (1), s. 112–121.Bass B.M., Bruce J.A., Transformational leadership development. Manual for the Multifactor Leadership Questionnaire, Consulting Psychologists Press, Palo Alto 1990.Bass B.M., Riggio R.E., Transformational leadership, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, New Jersey 2008.Bass B.M., Transformational leadership, Lawrence Erlbaum Associates, New Jersey 2006.Batey M., Burd M., Hughes D., Moonesar I., Salem F., Creativity and innovation in the Dubai government. Exploring underlying factors at individual, team and organizational levels, The University of Manchester, Department of Organiza-tional Psychology & Mohammed Bin Rashid School of Government, Dubai 2018.Baumgartner R.J., Rauter R., Strategic perspectives of corporate sustainability mana-gement to develop a sustainable organization, „Journal of Cleaner Production” 2017, nr 140, s. 81–92.Bessant J., Tidd J., Innovation and entrepreneurship, John Wiley & Sons Ltd., West Sussex 2011.Bigliardi B., Filippelli S., Galati F., Sustainable innovation. drivers, barriers, and actors under an open innovation lens, [w:] Sustainable innovation, C.L. Voinea, N. Roijakkers, W. Ooms (red.), Oxfordshire, Routledge 2021. 89 BibliografiaBigliardi B., Filippelli S., Sustainability and open innovation. Main themes and rese-arch trajectories, „Sustainability” 2022, nr 14 (11).Blake R.R., Mouton J.S., The new managerial grid, Gulf Pub, Houston 1978.Bogers M., Afuah A., Bastian B., Users as innovators. A review, critique, and future research directions, „Journal of Management” 2010, nr 36 (4), s. 857–875. Bogers M., Zobel A.K., Afuah A., Almirall E., Brunswicker S., Dahlander L., Frederik-sen L., Gawer A., Gruber M., Haefliger S., Hagedoorn J., Hilgers D., Laursen K., Magnusson M.G., Majchrzak A., McCarthy I.P., Moeslein K.M., Nambisan S., Piller F.T., Radziwon A., Rossi-Lamastra C., Sims J., Ter Wal A.L.J., The open innovation research landscape. Established perspectives and emerging themes across different levels of analysis, „Industry and Innovation” 2017, nr 24 (1), s. 8–40.Bossink B., Eco-innovation and sustainability management, Routledge Taylor & Francis Group, New York 2012.Boutellier R., Gassman O., Zedtwitz M., Managing global innovation. Uncovering the secrets of future competitiveness, Berlin Heidelberg, Springer-Verlag, Berlin 2008.Bouwer L., Innovation management theory evolution map, 2017, https://ssrn.com/abstract=3222848 [dostęp: 22.03.2022].Brown M., Treviño L., Ethical leadership. A review and future directions, „The Leadership Quarterly” 2006, nr 17, s. 595–616. Brown M.E., Trevino L.K., Harrison D.A., Ethical Leadership: A social learning per-spective for construct development and testing, „Organizational Behavior and Human Decision Processes” 2005, nr 97, s. 117–134. Bulińska-Stangrecka H., The role of leadership in developing innovative potential, „International Journal of Economics, Business and Management Research” 2018, nr 2 (3), s. 270–289.Campello M., Graham J., Harvey C.R., The real effects of financial constraints. evi-dence from a financial crisis, „Journal of Financial Economics” 2010, nr 97 (3), s. 470–487.Chang J., Xuan B., Li J.J., The influence of leadership on product and process innova -tions in China. The contingent role of knowledge acquisition capability, „Indu-strial Marketing Management” 2015, nr 50, s. 18–29.Chen J., Brem A., Viardot E., Innovation and innovation management, [w:] The routledge companion to innovation management, J. Chen, A. Brem, E. Viardot, P. Kam Wong (red.), Routledge, London - New York 2019.Cheong, M., Yammarino F.J., Dionne S.D., Spain S.M., Tsai Ch., A review of the effectiveness of empowering leadership, „The Leadership Quarterly” 2019, nr 30 (1), s. 34–58.Chesbrough H.W., Bogers M., Explicating open innovation. Clarifying an emerging paradigm for understanding innovation, [w:] New frontiers in open innovation, H.W. Chesbrough, W. Vanhaverbeke, J. West (red.), Oxford University Press, Oxford 2014.90 BibliografiaChesbrough H.W., Business model innovation. Opportunities and barriers, „Long Range Plan” 2010, nr 43, s. 354–363.Chesbrough H.W., Graceful exits and foregone opportunities. Xerox’s management of its technology spin-off companies, „Business History Review” 2002, nr 4, s. 803–838.Chesbrough H.W., Open Innovation. The new imperative for creating and profiting from technology, Harvard Business School Press, Boston 2003.Chesbrough H.W., The Future of open innovation. The future of open innovation is more extensive, more collaborative, and more engaged with a wider variety of participants, „Research-Technology Management” 2017, nr 60 (1), s. 35–38.Chesbrough H.W., Why companies should have open business models, „MIT Sloan Management Review” 2007, nr 48, s. 22.Christensen C., The innovator’s dilemma. When new technologies cause great firms to fail, Harvard Business School Press, Boston 1997.Covey S.R., Zasady skutecznego przywództwa, Dom Wydawniczy REBIS, Warszawa 2012.Dahlander L., Gann D.M., How open is innovation?, „Research Policy” 2010, vol. 39, nr 6, s. 699–709.De Jong J.P., Den Hartog D.N., How leaders influence employees’ innovative beha -vior, „European Journal of Innovation Management” 2007, nr 10 (1), s. 41–64.Deschamps J.P., Different leadership skills for different innovation strategies, „Stra-tegy & Leadership” 2005, nr 33, s. 31–38.Deschamps J.-P., Innovation leaders. How senior executives stimulate, steer and sustain innovation, Jossey-Bass, San Francisco 2008.Dogson M., The management of technological innovation. An international and stra-tegic approach, Oxford University Press, Oxford 2003.Drucker P.F., Innovation and entrepreneurship: practice and principles, Harper@Row, New York 1985. Dulewicz V., Higgs M., Assessing leadership styles and organisational context, „Jour-nal of Managerial Psychology” 2005, nr 20 (2), s. 105–123.Eddleston K.A., Kellermanns F.W., Sarathy R., Resource configuration in family firms. Linking resources, strategic, planning and technological opportunities to performance, „Journal of Management Studies” 2007, nr 45 (1), s. 26–50.Eisenbeiβ S.A., Brodbeck F., Ethical and unethical leadership. A cross-cultural and cross--sectoral analysis, „Journal of Business Ethics” 2014, vol. 122, nr 2, s. 343– 359.Elia G., Petruzzelli A.M., Urbinati A., Implementing open innovation through virtual brand communities. A case study analysis in the semiconductor industry, „Tech-nological Forecasting And Social Change” 2020, vol. 155.Elkins T., Keller R.T., Leadership in research and development organizations. A lite-rature review and conceptual framework, „Leadership Quarterly” 2003, nr 14, s. 587–606.91 BibliografiaEpstein M.J., Buhovac A.J., Making sustainability work. Best practices in managing and measuring corporate social, environmental, and economic impacts, wyd. 2, Berret-Koehler Publishers, San Francisco 2014.Fiedler F.E., A theory of leadership effectiveness, McGraw-Hill, New York 1967.Fiedor B., Zasoby nieodnawialne i odnawialne w teorii trwałego rozwoju, www.lp.gov.pl/Members/Artur/aktualnosci/...uj/Ref.B.Fiedor.pdf [dostęp: 30.01.2010].Flammer C., Ioannou I., Strategic management during the financial crisis. How firms adjust their strategic investments in response to credit market disruptions, „Strategic Management Journal” 2021, nr 42 (7), s. 1275–1298. Fleming L., Waguespack D.M., Brokerage, boundary spanning, and leadership in open innovation communities, „Organization Science” 2007, nr 18 (2), s. 165–180.Franzoni C., Sauermann H., Crowd science. The organization of scientific research in open collaborative projects, „Research Policy” 2014, nr 43 (1), s. 1–20.Freeman Ch., Economics of industrial innovation, Francis Pinter, London 1982. Freeman Ch., The economics of technical change, „Cambrige Journal of Economic” 1994, nr 5 (18), s. 463–514.Freeman Ch., The Economics of industrial innovation, F. Pinter, London 1997.Freeman, Ch., Technology policy and economic performance. Lessons from Japan, F. Pinter, London 1987.Gajda P., Bajdur W., Innowacje w aspekcie zrównoważonego rozwoju społeczno–gospo-darczego, 2016, http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2016/T1/t1_0053.pdf [dostęp: 22.03.2022].Gassmann O., Enkel E., Towards a theory of open innovation. Three core process archetypes, Proceedings of The R&D Management Conference, Lisbon, Portu-gal, July 6–9 2004, s. 6–7.Giles S., The most important leadership competencies, according to leaders around the world, „Harvard Business Review” 2016, https://hbr.org/2016/03/the-mos-t-important-leadership-competencies-according-to-leaders-around-the-world [dostęp: 05.05.2020].Gilley A., Dixon P., Gilley J.W., Characteristics of leadership effectiveness. Implemen-ting change and driving innovation in organizations, „Human Resource Deve-lopment Quarterly” 2008, nr 19 (2), s. 153–169.Gilley A., Gilley J.W., McMillan H.S., Organizational change. Motivation, commu-nication, and leadership effectiveness, „Performance Improvement Quarterly” 2009, nr 21 (4), s. 75–94.Głód W., Wpływ innowacyjnego przywództwa na konkurencyjność przedsiębiorstw rodzinnych, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 2018, nr 19, s. 281–295.Goffin K., Mitchell R., Herstatt C., Innovationsmanagement. Strategien und effektive Umsetzung von Innovationsprozessen mit dem Pentathlon - Prinzip, Finanzbu-chverlag, München 2012. 92 BibliografiaGrant R.M., The resource-based theory of competitive advantage. Implications for stra-tegy formulations, „California Management Review” 1991, nr 33 (3), s. 114–135.Greanleaf R., The servant as leader. Center for servant leadership, 1970, https://www.greenleaf.org/products-page/the-servant-as-leader, [dostęp: 30.03.2022].Greenacre P., Gross R., Speirs J., Innovation theory. A review of the literature, „ICEPT Working Paper” 2012, nr 11. Hagedoorn J., Cloodt M., Measuring innovative performance. Is there an advantage in using multiple indicators?, „Research Policy” 2003, nr 32, s. 1365–1379. Hames R.D., The five literacies of global leadership . What authentic leaders know and you need to find out, Jossey-Bass A Wiley Imprint, West Sussex 2007.Hersey P., Blanchard K.H., Life cycle theory of leadership, „Training and Development Journal” 1969, nr 23 (5), s. 26–34.Hill L.A., Brandeau G., Truelove E., Lineback K., Collective genius. The art and prac-tice of leading innovation, „Harvard Business Review Press” 2014.Hippel E., Democratizing innovation, MIT Press, Cambridge 2005.Hippel E., Katz R., Shifting innovation to users via toolkits, „Management Science” 2002, nr 48, s. 821–883. Horbach J., Indicator systems for sustainable innovation, Physica-Verlag, Heidelberg 2005.Hossain M., Kauranen I., Open innovation in SMEs. A systematic literature review, „Journal of Strategy Management” 2016, nr 9, s. 58–73.https://www.surveylab.com/pl/blog/skala-likerta-w-badaniach-ankietowych/ [dostęp: 22.03.2022].Hossain M., Motivations, challenges, and opportunities of successful solvers on an innovation intermediary platform, „Technological Forecasting and Social. Change” 2018, nr 128, s. 67–73.Hüsig S., A typology for radical innovation projects based on an innovativeness fra-mework, „International Journal of Innovation and Technology Management” 2014, nr 11 (4), s. 1–24. Janasz K., Janasz W., Kozioł K., Szopik-Depczyńska K., Zarządzanie strategiczne. Koncepcje, metody, strategie, Difin, Warszawa 2010. Janasz W., Kozioł K., Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2007.Janasz W., Kozioł-Nadolna K., Innowacje w organizacji, PWE, Warszawa 2011.Jansen J.J.P., Vera D., Crossan M., Strategic leadership for exploration and exploita-tion. The moderating role of environmental dynamism, „Leadership Quarterly” 2009, nr 20, s. 5–18.Jasiński A.H., Czy mamy stagnację innowacji w polskim przemyśle?, „Gospodarka Narodowa” 2021, nr 1 (305), s. 111–134.Jong J. de, Deanne den H., How leaders influence employees’ innovative behavior, „European Journal of Innovation Management” 2007, nr 10 (1), s. 41–64.93 BibliografiaJoshi A., Kale S., Chandel S., Pal D.K., Likert scale. Explored and explained likert scale: explored and explained, „British Journal of Applied Science & Technology” 2015, nr 7 (4), s. 396–403.Juchnowicz M., Kinowska H., Proinnowacyjne kompetencje polskich menadżerów, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów” 2018, nr 161, s. 41–54.Juchnowicz M., Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, PWE, Warszawa 2012.Jung D.I., Chow Ch.W., Wu A., The role of transformational leadership in enhancing organizational innovation. Hypotheses and some preliminary findings, „Leader-ship Quarterly” 2003, nr 14, s. 525–544. Kalecki M., Teoria dynamiki gospodarczej: rozprawa o cyklicznych i długofalowych zmianach gospodarki kapitalistycznej, PWN, Warszawa 1986.Kanter R.M., Change masters. Innovation and entrepreneurship in the American cor-poration, Simon & Schuster, New York 1985.Karachiwalla R., Pinkow F., Understanding crowdsourcing projects. A review on the key design elements of a crowdsourcing initiative, „Creativity and Innovation Management” 2021, nr 30 (3), s. 563–584.Karaszewski R., Lis A., The role of leadership to stimulate peo-developmental positive organisational potential, [w:] Positive management: managing the key areas of positive organisational potential for company success, M.J. Stankiewicz (red.), Dom Organizatora, Toruń 2013.Ketkar S., Puri R., Ambidextrous human resource practices and employee perfor-mance, Indian Institute of Technology, Delhi 2017.Khalili A., Linking transformational leadership, creativity, innovation, and innovation--supportive climate, „Management Decision” 2016, vol. 54, nr 9, s. 2277–2293.Kijek A., Wpływy cykli koniunkturalnych na działalność innowacyjną w krajach Unii Europejskiej, „Folia Oeconomica. Acta Universitatis Lodziensis” 2018, nr 4 (336), s. 225–238.Kim W.Ch., Mauborgne R., Blue ocean strategy. How to create uncontested mar-ket space and make the competition irrelevant, Harvard Business School Press, Boston 2015. Kirkpatrick S.A., Locke E.A., Leadership: do traits matter?, „Academy of Manage-ment Executive” 1991, nr 5 (2), s. 48–60.Kline S., Rosenberg N., An overview of innovation, [w:] The positive sum strategy. Harnessing technology for economic growth, R. Landau N. Rosenberg (red.), National Academies Press, Washington 1986.Kozioł-Nadolna K., Beyer K., Barriers to innovative activity in the sustainable deve-lopment of public sector organizations, „Procedia Computer Science” 2021, nr 192.Kozioł-Nadolna K., Beyer K., Determinants of the decision-making process in organi-zations, „Procedia Computer Science” 2021(a), nr 192.94 BibliografiaKozioł-Nadolna K., Crowdfunding a model otwartej innowacji, [w:] Crowdfunding w Polsce, A. Pluszyńska, A. Szopa (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielloń-skiego, Kraków 2018.Kozioł-Nadolna K., Funding innovation in Poland through crowdfunding, „Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation” 2016, nr 12 (3), s. 7–30.Kozioł-Nadolna K., Innovation and internationalization of companies. A theory and practice, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania” 2019, nr 56, s. 81–95.Kozioł-Nadolna K., Innovation management in small and big enterprises (the com-parative analysis), „Ekonomiczne Problemy Usług” 2015, nr 116, s. 313–322.Kozioł-Nadolna K., Innovation strategies used by companies in Poland during the pandemic, „Procedia Computer Science” 2022, w druku.Kozioł-Nadolna K., Innovative activity and its determinants in domestic and fore-ign enterprises in Poland, [w:] Entrepreneurship management functioning and development of an organization, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2015. Kozioł-Nadolna K., Internacjonalizacja działalności badawczo-rozwojowej w kształ-towaniu procesów innowacyjnych w Polsce, CeDeWu, Warszawa 2013.Kozioł-Nadolna K., Kształtowanie innowacji społecznych na rynku pracy, [w:] Inno-wacje technologiczne i społeczne w rozwoju społeczno-gospodarczym – wybrane aspekty, J. Wiśniewska, A. Świadek (red.), Wydawnictwo Naukowe IVG, Szcze-cin 2015(b).Kozioł-Nadolna K., Rola innowacji społecznych w rozwoju gospodarki, [w:] Współcze-sne tendencje w zachowaniach organizacyjnych, B. Mikuła (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2015(a). Kozioł-Nadolna K., Suchocka A., Innowacyjność współczesnych organizacji – uję-cie dynamiczne. Innowacje w instytucji kultury, seria „Rozprawy i Studia”, t. (MCCI) 1127, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2020. Kozioł-Nadolna K., The role of a leader in stimulating innovation in an organization, „Administrative Sciences” 2020, nr 10 (3).Kraemer H.M. Jr., From values to action. The four principles of values-based leader-ship, Jossey-Bass, San Francisco 2011.Krogh G. von, Haefliger S., Spaeth S., Wallin M.W., Carrots and rainbows. Motivation and social practice in open source software development, „MIS Quarterly” 2012, nr 36 (2), s. 649–676.Kwaśnicki W., Ekonomia ewolucyjna – w poszukiwaniu alternatywnego wyjaśnienia, http://prawo.uni.wroc.pl/~kwasnicki/todownload/KongresEk2001.pdf, [dostęp: 15.12.2009].Laursen K., Salter A., Searching high and low. What types of firms use universities as a source of innovation?, „Research Policy” 2004, nr 33, s. 1201–1215.95 BibliografiaLecossier A., Pallot M., Innovation strategies of mature resilient businesses during the Covid-19 crisis, IEEE International Conference on Engineering, Technology and Innovation (ICE/ITMC), 2020, s. 1–5, https://www.academia.edu/65164774/Innovation_Strategies_of_Mature_Resilient_Businesses_during_the_Covid_19_crisis [dostęp: 22.03.2022].Lesáková L., Gundová P., Kráľ P., Ondrušová A., Innovation leaders, modest innova-tors and non-innovative SMEs in Slovakia: key factors and barriers of innova-tion activity, „Organizacija” 2017, nr 50 (4), s. 325–337.Levine S.S., Prietula M.J., Open collaboration for innovation. Principles and perfor-mance, „Organization Science” 2014, nr 25 (5), s. 1414–1433.Lewandowska M.S., Koncepcja otwartych innowacji. Perspektywa polskich przedsię-biorstw przemysłowych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2018.Loučanová E., Olšiaková M., Štofková J., Open business model of eco-innovation for sustainability development. Implications for the open-innovation dynamics of Slovakia, „Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Comple-xity” 2022, nr 8 (2). Lucas R., On the mechanics of economic development, „Journal of Monetary Econo-mics” 1988, nr 22.Lundvall B.A. (red.), National innovation systems. Towards a theory of innovation and interactive learning, Pinter, London 1992.Luthans F., Avolio B., Authentic leadership development, [w:] Positive organizatio-nal Scholarship. Foundations of a new discipline, K.S. Cameron, J.E. Dutton, R.E. Quinn (red.), Berrett-Koahler Publishers, San Francisco 2003.Lykke M., Lewis M., Innovation capacity in the public sector. What’s the link between leadership and innovation?, IRSPM Conference, Ottawa 2014.Maak T., Pless N.M., Responsible leadership in a stakeholder society – a relational perspective, „Journal of Business Ethics” 2006, vol. 66, nr 1, s. 99–115.March J.G., Exploration and exploitation in organizational learning, „Organization Science” 1991, vol. 2, nr 1, s. 71–87.Markiewicz J., Bielawa A., Tylżanowski R., Oszczędne innowacje we współczesnym przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szcze-cin 2020.Mierzejewska W., Dziurski P., Wpływ pandemii na strategie innowacji realizowane przez przedsiębiorstwa w Polsce, [w:] Nauki ekonomiczne przed, w czasie i po pandemii, J. Wielgórska-Leszczyńska, M. Matusewicz (red.), Oficyna Wydawni-cza SGH, Warszawa 2021.Mill J.S., On liberty, Authorhouse, Bloomington 2005.Mill J.S., Principles of political economy, BN Publishing, 2012, https://bn-publisher.myshopify.com/[dostęp: 22.03.2022].96 BibliografiaMintzberg H., Covert leadership. Notes on managing professionals, „Harvard Busi-ness Review” 1998, nr November–December, https://hbr.org/1998/11/covert-leadership-notes-on-managing-professionals [dostęp: 05.05.2020].Mintzberg H., The strategy concept I. Five PS for strategy, „California Management Review” 1987, nr 30 (1), s. 11–24.Moghimi S., Subramaniam I.D., Employees’ creative behavior. The role of organi-zational climate in Malaysian SMEs, „International Journal of Business and Management” 2013, nr 8 (5), s. 1–12.Mrusek N., Ottenbacher M.C., Harrington R.J., The impact of sustainability and leadership on the innovation management of Michelin-StarredChefs, „Sustaina-bility” 2022, nr 14, s. 330. Müller R., Turner R., The Project Manger’s Leadership style as a success factor on pro-jects: a literature review, „Project Management Journal” 2005, nr 36, s. 49–61.Musleh A., The influence of leadership behaviour and skills in stimulating innovation in organizations, „International Journal of Entrepreneurship and Management Practices” 2021, nr 4 (16), s. 38–54.Nawrat D., Kształtowanie kompetencji innowacyjnych w świetle badań biografii menedżerów, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, 2013, nr 14, s. 21–42.Nelson R., Winter S.G., An evolutionary theory of economic change, Harvard Univer-sity Press, Cambridge 1985.Nemanich L.A., Vera D., Transformational leadership and ambidexterity in the con-text of an acquisition, „Leadership Quarterly” 2009, nr 20, s. 19–33.Nödl B., The influence of leadership behavior on innovative work behavior. The case of a pharmaceutical company in Germany (Master’s thesis, University of Twente), 2017, https://essay.utwente.nl/72253/1/Noedl_MA_BMS.pdf [dostęp: 22.03.2022].Northouse P.G., Leadership. Theory and practice, Sage Publications, Londyn 2013.Northouse P.G., Leadership. Theory and practice, wyd. 4, Sage Publications, Tho-usand Oaks 2006.OECD, Sustainable manufacturing and eco-innovation. framework, practices and measurement-synthesis report, 2009, https://www.oecd.org/innovation/inno/43423689.pdf [dostęp: 22.03.2022].OECD, System innovation, [w:] OECD science, technology and innovation outlook 2016, OECD Publishing, Paris 2016, https://doi.org/10.1787/sti_in_outlook-2016-9-en [dostęp: 22.03.2022].OECD/Eurostat, OSLO MANUAL 2018: guidelines for collecting, reporting and using data on innovation, wyd. 4, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, Luxembourg, Eurostat, Paris 2018.Paliszkiewicz J., Przywództwo, zaufanie i zarządzanie wiedzą w innowacyjnych przedsiębiorstwach, CeDeWu, Warszawa 2019.97 BibliografiaPAP, WHO ogłasza pandemię koronawirusa COVID-19, 2020, https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C603137%2Cwho-oglasza-pandemie-koronawirusa--covid-19.html [dostęp: 01.03.2022].PARP, Świt innowacyjnego społeczeństwa. Trendy na najbliższe lata, 2013, s. 75, www.parp.gov.pl [dostęp: 22.03.2022].Peris-Orti M., Fuster-Estruch V., Devece-Carañana C., Entrepreneurship and innova-tion in a context of crisis, [w:] Entrepreneurship, innovation and economic crisis. Lessons for research, policy and practice, K. Rüdiger, M. Peris-Ortiz, A. Blanco--González (red.), Springer International Publishing, Berlin 2014.Perkmann M., Tartari V., McKelvey M., Autio E., Broström A., D’Este P., Fini R., Aca-demic engagement and commercialisation. A review of the literature on univer-sity–industry relations, „Research Policy” 2013, nr 42 (2), s. 423–442.Pichlak M., Przywództwo a innowacyjność organizacji, „Organizacja i Kierowanie” 2011, nr 4, s. 143–155.Piller F., West J., Firms, users and innovation. An interactive model of coupled open innovation, [w:] New frontiers in open innovation, H.W. Chesbrough, W. Vanha-verbeke, J. West, (red.), Oxford University Press, New York 2014.Platon, Państwo, Wydawnictwo Onepress, Warszawa 2018.Pless N.M., Maak T., Stahl G.K., Developing responsible global leaders through inter-national service-learning programs. The Ulysses experience, „Academy of Mana-gement Learning and Education” 2011, nr 10, s. 237–260.Pless N.M., Understanding responsible leadership. Role identity and motivational drivers, „Journal of Business Ethics” 2007, vol. 74, nr 4, s. 437–456.Porter M.E., The competitive advantage. Creating and sustaining superior perfor-mance, Free Press, New York 1985. Poznańska K., Bochenek E., Wysocki J., Ekoinnowacje i działalność proekologiczna przedsiębiorstw w Polsce, [w:] Nowe formy innowacji, K. Poznańska (red.), Ofi-cyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2018.Poznańska, K. (red.), Nowe formy innowacji, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2018. Prahalad C.K., Hamel G., The core competence of the corporation, „Harvard Business Review” 1990, nr 68 (3), s. 78–90.Purwanto A., Bernarto I., Asbari M., Wijayanti L.M., Hyun Ch.C., The impacts of leadership and culture on work performance in service company and innovative work behavior as mediating effects, „Journal of Research in Business, Econo-mics, and Education” 2020, nr 2 (1), s. 283–291, http://e-journal.stie-kusuma-negara.ac.i [dostęp: 22.03.2022].PwC, Wizja 2050. Innowacje społeczne. Podsumowanie prac grupy roboczej w 2013 r., 2013, https://www.pwc.pl/pl/doradztwo-csr/wizja-2050/assets/broszura_wizja_2050_pl_innowacje_spoleczne_podsumowanie.pdf [dostęp: 22.03.2022].98 BibliografiaRandhawa K., Wilden R., Hohberger J., A bibliometric review of open innovation. Setting a research agenda, „Journal of Product Innovation Management” 2016, nr 33 (6), s. 750–772.Rauter R., Perl-Vorbach E., Baumgartner R.J., Is open innovation supporting susta-inable innovation? Findings based on a systematic, explorative analysis of exi-sting literature, „International Journal of Innovation and Sustainable Develop-ment””2017, nr 11, s. 249–270. Report of the World Commission on Environment and Development. Our Common Future, https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/5987our--common-future.pdf [dostęp: 22.03.2022].Ricard L.M., Klijn E.H., Lewis J.M., Ysa T., Assessing public leadership styles for innovation. A comparison of Copenhagen, Rotterdam, and Barcelona, „Public Management Review” 2017, nr 19 (2), s. 134–156.Ringel M., Baeza R., Grassl F., Panandiker R., Harnoss J., The most innovative companies 2020. The serial innovation imperative, Boston Consulting Group, Boston 2020.Rogers E., Diffusion of innovations, Free Press, New York 1962.Romer P., Increasing returns and long run growth, „Journal of Political Economy” 1986, nr 94. Rosing K., Frese M., Bausch A., Explaining the heterogeneity of the leadership-inno-vation relationship. Ambidextrous leadership, „The Leadership Quarterly” 2011, nr 22 (5), s. 956–974.Rybiński K., Królowie innowacji w usługach finansowych , Wydawnictwo HELION, Gliwice 2015.Sanecka W., Etyczne przywództwo jako alternatywny styl przywódczy, „Zarządzanie i Edukacja” 2015, nr 100, s. 541–561.Say J.-B., Traktat o ekonomii politycznej, czyli prosty wykład sposobu, w jaki się tworzą, rozdzielają i spożywają bogactwa, PWN, Warszawa 1960.Schumpeter J., Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1960.Seidel S., Toward a theory of managing creativity-intensive processes. A creative industries study, „Information System and e-Business Management” 2011, vol. 9, s. 408.Senge P.M., Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998. Shah S.H.A., Sultana A., Gul A., Sajjas S., Basit A., Qadir A., Transformational leader-ship influence on innovation directly and indirectly through affective commit-ment in hotel industry of Malaysia, „International Review of Management and Marketing” 2020, nr 10, s. 22–28.Shah S.K., Motivation, governance, and the viability of hybrid forms in open source software development, „Management Science” 2006, nr 52 (7), s. 1000–1014. 99 BibliografiaSharma M.K., Jain S., Leadership management. Principles, models and theories, „Global Journal of Management and Business Studies” 2013, nr 3.Siguaw J.A., Simpson P.M., Cathy A., Enz C., Conceptualizing innovation orientation. A framework for study and integration of innovation research, „The Journal of Product Innovation Management” 2006, nr 23 (6), s. 556–574.Simon H., Models of bounded rationality. Behavioral economics and business, „Orga-nization”, vol. 2, MIT Press, Cambridge, MA 1982.Simon H., The sciences of the artificial, MIT Press, Cambridge 1969.Sitko-Lutek A., Kompetencje menedżerskie w kontekście innowacyjności przedsię-biorstw, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oecono-mia” 2013, nr 47 (1), s. 142. Skrzypek E., Kreatywność a zarządzanie wiedzą, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie” 2014, t. 24, nr 1, s. 176.Srivastava A., Bartol K.M., Locke E.A., Empowering leadership in management teams: effects on knowledge sharing, efficacy, and performance , „Academy of Management Journal” 2006, nr 49 (6), s. 1239–1251. Stock T., Obenaus M., Slaymaker A., Seliger G., A model for the development of sustainable innovations for the early phase of the innovation process, „Procedia Manufacturing” 2017, nr 8, s. 215–222.Stoner J.A.F., Freeman R.E., Gilbert D.E., Kierowanie, Warszawa 2001.Strychalska-Rudzewicz A., Wysocki J., Strategie małych i średnich przedsiębiorstw w działalności innowacyjnej, „Organization and Management” 2013, nr 2, s. 65–84.Świadek A., Szajt M., Impact of innovation expenditures on manufacturing in Poland in 2006–2015 – regional diversification , „Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society” 2018, nr 32 (3), s. 54–68.Szajt M., Innovation distance of Polish regions in relation to European models, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego” 2020, nr 34, s. 7–17.Szczepańska-Woszczyna K., Kompetencje menedżerskie w obszarze kreatywności i innowacyjności, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie” 2014, nr 1, s. 101–110. Szopik-Depczyńska K., Koncepcja innowacji kreowanej przez użytkownika w działal-ności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Uniwersy-tetu Szczecińskiego, Szczecin 2018, s. 25.Świadek A., Krajowy system innowacji 2.0, CeDeWu, Warszawa 2021.Tang Hung K., An inventory of organizational innovativeness, „Technovation” 1999, nr 19 (1), s. 41–51.Tannenbaum R., Schmidt W., How to choose a leadership pattern, „Harvard Business Review” 1973, s. 3–12.100 BibliografiaTapscott D., Grown up digital. How the net generation is changing your world, McGraw-Hill Education, New York 2009.Tarde G., L’invention consideree comme, moteur de l’evolution sociale, „Revue Inter-nationale de Sociologie” 1902, nr X (7), s. 562–574.Teece D., Technological change and the nature of the firm , [w:] Technical change and economic theory, G. Dosi, C. Freeman, R. Nelson, G. Silverberg, L. Soete (red.), Francis Pinter Publishers, Columbia University Press, New York–London 1988.TEPSIE, 7 PR, 2012, www.eitplus.pl [dostęp: 22.03.2022].The Road to 2020. Corporate progress on the ceres roadmap for sustainability, http://www.ceres.org/ roadmap-assessment/resources/the-road-to-2020 [dostęp: 22.03.2022].Thomas M., Mastering people management. Build a successful team - motivate, empower and lead people, Thorogood 2007.Tidd J., Bessant J., Managing innovation. Integrating technological, market and organizational change, John Wiley, Chichester 2019.Top C., Abdullah B.M.S., Faraj A.H.M., Transformational leadership impact on employees performance, „Eurasian Journal of Management & Social Sciences” 2020, nr 1 (1), s. 49–59.Trillig E., Blaeser-Benfer A., Erfolgsfaktor 1. Die Innovationsstrategie, RKW Rationa-lisierungs- und Innovationszentrum der Deutschen Wirtschaft, Eschborn 2014.Twiss B.C., Managing technological innovation, Longman, London 1980. United Nations Conference on Environment & Development, Agenda 21, https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/Agenda21.pdf [dostęp: 22.03.2022].Vaccaro I.G., Jansen J.J.P., van den Bosch F.A.J., Management innovation and leader-ship, American Academy of Management Conference, Anaheim 2008.Vaccaro I.G., Volberda H.W., van den Bosch F.A.J., Management innovation in action. The case of self-managing teams, [w:] Handbook of organizational and manage-rial innovation, T.S. Pitsis, A. Simpson, E. Dehlin, E. Elgar (red.), Cheltenham 2012.Veblen T., Teoria klasy próżniaczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1971.Veblen T., The engineers and the price systems, Routledge/Thoemmes, London 1994.Verganti R., Design – driven innovation. Changing the rules of competition by radi-cally, Innovating What Things Mean, Harvard Business Press, Boston 2009.Walumbwa F.O., Avolio B., Gardner W.L., Wernsing T.S., Peterson S.J., Authentic leadership. Development and validation of a theory-based measure, „Journal of Management” 2008, nr 34, s. 89–126.Weber M., Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej, Warszawa 2002.West J., Bogers M., Leveraging external sources of innovation. A review of research on open innovation, „Journal of Product Innovation Management” 2014, nr 31 (4), s. 814–831.West J., Bogers M., Open innovation. Current status and research opportunities, „Innovation. Organization & Management” 2017, nr 19 (1), s. 43–50.West J., Wanhaverbeke W., Chesbrough H.W., Open innovation. Researching a new paradigm, Oxford University Press, New York 2006.West J.J., Lakhani K.R., Getting clear about communities in open innovation, „Indu-stry and Innovation” 2008, nr 15 (2), s. 223–231.Williams M., Leadership for leaders, Thorogood Publishing Limited, London 2005.Wiśniewska J., Janasz K. (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem przemysłowym we współczesnej gospodarce, CeDeWu, Warszawa 2018.Wojtczuk-Turek A., Zachowania innowacyjne w pracy. Wybrane zagadnienia teore-tyczne i praktyczne, Difin, Warszawa 2012.Wziątek-Kubiak A., Pęczkowski M., Czynniki ciągłości komercjalizacji innowacji w okresie negatywnego szoku zewnętrznego. Przykład Polski, „Bank i Kredyt” 2019, nr 50 (1), s. 21–44. Yasini P., Specific characteristics of innovation management process, „International Journal of Organizational Leadership” 2016, nr 5 (2), s. 162–171.Yukl G., Leadership in organizations. Global edition, New Yersey 2010.Zakrzewska-Bielawska A., Ambidexterity – światowe trendy eksploracji w naukach o zarządzaniu, „Przegląd Organizacji” 2016, nr 1, s. 16–23.Zedtwitz M. von, Gassmann O., Market versus technology drive in R&D interna-tionalization. Four different patterns of managing research and development, „Research Policy” 2002, nr 32, s. 1259–1285.Zhang X., Bartol K.M., Linking empowering leadership and employee creativity. The influence of psychological empowerment, intrinsic motivation, and creative pro -cess engagement, „Academy of Management Journal” 2010, nr 53 (1), s. 107–128.Zhu W., Yang H., Yang B., Innovative leadership in organizations. Dimensions, measurement and validation, „Academy of Management Annual Meeting Pro-ceedings”, 2016, nr 16, s. 1–41.Zuraik A., Kelly L., The role of CEO transformational leadership and innovation cli-mate in exploration and exploitation, „European Journal of Innovation Mana-gement” 2019, nr 22 (1), s. 84–104.
24.00 zł 48.00 zł Cena netto: 22.86 zł
13.75 zł 55.00 zł Cena netto: 13.10 zł
11.25 zł 45.00 zł Cena netto: 10.71 zł
52.20 zł 58.00 zł Cena netto: 49.71 zł
49.50 zł 55.00 zł Cena netto: 47.14 zł
44.10 zł 49.00 zł Cena netto: 42.00 zł
31.50 zł 63.00 zł Cena netto: 30.00 zł
41.40 zł 46.00 zł Cena netto: 39.43 zł
34.50 zł 69.00 zł Cena netto: 32.86 zł
53.10 zł 59.00 zł Cena netto: 50.57 zł
40.50 zł 45.00 zł Cena netto: 38.57 zł
81.00 zł 90.00 zł Cena netto: 77.14 zł
Karty przeznaczone są dla psychologów, terapeutów, socjoterapeutów, pedagogów do pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi, a także dla nauczycieli podczas lekcji wychowawczych, czy zajęć świetlicowych. Materiały te z powodzeniem mogą być wykorzystywane przez rodziców i opiekunów, którzy chcieliby pomóc dzieciom w lepszym odkrywaniu świata własnych emocji, myśli i zachowań, ale nie potrafią z dziećmi o tym rozmawiać.Teczka zawiera:- 55 kart (18 kolorowych, pokazowych, laminowanych) oraz 37 czarno-..
63.00 zł 70.00 zł Cena netto: 60.00 zł
Książka poświęcona jest zagadnieniom przeciwdziałania przez zorganizowane grupy przestępcze i organizacje terrorystyczne czynnościom operacyjno-rozpoznawczym i procesowym prowadzonym przez służby państw w celu ich rozbicia. Opracowanie przedstawia zasadnicze aspekty techniki przestępczej zmierzającej do ukrycia majątku związanego z przestępstwem. W publikacji scharakteryzowano możliwe sposoby działań przestępczych zmierzające do uniemożliwienia organom ścigania identyfikacji i lokalizacji mieni..
67.50 zł 75.00 zł Cena netto: 64.29 zł
Karty pracy zawierają zadania nawiązujące do wymagań i sytuacji życia codziennego. Mają one na celu usprawnianie: - funkcji wykonawczych – umożliwiają m.in. zaplanowanie dnia, monitorowanie codziennych obowiązków i wykonywanie ich chronologicznie (przygotowanie planów posiłków, miesięcznego budżetu). Dzięki nim można wyhamować niewskazane reakcje, czy też zmienić zachowanie, gdy nie przynosi pożądanych efektów. Angażują elastyczność poznawczą i funkcje językowe. - procesów..
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
Pierwsza na rynku polskim książka poświęcona prognozowaniu zagrożeń terrorystycznych, a równocześnie jedna z nielicznych dotyczących prognozowania zagrożeń dla bezpieczeństwa. Autor podkreśla w niej powiązania pomiędzy nauką a praktyką, stąd m.in. obszerne wykorzystanie dorobku amerykańskiej szkoły analizy wywiadowczej, która w modelowy sposób łączy teorię naukową i znaczenie utylitarne. Publikacja może być wykorzystana w charakterze swoistego podręcznika tworzenia analiz i prognoz strategiczn..
Publikacja będzie służyć wsparciem dla dorosłych osób z afazją na niełatwej drodze do odzyskania utraconej sprawności językowej. Zaburzenia afatyczne mogą pojawić się między innymi po przebytym udarze mózgu czy urazie głowy, występują więc stosunkowo często. Chorzy z afazją wymagają intensywnej, nierzadko wielomiesięcznej, rehabilitacji logopedycznej. Autor – logopeda pracujący na co dzień z pacjentami z afazją – zdaje sobie sprawę, jak ważną rolę w tym procesie odgr..
Zagrożonym stało się życie współczesnego człowieka, kultura będąca jego wytworem, społeczeństwo, w którym żyje, państwo, którego powinnością jest zapewnienie bezpieczeństwa, kontynent, na którym przebywa i glob, gdzie zaistniało życie. Zagrożenia początkowo mało znaczące, obecnie stały się tak istotne, że człowiek zamiast czerpać radość z życia wśród tych wszystkich dóbr, które sobie wytworzył i świata, który sobie podporządkował, poczuł strach i ułomność swojej potęgi. Książka jest kon..