• Prawo designu i mody. Kreowanie produktu

Prawo designu i mody. Kreowanie produktu

  • Autor: Marlena Jankowska Mirosław Pawełczyk Agnieszka Warmuzińska
  • Wydawca: Ius Publicum, WSB
  • ISBN: 978-83-955355-2-9
  • Data wydania: 2020
  • Liczba stron/format: 324/148 x 219 mm
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 63.00 zł

    56.70 zł

  • 10% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Dostępność: Duża ilość na magazynie

Tom 3. Serii Prawa Designu, Mody i Reklamy przybliża arkana wiedzy z zakresu prawa własności intelektualnej  w świecie mody. Książka jest dedykowana praktykom sektora mody oraz studentom kierunków prawniczych i artystycznych.

SPIS TREŚCI:

INDEKS ILUSTRACJI
SPREZZATURA, CZYLI SŁOWEM WSTĘPU

Rozdział 1. POTPOURRI DESIGNOWO-MODOWE

1. NA POCZĄTKU BYŁ DOM MODY FRANCUSKIEGO COUTURIER
2. BELLE DE LOIN LOIN D’ÊTRE BELLE
3. NAJLEPSZE RZECZY SĄ ZA DARMO, DRUGIE W KOLEJNOŚCI SĄ BARDZO DROGIE/COCO CHANEL – OD INSPIRAC JI DO PLAGIATU
4. JACK DANIEL’S I COCA-COLA COMPANY WCHODZĄ DO GRY
5. ME-TOO, CZYLI MAM I JA

Rozdział 2. DESIGN I MODA UBRANE W TEORIĘ


1. SZERSZY KONTEKST
2. MODA I DESIGN – CO TO JEST
3. OD ARTYZMU DO PRZEMYSŁU
4. CZY PRAWO DESIGNU I MODY NAPRAWDĘ ISTNIEJE
4.1. HISTORIA
4.2. PRÓBA ZDEFINIOWANIA PRAWA MODY
4.2.1. Uzasadnienie dla próby definicyjnej

Rozdział 3. KREOWANIE DOBRA NIEMATERIALNEGO

1. DOBRA NIEMATERIALNE W PRAWIE WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ POWSTAJĄCE W TRAKCIE PRACY PROJEKTANTA. WPROWADZENIE
2. DOBRO NIEMATERIALNE
2.1. DUALISTYCZNY CHARAKTER DÓBR NIEMATERIALNYCH
3. PRAWO AUTORSKIE. UTWÓR – CZYLI CO?
3.1. ZDOLNOŚĆ AUTORSKOPRAWNA. TEST NA ORYGINALNOŚĆ
3.2. CASUS MAGELLAN VS. GENIUSZ
3.3. PLAGIAT, CZYLI ZABAWA W KÓŁKO KRZYŻYK
4. PRAWO WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ
4.1. WYNALAZKI
4.1.1. Wprowadzenie
4.1.2. Co może być wynalazkiem?
4.1.3. Ochrona krajowa. Definicja i przesłanki ochrony
4.1.4. Opłaty w postępowaniu krajowym
4.1.5. Ochrona międzynarodowa
4.2. WZORY UŻYTKOWE
4.2.1. Co może być wzorem użytkowym?
4.2.2. Ochrona krajowa. Definicja i przesłanki ochrony
4.2.3. Opłaty w postępowaniu krajowym
4.2.4. Ochrona międzynarodowa
4.3. WZORY PRZEMYSŁOWE
4.3.1. Co może być wzorem przemysłowym?
4.3.2. Ochrona krajowa. Definicja i przesłanki ochrony
4.3.3. Opłaty w postępowaniu krajowym
4.3.4. Ochrona międzynarodowa
4.4. ZNAKI TOWAROWE
4.4.1. Co może być znakiem towarowym?
4.4.2. Co może być znakiem towarowym
4.4.3. Ochrona krajowa. Definicja i przesłanki ochrony
4.4.4. Opłaty w postępowaniu krajowym
4.4.5. Ochrona międzynarodowa
4.5. TOPOGRAFIE UKŁADÓW SCALONYCH
4.5.1. Co może być uznane za topografię układu scalonego?
4.5.2. Ochrona krajowa. Definicja i przesłanki ochrony
4.6. OZNACZENIE GEOGRAFICZNE
4.6.1. Co może być oznaczeniem geograficznym
4.6.2. Ochrona krajowa. Definicja i przesłanki ochrony
4.6.3. Opłaty w postępowaniu krajowym

Rozdział 4. KREOWANIE PRODUKTU I JEGO ETAPY A PRAWO WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ

4.1. ETAP PRODUKCYJNY
4.1.1. Pomysł
4.1.2. Projekt
4.1.3. Krój
4.1.4. Materiał
4.1.5. Kolor
4.1.6. Deseń
4.1.7. Kreacja
4.2. KREOWANIE MARKI
4.2.1. Marka
4.2.2. Nazwa i slogan
4.2.3. Logo
4.2.4. Renoma
4.3. ETAP POPRODUKCYJNY
4.3.1. Sesje zdjęciowe
4.3.2. Wnętrze sklepu
4.3.3. Pokazy mody

Rozdział 5. INSPIRACJE I ELEMENTY CHRONIONE

5.1. WSTĘP
5.2. DIY, CZY 5 SPOSOBÓW NA STARĄ KOSZULKĘ
5.3. DOLCE & BANANA, JUST DO IT TOMORROW I LSD – O PARODII
5.4. DLA PIENIĘDZY – WIZERUNEK BANKNOTÓW I MONET
5.5. BÓG, HONOR, OJCZYZNA – O SYMBOLACH NARODOWYCH
5.6. FASHION IS MY RELIGION – RELIGIA A SZTUKA
5.7. SZTUKA LUDOWA DZIŚ
5.8. HOŁD, KARYKATURA, INSPIRACJA, PLAGIAT

PODSUMOWANIE
BIBLIOGRAFIA
AUTORZY
RECENZJE
REKOMENDACJE

Mariola Turbiarz, projektant mody:

Książka ta jest uzupełnieniem ogromnej  luki w publikacjach o tematyce modowej. Dla mnie osobiście jako projektanta mody, krawca,  konstruktora to ogromne źródło wiedzy prawnej, praktycznej oraz inspiracji przekazany w znakomity sposób. Z jednej strony jest to publikacja naukowa, ale czyta się ją jednym tchem, pochłaniając z zainteresowaniem kolejne rozdziały. Projektanci sprzedają marzenie, a moda to często iluzja – luksus i absurdalne pożądanie przedmiotów za które płaci się fortunę, chociaż ich wartość (produkcja  wykorzystany materiał) nie są tego warte. Jak wycenić swoją pracę - to często ogromny problem. Projektant godzinami tworzy jedna kreację wkładając serce, ogrom emocji i czasu. Nasze ubrania to nasze „dzieci”, które często z bólem serca puszczamy w świat. Jak wycenić pracę, kiedy razem z ubraniem sprzedajemy kawałek siebie? Tego właśnie dowiedziałam się z tej książki oraz wielu innych praw, definicji, które teraz będę wprowadzać w życie. Książka ta to lektura obowiązkowa dla projektantów, stylistów i miłośników mody.

dr Irena Kamińska-Radomska, wykładowca i trener; założycielka firmy szkoleniowej The Protocol School of Poland, mentorka w cyklicznym programie TVN „Projekt Lady”:

Dama, pozując do zdjęć na czerwonym dywanie, wygląda olśniewająco tylko w takich strojach, które honorują prawa ich twórców – od nitki po ostateczną stylizację. Bez wiedzy zawartej w tym cudownym dziele drobne niedopatrzenie w prawach autorskich modowej kreacji zgasi blask każdej gwiazdy. Naukowiec nie ma obowiązku pisać ciężkich i nudnych prac. To tak, jakby bronić dostępu do wiedzy szerokim kręgom społecznym. Niezwykli autorzy książki dostrzegli palącą potrzebę łączenia rzetelnej teorii z praktyką i atrakcyjną błyskotliwą formą, otwierając drzwi do świata prawdziwej sztuki dla każdego czytelnika, nie tylko zainteresowanego modą. Przecież każdego dnia swoim strojem opowiadamy o sobie historię, więc warto wiedzieć, jak to zrobić w najlepszym stylu – z szacunkiem dla siebie i kreatorów. Gorąco polecam!

Ewa Bardadin, dziennikarka, krytyk mody, stylistka na stale mieszkająca w Rzymie. Współpracuje z AltaRoma – agencja organizującą międzynarodowe pokazy mody w Rzymie i Mediolanie:

Tom 3. Serii Prawa Designu, Mody i Reklamy próbuje uchwycić zakres prawa mody i designu, jak też daje wyobrażenie znaczenia własności intelektualnej w sektorze mody i tekstyliów. Jest to pierwsza pozycja na rynku, która pozwala zrozumieć związki prawa z modą i designem – jak ważna jest marka, ochrona stylizacji i jej atrybucja. Mam nadzieję, że jest to dopiero początek pięknej serii książek, które będą przybliżać relacje modowo-prawne, będące w istocie kobiecą kwintesencją stylu i własności intelektualnej. Czekam z niecierpliwością na następne pozycje, które przybliżą prawa własności przede wszystkim projektantom... i osobom kreującym modę, które nie będąc zrzeszone w stowarzyszeniach polegają na własnej wiedzy i intuicji. Stąd znaczenie tych książek w branży mody jest nieocenione.

r. pr. Agnieszka Oleksyn-Wajda, Kierownik Akademii Biznesu i Prawa Mody Uczelni Łazarskiego, Członek Rady Nadzorczej Związku Przedsiębiorców Przemysłu Mody Lewiatan oraz członek Sektorowej Rady ds. Kompetencji Przemysłu Mody i Innowacyjnych Tekstyliów:

Prawo designu i mody. Kreowanie produktu to analiza cyklu życia produktu w branży mody w świetle regulacji prawnych. Jest to, w mojej opinii, podręcznik dla podmiotów prowadzących działalność w szeroko rozumianym przemyśle mody – zarówno projektantów, którzy chcą zyskać podstawową wiedzę z zakresu prawa własności intelektualnej, jak i konsultantów branży mody. Wyjaśnienie w jaki sposób należy stosować regulacje w zakresie ochrony  dóbr  własności  intelektualnej w branży mody od strony praktycznej stanowi z jednej strony odczarowanie  pewnych mitów związanych z przepisami prawa, z drugiej – czyni stosowanie tych przepisów bardziej przyjaznym dla przedsiębiorcy w zakresie chociażby ochrony twórczości czy marki. Wiedza ta jest „must have” każdego przedsiębiorcy operującego w przemyśle mody.

dr Aleksandra Nowak-Gruca, rzecznik patentowy, pracownik naukowy Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, trener biznesu:

Prawo designu i mody. Kreowanie produktu to pozycja obowiązkowa dla każdego, kto chce dziś bezpiecznie projektować i działać w świecie mody. Prawo własności intelektualnej wkroczyło dziś we wszystkie sfery życia, a szczególnie dotyka branży kreatywnej. Zawiłości, niedomówienia, czasem absurdy, nie sprzyjają pewności prawa i nie ułatwiają poruszania się w gąszczu przepisów. Opracowanie w sposób niezwykle  ciekawy – bo praktyczny - przeprowadza czytelnika przez najważniejsze problemy związane z ochroną mody i designu. Podpowiada jak działać, by chronić własne prawa i tworzyć nie naruszając praw innych osób. Bogata szata graficzna i mnóstwo przykładów zachęcają do lektury. Zdecydowanie polecam!

Marlena Jankowska
Doktor habilitowany nauk prawnych; adwokat; adiunkt w Katedrze Prawa Cywilnego i Prawa Prywatnego Międzynarodowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Kierownik Centrum Prawa Designu, Mody i Reklamy w tej samej uczelni (lawinstyle.us.edu.pl); tworzy projekty badawcze poświęcone zagadnieniom technologii, geoinformacji i prawa autorskiego w społeczeństwie informacyjnym w ramach prac przy Polskiej Fundacji Prawa Konkurencji i Regulacji Sektorowej Ius Publicum w Warszawie; prezes fundacji Instytut Własności Intelektualnej (IIP, iip.edu.pl) w Katowicach; aktualnie prowadzi badania naukowe w obszarze prawa własności intelektualnej i mody. W 2016 r. otrzymała prestiżowe stypendium rządu Australii, w ramach którego realizowała projekt dotyczący praw autorskich do map cyfrowych przy Uniwersytecie Technologicznym w Sydney (Endeavour Research Fellowship); beneficjentka stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców. Od lipca 2017 roku do lipca 2020 roku naukowiec wizytujący (Visiting Research Fellow) przy Chinese-German Institute for Intellectual Property at Huazhong University of Science and Technology/HUST (Chiny). Od czerwca 2018 roku do czerwca 2019 roku członek Grupy Eksperckiej przy Komisji Europejskiej zajmującej się odpowiedzialnością prawną za nowe technologie. Od 2019 r. członek Komisji Prawa Autorskiego przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prowadziła badania naukowe w wielu prestiżowych ośrodkach naukowych, takich jak Instytut Maxa Plancka w Monachium, University of Nebraska Lincoln, UCLA czy Columbia University w USA. Autorka ponad 100 publikacji oraz wielu odczytów wygłaszanych za granicą, w tym w: University of Pennsylvania, University of Honk Hong oraz University of Melbourne.

Mirosław Pawełczyk
Profesor nadzwyczajny w Katedrze Publicznego Prawa Gospodarczego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego, członek Centrum Prawa Designu, Mody i Reklamy w tej samej uczelni; radca prawny zarządzający w Kancelarii Pawełczyk, członek Rady Programowej Ośrodka Badań Studiów i Legislacji Krajowej Rady Radców Prawnych, członek rady programowej czasopisma Radca Prawny, członek rady naukowej czasopisma Zeszyty Naukowe Prawa Gospodarczego i Handlowego. Członek zwyczajny Towarzystwa Obrotu Energią. Visiting Research Fellow przy Chinese-German Institute for Intellectual Property at Huazhong University of Science and Technology/HUST (Chiny, 2017-2020). Ekspert Krajowej Rady Radców Prawnych w procesach legislacyjnych oraz członek Zespołu Ekspertów, który opracowywał projekt Konstytucji Biznesu powołanego przez wicepremiera ? ministra rozwoju. Przewodniczący Rady Naukowej Instytutu Własności Intelektualnej (www.iip.edu.pl). Generalny Honorowy Dyrektor Górniczy. Sędzia Sądu Giełdowego, arbiter w Sądzie Polubownym przy Komisji Nadzoru Finansowego, sędzia Sądu Polubownego przy Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych. Arbiter ad hoc Sądu Arbitrażowego przy Krajowej Izbie Gospodarczej oraz Sądu Arbitrażowego przy Konfederacji Lewiatan. Członek Stowarzyszenia na Rzecz Gospodarki Energetycznej Polski (www.paee.org.pl). Współinicjator i współorganizator cyklu ogólnopolskich konferencji naukowych Bezpieczeństwo, regulacja i konkurencja na rynku energetycznym oraz Konsument na rynku kolejowych przewozów pasażerskich. Zasiadał w radach nadzorczych m.in. spółek z udziałem Skarbu Państwa, działających w sektorach strategicznych, podmiotach sektora finansowego i sportowego. Laureat uniwersyteckiego plebiscytu w kategorii Przyjaciel Studenta 2012 na Uniwersytecie Śląskim. Autor ponad 160 publikacji naukowych, m.in. z zakresu: prawa gospodarczego, prawa konkurencji, prawa sektorów infrastrukturalnych, prawa własności intelektualnych oraz prawa rynku kapitałowego.

Agnieszka Warmuzińska
aplikant adwokacki przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Katowicach. Członek Zespołu Centrum Prawa Designu, Mody i Reklamy WPiA UŚ. Absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji, a także komunikacji promocyjnej i kryzysowej na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego, Stypendystka Grantu Rektora Uniwersytetu Śląskiego dla najlepszych Studentów. Część edukacji prawniczej zdobywała na Wydziale Prawa Uniwersytetu Bolońskiego we Włoszech. Obroniła pracę magisterską pt. Prawo mody a prawo własności intelektualnej w Katedrze Prawa Cywilnego i Prawa Prywatnego Międzynarodowego pod kierownictwem prof. zw. dr hab. Wojciecha Kowalskiego, za którą otrzymała wyróżnienie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku z egzaminu wstępnego na aplikację adwokacką, zdobywała doświadczenie jako prawnik w jednej z londyńskich kancelarii. Interesuje się zagadnieniami prawa własności intelektualnej, zwłaszcza z obszaru prawa mody, a także prawa reklamy, nowych technologii oraz prawa w internecie.

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane