Plemienna korporacja
- Autor: Janusz Galli
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7930-125-6
- Data wydania: 2013
- Liczba stron/format: 195/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
43.00 zł
9.89 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 9.89 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
77% taniej
We współczesnym świecie korporacje odgrywają dominującą rolę. Ich wpływy rozpościerają się ponad granicami państw, a ich elastyczność i zdolność do przekształceń pozwala na nieustanną ekspansję. Kiedy zastanawiamy się nad fenomenem korporacji, nieuchronnie przychodzą na myśl skojarzenia z okresem rozwoju społecznego, kiedy dominującą strukturą było plemię.
Choć wydaje się, że nie ma nic bardziej odległego od siebie jak organizacja plemienna i organizacja korporacyjna, to istotnym wątkiem tej książki jest myśl, że istnieją dostrzegalne związki między korporacją i plemieniem. Cechy plemienne uwidaczniają się w organizacji korporacyjnej i sprawiają, że na nieświadomym poziomie korporacje mogą funkcjonować, posługując się zwyczajami plemiennymi i dynamiką grupy charakterystyczną dla tych pierwotnych form społecznych.
Powrót do „plemienności” we współczesnym świecie spowodowany jest zjawiskiem wykorzenienia nowoczesnych ludzi. W odległej plemiennej przeszłości człowiek nie miał możliwości rezygnacji z uczestnictwa w grupie plemiennej, był na nią skazany. Jego wykluczenie z plemienia dokonywało się tylko w dwóch przypadkach - śmierci lub przekroczenia wspólnych norm, kończących się wygnaniem. Współczesne grupy plemienne - jakimi mogą być korporacje – pozostawiają decyzję o przystąpieniu do grupy lub jej opuszczeniu swoim członkom-pracownikom. Również złamanie praw grupy korporacyjnej nie kończy się dzisiaj śmiercią, chyba że zwolnienie można określić jako wygnanie. Jednak to, co zasadniczo odróżnia dawne grupy plemienne od tych nowoplemiennych, to cecha dobrowolności. Dawny członek plemienia nie miał wyboru, współczesny taki wybór zachowuje, płacąc za to poczuciem wykorzenienia. Człowiek wykorzeniony jest głodny wspólnoty. Mimo swoich olbrzymich możliwości nieustannie stara się pogodzić z sobą poczucie przynależności i wolności. Tę powszechną tęsknotę, która odżywa w dzisiejszych czasach, mogą zaspokajać „nowoplemiona”, jakimi są między innymi korporacje. Dają one swoim członkom możliwość pogodzenia dylematu ? poczucia wolności i poczucia przynależności. Ceną jest subtelne zjawisko podporządkowania się nowym prawom tak, aby nie odczuć praw nowych plemion.
Jeśli prowadzisz lub zamierzasz prowadzić grupy biznesowe, korporacyjne to ta książka stanie się dla ciebie cennym źródłem nowego spojrzenia na twoją pracę z grupami. Publikacja przeznaczona jest dla trenerów biznesowych, coachów, psychologów, socjologów, a także studentów psychologii, ekonomii, marketingu i zarządzania, socjologii, zamierzających w przyszłości zająć się pracą z grupami.
Wprowadzenie
Część I. ŚWIAT WSPÓŁCZESNYCH KORPORACYJNYCH PLEMION
Rozdział 1. Współczesny świat
Rozdział 2. Współczesne korporacje
Rozdział 3. Korporacja jako podmiot kultury
Rozdział 4. Dylemat porównań
Część II. DZIKOŚĆ POWRACAJĄCA
Rozdział 5. Dzikość powracająca
Rozdział 6. Myślenie magiczne
Rozdział 7. Magia
Rozdział 8. Fetysze i amulety
Część III. SYMBOLE
Rozdział 9. Symbole
Rozdział 10. Barwy
Rozdział 11. Mit firmy plemiennej
Część IV. BOHATEROWIE
Rozdział 12. Szamani i prezesi
Rozdział 13. Korporacyjni łowcy
Rozdział 14. Ekspansywni meblowi wikingowie
Rozdział 15. Negatywni bohaterowie
Rozdział 16. Korporacyjni psychopaci
Część V. WARTOŚCI I ZWYCZAJE
Rozdział 17. Fuzja korporacyjna
Rozdział 18. Wędrówki plemion korporacyjnych
Rozdział 19. Hermetyczne plemiona korporacyjne
Rozdział 20. Plemiona do zadań specjalnych
Rozdział 21. Wojownicze plemiona korporacyjne
Rozdział 22. Korporacyjne śnienie
Rozdział 23. Mobbing - rytuał inicjacji korporacyjnej
Część VI. POWRACAJĄCY CZAS
Rozdział 24. Nieświadomość zbiorowa
Rozdział 25. Symetria nieświadomości
Rozdział 26. Mała grupa - ponadczasowy wehikuł nieświadomości zbiorowej
Rozdział 27. Trochę futurologii
DODATEK
Krótki kwestionariusz kultury plemiennej w grupach korporacyjnych. (Dla menedżerów korporacyjnych)
BIBLIOGRAFIA