Praca i kariera na globalnym rynku. Wyzwania i zagrożenia
- Autor: Elżbieta Turska
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-673-8
- Data wydania: 2020
- Liczba stron/format: 164/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
45,00 zł
40,50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 40,50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Książka przedstawia przemiany charakteru pracy i zmiany wzorców zawodowej kariery, jakie dokonały się na progu XXI wieku, głównie w efekcie procesów globalizacyjnych. Świat pracy przedstawiony w książce to świat niepewny, nieprzewidywalny, świat, który pozbawił nas możliwości pełnego zatrudnienia i pracy na całe życie. Ale to także świat, który jest prawdziwą szansą dla tych, którzy chcą podjąć odpowiedzialność za swój rozwój zawodowy i za swoją karierę.
Nowa, kryzysowa rzeczywistość, którą zgotowała nam ogólnoświatowa pandemia, wskazała na cykliczność wielu problemów przedstawionych w książce, przyszłość pokaże, które z nich ulegną niewielkim zmianom, które być może przestaną istnieć, a jakie nowe problemy zrodzi nam nieznany dziś jeszcze świat.
Publikacja adresowana jest zarówno do doradców zawodowych, jak i do studentów i pracowników naukowych zainteresowanych psychologią pracy i organizacji.
Recenzja
Prof. UAM dr hab. Teresa Chirkowska-Smolak:
Monografia stanowi interesujące podsumowanie przemian pracy i charakteru kariery zawodowej, jakie dokonywały się w ostatnich latach. Na uznanie zasługuje lekkość, z jaką autorka przybliża czytelnikowi poważne zagadnienia oraz to, że potrafi ona przedstawić prezentowane zjawiska z różnych perspektyw, zarówno zagrożeń, jakie stoją przed pracownikami współczesnych organizacji, jak i wyzwań, jakie to niesie dla ludzi, którzy coraz częściej w sposób proaktywny budują kapitał własnej kariery.
Fragment książki
Autor książki
Elżbieta TurskaSpis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Od jednorazowego dopasowania do potrzeby ciągłego dopasowywania się
Rozdział 2. Od kwalifikacji do kompetencji
Rozdział 3. Nietradycyjne formy pracy – szansa czy zagrożenie?
Rozdział 4. Od realizowania kariery w ramach jednej organizacji do realizowania kariery bez granic
Rozdział 5. Od wartości organizacji do wartości własnych. Przesuwanie odpowiedzialności za karierę z organizacji na pracownika
Rozdział 6. Kariera przedsiębiorcy – przedsiębiorczość w karierze
Rozdział 7. Młodzi na rynku pracy – szanse i trudności realizowania kariery zawodowej
Rozdział 8. Nowa rzeczywistość i nowe formy bezrobocia. Czy robot zabierze nam pracę?
Rozdział 9. Za mało pracy, za dużo kwalifikacji. Niedozatrudnienie i przeedukowanie
Rozdział 10. Od wyboru zawodu do konstrukcji kariery. Nowa rola poradnictwa zawodowego
Zakończenie
Post scriptum
Bibliografia
Adamiec, M. (2007). Behawioryzacja działania w organizacjach i jej konsekwen-
cje, w: M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy psychologii pracy
(185–206), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Adamiec, M. (2011). Potencjał ludzki w organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Adamska, K. (2011). Kontrakt psychologiczny w organizacji – Kwestionariusz Kon-
traktu Psychologicznego, „Psychologia Społeczna” 63 (18), 267–283.
Afeltowicz, Ł. (2007). Czy technika pozbawia nas pracy? Bezrobocie technologiczne
w perspektywie teorii Aktora sieci, „Studia Socjologiczne” 1 (184), 107–126.
Aldrich, H.E., Kim, P.F. (2007). A Life Course Perspective on Occupational Inheri-
tance: Self-Employed Parents and Their Children, in: M. Ruef, M. Lounsbury
(eds.), The Sociology of Entrepreneurship, vol. 25, 33–82, Amsterdam: Elsevier.
Appelt, K. (2006). Osobowościowe uwarunkowania funkcjonowania nauczycieli
w sytuacji zmiany społecznej, „Forum Oświatowe” 1 (34), s. 5–27.
Arnett, J.J. (2000). Emerging Adulthood. A Theory of Development from the Late
Teens through the Twenties. „American Psychologist” 55 (5), 469–480.
Arthur, M.B, Rousseau, D.M. (1996). The Boundaryless Career: A New Employment
Principle for a New Organizational Era, Oxford: Oxford University Press.
Balcerowicz-Szkutnik, M, Wąsowicz J. (2017). Pokolenie Neets na rynku pracy
– aktualne problemy, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu
Ekonomicznego w Katowicach” 312, 7–17.
Bandura, A. Barbaranelli, C., Caprara, G.V., Pastorelli, C. (2001). Self-Efficacy
Beliefs as Shapers of Children’s Aspiration as and Career Trajectories. „Child
Development” 72, 187–206.
Bańka, A. (1995). Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy.
Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym, Poznań: Wydawnictwo
Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.
Bańka, A. (2003). Transnacjonalne poradnictwo zawodowe a zmiany w przygoto-
waniu młodzieży do życia zawodowego, „Zeszyty Informacyjno-Metodyczne
Doradcy Zawodowego” 23, Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej,
Departament Rynku Pracy.
Bańka, A. (2004). Rozwój i zastosowanie teorii psychologicznych we współczesnym
doradztwie karier w kontekście integracji transkulturowej, w: K. Popiołek 154 Praca i kariera na globalnym rynku. Wyzwania i zagrożenia
(red.), Człowiek w społecznej przestrzeni pracy i bezrobocia (9–32), Katowice:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Śląskiego.
Bańka, A. (2006). Psychologiczne doradztwo karier, Poznań: Stowarzyszenie Psy-
chologia i Architektura.
Bańka, A. (2006a). Kapitał kariery – uwarunkowania, rozwój i adaptacja do zmian
organizacyjnych oraz strukturalnych rynku pracy, w: Z. Ratajczak, A. Bańka,
E. Turska, Współczesna psychologia pracy i organizacji. Wybrane zagadnienia
(59–118), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bańka, A. (2006b). Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego
doradztwa karier, „Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego” 36,
Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy.
Bańka, A. (2007). Poradnictwo zawodowe w kształtowaniu przedsiębiorczości, kapi-
tału kariery oraz zdolności zatrudnieniowej młodzieży, w: A. Biela (red.), Nauka
pracy, doradztwo zawodowe i przedsiębiorczość młodzieży (52–64), Warszawa:
Kancelaria Senatu.
Bańka, A. (2007a). Globalizacja pracy i kariery a procesy identyfikacji społecznej
i indywidualnej, w: M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy psy-
chologii pracy (53–82), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Bańka, A. (2010). Mobilność międzynarodowa jako kryzys i zagrożenie tożsamości
jednostki, w: K. Popiołek, A. Bańka (red.), Kryzysy, katastrofy, kataklizmy:
w perspektywie psychologicznej (262–273), Poznań: SPiA.
Bańka, A. (2014). Bezdecyzyjność kariery jako psychospołeczny wzór tranzycji do
dorosłości: Konstrukcja i charakterystyka psychometryczna Skali Decyzyjności
Kariery, „Czasopismo Psychologiczne” 20 (2), 305–318.
Barszcz, P. (2019). Zjawisko gniazdownictwa w krajach Unii Europejskiej – skala,
przyczyny, skutki casus Polski, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociolo-
gica” 69, 35–51.
Basińska, B. (2019). Uważność a technostres w grupie pracowników informatycz-
nych oraz korporacyjnych, niepublikowana praca magisterska, Katowice:
Wydział Pedagogiki i Psychologii.
Baum, J.R., Frese, M. Baron, R.A. (2007). The psychology of entrepreneurship, Mah-
way, NJ: Erlbaum.
Bauman, Z. (1993). Ponowoczesne wzory osobowe, „Studia Socjologiczne” 2 (129),
7–31.
Bauman, Z. (2006). Życie na przemiał, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bednarczyk, H., Kwiatkowski, S.M., Woźniak, I. (2012). Wstępny projekt modelu
struktury standardu kompetencji zawodowych, Warszawa–Radom: Departa-
ment Rynku Pracy MPiPS.
Bitner, M., Starościk, R., Szczerba, P. (2014). Czy robot zabierze ci pracę? Sekto-
rowa analiza komputeryzacji i robotyzacji europejskich rynków pracy, War-155 Bibliografia
szawa: Warszawski Instytut Studiów Ekonomicznych. Pobrano z: http://wise-
-europa.eu/wp-content/uploads/2016/03/PolicyWorking-WISE-_nr1_141029.
pdf (dostęp: 23.11.2019).
Blanchflower, D.G., Oswald, A.J. (1998). What Makes an Entrepreneur?, „Journal of
Labor Economics” 16 (1), 26–60.
Bohdziewicz, P. (2010). Współczesne kariery zawodowe: od modelu biurokratycz-
nego do przedsiębiorczego, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” 3–4, 39–56.
Boyd, D., Bee, H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo
Zysk i S-ka.
Briscoe, J.P., Hall, D.T. (2006). The Interplay of Boundaryless and Protean Careers:
Combinations and Implications, „Journal of Vocational Behavior” 69, 4–18.
Briscoe, J.P., Hall, D.T., DeMuth, R.L.F. (2006). Protean and Boundaryless Careers:
An Empirical Exploration, „Journal of Vocational Behavior” 69, 30–47.
Brzezińska, A. (2017). Tożsamość u progu dorosłości. Wizerunek uczniów szkół
ponadgimnazjalnych, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Spo-
łecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Brzezińska, A.I., Piotrowski, K. (2009). Diagnoza statusów tożsamości w okresie adole-
scencji, wyłaniającej się dorosłości i wczesnej dorosłości za pomocą Skali Wymia-
rów Rozwoju Tożsamości (DIDS), „Studia Psychologiczne” 47 (3), 93–109.
Brzezińska, A., Szmidt, J. (2010). Przedsiębiorczość jako warunek udanego startu
w dorosłość, w: Spendel Z. (red.), Diaprezamus. Pakiet diagnostyczno–meto-
dyczny wspierający proces orientacji zawodowej dzieci i młodzieży. Inspiracje
i założenia teoretyczne, 71–87, Sosnowiec: Wydawnictwo REMAR.
Brzezińska, A., Kaczan, J., Piotrowski, K., Rękosiewicz, M. (2011). Odroczona doro-
słość: fakt czy artefakt?, „Nauka” 4, 67–107.
Chirkowska-Smolak, T. (2015). Konsekwencje stresu wynikającego z braku bezpie-
czeństwa zatrudnienia i sposoby radzenia sobie z nim, „Bezpieczeństwo Pracy
– Nauka i Praktyka” 10 (529), 8–11.
Chirkowska-Smolak, T., Hauziński, A., Łaciak, M. (2011). Drogi kariery. Jak wspo-
magać rozwój zawodowy dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
Scholar.
Chirkowska-Smolak, T., Grobelny, J. (2015). Przemiany współczesnego rynku pracy
– w stronę niepewności, w: T. Chirkowska-Smolak, J. Grobelny (red.), Czło-
wiek na rynku pracy. Wyzwania i zagrożenia (13–29), Kraków: Wydawnictwo
LIBRON.
Cothran, D.J., Ennis, C.D. (2000). Building Bridges to Student Engagement: Com-
municating Respect and Care for Students in Urban High Schools, „Journal
of Research and Development in Education” 33 (4), 106–117.
Czarnota-Bojarska, J., Łada M., (2004). Ważność różnych aspektów pracy dla kobiet
i mężczyzn o różnym jej stażu, „Nowiny Psychologiczne” 1, 5–22.156 Praca i kariera na globalnym rynku. Wyzwania i zagrożenia
Czarnota-Bojarska, J. (2010). Dopasowanie człowiek–organizacja i tożsamość orga-
nizacyjna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Czyżewska, M. (2018). Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości studenckiej na
podstawie badań empirycznych, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i finan -
sów”, zeszyt naukowy 160/2018, 29–44, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
Dąbrowski, Sz. (2016). Strategie komunikacji w Ruchu Slow odpowiedzią na
wyzwania edukacji międzykulturowej XXI wieku, „Multicultural Studies” 1,
s. 115–130.
Dębska, E. (2010). Mentor, coach, facylitator – trzy role doradcy zawodu, „Edukacja
Dorosłych” 1, 77–89.
Domaradzki, K. (2014). Erasmus gwarantem pracy, pobrano z: https://www.forbes.
pl/kariera/erasmus-gwarantuje-zdobycie-pracy/v3j6vv2 (dostęp: 12.01.2020).
Donnelly, R. (2008). Careers and Temporal Flexibility in the New Economy: An
Anglo-Dutch Comparison of the Organization of Consultancy Work, „Human
Resource Management Journal” 18, 197–215.
Drela, K. (2018). Underemployment – wyzwanie rynku pracy, „Studia Prawno-
-Ekonomiczne”, t. 107, 221–238, pobrano z: https://doi.org/10.26485/
SPE/2018/107/12 (dostęp: 24.09.2019).
Drucker, P.E. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, Warszawa:
PWE.
Eby, L.T., Butts, M., Lockwood, A. (2003). Predictors of Success in the Era of the
Boundaryless Career, „Journal of Organizational Behavior” 24, 689–708.
Erikson, E.H. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo, Warszawa: Wydawnictwo Rebis.
Erikson, E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Filipowicz, G. (2004). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, Warszawa: PWE.
Fredericks, J.A., Blumenfeld, P.C., Paris, A.H. (2004). School Engagement: Potential of
the Concept, State of the Evidence. „Review of Educational Research” 74, 59–109.
Frese, M. (2003). Zmiany charakteru pracy, w: N. Chmiel (red.), Psychologia pracy
i organizacji (459–476), Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Gołaszewska-Kaczan, U. (2013). Praca tymczasowa w polskich warunkach, „Studia
Ekonomiczne” 160, 55–63, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicz-
nego.
Goszczyńska, M. (2007). Wyzwania i zagrożenia dla polskiego rynku pracy u progu
XXI wieku, w: Górnik-Durose M., Kożusznik B. (red.), Perspektywy psychologii
pracy (27–52), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Górka, A. (2015). Raport podsumowujący projekt „nowa perspektywa doradztwa
zawodowego”. Monografia procesu adaptacji podejścia socjodynamicznego na
grunt polskiego poradnictwa zawodowego, Wrocław: Fundacja Imago.
Grycuk, A. (2013). Najważniejsze tendencje na rynkach pracy w krajach rozwinię-
tych, „Studia BAS” 4 (36), 9–25.
Guichard, J., Chuteau, M. (2005). Psychologia orientacji i poradnictwa zawodo-
wego, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.157 Bibliografia
Guza, Ł. (2017). Odbieranie telefonów i maili od szefa po godzinach. Rząd chce
wprowadzić ograniczenia, „Gazeta Prawna” 31.01.2017, https://serwisy.gaze-
taprawna.pl/praca-i-kariera/artykuly/1015437,odbieranie-telefonow-i-maili-od-
szefa-po-godzinach-pracy.html (dostęp: 12.03.2019).
Hall, D.T. and others (1996). The Career is Dead, Long Live Career: A Reletional
Approach to Careers, Jossey-Bass: San Francisco, CA.
Hall, D.T. (2002). Careers In and Out of Organizations, Thousand Oaks, CA: Sage
Publications.
Hall, D.T. (2004). The Protean Career: A Quarter Century Journey, „Journal of Voca-
tional Behavior” 65 (1), 1–13.
Herr, E.L, Cramer, S.H. (2001). Planowanie kariery zawodowej. Część I, „Zeszyty Infor-
macyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego” 15, Warszawa: Krajowy Urząd Pracy.
Hodgson, A., Spours, K., Stone, J. (2010). Tackling the NEETs Problem: Supporting
Local Authorities in Reducing Young People Not in Employment, Education or
Training, LSN. Accessed October 1, 2016, pobrano z: http://www.youthresearch-
forum.co.uk/Portals/7/neets_solution.pdf (dostęp: 12.01.2020).
Holland, J.L. (1973). Making Vocational Choise: A Theory of Careers, Englewoods
Cliffs, NJ., Prentice-Hall.
Jantura, J. (1994). Rozwój zawodowy człowieka, „Zeszyty Informacyjno-Metodyczne
Doradcy Zawodowego” 3, 5–33, Warszawa: Krajowy Urząd Pracy.
Jelonek, M. (2011). Studenci – przyszłe kadry polskiej gospodarki, raport z badań
studentów i analizy kierunków kształcenia realizowanych w 2010 r. w ramach
projektu Bilans Kapitału Ludzkiego, publikacja elektroniczna dostępna na stro-
nie internetowej www.bkl.parp.gov.pl.
Jelonek, M., Kasparek, K., Magierowski, M. (2015). Młodzi na rynku pracy –pracow-
nicy, przedsiębiorcy, bezrobotni. Projekt Bilans Kapitału Ludzkiego Edukacja
a rynek pracy, Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, pobrano
z: https://www.uj.edu.pl/documents/102715934/2e0bba6c-e1e6-4248-8a4e-
-443f8573fca0 (dostęp: 12.04.2019).
Jezior, J. (2005). Wartość pracy. Studium socjologiczne na podstawie badań w regio-
nie środkowowschodniej Polski, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii
Curie-Skłodowskiej.
Jucewicz A. (2012). Slow – życie na zwolnionych obrotach, pobrano z: https://www.
wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,80530,11841003,Slow___zycie_na_zwolnio-
nych_obrotach.html (dostęp: 12.03.2020).
Jurek, P. (2012). Metody pomiaru kompetencji zawodowych, „Zeszyt Informacyjno-
-Metodyczny Doradcy Zawodowego” 54, Warszawa: Krajowy Urząd Pracy.
Kałmuk, A. (2010). Teoretyczne podstawy konstrukcji narzędzi w ramach projektu
Diaprezamus. Charakterystyka wymiarów, w: Z. Spendel (red.), Diaprezamus.
Pakiet diagnostyczno-metodyczny wspierający proces orientacji zawodowej
dzieci i młodzieży. Inspiracje i założenia teoretyczne (209–223), Katowice: Uni-
wersytet Śląski.158 Praca i kariera na globalnym rynku. Wyzwania i zagrożenia
Kania, I., Paszkowska–Rogacz, A. (2006). Umiejętność realizacji zadań jako wynik
zdobywania przez jednostkę doświadczeń związanych z procesem uczenia się,
w: I. Greiner, I. Kania, E. Kudanowska, A. Paszkowska-Rogacz, M. Tarkowska
(red.), Materiały metodyczno-dydaktyczne do planowania kariery zawodowej
uczniów, s. 79–119, Warszawa: Wydawnictwo KOWEZiU.
Kargulowa, A. (2010). O poradnictwie społeczeństwa sieci, „Teraźniejszość – Czło-
wiek – Edukacja: Kwartalnik Myśli Społeczno-Pedagogicznej” 2 (50), 7–23.
Kargulowa, A. (2016). Poradnictwo zawodowe z perspektywy poradoznawstwa i eko-
polityki, „Forum Pedagogiczne” 2, 17–30.
Kasprzak, E. (2013). Poczucie jakości życia pracowników realizujących różne
wzory kariery zawodowej, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza
Wielkiego.
Kasprzak, E., Michalak, M. (2018). Does The Social Competence Of Future Employ-
ees Conform With The Expectations Of Employers?, „Czasopismo Psycholo-
giczne” 24, 2, 241–250.
Kiersztyn, A. (2007). Underemployment: nowe zjawisko czy nowy termin?, „Polityka
Społeczna” 10, 17–26.
Kłodkowska, J. (2013). Konstruktywistyczna perspektywa poradniczej rzeczywisto-
ści, „Dyskursy Młodych Andragogów” 14, 165–180.
Konarski, St. (2006). Kluczowe znaczenie kompetencji społeczno-psychologicznych
we współczesnych koncepcjach i praktyce systemów edukacji ekonomistów
i menedżerów, w: St. Konarski (red.), Kompetencje społeczno-psychologiczne
ekonomistów i menedżerów. Teoria, badania, edukacja (201–212), Warszawa:
Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.
Korpysa, J. (2017). Psychologiczno-socjologiczny wymiar przedsiębiorczości, „Przed-
siębiorczość i Zarządzanie” 18, 12, 379–388.
Kossowska, M., Sołtysińska, I. (2002). Szkolenia pracowników a rozwój organizacji,
Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Krause, E. (2016). Zjawisko Neet, czyli o młodzieży trzy razy nic, „Problemy Profe-
sjologii” 2, 67–81.
Kulisa, B. (2012). Telepraca jako nowy obszar wiedzy i praktyki gospodarczej, „Eko-
nomiczne Problemy Usług” 88, 297–306.
Kwiatkowski, S.M., Woźniak, I. (2007). Elementy metodologii projektowania stan-
dardów kwalifikacji zawodowych , w: Krajowe standardy kwalifikacji zawodo -
wych. Rozwój i współprac, H. Bednarczyk, I. Woźniak, S.M. Kwiatkowski (red.)
(33–52), Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Lamb, R. (1998). Poradnictwo zawodowe w zarysie, „Zeszyty Informacyjno-Meto-
dyczne Doradcy Zawodowego” 9, Warszawa: Krajowy Urząd Pracy.
Lipińska-Grobelny, A. (2018). Psychologiczny kontekst wielopracy – analiza różnic
płciowych, „Polskie Forum Psychologiczne” 23 (4), 743–758.159 Bibliografia
Lyons, S.T., Ng, E.S., Schweitzer, L. (2012), Generational Career Shift: Millennials
and the Changing Nature of Careers in Canada, in: Ng, E.S., Lyons, S.T. and
Schweitzer, L. (eds.), Managing the New Workforce: International Perspectives
on the Millennial Generation, Edward Elgar, Cheltenham, 64–85.
Łącała, Z., Noworol, Cz., Beauvale, A., Żarczyński, Z. (2003). Ty i Twój zawód. Zestaw
do samobadania, Warszawa: Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Łaguna, M. (2010). Przekonania na własny temat i aktywność celowa, Gdańsk: GWP.
Makin, P.J., Cooper, C.L., Cox, C.J. (2000). Organizacje a kontrakt psychologiczny.
Zarządzanie ludźmi w pracy, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Marcia, J.E. (1966). Development and Validation of Ego-Identity Status, „Journal
of Personality and Social Psychology” 3 (5), 551–558.
Marody, M., Poleszczuk-Giza, A. (2004). Przemiany więzi społecznych, Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe Scholar.
McClelland, D.C. (1961). The Achieving Society, Princeton NJ: Van Nostrandt.
McClelland, D.C. (1965). Achievement and Entrepreneurship: A Longitudinal
Study, „Journal of Personality and Social Psychology” 1, 389–392.
Melosik, Z. (2009). Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i wła-
dzy, Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Melosik, Z. (2016). Pedagogika i tożsamość młodzieży w kulturze kontroli i rozpro-
szenia, w: M.J. Szymański, Z. Melosik (red.), Tożsamość w warunkach zmiany
społecznej (27–48), Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Mianowska, E. (2008). Strategie społecznego uczestnictwa młodzieży, Kraków:
Wydawnictwo Impuls.
Minta, J. (2014). Oblicza współczesnych karier w perspektywie poradoznawczej,
„Dyskursy Młodych Andragogów” 15, 113–127.
Nagel, K. (2013). Wpływ kryzysu na sytuację osób młodych na rynku pracy na
przykładzie wybranych krajów. „Humanities and Social Sciences” 18, 20 (4),
97–109.
Noworol, Cz. (2006). Profil zawodowy eurodoradcy XXI wieku , w: S.M. Kwiatkowski,
Z. Sirojć (red.), Edukacja dla rynku pracy. Problemy poradnictwa zawodowego
(299–309), Warszawa: Wydawnictwo ASPRA-JR.
Oleksyn, T. (2006). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Kraków: Ofi-
cyna Ekonomiczna.
Oleksyn, T. (2012). Przedsiębiorczość jako kategoria złożona: jak ją rozwijać? , „Pro-
blemy Zarządzania” 10/1 (2), 8–25.
Pang, M., Chua, B., Chu, Ch. (2008). Learning to Stay ahead in an Uncertain
Environment. „International Journal of Human Resource Management” 19,
1383–1394.
Paszkowska-Rogacz, A. (2003). Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd
koncepcji teoretycznych, Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji
Zawodowej i Ustawicznej.160 Praca i kariera na globalnym rynku. Wyzwania i zagrożenia
Paszkowska-Rogacz A. (2006). Doradztwo międzykulturowe, w: A. Paszkowska-
-Rogacz, E. Olczak, E. Kownacka, D. Cieślikowska (red.), Doradztwo zawodowe
a wyzwania międzykulturowe (11–21), Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspiera-
nia Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
Pawłowska, M. (2009). Perspektywy rozwoju telepracy w Polsce – raport z badań,
„E-mentor” 3 (30), pobrano z: http://www.e-mentor.du.pl/artykul/index/
numer/30/id/662 (dostęp:12.03.2019).
Peavy, R.V. (2014). Poradnictwo socjodynamiczne. Praktyczne podejście do nadawa-
nia znaczeń, pobrano z: https://docplayer.pl/5602329-Poradnictwo-socjodyna-
miczne.html (dostęp: 24.09.2019).
Piorunek, M. (2011). (Bez)sens planowania przyszłości. Refleksje o adolescencyj-
nym projektowaniu przyszłości edukacyjno-zawodowej, „Studia Edukacyjne”
18, 133–150.
Piotrowski, K. (2013). Tożsamość osobista w okresie wkraczania w dorosłość. Sytu-
acja młodych osób z ruchowym ograniczeniem sprawności i ich sprawnych
rówieśników, Wielichowo: TIPI.
Pisula, D. (2009). Poradnictwo kariery przez całe życie, Warszawa: Krajowy Ośrodek
Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
Piszczatowska-Oleksiewicz, M. (2014). Polscy gniazdownicy. O powodach, dla któ-
rych dorosłe dzieci mieszkają z rodzicami, „Pogranicze. Studia Społeczne” 24,
181–207.
Ratajczak, Z. (2006). Psychologiczne aspekty funkcjonowania współczesnych orga-
nizacji, w: Z. Ratajczak, A. Bańka, E. Turska. Współczesna psychologia pracy
i organizacji. Wybrane zagadnienia, 9–59, Katowice: Wydawnictwo Uniwersy-
tetu Śląskiego.
Ratajczak, Z. (2007). Psychologia pracy i organizacji, Warszawa: Wydawnictwo
Naukowe PWN.
Ratajczak, Z. (2012). Przedsiębiorczość w kontekście ogólnej teorii działania, w:
Z. Ratajczak (red.), Przedsiębiorczość. Źródła i uwarunkowania psychologiczne
(13–27), Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Reinders, H., Butz, P. (2001), Entwicklungswege Jugendlicher zwischen Transition
und Moratorium, „Zeitschrift für Pädagogik” 47, 913–928.
Reinders, H., Bergs-Winkels, D., Butz, P., Claßen, G. (2001). Typologische Entwic-
klungswege Jugendlicher. Die horizontale Dimension sozialräumlicher Ent-
faltung, w: J. Mansel, W. Schweins, M. Ulbrich-Herrmann (red.), Zukunft-
sperspektiven Jugendlicher. Wirtschaftliche und soziale Entwicklungen als
Herausforderung und Bedrohung für die Lebensplanung, 200–216, München:
Juventa Verlag.
Rękosiewicz, M. (2013), Kwestionariusz partycypacji społecznej (KPS): Konstruk-
cja i analiza właściwości psychometrycznych, „Studia Psychologiczne” 51 (3),
35–52.161 Bibliografia
Rękosiewicz, M. (2014). Orientacja życiowa i typ partycypacji społecznej w okresie
adolescencji i wyłaniającej się dorosłości. Kontekst edukacyjny, „Psychologia
Rozwojowa” 19 (4), 73–85.
Rifkin, J. (2003). Koniec pracy: Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery
postrynkowej, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Robbins, A., Wilner, A. (2001). Quarterlife Crisis: The Unique Challenges of Life in
Your Twenties, New York, NY: Jeremy P. Tarcher/Putnam.
Robinson, O.C. (2015). Emerging Adulthood, Early Adulthood and Quarter-Life Cri-
sis: Updating Erikson for the Twenty-First Century, in: R. Žukauskiene (ed.),
Emerging Adulthood in a European Context (17–30), New York: Routledge.
Rollnik-Sadowska, M. (2017). Model wsparcia osób z grupy NEET w woje-
wództwie podlaskim, pobrano z: https://wupbialystok.praca.gov.pl/docu-
ments/102984/1047082/Model%20wsparcia%20os%C3%B3b%20z%20
grupy%20NEET (dostępne: 6.07.2019).
Sadowska, M. (2016). Edukacja w zakresie przedsiębiorczości w polskim systemie
kształcenia oraz w państwach europejskich, w: M. Kosała, M. Urbaniec, A. Żur
(red.), Współczesne dylematy badań nad przedsiębiorczością (149–164), Kra-
ków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
Schein, E.H. (1990). Career Anchors. Discovering Your Real Values, San Francisco:
Jossey–Bass/PfeifferPrinting, pobrano z: http://www.biurokarier.dswe.wroc.pl/
fileadmin/temp_bk/Poradnik_BK.pdf (dostęp:12.03.2019).
Serafin-Juszczak, B. (2014). NEET – nowa kategoria młodzieży zagrożonej wyklu-
czeniem społecznym, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica” 49, Łódź:
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Sidor-Rządkowska, M. (2006). Kompetencyjne systemy oceny pracowników. Przygo-
towanie, wdrażanie i integrowanie z innymi systemami ZZL, Kraków: Wolters
Kluwer Oficyna Ekonomiczna.
Smith, T., Sheridan, A. (2006). Organizational Careers Versus Boundaryless Careers:
Insights from the Accounting Profession, „Journal of Management and Organi-
zation” 12, 223–233.
Sobczak, A. (2018). Zjawisko przeedukowania i inflacji dyplomu akademickiego – na
przykładzie społeczeństwa amerykańskiego, „Studia Edukacyjne” 49, 431–444.
Spytek-Bandurska, G. (2013). Telepraca w Polsce – aspekty prawne i społeczne,
„Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje” 2 (21), 139–153.
Stasiła-Sieradzka, M., Turska, E. (2010). Przedsiębiorczość w modelach współcze-
snych karier zawodowych, w: A. Wziątek-Staśko, M. Flak (red.), Kreowanie
przedsiębiorczości – dobre praktyki projektu „Biznes na start” (13–33), Ruda
Śląska: Rudzka Agencja Rozwoju „Inwestor” Sp. z o.o.
Strykowska, M. (2002). Zawód–praca–kariera. Dynamika zmian w funkcjonowa-
niu współczesnych organizacji, w: Strykowska M. (red.), Współczesne organi-162 Praca i kariera na globalnym rynku. Wyzwania i zagrożenia
zacje – wyzwania i zagrożenia. Perspektywa psychologiczna (15–34), Poznań:
Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Strykowska, M. (2004). Praca w przyszłości – szanse i zagrożenia, w: Z. Ratajczak
(red.), Bezrobocie jako wyzwanie. Badania i aplikacje (13–25), t. 6, Katowice:
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Strykowska, M. (2012). Zarządzanie karierą zawodową jako forma przedsiębiorczo-
ści, w: Z. Ratajczak (red.), Przedsiębiorczość. Źródła i uwarunkowania psycho-
logiczne (48–63), Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Suchar, M. (2010). Modele karier. Przewidywanie kolejnego kroku, Warszawa:
Wydawnictwo S.H. Beck.
Sullivan, S.E., Arthur, M.B. (2006). The Evolution of the Boundaryless Career Con-
cept: Examining Physical and Psychological Mobility, „Journal of Vocational
Behavior” 69, 19–29.
Super, D.E. (1976). Career Education and the Meaning of Work. Monographs on
Career Education, Washington, DC: The Office of Career Education, U.S. Office
of Education.
Szafraniec, K. (2011). Raport Młodzi 2011, Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady
Ministrów, pobrano z: file:///C:/Users/User/Downloads/mlodzi_2011.pdf (dostęp:
20.07.2019).
Szafraniec, K. (2012). Młodość jako wyłaniający się problem i nowa polityczna siła,
„Nauka” 1, 101–122.
Szafraniec, K. (2016). Główne obszary polityk społecznych wobec młodzieży. Ustale-
nia i refleksje socjologa , „Przegląd Socjologiczny” 65 (2), 57–81.
Szcześniak, M., Rondón, G. (2011). Pokolenie „ani-ani”: o młodzieży, która się nie
uczy, nie pracuje i nie dba o samokształcenie, „Psychologia Społeczna” 63 (18),
241–251.
Sztumski, W. (2006). Turboświat i zasada odśpieszania, „Problemy Ekorozwoju” 1 (1),
49–57.
Świętek, A., Rachwał, T., Kurek, S., Kilar, W., Osuch, W. (2018). Sytuacja młodzieży
NEET w Polsce i propozycje podniesienia jej kompetencji przedsiębiorczych
w świetle rezultatów projektu RLG, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 14, 425–444.
Taylor, J., Hardy D. (2006). Jak efektywnie poszukiwać pracy. Wykorzystanie
metody firmy Monster, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Turska, E., Kałmuk, A. (2010). Orientacje zawodowe na zmieniającym się rynku
pracy, w: Z. Spendel (red.), Diaprezamus. Pakiet diagnostyczno-metodyczny
wspierający proces orientacji zawodowej dzieci i młodzieży. Inspiracje i założe-
nia teoretyczne (33–71), Katowice: Uniwersytet Śląski.
Turska, E., Stasiła-Sieradzka, M. (2015). Wstępna charakterystyka psychome-
tryczna polskiej wersji skal do diagnozy postaw wobec kariery proteuszowej
i kariery bez granic, „Czasopismo Psychologiczne” 21 (2), 219–227.163 Bibliografia
Turska, E., Stasiła-Sieradzka, M. (2016). Orientacja życiowa i typ partycypacji spo-
łecznej a gotowość do aktywności przedsiębiorczej w okresie wschodzącej doro-
słości, „Społeczeństwo i Edukacja” 21 (2), 89–102.
Turska, E., Stasiła-Sieradzka, M. (2016a). Postawy wobec kariery proteuszowej
i kariery bez granic przedsiębiorców i pracowników najemnych w realiach pol-
skiego rynku pracy, „Społeczeństwo i Edukacja” 21 (2), 261–275.
Turska, E., Stasiła-Sieradzka, M. (2018). Orientacje życiowe a postawy wobec rynku
pracy ludzi młodych. Mediująca rola wartości, „Czasopismo Psychologiczne” 24 (1),
143–151.
Turska, E., Stasiła- Sieradzka, M., Diec, A. (2012). Ścieżki edukacyjne młodych
kobiet i mężczyzn a struktura ich wartości zawodowych, „Czasopismo Psycho-
logiczne” 18 (2), 307–317.
Turska, E. (2014). Kapitał kariery ludzi młodych. Uwarunkowania i konsekwencje,
Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Tyszka, T. (2002). Psychologia i ekonomia, w: T. Tyszka (red.), Psychologia ekono-
miczna (7–39), Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Uusitalo, R. (2001). Homo entrepreneurs?, „Applied Economics” 33, 1631–1638.
Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań
cywilizacyjno-gospodarczych, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 9, 246–257.
Widerszal-Bazyl, M. (2007). Niepewność pracy jako źródło stresu, „Bezpieczeństwo
Pracy” 7–8, 20–23.
Wiernik, B.M., Kostal, J.W. (2018). Protean and Boundaryless Career Orientations:
A Critical Review and Meta-Analysis, „Journal of Counseling Psychology” 66 (3),
280–307.
Wojtasik, B. (1993). Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznaw-
stwa, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wojtasik, B. (2003). Refleksyjne konstruowanie kariery życiowej w ponowoczesnej
codzienności, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja. Numer specjalny”, 343–351.
Wojtasik, B. (2012). Refleksje na temat stanu polskiego poradnictwa , „Studia Pora-
doznawcze” 35–47.
Yuval Noah Harari (2018). 21 lekcji na XXI wiek, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Zaleśkiewicz, T. (2004). Przedsiębiorczość i podejmowanie ryzyka, w: Tyszka T.
(red.), „Psychologia Ekonomiczna” (303–334), Gdańsk: GWP.
Zioło-Gwadera, K. (2018). Młodzież NEET jako wyzwanie współczesnego rynku pracy,
„Zeszyty Naukowe ZPSB FIRMA i RYNEK” 1 (53), 83–93, pobrano z: file:///C:/
Users/User/Downloads/8%20K%20Ziolo-Gwadera%20FiR%202018_1_M%20(2).
pdf (dostęp: 12.03.2019).
Żelazińska, A (2014). Służbowe maile i telefony – tylko w godzinach pracy, „Polityka”
3.10.2014, www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1594861,1,sluzbowe-
maile-i-telefony--tylko-w-godzinach-pracy.read.