Twój koszyk zakupów jest pusty!
Agnieszka Lasota
54 zł
/
Cena detaliczna
10% taniej
Książka przedstawia przemiany charakteru pracy i zmiany wzorców zawodowej kariery, jakie dokonały się na progu XXI wieku, głównie w efekcie procesów globalizacyjnych. Świat pracy przedstawiony w książce to świat niepewny, nieprzewidywalny, świat, który pozbawił nas możliwości pełnego zatrudnienia i pracy na całe życie. Ale to także świat, który jest prawdziwą szansą dla tych, którzy chcą podjąć odpowiedzialność za swój rozwój zawodowy i za swoją karierę.Nowa, kryzysowa rzeczywistość, którą zgotowała nam ogólnoświatowa pandemia, wskazała na cykliczność wielu problemów przedstawionych w książce, przyszłość pokaże, które z nich ulegną niewielkim zmianom, które być może przestaną istnieć, a jakie nowe problemy zrodzi nam nieznany dziś jeszcze świat.Publikacja adresowana jest zarówno do doradców zawodowych, jak i do studentów i pracowników naukowych zainteresowanych psychologią pracy i organizacji.
Spis treści:WprowadzenieRozdział 1. Od jednorazowego dopasowania do potrzeby ciągłego dopasowywania się Rozdział 2. Od kwalifikacji do kompetencji Rozdział 3. Nietradycyjne formy pracy – szansa czy zagrożenie? Rozdział 4. Od realizowania kariery w ramach jednej organizacji do realizowania kariery bez granicRozdział 5. Od wartości organizacji do wartości własnych. Przesuwanie odpowiedzialności za karierę z organizacji na pracownikaRozdział 6. Kariera przedsiębiorcy – przedsiębiorczość w karierze Rozdział 7. Młodzi na rynku pracy – szanse i trudności realizowania kariery zawodowej Rozdział 8. Nowa rzeczywistość i nowe formy bezrobocia. Czy robot zabierze nam pracę? Rozdział 9. Za mało pracy, za dużo kwalifikacji. Niedozatrudnienie i przeedukowanie Rozdział 10. Od wyboru zawodu do konstrukcji kariery. Nowa rola poradnictwa zawodowego ZakończeniePost scriptum Bibliografia
Wprowadzenie
Prof. UAM dr hab. Teresa Chirkowska-Smolak:Monografia stanowi interesujące podsumowanie przemian pracy i charakteru kariery zawodowej, jakie dokonywały się w ostatnich latach. Na uznanie zasługuje lekkość, z jaką autorka przybliża czytelnikowi poważne zagadnienia oraz to, że potrafi ona przedstawić prezentowane zjawiska z różnych perspektyw, zarówno zagrożeń, jakie stoją przed pracownikami współczesnych organizacji, jak i wyzwań, jakie to niesie dla ludzi, którzy coraz częściej w sposób proaktywny budują kapitał własnej kariery.
Elżbieta Turska doktor habilitowany nauk społecznych w dyscyplinie psychologia, profesor Uniwersytetu Śląskiego, psycholog pracy, doradca zawodu. Autorka licznych publikacji naukowych dotyczących problematyki pracy, zawodu i kariery. Prowadzi badania dotyczące nowych sposobów zawodowego funkcjonowania człowieka w realiach zmieniającego się rynku pracy, w tym obszarze szczególnie interesuje się problemami młodych ludzi.
Adamiec, M. (2007). Behawioryzacja działania w organizacjach i jej konsekwen-cje, w: M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy psychologii pracy (185–206), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.Adamiec, M. (2011). Potencjał ludzki w organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Difin.Adamska, K. (2011). Kontrakt psychologiczny w organizacji – Kwestionariusz Kon-traktu Psychologicznego, „Psychologia Społeczna” 63 (18), 267–283.Afeltowicz, Ł. (2007). Czy technika pozbawia nas pracy? Bezrobocie technologiczne w perspektywie teorii Aktora sieci, „Studia Socjologiczne” 1 (184), 107–126.Aldrich, H.E., Kim, P.F. (2007). A Life Course Perspective on Occupational Inheri-tance: Self-Employed Parents and Their Children, in: M. Ruef, M. Lounsbury (eds.), The Sociology of Entrepreneurship, vol. 25, 33–82, Amsterdam: Elsevier.Appelt, K. (2006). Osobowościowe uwarunkowania funkcjonowania nauczycieli w sytuacji zmiany społecznej, „Forum Oświatowe” 1 (34), s. 5–27.Arnett, J.J. (2000). Emerging Adulthood. A Theory of Development from the Late Teens through the Twenties. „American Psychologist” 55 (5), 469–480.Arthur, M.B, Rousseau, D.M. (1996). The Boundaryless Career: A New Employment Principle for a New Organizational Era, Oxford: Oxford University Press.Balcerowicz-Szkutnik, M, Wąsowicz J. (2017). Pokolenie Neets na rynku pracy – aktualne problemy, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 312, 7–17.Bandura, A. Barbaranelli, C., Caprara, G.V., Pastorelli, C. (2001). Self-Efficacy Beliefs as Shapers of Children’s Aspiration as and Career Trajectories. „Child Development” 72, 187–206.Bańka, A. (1995). Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym, Poznań: Wydawnictwo Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.Bańka, A. (2003). Transnacjonalne poradnictwo zawodowe a zmiany w przygoto-waniu młodzieży do życia zawodowego, „Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego” 23, Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy.Bańka, A. (2004). Rozwój i zastosowanie teorii psychologicznych we współczesnym doradztwie karier w kontekście integracji transkulturowej, w: K. Popiołek 154 Praca i kariera na globalnym rynku. Wyzwania i zagrożenia(red.), Człowiek w społecznej przestrzeni pracy i bezrobocia (9–32), Katowice: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Śląskiego.Bańka, A. (2006). Psychologiczne doradztwo karier, Poznań: Stowarzyszenie Psy-chologia i Architektura.Bańka, A. (2006a). Kapitał kariery – uwarunkowania, rozwój i adaptacja do zmian organizacyjnych oraz strukturalnych rynku pracy, w: Z. Ratajczak, A. Bańka, E. Turska, Współczesna psychologia pracy i organizacji. Wybrane zagadnienia (59–118), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.Bańka, A. (2006b). Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego doradztwa karier, „Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego” 36, Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy.Bańka, A. (2007). Poradnictwo zawodowe w kształtowaniu przedsiębiorczości, kapi-tału kariery oraz zdolności zatrudnieniowej młodzieży, w: A. Biela (red.), Nauka pracy, doradztwo zawodowe i przedsiębiorczość młodzieży (52–64), Warszawa: Kancelaria Senatu.Bańka, A. (2007a). Globalizacja pracy i kariery a procesy identyfikacji społecznej i indywidualnej, w: M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy psy-chologii pracy (53–82), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.Bańka, A. (2010). Mobilność międzynarodowa jako kryzys i zagrożenie tożsamości jednostki, w: K. Popiołek, A. Bańka (red.), Kryzysy, katastrofy, kataklizmy: w perspektywie psychologicznej (262–273), Poznań: SPiA.Bańka, A. (2014). Bezdecyzyjność kariery jako psychospołeczny wzór tranzycji do dorosłości: Konstrukcja i charakterystyka psychometryczna Skali Decyzyjności Kariery, „Czasopismo Psychologiczne” 20 (2), 305–318.Barszcz, P. (2019). Zjawisko gniazdownictwa w krajach Unii Europejskiej – skala, przyczyny, skutki casus Polski, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociolo-gica” 69, 35–51.Basińska, B. (2019). Uważność a technostres w grupie pracowników informatycz-nych oraz korporacyjnych, niepublikowana praca magisterska, Katowice: Wydział Pedagogiki i Psychologii. Baum, J.R., Frese, M. Baron, R.A. (2007). The psychology of entrepreneurship, Mah-way, NJ: Erlbaum.Bauman, Z. (1993). Ponowoczesne wzory osobowe, „Studia Socjologiczne” 2 (129), 7–31.Bauman, Z. (2006). Życie na przemiał, Kraków: Wydawnictwo Literackie.Bednarczyk, H., Kwiatkowski, S.M., Woźniak, I. (2012). Wstępny projekt modelu struktury standardu kompetencji zawodowych, Warszawa–Radom: Departa-ment Rynku Pracy MPiPS.Bitner, M., Starościk, R., Szczerba, P. (2014). Czy robot zabierze ci pracę? Sekto-rowa analiza komputeryzacji i robotyzacji europejskich rynków pracy, War-155 Bibliografiaszawa: Warszawski Instytut Studiów Ekonomicznych. Pobrano z: http://wise--europa.eu/wp-content/uploads/2016/03/PolicyWorking-WISE-_nr1_141029.pdf (dostęp: 23.11.2019).Blanchflower, D.G., Oswald, A.J. (1998). What Makes an Entrepreneur?, „Journal of Labor Economics” 16 (1), 26–60.Bohdziewicz, P. (2010). Współczesne kariery zawodowe: od modelu biurokratycz-nego do przedsiębiorczego, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” 3–4, 39–56.Boyd, D., Bee, H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.Briscoe, J.P., Hall, D.T. (2006). The Interplay of Boundaryless and Protean Careers: Combinations and Implications, „Journal of Vocational Behavior” 69, 4–18.Briscoe, J.P., Hall, D.T., DeMuth, R.L.F. (2006). Protean and Boundaryless Careers: An Empirical Exploration, „Journal of Vocational Behavior” 69, 30–47.Brzezińska, A. (2017). Tożsamość u progu dorosłości. Wizerunek uczniów szkół ponadgimnazjalnych, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Spo-łecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.Brzezińska, A.I., Piotrowski, K. (2009). Diagnoza statusów tożsamości w okresie adole-scencji, wyłaniającej się dorosłości i wczesnej dorosłości za pomocą Skali Wymia-rów Rozwoju Tożsamości (DIDS), „Studia Psychologiczne” 47 (3), 93–109. Brzezińska, A., Szmidt, J. (2010). Przedsiębiorczość jako warunek udanego startu w dorosłość, w: Spendel Z. (red.), Diaprezamus. Pakiet diagnostyczno–meto-dyczny wspierający proces orientacji zawodowej dzieci i młodzieży. Inspiracje i założenia teoretyczne, 71–87, Sosnowiec: Wydawnictwo REMAR.Brzezińska, A., Kaczan, J., Piotrowski, K., Rękosiewicz, M. (2011). Odroczona doro-słość: fakt czy artefakt?, „Nauka” 4, 67–107.Chirkowska-Smolak, T. (2015). Konsekwencje stresu wynikającego z braku bezpie-czeństwa zatrudnienia i sposoby radzenia sobie z nim, „Bezpieczeństwo Pracy – Nauka i Praktyka” 10 (529), 8–11.Chirkowska-Smolak, T., Hauziński, A., Łaciak, M. (2011). Drogi kariery. Jak wspo-magać rozwój zawodowy dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.Chirkowska-Smolak, T., Grobelny, J. (2015). Przemiany współczesnego rynku pracy – w stronę niepewności, w: T. Chirkowska-Smolak, J. Grobelny (red.), Czło-wiek na rynku pracy. Wyzwania i zagrożenia (13–29), Kraków: Wydawnictwo LIBRON.Cothran, D.J., Ennis, C.D. (2000). Building Bridges to Student Engagement: Com-municating Respect and Care for Students in Urban High Schools, „Journal of Research and Development in Education” 33 (4), 106–117.Czarnota-Bojarska, J., Łada M., (2004). Ważność różnych aspektów pracy dla kobiet i mężczyzn o różnym jej stażu, „Nowiny Psychologiczne” 1, 5–22.156 Praca i kariera na globalnym rynku. Wyzwania i zagrożeniaCzarnota-Bojarska, J. (2010). Dopasowanie człowiek–organizacja i tożsamość orga-nizacyjna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.Czyżewska, M. (2018). Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości studenckiej na podstawie badań empirycznych, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i finan -sów”, zeszyt naukowy 160/2018, 29–44, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.Dąbrowski, Sz. (2016). Strategie komunikacji w Ruchu Slow odpowiedzią na wyzwania edukacji międzykulturowej XXI wieku, „Multicultural Studies” 1, s. 115–130.Dębska, E. (2010). Mentor, coach, facylitator – trzy role doradcy zawodu, „Edukacja Dorosłych” 1, 77–89.Domaradzki, K. (2014). Erasmus gwarantem pracy, pobrano z: https://www.forbes.pl/kariera/erasmus-gwarantuje-zdobycie-pracy/v3j6vv2 (dostęp: 12.01.2020).Donnelly, R. (2008). Careers and Temporal Flexibility in the New Economy: An Anglo-Dutch Comparison of the Organization of Consultancy Work, „Human Resource Management Journal” 18, 197–215.Drela, K. (2018). Underemployment – wyzwanie rynku pracy, „Studia Prawno--Ekonomiczne”, t. 107, 221–238, pobrano z: https://doi.org/10.26485/SPE/2018/107/12 (dostęp: 24.09.2019).Drucker, P.E. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, Warszawa: PWE.Eby, L.T., Butts, M., Lockwood, A. (2003). Predictors of Success in the Era of the Boundaryless Career, „Journal of Organizational Behavior” 24, 689–708.Erikson, E.H. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo, Warszawa: Wydawnictwo Rebis.Erikson, E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.Filipowicz, G. (2004). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, Warszawa: PWE.Fredericks, J.A., Blumenfeld, P.C., Paris, A.H. (2004). School Engagement: Potential of the Concept, State of the Evidence. „Review of Educational Research” 74, 59–109.Frese, M. (2003). Zmiany charakteru pracy, w: N. Chmiel (red.), Psychologia pracy i organizacji (459–476), Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.Gołaszewska-Kaczan, U. (2013). Praca tymczasowa w polskich warunkach, „Studia Ekonomiczne” 160, 55–63, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicz-nego.Goszczyńska, M. (2007). Wyzwania i zagrożenia dla polskiego rynku pracy u progu XXI wieku, w: Górnik-Durose M., Kożusznik B. (red.), Perspektywy psychologii pracy (27–52), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.Górka, A. (2015). Raport podsumowujący projekt „nowa perspektywa doradztwa zawodowego”. Monografia procesu adaptacji podejścia socjodynamicznego na grunt polskiego poradnictwa zawodowego, Wrocław: Fundacja Imago.Grycuk, A. (2013). Najważniejsze tendencje na rynkach pracy w krajach rozwinię-tych, „Studia BAS” 4 (36), 9–25.Guichard, J., Chuteau, M. (2005). Psychologia orientacji i poradnictwa zawodo-wego, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.157 BibliografiaGuza, Ł. (2017). Odbieranie telefonów i maili od szefa po godzinach. Rząd chce wprowadzić ograniczenia, „Gazeta Prawna” 31.01.2017, https://serwisy.gaze-taprawna.pl/praca-i-kariera/artykuly/1015437,odbieranie-telefonow-i-maili-od-szefa-po-godzinach-pracy.html (dostęp: 12.03.2019).Hall, D.T. and others (1996). The Career is Dead, Long Live Career: A Reletional Approach to Careers, Jossey-Bass: San Francisco, CA.Hall, D.T. (2002). Careers In and Out of Organizations, Thousand Oaks, CA: Sage Publications.Hall, D.T. (2004). The Protean Career: A Quarter Century Journey, „Journal of Voca-tional Behavior” 65 (1), 1–13.Herr, E.L, Cramer, S.H. (2001). Planowanie kariery zawodowej. Część I, „Zeszyty Infor-macyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego” 15, Warszawa: Krajowy Urząd Pracy.Hodgson, A., Spours, K., Stone, J. (2010). Tackling the NEETs Problem: Supporting Local Authorities in Reducing Young People Not in Employment, Education or Training, LSN. Accessed October 1, 2016, pobrano z: http://www.youthresearch-forum.co.uk/Portals/7/neets_solution.pdf (dostęp: 12.01.2020).Holland, J.L. (1973). Making Vocational Choise: A Theory of Careers, Englewoods Cliffs, NJ., Prentice-Hall.Jantura, J. (1994). Rozwój zawodowy człowieka, „Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego” 3, 5–33, Warszawa: Krajowy Urząd Pracy.Jelonek, M. (2011). Studenci – przyszłe kadry polskiej gospodarki, raport z badań studentów i analizy kierunków kształcenia realizowanych w 2010 r. w ramach projektu Bilans Kapitału Ludzkiego, publikacja elektroniczna dostępna na stro-nie internetowej www.bkl.parp.gov.pl.Jelonek, M., Kasparek, K., Magierowski, M. (2015). Młodzi na rynku pracy –pracow-nicy, przedsiębiorcy, bezrobotni. Projekt Bilans Kapitału Ludzkiego Edukacja a rynek pracy, Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, pobrano z: https://www.uj.edu.pl/documents/102715934/2e0bba6c-e1e6-4248-8a4e--443f8573fca0 (dostęp: 12.04.2019).Jezior, J. (2005). Wartość pracy. Studium socjologiczne na podstawie badań w regio-nie środkowowschodniej Polski, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.Jucewicz A. (2012). Slow – życie na zwolnionych obrotach, pobrano z: https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,80530,11841003,Slow___zycie_na_zwolnio-nych_obrotach.html (dostęp: 12.03.2020).Jurek, P. (2012). Metody pomiaru kompetencji zawodowych, „Zeszyt Informacyjno--Metodyczny Doradcy Zawodowego” 54, Warszawa: Krajowy Urząd Pracy.Kałmuk, A. (2010). Teoretyczne podstawy konstrukcji narzędzi w ramach projektu Diaprezamus. Charakterystyka wymiarów, w: Z. Spendel (red.), Diaprezamus. Pakiet diagnostyczno-metodyczny wspierający proces orientacji zawodowej dzieci i młodzieży. Inspiracje i założenia teoretyczne (209–223), Katowice: Uni-wersytet Śląski.158 Praca i kariera na globalnym rynku. Wyzwania i zagrożeniaKania, I., Paszkowska–Rogacz, A. (2006). Umiejętność realizacji zadań jako wynik zdobywania przez jednostkę doświadczeń związanych z procesem uczenia się, w: I. Greiner, I. Kania, E. Kudanowska, A. Paszkowska-Rogacz, M. Tarkowska (red.), Materiały metodyczno-dydaktyczne do planowania kariery zawodowej uczniów, s. 79–119, Warszawa: Wydawnictwo KOWEZiU.Kargulowa, A. (2010). O poradnictwie społeczeństwa sieci, „Teraźniejszość – Czło-wiek – Edukacja: Kwartalnik Myśli Społeczno-Pedagogicznej” 2 (50), 7–23.Kargulowa, A. (2016). Poradnictwo zawodowe z perspektywy poradoznawstwa i eko-polityki, „Forum Pedagogiczne” 2, 17–30.Kasprzak, E. (2013). Poczucie jakości życia pracowników realizujących różne wzory kariery zawodowej, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.Kasprzak, E., Michalak, M. (2018). Does The Social Competence Of Future Employ-ees Conform With The Expectations Of Employers?, „Czasopismo Psycholo-giczne” 24, 2, 241–250.Kiersztyn, A. (2007). Underemployment: nowe zjawisko czy nowy termin?, „Polityka Społeczna” 10, 17–26.Kłodkowska, J. (2013). Konstruktywistyczna perspektywa poradniczej rzeczywisto-ści, „Dyskursy Młodych Andragogów” 14, 165–180.Konarski, St. (2006). Kluczowe znaczenie kompetencji społeczno-psychologicznych we współczesnych koncepcjach i praktyce systemów edukacji ekonomistów i menedżerów, w: St. Konarski (red.), Kompetencje społeczno-psychologiczne ekonomistów i menedżerów. Teoria, badania, edukacja (201–212), Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.Korpysa, J. (2017). Psychologiczno-socjologiczny wymiar przedsiębiorczości, „Przed-siębiorczość i Zarządzanie” 18, 12, 379–388.Kossowska, M., Sołtysińska, I. (2002). Szkolenia pracowników a rozwój organizacji, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.Krause, E. (2016). Zjawisko Neet, czyli o młodzieży trzy razy nic, „Problemy Profe-sjologii” 2, 67–81.Kulisa, B. (2012). Telepraca jako nowy obszar wiedzy i praktyki gospodarczej, „Eko-nomiczne Problemy Usług” 88, 297–306.Kwiatkowski, S.M., Woźniak, I. (2007). Elementy metodologii projektowania stan-dardów kwalifikacji zawodowych , w: Krajowe standardy kwalifikacji zawodo -wych. Rozwój i współprac, H. Bednarczyk, I. Woźniak, S.M. Kwiatkowski (red.) (33–52), Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.Lamb, R. (1998). Poradnictwo zawodowe w zarysie, „Zeszyty Informacyjno-Meto-dyczne Doradcy Zawodowego” 9, Warszawa: Krajowy Urząd Pracy.Lipińska-Grobelny, A. (2018). Psychologiczny kontekst wielopracy – analiza różnic płciowych, „Polskie Forum Psychologiczne” 23 (4), 743–758.159 BibliografiaLyons, S.T., Ng, E.S., Schweitzer, L. (2012), Generational Career Shift: Millennials and the Changing Nature of Careers in Canada, in: Ng, E.S., Lyons, S.T. and Schweitzer, L. (eds.), Managing the New Workforce: International Perspectives on the Millennial Generation, Edward Elgar, Cheltenham, 64–85.Łącała, Z., Noworol, Cz., Beauvale, A., Żarczyński, Z. (2003). Ty i Twój zawód. Zestaw do samobadania, Warszawa: Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.Łaguna, M. (2010). Przekonania na własny temat i aktywność celowa, Gdańsk: GWP.Makin, P.J., Cooper, C.L., Cox, C.J. (2000). Organizacje a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWNMarcia, J.E. (1966). Development and Validation of Ego-Identity Status, „Journal of Personality and Social Psychology” 3 (5), 551–558. Marody, M., Poleszczuk-Giza, A. (2004). Przemiany więzi społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.McClelland, D.C. (1961). The Achieving Society, Princeton NJ: Van Nostrandt.McClelland, D.C. (1965). Achievement and Entrepreneurship: A Longitudinal Study, „Journal of Personality and Social Psychology” 1, 389–392.Melosik, Z. (2009). Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i wła-dzy, Kraków: Wydawnictwo Impuls.Melosik, Z. (2016). Pedagogika i tożsamość młodzieży w kulturze kontroli i rozpro-szenia, w: M.J. Szymański, Z. Melosik (red.), Tożsamość w warunkach zmiany społecznej (27–48), Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.Mianowska, E. (2008). Strategie społecznego uczestnictwa młodzieży, Kraków: Wydawnictwo Impuls.Minta, J. (2014). Oblicza współczesnych karier w perspektywie poradoznawczej, „Dyskursy Młodych Andragogów” 15, 113–127.Nagel, K. (2013). Wpływ kryzysu na sytuację osób młodych na rynku pracy na przykładzie wybranych krajów. „Humanities and Social Sciences” 18, 20 (4), 97–109.Noworol, Cz. (2006). Profil zawodowy eurodoradcy XXI wieku , w: S.M. Kwiatkowski, Z. Sirojć (red.), Edukacja dla rynku pracy. Problemy poradnictwa zawodowego (299–309), Warszawa: Wydawnictwo ASPRA-JR.Oleksyn, T. (2006). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Kraków: Ofi-cyna Ekonomiczna.Oleksyn, T. (2012). Przedsiębiorczość jako kategoria złożona: jak ją rozwijać? , „Pro-blemy Zarządzania” 10/1 (2), 8–25.Pang, M., Chua, B., Chu, Ch. (2008). Learning to Stay ahead in an Uncertain Environment. „International Journal of Human Resource Management” 19, 1383–1394.Paszkowska-Rogacz, A. (2003). Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.160 Praca i kariera na globalnym rynku. Wyzwania i zagrożeniaPaszkowska-Rogacz A. (2006). Doradztwo międzykulturowe, w: A. Paszkowska--Rogacz, E. Olczak, E. Kownacka, D. Cieślikowska (red.), Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe (11–21), Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspiera-nia Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.Pawłowska, M. (2009). Perspektywy rozwoju telepracy w Polsce – raport z badań, „E-mentor” 3 (30), pobrano z: http://www.e-mentor.du.pl/artykul/index/numer/30/id/662 (dostęp:12.03.2019).Peavy, R.V. (2014). Poradnictwo socjodynamiczne. Praktyczne podejście do nadawa-nia znaczeń, pobrano z: https://docplayer.pl/5602329-Poradnictwo-socjodyna-miczne.html (dostęp: 24.09.2019).Piorunek, M. (2011). (Bez)sens planowania przyszłości. Refleksje o adolescencyj-nym projektowaniu przyszłości edukacyjno-zawodowej, „Studia Edukacyjne” 18, 133–150.Piotrowski, K. (2013). Tożsamość osobista w okresie wkraczania w dorosłość. Sytu-acja młodych osób z ruchowym ograniczeniem sprawności i ich sprawnych rówieśników, Wielichowo: TIPI.Pisula, D. (2009). Poradnictwo kariery przez całe życie, Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.Piszczatowska-Oleksiewicz, M. (2014). Polscy gniazdownicy. O powodach, dla któ-rych dorosłe dzieci mieszkają z rodzicami, „Pogranicze. Studia Społeczne” 24, 181–207.Ratajczak, Z. (2006). Psychologiczne aspekty funkcjonowania współczesnych orga-nizacji, w: Z. Ratajczak, A. Bańka, E. Turska. Współczesna psychologia pracy i organizacji. Wybrane zagadnienia, 9–59, Katowice: Wydawnictwo Uniwersy-tetu Śląskiego.Ratajczak, Z. (2007). Psychologia pracy i organizacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Ratajczak, Z. (2012). Przedsiębiorczość w kontekście ogólnej teorii działania, w: Z. Ratajczak (red.), Przedsiębiorczość. Źródła i uwarunkowania psychologiczne (13–27), Warszawa: Wydawnictwo Difin.Reinders, H., Butz, P. (2001), Entwicklungswege Jugendlicher zwischen Transition und Moratorium, „Zeitschrift für Pädagogik” 47, 913–928.Reinders, H., Bergs-Winkels, D., Butz, P., Claßen, G. (2001). Typologische Entwic-klungswege Jugendlicher. Die horizontale Dimension sozialräumlicher Ent-faltung, w: J. Mansel, W. Schweins, M. Ulbrich-Herrmann (red.), Zukunft-sperspektiven Jugendlicher. Wirtschaftliche und soziale Entwicklungen als Herausforderung und Bedrohung für die Lebensplanung, 200–216, München: Juventa Verlag.Rękosiewicz, M. (2013), Kwestionariusz partycypacji społecznej (KPS): Konstruk-cja i analiza właściwości psychometrycznych, „Studia Psychologiczne” 51 (3), 35–52.161 BibliografiaRękosiewicz, M. (2014). Orientacja życiowa i typ partycypacji społecznej w okresie adolescencji i wyłaniającej się dorosłości. Kontekst edukacyjny, „Psychologia Rozwojowa” 19 (4), 73–85.Rifkin, J. (2003). Koniec pracy: Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.Robbins, A., Wilner, A. (2001). Quarterlife Crisis: The Unique Challenges of Life in Your Twenties, New York, NY: Jeremy P. Tarcher/Putnam.Robinson, O.C. (2015). Emerging Adulthood, Early Adulthood and Quarter-Life Cri-sis: Updating Erikson for the Twenty-First Century, in: R. Žukauskiene (ed.), Emerging Adulthood in a European Context (17–30), New York: Routledge.Rollnik-Sadowska, M. (2017). Model wsparcia osób z grupy NEET w woje-wództwie podlaskim, pobrano z: https://wupbialystok.praca.gov.pl/docu-ments/102984/1047082/Model%20wsparcia%20os%C3%B3b%20z%20grupy%20NEET (dostępne: 6.07.2019).Sadowska, M. (2016). Edukacja w zakresie przedsiębiorczości w polskim systemie kształcenia oraz w państwach europejskich, w: M. Kosała, M. Urbaniec, A. Żur (red.), Współczesne dylematy badań nad przedsiębiorczością (149–164), Kra-ków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.Schein, E.H. (1990). Career Anchors. Discovering Your Real Values, San Francisco: Jossey–Bass/PfeifferPrinting, pobrano z: http://www.biurokarier.dswe.wroc.pl/fileadmin/temp_bk/Poradnik_BK.pdf (dostęp:12.03.2019).Serafin-Juszczak, B. (2014). NEET – nowa kategoria młodzieży zagrożonej wyklu-czeniem społecznym, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica” 49, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.Sidor-Rządkowska, M. (2006). Kompetencyjne systemy oceny pracowników. Przygo-towanie, wdrażanie i integrowanie z innymi systemami ZZL, Kraków: Wolters Kluwer Oficyna Ekonomiczna.Smith, T., Sheridan, A. (2006). Organizational Careers Versus Boundaryless Careers: Insights from the Accounting Profession, „Journal of Management and Organi-zation” 12, 223–233.Sobczak, A. (2018). Zjawisko przeedukowania i inflacji dyplomu akademickiego – na przykładzie społeczeństwa amerykańskiego, „Studia Edukacyjne” 49, 431–444.Spytek-Bandurska, G. (2013). Telepraca w Polsce – aspekty prawne i społeczne, „Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje” 2 (21), 139–153.Stasiła-Sieradzka, M., Turska, E. (2010). Przedsiębiorczość w modelach współcze-snych karier zawodowych, w: A. Wziątek-Staśko, M. Flak (red.), Kreowanie przedsiębiorczości – dobre praktyki projektu „Biznes na start” (13–33), Ruda Śląska: Rudzka Agencja Rozwoju „Inwestor” Sp. z o.o.Strykowska, M. (2002). Zawód–praca–kariera. Dynamika zmian w funkcjonowa-niu współczesnych organizacji, w: Strykowska M. (red.), Współczesne organi-162 Praca i kariera na globalnym rynku. Wyzwania i zagrożeniazacje – wyzwania i zagrożenia. Perspektywa psychologiczna (15–34), Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.Strykowska, M. (2004). Praca w przyszłości – szanse i zagrożenia, w: Z. Ratajczak (red.), Bezrobocie jako wyzwanie. Badania i aplikacje (13–25), t. 6, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.Strykowska, M. (2012). Zarządzanie karierą zawodową jako forma przedsiębiorczo-ści, w: Z. Ratajczak (red.), Przedsiębiorczość. Źródła i uwarunkowania psycho-logiczne (48–63), Warszawa: Wydawnictwo Difin.Suchar, M. (2010). Modele karier. Przewidywanie kolejnego kroku, Warszawa: Wydawnictwo S.H. Beck.Sullivan, S.E., Arthur, M.B. (2006). The Evolution of the Boundaryless Career Con-cept: Examining Physical and Psychological Mobility, „Journal of Vocational Behavior” 69, 19–29.Super, D.E. (1976). Career Education and the Meaning of Work. Monographs on Career Education, Washington, DC: The Office of Career Education, U.S. Office of Education.Szafraniec, K. (2011). Raport Młodzi 2011, Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, pobrano z: file:///C:/Users/User/Downloads/mlodzi_2011.pdf (dostęp: 20.07.2019).Szafraniec, K. (2012). Młodość jako wyłaniający się problem i nowa polityczna siła, „Nauka” 1, 101–122.Szafraniec, K. (2016). Główne obszary polityk społecznych wobec młodzieży. Ustale-nia i refleksje socjologa , „Przegląd Socjologiczny” 65 (2), 57–81.Szcześniak, M., Rondón, G. (2011). Pokolenie „ani-ani”: o młodzieży, która się nie uczy, nie pracuje i nie dba o samokształcenie, „Psychologia Społeczna” 63 (18), 241–251.Sztumski, W. (2006). Turboświat i zasada odśpieszania, „Problemy Ekorozwoju” 1 (1), 49–57.Świętek, A., Rachwał, T., Kurek, S., Kilar, W., Osuch, W. (2018). Sytuacja młodzieży NEET w Polsce i propozycje podniesienia jej kompetencji przedsiębiorczych w świetle rezultatów projektu RLG, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 14, 425–444.Taylor, J., Hardy D. (2006). Jak efektywnie poszukiwać pracy. Wykorzystanie metody firmy Monster, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.Turska, E., Kałmuk, A. (2010). Orientacje zawodowe na zmieniającym się rynku pracy, w: Z. Spendel (red.), Diaprezamus. Pakiet diagnostyczno-metodyczny wspierający proces orientacji zawodowej dzieci i młodzieży. Inspiracje i założe-nia teoretyczne (33–71), Katowice: Uniwersytet Śląski.Turska, E., Stasiła-Sieradzka, M. (2015). Wstępna charakterystyka psychome-tryczna polskiej wersji skal do diagnozy postaw wobec kariery proteuszowej i kariery bez granic, „Czasopismo Psychologiczne” 21 (2), 219–227.163 BibliografiaTurska, E., Stasiła-Sieradzka, M. (2016). Orientacja życiowa i typ partycypacji spo-łecznej a gotowość do aktywności przedsiębiorczej w okresie wschodzącej doro-słości, „Społeczeństwo i Edukacja” 21 (2), 89–102.Turska, E., Stasiła-Sieradzka, M. (2016a). Postawy wobec kariery proteuszowej i kariery bez granic przedsiębiorców i pracowników najemnych w realiach pol-skiego rynku pracy, „Społeczeństwo i Edukacja” 21 (2), 261–275.Turska, E., Stasiła-Sieradzka, M. (2018). Orientacje życiowe a postawy wobec rynku pracy ludzi młodych. Mediująca rola wartości, „Czasopismo Psychologiczne” 24 (1), 143–151.Turska, E., Stasiła- Sieradzka, M., Diec, A. (2012). Ścieżki edukacyjne młodych kobiet i mężczyzn a struktura ich wartości zawodowych, „Czasopismo Psycho-logiczne” 18 (2), 307–317.Turska, E. (2014). Kapitał kariery ludzi młodych. Uwarunkowania i konsekwencje, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.Tyszka, T. (2002). Psychologia i ekonomia, w: T. Tyszka (red.), Psychologia ekono-miczna (7–39), Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.Uusitalo, R. (2001). Homo entrepreneurs?, „Applied Economics” 33, 1631–1638.Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych, „Przedsiębiorczość – Edukacja” 9, 246–257.Widerszal-Bazyl, M. (2007). Niepewność pracy jako źródło stresu, „Bezpieczeństwo Pracy” 7–8, 20–23.Wiernik, B.M., Kostal, J.W. (2018). Protean and Boundaryless Career Orientations: A Critical Review and Meta-Analysis, „Journal of Counseling Psychology” 66 (3), 280–307.Wojtasik, B. (1993). Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznaw-stwa, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.Wojtasik, B. (2003). Refleksyjne konstruowanie kariery życiowej w ponowoczesnej codzienności, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja. Numer specjalny”, 343–351.Wojtasik, B. (2012). Refleksje na temat stanu polskiego poradnictwa , „Studia Pora-doznawcze” 35–47.Yuval Noah Harari (2018). 21 lekcji na XXI wiek, Kraków: Wydawnictwo Literackie. Zaleśkiewicz, T. (2004). Przedsiębiorczość i podejmowanie ryzyka, w: Tyszka T. (red.), „Psychologia Ekonomiczna” (303–334), Gdańsk: GWP.Zioło-Gwadera, K. (2018). Młodzież NEET jako wyzwanie współczesnego rynku pracy, „Zeszyty Naukowe ZPSB FIRMA i RYNEK” 1 (53), 83–93, pobrano z: file:///C:/Users/User/Downloads/8%20K%20Ziolo-Gwadera%20FiR%202018_1_M%20(2).pdf (dostęp: 12.03.2019).Żelazińska, A (2014). Służbowe maile i telefony – tylko w godzinach pracy, „Polityka” 3.10.2014, www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1594861,1,sluzbowe-maile-i-telefony--tylko-w-godzinach-pracy.read.
11.75 zł 47.00 zł Cena netto: 11.19 zł
47.50 zł 95.00 zł Cena netto: 45.24 zł
12.00 zł 48.00 zł Cena netto: 11.43 zł
67.50 zł 75.00 zł Cena netto: 64.29 zł
10.75 zł 43.00 zł Cena netto: 10.24 zł
9.00 zł 45.00 zł Cena netto: 8.57 zł
9.68 zł 44.00 zł Cena netto: 9.22 zł
16.25 zł 65.00 zł Cena netto: 15.48 zł
40.50 zł 45.00 zł Cena netto: 38.57 zł
58.50 zł 65.00 zł Cena netto: 55.71 zł
10.20 zł 60.00 zł Cena netto: 9.71 zł
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
Publikacja stanowi kompendium wiedzy niezbędnej w prowadzeniu działań taktycznych lekkiej piechoty. Dzięki kompaktowej formie wydania, dowódca pododdziału będzie mógł wykorzystać w procesie planowania i przygotowania do wykonania zadania, co w warunkach dużych obciążeń (brak snu, zmęczenie i stres) może zadecydować o powodzeniu misji.W zamyśle autorów podręcznik może również stanowić skuteczne narzędzie w procesie systematyzacji i utrwalenia posiadanej wiedzy w zakresie TTPs (Tactics, Techniques..
53.10 zł 59.00 zł Cena netto: 50.57 zł
Monografia zawiera teoretyczne rozważania na temat uwarunkowań bezpieczeństwa personalnego w aspekcie zagrożenia zamachami. Autor przedstawia także elementy dobrych praktyk w reagowaniu wraz z możliwościami ich implementacji do budowania rekomendowanych modeli zachowań w czasie ataków. Częścią główną publikacji są rozdziały poświęcone wybranym metodom działania sprawców zamachów na życie i zdrowie. Składają się one z opisu charakteru i natury ataków, analiz oraz wniosków ze studium przypadkó..
61.20 zł 68.00 zł Cena netto: 58.29 zł
Psychologia kryminalistyczna. Diagnoza i praktyka stanowi nową dziedzinę psychologii stosowanej, mającą własny obszar badań i charakteryzującą się ścisłymi powiązaniami z tradycyjnie rozróżnianymi działami psychologii. Zakres psychologii kryminalistycznej obejmuje psychologiczne aspekty kryminalistyki, czyli nauki o metodach ustalania faktu przestępstwa, sposobu jego popełniania, wykrywania sprawców i zapobiegania przestępstwom oraz innym ujemnym zjawiskom społecznym. Specyfika psychologii krymi..
211.50 zł 235.00 zł Cena netto: 201.43 zł
Prezentowana książka to przystępny przewodnik po rozpoznawaniu i terapii depresji u młodych ludzi. Bazując na cieszącym się powodzeniem podręczniku, opracowanym na potrzeby badań naukowych, publikacja ta przedstawia przegląd modelu poznawczo-behawioralnego przeznaczonego do pracy z tą grupą wiekową. Poruszane tematy obejmują kwestie dotyczące sposobu rozpoczynania terapii, angażowania młodych ludzi, wyznaczania celów terapii, a także ocenę i formułowanie zachowań poznawczych,..
Karty pracy zawierają zadania nawiązujące do wymagań i sytuacji życia codziennego. Mają one na celu usprawnianie: - funkcji wykonawczych – umożliwiają m.in. zaplanowanie dnia, monitorowanie codziennych obowiązków i wykonywanie ich chronologicznie (przygotowanie planów posiłków, miesięcznego budżetu). Dzięki nim można wyhamować niewskazane reakcje, czy też zmienić zachowanie, gdy nie przynosi pożądanych efektów. Angażują elastyczność poznawczą i funkcje językowe. - procesów..
Poradnik dostarczy pracownikom działów personalnych wiedzy i narzędzi niezbędnych w codziennej pracy, pozwalających sprostać wymaganiom w zakresie ochrony danych osobowych. Omówione zostały zatem typowe dla działów personalnych procesy przetwarzania danych osobowych, od rekrutacji do rozwiązania umowy o pracę. Czytelnicy znajdą tu aktualną, zgodną ze stanem prawnym na rok 2022, wzorcową dokumentację spełniającą wymagania regulacji. Poradnik zawiera także komentarz dotyczący współpracy pomi..