Przewodnik po strategicznym HR Business Partneringu. Partnerstwo w rozwoju silnej organizacji
- Autor: Dernowska-Żaczyk Natalia
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8270-408-2
- Data wydania: 2025
- Liczba stron/format: 162/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
53,10 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 53,10 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
HR Business Partnering to coś więcej niż jedna z funkcji w HR. To fundamentalna zmiana w sposobie, w jaki HR wspiera organizację. HR Business Partner to strategiczny doradca, który współpracuje z menedżerami, aby pomagać w osiąganiu celów biznesowych. Żeby skutecznie pełnić tę funkcję, potrzebne są nie tylko umiejętności z zakresu HR, ale także zrozumienie biznesu oraz zdolność do budowania strategicznych relacji i do zarządzania zmianami.
Z myślą o wsparciu wszystkich, którzy chcą rozwinąć swoją rolę i przejść od tradycyjnych, administracyjnych zadań do bardziej strategicznego i proaktywnego partnerstwa biznesowego w HR powstał właśnie Przewodnik po strategicznym HR Business Partneringu. Ma on za zadanie dostarczenie praktycznych wskazówek, narzędzi i najlepszych praktyk, które pomogą skutecznie wdrożyć rolę HR BP w organizacji.
W książce autorka omawia m.in.:
- praktyczne aspekty wprowadzania modelu HR Business Partneringu,
- kluczowe kompetencje, które powinien mieć HR Business Partner,
- konkretne narzędzia, które wspierają budowanie efektywnego partnerstwa z menedżerami.
W przewodniku przytoczonych zostało 12 historii z życia HR BP, które pokazują, jakie wyzwania napotykają HR BP w swojej codziennej pracy i jak sobie z nimi radzą.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
Recenzja
HR Business Partnering ma tyle twarzy, ile organizacji, w których ta funkcja występuje. Ale to nie nazwa stanowiska sprawia, że HR BP jest tym, kim być powinien – czyli strategicznym partnerem w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim dla swoich biznesowych klientów. Ten przewodnik to praktyczne, mądre i oparte na doświadczeniu Autorki wsparcie dla każdego, kto chce tę rolę pełnić świadomie i skutecznie. To również doskonały podręcznik, który będzie Twoim manualem przy wdrażaniu lub modyfikowaniu funkcji HR BP w Twojej firmie. Będziesz wracać do tej książki – z pytaniami, z refleksją i z planem działania.
Piotr Palikowski, prezes Stowarzyszenia Praktyków HR
Z przyjemnością i uznaniem polecam publikację, która rozwija i pogłębia temat, który podjęłam w książce HR Business Partner. Rola. Filary. Perspektywy. Z radością obserwuję, jak Natalia – profesjonalistka, którą cenię za merytoryczną precyzję, krytyczne spojrzenie i ogromną wrażliwość na potrzeby praktyków HR – wnosi do tego obszaru nową jakość osadzoną w aktualnych realiach polskiego rynku. Jej przewodnik to nie tylko logiczna kontynuacja wcześniejszych dyskusji o roli HR BP, ale też inspirujące zaproszenie do odwagi, wpływu i realnego partnerstwa z biznesem. To lektura dla tych, którzy nie chcą już „być z HR-u”, ale chcą działać w biznesie – świadomie, strategicznie i z głową podniesioną do poziomu zarządczego stołu.
Karina Popieluch, prekursorka podejścia strategicznego w HR, dyrektor programowa studiów HR Business Partner i Senior HR Business Partner w Akademii Leona Koźmińskiego
D. Urlicha – chyba najbardziej rozpoznawalny propagator koncepcji HR Business Partnera – często mówi o tym, że „HR nie jest o HR! HR zaczyna się i kończy na biznesie”. Trudno chyba o lepsze ujęcie zasadniczej koncepcji rozwijanej w książce Pani Natalii. Właściwie nie mamy wyboru – albo będziemy budowali swoją strategiczną rolę w firmie albo firma może poważnie zacząć zastanawiać się czy nas w ogóle potrzebuje. To powinno z kolei mobilizować nas do tego, aby sprostać wyzwaniu. Książka ta jest właśnie takim przewodnikiem który krok po kroku prowadzi nas w stronę najlepiej rozumianego HR Business Partnera. I to to właśnie chodzi – teoria to baza, ćwiczenia i codzienna praktyka to kwintesencja procesu rozwojowego.
Grzegorz Filipowicz, prezes Polskiego Stowarzyszenia HR Business Partner
Przemyślana, praktyczna i niezwykle pomocna – książka Natalii Dernowskiej-Żaczyk, Przewodnik po strategicznym HR Business Partneringu, to obowiązkowa lektura dla wszystkich, którzy chcą efektywnie wdrożyć lub rozwinąć rolę HR Business Partnera w swojej organizacji. Autorka znakomicie łączy teorię z praktyką, przedstawiając konkretne wskazówki, narzędzia oraz ćwiczenia, które krok po kroku przeprowadzają czytelnika przez proces transformacji HR z funkcji administracyjnej do strategicznego partnerstwa biznesowego. Książka inspiruje do strategicznego myślenia o HR i stanowi cenne źródło wiedzy zarówno dla doświadczonych HR Business Partnerów, jak i osób stawiających pierwsze kroki w tej roli.
Prof. ALK dr hab. Paweł Korzyński, prorektor ds. Badań Naukowych i Rozwoju Kadry, kierownik Katedry ZZL
Fragment książki
Autor książki
Dernowska-Żaczyk NataliaSpis treści:
Wstęp
1. Lekcja: Projektowanie efektywnego HR Business Partneringu
1.1. Role HR Business Partnera
1.2. Zakres odpowiedzialności i zadania HR Business Partnera w ramach procesów HR
1.3. HR Business Partner w strukturze organizacyjnej firmy
1.4. Wskaźniki efektywności HR Business Partnera
Ćwiczenie 1.1. Przeanalizuj swoją rolę HR BP
Ćwiczenie 1.2. Narysuj swoją mapę procesów HR
2. Lekcja: Wdrożenie i rozwój HR Business Partneringu
2.1. Od czego zacząć wdrażanie HR Business Partneringu?
2.2. Komunikacja roli HR Business Partnera
2.3. Etapy rozwoju HR Business Partneringu
Ćwiczenie 2.1. Oceń gotowość swojej organizacji na wdrożenie HR BP
Ćwiczenie 2.2. Zdiagnozuj, na jakim etapie rozwoju HR BP jesteś
3. Lekcja: Od czego zależy Twój HR Business Partnering?
3.1. Zależność między strategią HR a strategią biznesową
3.2. Kultura organizacyjna jako determinanta ról HR Business Partnera
3.3. Wpływ fazy rozwoju organizacji na kształtowanie ról HR Business Partnera
3.4. Zewnętrzne czynniki wpływające na role HR Business Partnera
Ćwiczenie 3.1. Zdiagnozuj kulturę organizacyjną i fazę rozwoju swojej organizacji
Ćwiczenie 3.2. Zdiagnozuj wpływ otoczenia Twojej organizacji na rolę HR BP
4. Lekcja: Ciągłe doskonalenie funkcji HR Business Partneringu
4.1. Bariery rozwoju HR Business Partneringu
4.2. Ustalanie priorytetów HR Business Partnera
4.3. Jak budować standard HR BP
Ćwiczenie 4.1. Wykonaj matrycę priorytetów HR BP
Ćwiczenie 4.2. Rozpisz swój standard/exposé HR BP
5. Lekcja: Relacje HR Business Partnera z menedżerami i zespołem HR
5.1. Relacje HR Business Partnera z menedżerami
5.2. Granica między rolą HR BP a rolą menedżera
5.3. Relacje HR Business Partnera w zespole HR
Ćwiczenie 5.1. Przeanalizuj swoje relacje z menedżerami
Ćwiczenie 5.2. Przeanalizuj swoją rolę w zespole HR
6. Lekcja: Jak zostać (strategicznym) HR Business Partnerem?
6.1. Profil kompetencyjny, czyli kompetencje niezbędne do realizacji ról HR BP
6.2. Rekrutacja i onboarding nowego HR BP
6.3. Ścieżka kariery dla HR BP
6.4. Jak zaprojektować rozwój w roli HR BP?
Ćwiczenie 6.1. Dokonaj autodiagnozy swoich kompetencji, następnie rozpisz swój plan rozwoju HR BP
Ćwiczenie 6.2. Wykonaj przykładowe zadanie rekrutacyjne dla HR BP
7. Lekcja: Praktyczny wymiar HR BP – jak wygląda w innych firmach?
7.1. HR BP jako nowa rola w organizacji z sektora finansowego
7.2. ola HR BP w transformacji kulturowej w firmie motoryzacyjnej
7.3. HR BP a proces restrukturyzacji w firmie produkcyjnej
7.4. Nowa strategia People & Culture w firmie logistycznej
Ćwiczenie 7.1. Opisz praktyczną stronę swojego HR BP
8. Co powinien wiedzieć HR BP i skąd czerpać wiedzę?
8.1. Projektowanie i realizacja procesów HR – czego potrzebujesz jako HR BP?
8.2. Business Partnering – co biznesowo powinieneś wiedzieć jako HR BP?
8.3. Publikacje naukowe, czyli co czytać, żeby rozwijać HR BP
9. Co dalej z HR BP, czyli kierunki rozwoju HR BP
10. Z życia HR Business Partnera
Literatura
Spis materiałów i narzędzi gotowych do wykorzystania
Alfes, K., Truss, C., Gill, J. (2010). The HR Manager as Change Agent: Evidence from the Public Sector. Journal of Change Management: Reframing Leadership and Organizational Practice, 10(1), 85–97.
Beck-Krala, E. (2021). Partnerstwo strategiczne w zarządzaniu ludźmi – w kierunku tworzenia wartości dla interesariuszy organizacji. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 5(142), 3–13.
Becton, J.B., Schraeder, M. (2009). Strategic Human Resources Management: Are we there yet? The Journal for Quality and Participation, 31(4), 11–18.
Bennett, H., McCracken, M., O’Kane, P., Brown, T. (2024). The elusiveness of strategic HR partnering: Using paradox theory to understand tensions surrounding the HR business partnering role. Human Resource Management Journal, 34(4), 942–959.
Bowen, D.E., Ostroff, C. (2004). Understanding HRM-firm performance linkages: The role of the “strength” of the HRM system. Academy of Management Review, 29(2), 203–221.
Boxall, P. (2015). Human Resource Strategy. W: Wiley Encyclopedia of Management: Human Resource Management (5th ed.). John Wiley & Sons.
Brockbank, W. (1999). If HR Were Really Strategically Proactive: Present and Future Directions of HR as Competitive Advantage. Human Resources Management, 38(4), 337–352.
Brockbank, W., Ulrich, D. (2009). The HR business partner model: Past learnings and future challenges. People + Strategy, 32(2), 5–12.
Caldwell, R. (2008). HR business partner competency models: Re-contextualising effectiveness. Human Resources Management Journal, 18(3), 275–290.
Caldwell, R. (2010). Are HR Business Partner Competency Models Effective? Applied H.R.M. Research, 12(1), 40–58.
Cascio, W. (2005). From business partner to driving business success: The next step in the evolution of HR management. Human Resources Management, 44(2), 159–163.
Cewińska, J. (2013). Menedżer personalny w świetle koncepcji HR Business Partner. Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica, 283, 51–66.
Chudzińska, K. (2018). Ewolucja modelu HR Business Partnera. Marketing i Zarządzanie, 1(51), 123–134.
Dernowska-Żaczyk, N., Langlois, M., (2024). HR Business Partnering jako element strategicznego zarządzania organizacją: Etapy i wyzwania dla rozwoju. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 55, 32–45.
Filipowicz, G. (2019). HR Business Partner. Koncepcja i praktyka. Wolters Kluwer.
Garwolińska, M., Citkowski, M., Samul, J. (2021). Wyzwania HR biznes partnera we wdrażaniu strategii zarządzania wiekiem. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 5(142), 63–80.
Gołembski, M. (2013). HR Business Partner jako współczesne rozwiązanie w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, 1146(51), 67–78.
Greiner, L.E. (1997). Evolution and revolution as organizations grow. Harvard Business Review, 76(3), 55–68.
Guest, D., Conway, N. (2011). The impact of HR practices, HR effectiveness and a ‘strong HR system’ on organizational outcomes: A stakeholder perspective. The International Journal of Human Resource Management, 22(8), 1686–1702.
Klimkiewicz, K., Staszkiewicz, M. (2021). HR biznes partner jako coach społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw i zrównoważonego rozwoju. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 5(142), 95–116.
Kopertyńska, M.W., Dernowska, N. (2021). Kompetencje HR biznes partnera w odniesieniu do ról pełnionych w organizacji. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 5(142), 23–42.
Kopertyńska, M.W., Dernowska, N. (2021). Wewnątrzorganizacyjne determinanty roli HR Business Partnera w organizacjach. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 1–2, 14–28.
Kopijer, P., Filipowicz, G. (2016). Porównaj się z najlepszymi: efektywność procesów HR biznes partneringu w polskich firmach. Personel i Zarządzanie, 12, 19–27.
Kuźniarska, A., Stańczyk, I. (2021). Wsparcie organizacyjne HR biznes partnera w kontekście controllingu personalnego. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 5(142), 81–94.
Laine, P., Stenvall, J., Tuominen, H. (2017). A strategic role for HR: Is it a competence issue? Nordic Journal of Business, 66(1), 45–61.
Lawler III, E.E., Boudreau, J. (2009). What makes HR a strategic partner? People + Strategy, 32(1), 10–14.
Lo, K., Macky, K., Pio, E. (2015). The HR competency requirements for strategic and functional HR practitioners. The International Journal of Human Resource Management, 26(18), 2348–2367.
McCracken, M., O’Kane, P., Brown, T.C., McCrory, M. (2017). Human resource business partner lifecycle model: exploring how the relationship between HRBPs and their line manager partners evolves. Human Resources Management Journal, 27(1), 58–74.
Meysztowicz, K. (2014). Rola, zadania oraz pozycja HR Business Partnera w organizacji. Biuletyn HR BP, 1(2014), 22–30.
Pieczka, A., Rosiński, J., Stańczyk, I. (2021). Ewolucja roli HR biznes partnera w czasie pandemii – case study. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 5(142), 117–128.
Popieluch, K. (red.) (2018). HR Business Partner. Rola, filary, perspektywy. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rochford, C. (2018). Does the HR business partner model add value to the HR function, and does it assist in preparing organizations for the Fourth Industrial Revolution? Master’s Thesis. National College of Ireland.
Staszkiewicz, M. (2021). Kompetencje osobiste i społeczne HR biznes partnera. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 5(142), 43–62.
Trost, A. (2020). Human Resources Strategies: Balancing Stability and Agility in Times of Digitization. Springer.
Trullen, J., Stirpe, L., Bonache, J., Valverde, M. (2016). The HR department’s contribution to line managers’ effective implementation of HR practices: A competency-based view. Human Resource Management Journal, 26(4), 449–470.
Ulrich, D., Brockbank, W. (2008). Tworzenie wartości przez dział HR. Wolters Kluwer.
Ulrich, D., Brockbank, W., Younger, J., Ulrich, M. (2012). HR from the outside in: Six competencies for the future of human resources. McGraw Hill Professional.
Wach, D., Wehner, M.C., Kabst, R. (2021). Performance implications of the HR business partner model and the mediating role of internal efficiency: A comparison between Germany and the United Kingdom. The International Journal of Human Resource Management, 32(8), 1757–1780.