Brak produktów
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 53,10 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Opracowanie dotyka bardzo ważnej tematyki prawnej finansowania lotnictwa w Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem Polski. Pogłębiający się kryzys finansowy spowodował powstanie konieczności umocnienia sytuacji finansowej także branży lotniczej, co nie jest łatwe ze względu na jej specyfikę. Zmiany wprowadzone do ustawy prawo lotnicze, a także przepisy prawa UE wymuszają na branży lotniczej ciągle podejmowanie działań w tym zakresie. Jednak nie zawsze przynosi to oczekiwany efekt. Dlaczego? Na te inne pytanie znajdą Państwo odpowiedź podczas lektury niniejszej książki. Umocnienie kondycji finansowej lotnictwa w Unii Europejskiej jest ciągle jednym z najważniejszych zadań do spełnienia.
Wiedza zawarta w pracy ułatwi właściwą interpretację i stosowanie odnośnych zasad i instrumentów prawnych w postępowaniu władzy i instytucji lotniczych oraz konsumentów usług lotniczych.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
doktor nauk prawnych, prodziekan ds. jakości kształcenia na Uczelni Łazarskiego w Warszawie, adiunkt w Katedrze Prawa Międzynarodowego i Europejskiego. Absolwentka Wydziału Prawa Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie. Adwokat. Odbyła wiele zagranicznych staży naukowych, m.in. w Rezeknes Augstskola Faculty of Economics (Łotwa), Kodolányi János University w Székesfehérvár (Węgry), Beykent University w Stambule (Turcja), Utena College (Litwa), International Business School, Mednarodna Poslovna Šola Ljubljana (Słowenia). Autorka licznych publikacji w kraju i za granicą.
Spis treści:
Wstęp
Część I. Finansowanie lotnictwa jako przedmiot regulacji prawnej
Rozdział 1. Uwarunkowania ekonomiczno-polityczne finansowania lotnictwa
1.1. Charakterystyka i znaczenie lotnictwa w obrocie międzynarodowym i krajowym1.2. Cele polityki lotniczej państw i ich organizacji realizowane przez prawo i instrumenty finansowe1.3. Cele i polityki Unii Europejskiej dotyczące lotnictwa1.4. Polska polityka lotnicza
Rozdział 2. Źródła prawa normującego finansowanie lotnictwa cywilnego
2.1. Prawo międzynarodowe o zasięgu ponadregionalnym2.1.1. System chicagowski2.1.2. Konwencje lotnicze zawarte pod egidą ICAO2.1.3. Układ Ogólny w Sprawie Handlu Usługami (GATS)2.1.4. Konwencja kapsztadzka z 2001 roku2.2. Prawo europejskie poprzedzające akty unijne (ECAC/JAR, EURCONTROL)2.3. Prawo unijne – charakterystyka ogólna2.3.1. Zasady prawa traktatowego UE2.3.2. Prawo pochodne2.4. Dwustronne międzynarodowe umowy lotnicze2.5. Prawo krajowe wdrażające i uzupełniające prawo międzynarodowe i unijne2.6. Europeizacja prawa i administracji
Rozdział 3. Finansowanie lotnictwa
3.1. Pojęcia i uwagi ogólne3.2. Źródła finansowania lotnictwa określane i ograniczane przez prawo3.2.1. Środki z instytucji i układów międzynarodowych3.2.2. Krajowe środki publiczne (dotacje, subwencje, dopłaty do służb użyteczności publicznej)3.2.3. Opłaty na pokrycie kosztów administracji, infrastruktury i służb żeglugi powietrznej3.2.4. Wpływy z działalności rynkowej przedsiębiorstw lotniczych3.3. Ogólne ekonomiczno-prawne uwarunkowania działalności i finansowania lotnictwa
Część II. Finansowanie określonych działań w lotnictwie
Rozdział 4. Ogólne programy rozwoju i programy inwestycyjne
4.1. Programy realizowane pod egidą ICAO4.2. Programy unijne i realizowane za pomocą Unii Europejskiej4.3. Programy dotyczące lotnictwa w Polsce
Rozdział 5. Administracja i nadzór lotniczy
5.1. Uwagi ogólne5.2. Administracja i nadzór lotniczy w Polsce5.2.1. Minister właściwy ds. transportu5.2.2. Państwowa Komisja Badania wypadków lotniczych przy ministrze5.2.3. Rada Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego przy ministrze5.3. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego5.3.1. Zadania i kompetencje5.3.2. Opłata lotnicza5.3.3. Wpłata lotnicza5.3.4. Przepisy karne, karno-administracyjne i nakładane grzywny
Rozdział 6. Lotniska oraz służby i usługi lotniskowe
6.1. Uwagi ogólne6.2. Zakładanie, własność, zarząd i eksploatacja lotnisk6.3. Opłaty lotniskowe6.3.1. Konwencja chicagowska i dokumenty ICAO6.3.2. Prawo Unii Europejskiej6.4. Przepisy i praktyka w Polsce6.5. Szczególne przepisy dotyczące służb i usług lotniskowych6.5.1. Lotniskowe służby ratunkowe i przeciwpożarowe6.5.2. Koordynacja rozkładów lotów6.5.3. Lotniskowe publiczne służby zewnętrzne6.6. Lotniskowa obsługa naziemna6.7. Szczególne regulacje mające znaczenie dla finansowania lotnisk6.7.1. Pomoc publiczna6.7.2. Zobowiązania dotyczące urządzeń w otoczeniu lotniska6.7.3. Ochrona środowiska
Rozdział 7. Służby żeglugi powietrznej
7.1. Ogólne zasady i system chicagowski7.1.1. Zwierzchnictwo i obowiązki państw7.1.2. Zalecenia ICAO dotyczące opłat nawigacyjnych7.2. Regulacje unijne7.2.1. System SES7.2.2. Eurocontrol i opłaty nawigacyjne (trasowe)7.2.3. Wspólny unijny schemat opłat7.3. Służby żeglugi powietrznej i opłaty nawigacyjne w Polsce7.3.1. Uwagi ogólne7.3.2. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej7.3.3. Opłaty nawigacyjne w Polsce
Rozdział 8. Szczególne przepisy dotyczące finansowania niektórych służb i czynności
8.1. Badania naukowe i nauczanie w zakresie zagadnień lotnictwa8.2. Szkolenia i sprawdzanie kwalifikacji personelu lotniczego8.3. Badania lotniczo-lekarskie8.4. Służba poszukiwawczo-ratunkowa8.5. Lotnicza służba meteorologiczna8.6. Ochrona przed aktami bezprawnymi
Rozdział 9. Usługi transportu lotniczego
9.1. Uwagi ogólne9.1.1. Wolność wykonywania przewozów lotniczych uzależniona od przynależności przewoźnika9.1.2. Pojęcie przewoźników lotniczych wspólnoty9.1.3. Warunki uzyskania koncesji, w tym własność i kontrola kapitałowa przewoźników Wspólnoty9.1.4. Wymagania i kontrola w zakresie finansowej zdolności przewoźników lotniczych Wspólnoty9.1.5. Przepisy polskie9.2. Wolność ustalania cen usług transportu lotniczego9.3. Zastosowanie ogólnych zasad prawa konkurencji i szczególne wymogi prawa UE9.3.1. Ogólne zasady i możliwe wyjątki9.3.2. Szczególne wymogi unijne dotyczące konkurencji w transporcie lotniczym9.3.3. Przepisy polskie dotyczące konkurencji w transporcie lotniczym9.3.4. Sprawdzanie przestrzegania przepisów dotyczących przewozu lotniczego9.3.5. Wytyczne UE dotyczące pomocy publicznej9.3.6. Obowiązek służby użyteczności publicznej9.3.7. Praktyka UE w zakresie koncentracji przedsiębiorstw9.4. Leasing lotniczy9.5. Opodatkowanie transportu lotniczego i obciążenia celne
Rozdział 10. Ochrona interesów osób poszkodowanych
10.1. Odpowiedzialność operatorów statków powietrznych10.2. Odszkodowania za szkody w przewozie lotniczym10.3. Wymagania szczegółowe dotyczące ubezpieczenia OC lub innego zabezpieczenia pokrycia odszkodowań10.4. Ochrona konsumentów usług transportu lotniczego10.4.1. Ogólne wymagania dotyczące ochrony konwencyjnej10.4.2. Szczegółowe przepisy dotyczące ochrony konsumentów usług transportu lotniczego
Zakończenie
Literatura