Podstawy uczenia się przedsiębiorstwa
- Autor: Marek Brzeziński Diana Wróblewska
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8270-326-9
- Data wydania: 2024
- Liczba stron/format: 160/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
50.00 zł
45.00 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 45.00 zł
- Darmowa dostawa odzzzz 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
- uczenie się przedsiębiorstwa z perspektywy procesualnej,
- wewnątrzorganizacyjne uczenie się przedsiębiorstwa,
- międzyorganizacyjne uczenie się przedsiębiorstwa,
- oduczanie się w procesach organizacyjnych przedsiębiorstwa.
Zapoznanie się z powyższymi zagadnieniami pozwoli na lepsze zrozumienie procesów uczenia się przedsiębiorstwa i wykorzystywanie nowej wiedzy, dla przygotowania się do funkcjonowania w gospodarce opartej na wiedzy. Książka przeznaczona jest dla studentów uczelni ekonomicznych i menedżerskich, politechnik oraz uniwersytetów przyrodniczych, w których prowadzone są takie kierunki studiów, jak: Zarządzanie, Zarządzanie i Inżynieria Produkcji, Ekonomia i Logistyka.
Spis treści:
Wstęp
Marek Brzeziński
1. Uczenie się przedsiębiorstwa
Diana Wróblewska
1.1. Istota uczenia się przedsiębiorstwa
1.2. Organizacja ucząca się jako model w organizacji i zarządzaniu przedsiębiorstwem
2. Uczenie się przedsiębiorstwa z perspektywy procesualnej
Marek Brzeziński
2.1. Procesy uczenia się w warunkach globalizującej się działalności gospodarczej
2.2. Procesy i wielopoziomowość uczenia się przedsiębiorstwa
2.3. Procesy innowacyjne a uczenie się przedsiębiorstwa
3. Wewnątrzorganizacyjne uczenie się przedsiębiorstwa
Marek Brzeziński
3.1. Produkcyjne uczenie się w procesach wdrażania innowacji technologicznych
3.1.1. Istota produkcyjnego uczenia się
3.1.2. Obliczeniowe formuły produkcyjnego uczenia się
3.1.3. Uczenie maszynowe w systemach produkcyjnych
3.2. Organizacyjne uczenie się w procesach wdrażania innowacji organizacyjnych (zmian organizacyjnych)
3.2.1. Istota organizacyjnego uczenia się zmian
3.2.2. Mechanizmy procesu uczenia się zmian
3.2.3. Kapitał intelektualny jako pomost organizacyjnego i międzyorganizacyjnego uczenia się przedsiębiorstwa
4. Międzyorganizacyjne uczenie się przedsiębiorstwa
Diana Wróblewska
4.1. Istota międzyorganizacyjnego uczenia się
4.2. Benchmarking − uczenie się od najlepszych
4.3. Crowdsourcing − czerpanie z mądrości tłumu
4.4. Uczenie się w sieciach międzyorganizacyjnych
5. Oduczanie się w procesach organizacyjnych przedsiębiorstwa
Marek Brzeziński
5.1. Oduczanie się w procesach produkcyjnych
5.2. Nieco o organizacyjnym oduczaniu się
Zakończenie
Marek Brzeziński
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
Dodatek
Marek Brzeziński
Dodatek 1. Koncepcja praktycznego stosowania zweryfikowanych formuł
Dodatek 2. Formuła J.R. de Jonga − ilościowego uczenia się
Autorzy w sposób kompetentny, świadczący o dużej znajomości teoretycznych i praktycznych aspektów problematyki uczenia się przedsiębiorstwa zaprezentowali zwarte kompendium wiedzy na ten temat. Na płaszczyźnie naukowej opracowanie syntetyzuje podejścia/koncepcje organizacyjnego uczenia się oraz pogłębia badania nad procesami organizacyjnego uczenia się. Zawiera również walor praktyczny – może być wykorzystana do wzmacniania zdolności przedsiębiorstw do uczenia się.
Marek Brzeziński dr hab. nauk o zarządzaniu i jakości oraz mgr inż. organizacji produkcji (Politechnika Warszawska). Wiele lat pracował na stanowisku profesora w kilku ośrodkach akademickich. Jest autorem i współautorem ponad 100 publikacji z dyscypliny nauk o zarządzaniu i jakości, w tym 27 książek oraz promotorem trzech prac doktorskich i kilkuset prac magisterskich. Jego zainteresowania naukowe obejmują: zarządzanie wiedzą i innowacjami, zarządzanie produkcją oraz modelowanie organizacji przyszłości.
Diana Wróblewska dr nauk o zarządzaniu i jakości oraz mgr inż. kierunku Zarządzanie i Marketing (Politechnika Lubelska). Pracuje na stanowisku adiunkta w Lubelskiej Akademii WSEI. Jest autorką i współautorką kilkunastu publikacji z dyscypliny nauk o zarządzaniu i jakości, w tym trzech książek oraz promotorką kilkudziesięciu prac licencjackich i magisterskich. Jej zainteresowania naukowe obejmują zarządzanie innowacjami i zarządzanie wiedzą w organizacji.
Abraham R ., Mc Kenna T ., Sheldrake R ., Trialogues at the edge of the west: Chaos, creativity, and
the resacralization of the world, Bear & Company, Santa Fe, New Mexico 1992 .
Adamik A ., Benchmarking, [w:] Szymańska K ., Kompendium metod i technik zarządzania, Wol-
ters Kluwer business, Warszawa 2015 .
Ahuja G ., The duality of collaboration: inducements and opportunities in the formation of inter-
firm linkages, „Strategic Management Journal” 2000, vol . 21(3) .
Allemang R .D ., New technique could replace learning curves, „Industrial Engineering” August
1977 .
Andersen B ., Industrial benchmarking for competitive advantage, „Human Systems Manage-
ment” 1999, vol . 18, no . 3 .
Andersen B ., Benchmarking, [w:] Rolstadås A . (red .), Performance management. A business
process benchmarking approach, Chapman and Hall, London 1995 .
Antoszkiewicz J .D ., Innowacje w firmie. Praktyczne metody wprowadzania zmian , Poltext, War-
szawa 2008 .
Balcerowicz L ., Koszty rozruchu produkcji nowego wyrobu, „Ekonomista” 1976, nr 6 .
Balicka A ., Benchmarking a konkurencyjność przedsiębiorstwa, „Prace Naukowe Uniwersytetu
Ekonomicznego we Wrocławiu” 2014, nr 343 .
Baloff N ., Generalization of the learning curve, Stanford University, Stanford, California May
1969 .
Barczak B ., Budowanie wartości w sieciach organizacyjnych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu
Ekonomicznego w Krakowie” 2015, nr 3(939) .
Beamish P ., Berdrow I ., Learning from IJVs: The unintended outcome , „Long Range Planning”
2003, vol . 39, no . 3 .
Becker K ., Facilitating unlearning during implementation of new technology, „Journal of Orga-
nizational Change Management” 2010, vol . 23, no . 3 .Bibliografia 129
Bilińska-Reformat K ., Benchmarking w przemyśle piwowarskim, „Ekonomika i Organizacja
Przedsiębiorstwa” 2000, nr 8 .
Bitkowska A ., Zarządzanie procesami biznesowymi w przedsiębiorstwie, Vizja Press & IT, War-
szawa 2009 .
Bogan Ch .E ., English M .J ., Benchmarking jako klucz do najlepszych praktyk, Helion, Gliwice
2006 .
Bogdanienko J ., Zmiana jako wyzwanie dla współczesnego menedżera, [w:] Bogdanienko J .
(red .), Organizacja i zarządzanie w zarysie, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania
Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010 .
Brabham D .C ., Crowdsourcing, The MIT Press, Cambridge–London 2013 .
Brabham D .C ., Crowdsourcing as a model for problem solving: An introduction and cases, „The
International Journal of Research into New Media Technologies” 2008, vol . 14, iss . 1 .
Bratnicki M ., Doskonalenie procesu zarządzania w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii
Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 1993 .
Brilman J ., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne,
Warszawa 2002 .
Brito J ., Hack, mash & peer. Crowdsourcing government transparency, „The Columbia Science
and Technology Law Review” 2008, vol . 9 .
Brzeziński M ., Modelowanie organizacji dynamicznej, Difin, Warszawa 2021 .
Brzeziński M ., Zintegrowane organizacje oparte na wiedzy, Difin, Warszawa 2018 .
Brzeziński M ., Refleksje o zarządzaniu wiedzą i niewiedzą , „Kwartalnik Nauk o Przedsiębior-
stwie” 2015, nr 1 .
Brzeziński M ., Wdrażanie innowacji technologicznych, Difin, Warszawa 2015 .
Brzeziński M ., Organizacja kreatywna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 .
Brzeziński M ., Uczenie się zmian, [w:] Brzeziński M . (red .), Zarządzanie innowacjami technicz-
nymi i organizacyjnymi, Difin, Warszawa 2001 .
Brzeziński M ., Podstawy metodyczne projektowania rozruchu nowej produkcji, Wydawnictwo
Naukowe PWN, Warszawa 1996 .
Brzeziński M ., Z badań nad zjawiskiem zapominania nawyków roboczych, Zeszyty Naukowe
„Organizacja i Zarządzanie”, Seria B, nr 26, Politechnika Lubelska 1985 .
Brzeziński M ., Formuły produkcyjnego uczenia się w teorii i badaniach przemysłowych, Prace
Naukowe „Organizacja i Zarządzanie”, Seria A, Monografie nr 6, Politechnika Lubelska,
Lublin 1983 .
Brzyski L .T ., Holtzman W ., Analiza ekonomiczna przedsiębiorstw przemysłowych, Wydawnictwo
UMCS, Lublin 1980 .
Camp R .C ., Benchmarking. The search for industry best practices that lead to superior perfor-
mance, Quality Press, Michigan 1989 .
Caputa W ., Paździor A ., Crowdsourcing − nowa organizacja współpracy i zaangażowania klienta
w proces kreowania wartości, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej . Seria Organizacja
i Zarządzanie” 2018, z . 130 .
Cegarra-Navarro J .G ., Wensley A ., Promoting intentional unlearning trough an unlearning cycle,
„Journal of Organizational Change Management” 2019, vol . 32, no . 1 .130 Bibliografia
Chrostowski A ., Doradztwo naukowe (Action Research) jako metoda sprzyjająca uczeniu się or-
ganizacji i tworzeniu wiedzy, [w:] Kostera M ., Glinka B . (red .), Nowe kierunki w organizacji
i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa 2012 .
Chrzanowski M ., Dziedzic S ., Crowdfunding nowym sposobem finansowania innowacyjnych
projektów, „Modern Management Review” 2014, vol . 19, no . 21(2) .
Chwiałkowski A ., Crowdsourcing as a customer relationship building tool, „Journal of Positive
Management” 2012, vol . 3, iss . 1 .
Cors R ., What is a learning organization? Reflections on the literature and practitioner perspec -
tives, „Organizational Learning for Environmental Management” 2003, May .
Crossan M .M ., Lane H ., White R ., An organizational learning framework: from intuition to
institution, „Academy of Management Review” 1999, no . 3(24) .
Cupain J ., Unification de certains symboles et rappel de quelques formules utilises par les services
de production, „Technique et Science Aeronautiques” 1960, no . 4 .
Czakon W ., Sieci w zarządzaniu strategicznym, Wolters Kluwer business, Warszawa 2012 .
Czakon W ., Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii
Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2007 .
Czapla T ., Malarski M ., Zarządzanie pozyskiwaniem i rozwojem wiedzy w organizacji, [w:]
Błaszczyk W . (red .), Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych,
Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2005 .
Czekaj J ., Benchmarking − metoda racjonalizacji organizacji, „Ekonomika i Organizacja Przed-
siębiorstwa” 1995, nr 9 .
Czekaj J ., Dziedzic D ., Kafel T ., Martyniak Z ., Benchmarking – nowa metoda doskonalenia
organizacji, „Organizacja i Kierowanie” 1996, nr 1 .
Czekaj J ., Ziębicki B ., Kafel T ., Walczak M ., Teczke J ., Koncepcja organizacyjnego uczenia się, [w:]
Czekaj J . (red .), Metody organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej
w Krakowie, Kraków 2007 .
Czerska M ., Koncepcje zarządzania. Podręcznik akademicki, C .H . Beck, Warszawa 2010 .
Davenport T .H ., Prusak I ., Working knowledge. How organizations manage what they know,
Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts 2000 .
Dawson R ., Bynghall S ., Getting results from crowds, Advanced Human Technologies, Sydney–
San Francisco 2011 .
Dent G ., Lawers and trust in business alliances, „The Business Lawer” 2002, vol . 58, no . 1 .
Donegan J ., The learning organization. Lessons from British petroleum , „European Management
Journal” 1990, vol . 8, iss . 3 .
Dontcheva M ., Gerber E ., Lewis S ., Crowdsourcing and creativity, „In CHI 2011: Crowdsourcing
Workshop”, vol . 10 .
Dziuba D .T ., Crowdsourcing internetowy i jego ekonomiczno-społeczne implikacje. Segment rynku
odpłatnego crowdsourcingu, „Informatyka Ekonomiczna” 2012, nr 4(26) .
Dziuba D .T ., Crowdsourcing w kształtowaniu elektronicznych rynków pracy, Wydawnictwo
Nowy Dziennik, Warszawa 2012 .
Edmondson A ., Moingeon B ., From organizational learning to the learning organization,
„Management Learning” 1998, no . 29(5) .Bibliografia 131
Edvinsson L ., Malone M .S ., Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
2001 .
Estellés-Arolas E ., A task-based crowdsourcing typology, [w:] Hansson K ., Aitamurto T ., Ludwig
T ., Muller M . (red .), International Reports on Socio-Informatics (IRSI), Proceedings of the
CSCW 2016 − Workshop „Toward a Typology of Participation in Crowdwork”, vol . 13, iss . 1 .
Estellés-Arolas E ., González-Ladrón-de-Guevara F ., Towards an integrated crowdsourcing defi-
nition, „Journal of Information Science” 2012, vol . 38, no . 2 .
Fazlagić J ., Otwarte innowacje i crowdsourcing a innowacyjność w sektorze usług, [w:] Rogoziński
K ., Panasiuk A . (red .), Zarządzanie organizacjami usługowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu
Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2012 .
Fiol C .M ., Lyles M .A ., Organizational learning, „Academy of Management Review” 1985, no . 10 .
Garver F .M ., Putting learning curves in your packet, „Industrial Engineering” June 1977 .
Garvin D .A ., Budowanie organizacji uczącej się, [w:] Zarządzanie wiedzą, Wydawnictwo Helion,
Gliwice 2006 .
Gephart M ., Marsick V .J ., Buren M . van, Spiro M ., Learning organizations come alive, „Training
and Development” 1996, no 50(12) .
Gola A ., Strategie marketingowe w procesie likwidacji produktu, [w:] Manikowski A ., Psyk A .
(red .), Przedsiębiorstwo i jego otoczenie. Przemiany i perspektywy . Tom II, Wydawnictwo
Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007 .
Goodfellow I ., Bengio Y ., Courville A ., Deep Learning. Systemy uczące się, Wydawnictwo
Naukowe PWN, Warszawa 2018 .
Grudzewski W .M ., Benchmarking w przedsiębiorstwie, [w:] Grudzewski W .M ., Hejduk I .K .
(red .), Przedsiębiorstwo przyszłości, Difin, Warszawa 2000 .
Grudzewski W .M ., Hejduk I .K ., Metody projektowania systemów zarządzania, Difin, Warszawa
2004 .
Grzesiuk K ., Benchmarking jako uczenie się od najlepszych, „Roczniki Nauk Społecznych” 2004,
t . XXXII, z . 3 .
Hajdasz B ., Zarządzanie procesem uczenia się przedsiębiorstwa w sieci, „Prace Naukowe Uni-
wersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2013, nr 310 .
Hirschman B ., Profit from the learning curve , „Harvard Business Review” 1964, vol . 42 .
Hirth M ., Hossfeld T ., Tran-Gia P ., Anatomy of a crowdsourcing platform − using the example
of microworkers.com, Fifth International Conference on Innovative Mobile and Internet
Services in Ubiquitous Computing, Seoul 2011 .
Hislop D ., S . Bosley, C .R . Coombs, J . Holland, The process of individual unlearning: a neglected
topic in an under-researched field , „Management Learning” 2013, vol . 45, no . 5 .
Howe J ., Crowdsourcing. Why the power of the crowd is driving the future of business, Random
House, New York 2008 .
Howe J ., The rise of crowdsourcing , „Wired” 2006, no . 14, http://www .wired .com/wired/archi-
ve/14 .06/crowds .htm (dostęp: 23 .07 .2023) .
Inkpen A ., Learning through joint ventures: a framework of knowledge acquisition, „Journal of
Management Studies” 2000, vol . 37(7) .
James C ., Designing learning organizations, „Organizational Dynamics” 2003, no . 32(1) .132 Bibliografia
Jashapara A ., Zarządzanie wiedzą. Zintegrowane podejście, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne,
Warszawa 2006 .
Jaskanis A ., Organizacyjne uczenie się i zarządzanie wiedzą, [w:] Klincewicz K . (red .), Zarzą-
dzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych, Wydawnictwo
Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016 .
Jeppesen L .B ., Lakhani K .R ., Marginality and problem-solving effectiveness in broadcast search ,
„Organization Science” 2010, vol . 21, no . 5 .
Jones C ., Hesterly W .S ., Borgatti S .P ., A general theory of network governance. Exchange con-
ditions and social mechanisms, „Academy of Management Review” 2007, vol . 22(4) .
Jong J .R . de, Fertigkeit, Stückzahl und Benötigte Zeit, Sonderheft der Refa − Nachrichten, Beuth -
-Vertrieb, Berlin 1955 .
Kabalska A ., Korzyści i bariery współpracy międzyorganizacyjnej − studium przypadku polskich
przedsiębiorstw uzdrowiskowych, „Studia Ekonomiczne . Zeszyty Naukowe Uniwersytetu
Ekonomicznego w Katowicach” 2017, nr 341 .
Karlöf B ., Östblom S ., Benchmarking − równaj do najlepszych, Biblioteka Menedżera i Bankowca,
Warszawa 1995 .
Kaufman N ., Schulz T ., Veit D ., More than fun and money. Worker motivation in crowdsour-
cing – a study on Mechanical Turk, Proceedings of the Seventeenth Americas Conference
on Information Systems (AMCIS), Detroit, Michigan 2011 .
Kim D .H ., The link between individual and organizational learning , „Sloan Management
Review” 1993, no . 35(1) .
Kleeman F ., Voss G .G ., Rieder K ., Un(der)paid innovators. The commercial utilization of con -
sumer work through crowdsourcing, ,,Science, Technology and Innovation Studies” 2008,
vol . 4, no . 1 .
Klimas P ., Przesłanki i bariery zawiązywania więzi międzyorganizacyjnych, „Problemy Zarzą-
dzania” 2015, vol . 13, no . 1(50) .
Kluge A ., Schüffler A .S ., Thim C ., Haase J ., Gronau N ., Investigating unlearning and forgetting
in organizations: Research methods, designs and implications, „The Learning Organization”
2019, vol . 26, no . 5 .
Knight L ., Network learning: exploring learning by inter-organizational networks, „Human
Relations” 2002, no . 55(4) .
Kowalak R ., Benchmarking jako metoda zarządzania wspomagająca controlling przedsiębiorstwa,
Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2009 .
Kowalska M ., Crowdsourcing jako proces poszukiwania kreatywnych rozwiązań, „Prace Naukowe
Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2016, nr 459 .
Kowalska M ., Crowdsourcing internetowy. Pozytywny wymiar partycypacji społecznej . Konteksty
− istota − uwarunkowania, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa
2015 .
Kowalska M ., Crowdsourcing − generowanie i zarządzanie innowacjami w świecie wikinomii,
„Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu” 2012, nr 11 .
Kraśnicka T ., Innowacje w zarządzaniu. Nowe ujęcie, C .H . Beck, Warszawa 2018 .
Krok E ., Crowdsourcing w biznesie, „Marketing i Rynek . Journal of Marketing and Market
Studies” 2019, t . XXVI, nr 11 .Bibliografia 133
Król-Nowak A ., Kotarba K ., Podstawy uczenia maszynowego, AGH, Kraków 2022 .
Kuchciak I ., Crowdsourcing w kreowaniu wartości przedsiębiorstwa bankowego, „Prace Naukowe
Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2012, nr 245 .
Kudelska K ., Organizacja ucząca się w świetle współczesnych koncepcji zarządzania, „Warmiń-
sko-Mazurski Kwartalnik Naukowy . Nauki Społeczne” 2013, nr 3 .
Latusek-Jurczak D ., Sieci międzyorganizacyjne jako struktury współpracy − podstawowe poję-
cie analityczne, [w:] Koźmiński K ., Latusek-Jurczak D . (red .), Relacje międzyorganizacyjne
w naukach o zarządzaniu, Wolters Kluwer, Warszawa 2014 .
Lenart-Gansiniec R ., Kierunki badań nad organizacyjnym oduczaniem się, „Przegląd Organi-
zacji” 2020, nr 7 .
Lenart-Gansiniec R ., Organizacyjne uczenie się w organizacjach publicznych. Perspektywa cro-
wdsourcingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019 .
Lenart-Gansiniec R ., Crowdsourcing − systematyczny przegląd literatury, „Przegląd Organizacji”
2017, nr 3 .
Leszczyńska A ., Organizacja sieciowa, [w:] Brzeziński M . (red .), Wprowadzenie do nauki
o przedsiębiorstwie, Difin, Warszawa 2007 .
Leszczyńska A ., Przedsiębiorstwo przyszłości, [w:] Brzeziński M . (red .), Wprowadzenie do nauki
o przedsiębiorstwie, Difin, Warszawa 2007 .
Levitt B ., March J ., Organizational learning, „Annual Review of Sociology” 1998, no . 14 .
Ling P ., Mian Z ., An empirical study of social capital in participation in online crowdsourcing,
International Conference on E-Product E-Service and E-Entertainment, Henan 2010 .
Lipshitz R ., Friedman V .J ., Popper M ., Demystifying organizational learning, Sage Publications,
Thousand Oaks, California 2007 .
Łobejko S . (red .), Przedsiębiorstwo sieciowe i inne formy współpracy sieciowej, Oficyna Wydaw -
nicza SGH, Warszawa 2012 .
Łobejko S ., Przedsiębiorstwo sieciowe. Zmiany uwarunkowań i strategii w XXI wieku, Oficyna
Wydawnicza SGH, Warszawa 2010 .
Łobos K ., Organizacja sieciowa [w:] Perechuda K . (red .), Zarządzanie przedsiębiorstwem przy-
szłości, Placet, Warszawa 2000 .
Łukasik P ., Komunikacja i organizacyjne uczenie się w kontekście wspomagania innowacji,
Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2015 .
Marcinkowska E ., Czynniki kształtujące przebieg procesu crowdsourcingu, „Studia Ekonomiczne .
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2018, nr 359 .
Mariano S ., Casey A ., Olivera F ., Organizational forgetting. Part I: a review of the literature and
future research directions, „The Learning Organization” 2020, vol . 27, iss . 3 .
Marquardt M ., Building the learning organization. Mastering the 5 elements for corporate lear-
ning, Davies-Black Publishing, Palo Alto 2002 .
Marsick V .J ., Watkins K .E ., Facilitating learning organizations. Making learning count, Gower
Publishing Company, Aldershot 1999 .
Martyniak Z ., Metody organizowania procesów pracy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne,
Warszawa 1996 .
Melvin L ., The learning curve concept, „Assembly Engineering” October 1973 .134 Bibliografia
Mendryk I ., Źródła wiedzy organizacyjnej – wyniki badań polskich przedsiębiorstw, „Zeszyty
Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej” 2011, nr 32 .
Mikuła B ., Transformacja przedsiębiorstwa w kierunku organizacji uczącej się, „Zeszyty Naukowe
Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2017, nr 336 .
Mikuła B ., Organizacje oparte na wiedzy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie,
Kraków 2006 .
Mikuła B ., Pietruszka-Ortyl A ., Organizacje sieciowe, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekono-
micznej w Krakowie” 2006, nr 715 .
Mikuła B ., Pietruszka-Ortyl A ., Potocki A ., Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku. Wybrane
koncepcje i metody, Difin, Warszawa 2002 .
Mikuła B ., Ziębicki B ., Wybrane aspekty tworzenia organizacji uczącej się, „Zeszyty Naukowe
Akademii Ekonomicznej w Krakowie” 2004, nr 647 .
Miles R ., Snow C ., Network organizations. New concepts for new forms, „McKinsey Quarterly”
1986, no . 3 .
Moilanen R ., Diagnostic tools for learning organizations, „The Learning Organization” 2001,
no . 8(1) .
Morgan G ., Obrazy organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997 .
Murray P ., Moses M ., The centrality of teams in the organizational learning process, „Management
Decision”, no . 43(9) .
Niemczyk J ., Stańczyk-Hugiet E ., Jasiński B . (red .), Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne
wyzwania dla teorii i praktyki zarządzania, C .H . Beck, Warszawa 2012 .
Nonaka I ., Takeuchi H ., Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltext, Warszawa 2000 .
Nowak D ., Zarządzanie międzyorganizacyjnymi relacjami kooperacyjnymi w przedsiębiorstwach
przemysłowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2012 .
Olejniczak K ., Rok J ., Płoszaj A ., Organizacyjne uczenie się i zarządzanie wiedzą − przegląd kon-
cepcji, [w:] Olejniczak K . (red .), Organizacje uczące się. Model dla administracji publicznej,
Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2012 .
Olesiński Z ., Zarządzanie relacjami międzyorganizacyjnymi, C .H . Beck, Warszawa 2010 .
Page S .E ., The difference. How the power of diversity creates better groups, firms, schools, and
societies, Princeton University Press, Princeton, New Jersey 2008 .
Pawłowski E ., Wiśniewski M .J ., Crowdsourcing. Koncepcja i kierunki zastosowań, [w:] Trzcie-
liński S . (red .), Wybrane problemy zarządzania. Teraźniejszość i przyszłość, Wydawnictwo
Politechniki Poznańskiej, Poznań 2013 .
Pedler M ., Aspinwall K ., Przedsiębiorstwo uczące się, Wydawnictwo PETiT, Warszawa 2009 .
Pedler M ., Burgoyne J ., Boydell T ., The learning company. A strategy for sustainable development,
The McGraw Hill Company, London 1997 .
Penc J ., Tworzenie organizacji opartej na wiedzy, [w:] Lachiewicz S ., Zakrzewska-Bielawska
A . (red .), Teoria i praktyka zarządzania rozwojem organizacji, Wydawnictwo Politechniki
Łódzkiej, Łódź 2008 .
Perechuda K ., Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowym. Wizualizacja i kompozycja,
Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2007 .
Peschl M .F ., Unlearning towards an uncertain future: on the back end of future-driven unlearning,
„The Learning Organization” 2019, vol . 26, no . 5 .Bibliografia 135
Połomska-Jasienowska A ., Międzyorganizacyjne uczenie się z perspektywy współdziałania
gospodarczego małych przedsiębiorstw, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we
Wrocławiu” 2014, nr 340 .
Pratten C .F ., Boonomies of scale in manufacturing industry, Cambridge 1971 .
Probst G ., Raub S ., Romhard K ., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna,
Kraków 2002 .
Qu X ., Khan A ., Ali S ., Now or never. Organizational forgetting as a determinant of knowledge
sharing and cross-boundary innovation, „Frontiers in Psychology” 2022, vol . 13 .
Radziszewska A ., Crowdsourcing jako forma wykorzystania innowacyjności wirtualnych spo-
łeczności, „Współczesne Zarządzanie” 2013, nr 2 .
Ribière V ., Tuggle F ., Fostering innovation with KM 2.0, „Vine” 2010, vol . 40, no . 1 .
Ricceri F ., Intellectual capital and knowledge management, Taylor & Francis Ltd ., London 2010 .
Richerson M .E ., Fit data to a learning curve using a programmable calculator, „Industrial
Engineering” January 1978, vol . 10 .
Rojek D ., Otwarte innowacje jako model interaktywnego zarządzania innowacjami, „Zeszy-
ty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach . Administracja
i Zarządzanie” 2014, nr 101 .
Rokita J ., Organizacja ucząca się, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach,
Katowice 2003 .
Rozwałka A ., Likwidacja produkcji w przedsiębiorstwie, „Ekonomika i Organizacja Przedsię-
biorstwa” 1997, nr 1 .
Rudawska A ., Wielopoziomowe ujęcie organizacyjnego uczenia się a zmiany organizacyjne,
„Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2013, nr 310 .
Russell S .J ., Norvig P ., Artificial intelligence. A modern approach , Prentice Hall, Upper Saddle
River, New Jersey 2010 .
Schenk E ., Guittard C ., Towards a characterization of crowdsourcing practices, „Journal of
Innovation Economics & Management” 2011, vol . 1, iss . 7 .
Schenk E ., Guittard C ., Crowdsourcing. What can be outsourced to the crowd, and why?,
Workshop on Open Source Innovation, Strasbourg 2009 .
Schilling J ., Kluge A ., Barriers to organizational learning: An integration of theory and research,
„International Journal of Management Reviews” 2009, no . 11(3) .
Schlagwein D ., Bjørn-Andersen N ., Organizational learning with crowdsourcing. The revelatory
case of LEGO, „Journal of the Association for Information Systems” 2014, vol . 15 .
Senge P ., The fifth discipline. The art & practice of the learning organization , Currency Doubleday,
New York 1990 .
Sessa M ., London V ., Continuous learning in organizations. Individual, group, and organizational
perspectives, Psychology Press, New York 2006 .
Slater S ., Narver J ., Market orientation and the learning organization, „Journal of Marketing”
1995, no 59 .
Sopińska A ., Znaczenie i uwarunkowania zarządzania wiedzą w organizacjach sieciowych, [w:]
Bojewska B . (red .), Innowacyjność organizacji sieciowych w gospodarce opartej na wiedzy,
Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2015 .136 Bibliografia
Sopińska A ., Wiedza i kapitał intelektualny w nowych typach organizacji − w organizacjach
sieciowych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2014, nr 340 .
Sopińska A ., Zasoby wiedzy w organizacjach sieciowych, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania
i Finansów” 2012, z . 118 .
Sopińska A ., Jakubowska W ., Organizacja sieciowa jako przedmiot zainteresowań nauk o za-
rządzaniu, [w:] Krupski R . (red .), Zarządzanie strategiczne. Quo vadis?, „Prace Naukowe
Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości” 2013, z . 2 .
Sroka W ., Sieci aliansów. Poszukiwanie przewagi konkurencyjnej poprzez współpracę, Polskie
Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012 .
Stańczyk-Hugiet E ., Organizacja ucząca się, [w:] Krupski R . (red .), Zarządzanie przedsiębior-
stwem w turbulentnym otoczeniu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005 .
Stańczyk-Hugiet E ., Strychalski M ., Asymetria wiedzy w relacjach międzyorganizacyjnych,
„Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2013, nr 310 .
Staszewska J ., Rozwój przedsiębiorstw sieciowych w Polsce − perspektywy dla klasteringu,
„Przegląd Organizacji” 2007, nr 11 .
Sudolska A ., Uwarunkowania budowania relacji proinnowacyjnych przez przedsiębiorstwa
w Polsce, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011 .
Surowiecki J ., The wisdom of crowds. Why the many are smarter than the few and how collective
wisdom shapes business, economies and nations, Doubleday, New York 2004 .
Szafrańska A ., Szyran-Resiak A ., Benchmarking, [w:] Hopej M ., Kral Z . (red .), Współczesne
metody zarządzania w teorii i praktyce, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej,
Wrocław 2011 .
Szeliga M ., Praktyczne uczenie maszynowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019 .
Tadeva E ., Management of international business networks, Routledge, Oxford 2010 .
Talar S ., Crowdsourcing jako efektywna forma współpracy, „Prace Naukowe Uniwersytetu Eko-
nomicznego we Wrocławiu” 2012, nr 245 .
Tidd J ., Bessant J ., Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych, rynkowych
i organizacyjnych, Wolters Kluwer, Warszawa 2013 .
Tubielewicz A ., Koncepcja tworzenia organizacji sieciowej, [w:] Knosala R . (red .), Innowacje
w zarządzaniu i inżynierii produkcji, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarzą -
dzania Produkcją, Opole 2013 .
Węgrzyn A ., Benchmarking. Nowoczesna metoda doskonalenia przedsiębiorstwa, Antykwa . Dru-
karnia & Wydawnictwo, Kluczbork–Wrocław 2000 .
Wiśniewska S ., Wiśniewski K ., Organizacyjne uczenie się jako determinanta zatrudnialności
pracowników, „Przegląd Organizacji” 2020, nr 7 .
Wodecki A ., Sztuczna inteligencja we współczesnych organizacjach, Wydawnictwo Naukowe
PWN, Warszawa 2021 .
Wolny R ., Crowdsourcing jako źródło innowacji w e-usługach, „Prace Naukowe Uniwersytetu
Ekonomicznego we Wrocławiu” 2016, nr 459 .
Wright T .P ., Factors affecting the cost of airplanes, „Journal of the Aeronautical Science” February
1936, vol . 3 . Bibliografia 137
Wróbel P ., Koncepcja organizacji uczącej się, [w:] Czerska M ., Szpitter A .A . (red .), Koncepcje
zarządzania. Podręcznik akademicki, C .H . Beck, Warszawa 2010 .
Wróblewska D ., Interorganizational learning from a theoretical perspective, „International Jour-
nal of New Economics and Social Sciences” 2023, vol . 17(1) .
Wróblewska D ., Uwarunkowania innowacyjności przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w kon-
tekście stosowania koncepcji otwartych innowacji, Innovatio Press, Lublin 2020 .
Wróblewska D ., Współpraca przedsiębiorstw przemysłu spożywczego z partnerami zewnętrzny-
mi w procesach otwartych innowacji, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we
Wrocławiu” 2020, vol . 64, no . 5 .
Wściubiak Ł ., Motywy współpracy międzyorganizacyjnej w działalności innowacyjnej − perspek-
tywa przedsiębiorstw produkcyjnych w Polsce, „Przegląd Organizacji” 2019, nr 8 .
Wuyts S ., Dutta S ., Benefiting from alliance portfolio diversity. The role of past internal knowledge
creation strategy, „Journal of Management” 2014, vol . 40, no . 6 .
Yang K .P . Chou C ., Chiu Y .J ., How unlearning affects radical innovation: The dynamics of social
capital and slack resources, „Technological Forecasting and Social Change” 2014, vol . 87 .
Zgrzywa-Ziemak A ., Czynniki kształtujące zdolność uczenia się przedsiębiorstwa, [w:] Zgrzywa-
-Ziemak A ., Kamiński R ., Rozwój zdolności uczenia się przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa
2009 .
Zgrzywa-Ziemak A ., Istota organizacyjnego uczenia się, [w:] Zgrzywa-Ziemak A ., Kamiński R .
(red .), Rozwój zdolności uczenia się przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2009 .
Zgrzywak-Ziemak A ., Zdolność uczenia się przedsiębiorstwa w świetle badań empirycznych,
„Przegląd Organizacji” 2006, nr 1 .
Ziębicki B ., Benchmarking w doskonaleniu organizacji usług użyteczności publicznej, Wydaw-
nictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2007 .
Zietsma C ., Winn M ., Branzei P ., Vertinsky I ., The war of the woods. Facilitators and impedi-
ments of organizational learning process, „British Journal of Management” 2002, no . 13(2) .
Zimbardo P ., Johnson R .L ., McCann V ., Psychologia. Kluczowe kompetencje. Motywacja i uczenie
się, t . 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017 .
Zimniewicz K ., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekono-
miczne, Warszawa 2003 .
Ziółkowska B ., Tomski P ., Identyfikacja efektów międzyorganizacyjnego uczenia się w zarządza -
niu przedsiębiorstwem w otoczeniu sieciowym, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicz-
nego we Wrocławiu” 2013, nr 310 .
Źródło-Loda M ., Benchmarking − nowoczesna koncepcja zarządzania organizacją, „Prace Na-
ukowo-Dydaktyczne PWSZ w Krośnie” 2013, z . 67 .