Brak produktów
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 62,10 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Monografia dotyczy przede wszystkim dwóch obszarów – osób ze spektrum autyzmu podczas terapii muzycznej oraz muzykoterapii (jej sposobów oddziaływania, form pracy i jej znaczenia w procesie terapeutycznym osób ze spektrum autyzmu). Książka zawiera dość obszerny opis teoretyczny dotyczący autyzmu (przyczyny, teorie etiologiczne, kryteria diagnostyczne i objawy oraz muzykoterapia). Z kolei część badawcza opisuje sylwetkę ośmiorga wspaniałych i wyjątkowych dzieci. Przedstawia ich relację z muzyką i terapeutą. Bycie razem w doświadczeniach muzycznych, wielość wspólnie przeżytych sytuacji sprawiają, że książka przybiera formę wspólnej muzycznej podróży, opartej na budowaniu partnerstwa, komunikacji i rozumienia siebie nawzajem. Książka adresowana jest do badaczy, praktyków – pedagogów, psychologów, terapeutów, zajmujących się osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, muzykoterapeutów, arteterapeutów oraz rodziców czy opiekunów dzieci z autyzmem.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
Dr hab. Krzysztof Stachyra:Ostatnie dekady pokazują systematyczny wzrost zainteresowania muzykoterapią, a jednocześnie znaczące braki w polskojęzycznych wydawnictwach z tego zakresu (…). Ważnym zadaniem jest promowanie publikacji wartościowych, stanowiących istotny wkład w rozwój teorii i praktyki oraz ukazujących potencjał, jaki tkwi w różnych formach zastosowania muzyki i aktywności muzycznych w pracy z osobami z zaburzeniami o spektrum autyzmu. Za taką właśnie uznaję publikację Sary Knapik-Szweda. Autorka włożyła dużo staranności w rzetelne nakreślenie, czym są zaburzenia o spektrum autyzmu (ASD) oraz ukazanie szerokiej perspektywy możliwości, jakie daje muzykoterapia, jako forma wspierania rozwoju osób z ASD. (…) monografia jest wartościową i oczekiwaną na polskim rynku wydawniczym, będzie ona stanowić cenne źródło wiedzy dla wszystkich osób zainteresowanych możliwościami wykorzystania muzykoterapii w pracy z osobami z zaburzeniami o spektrum autyzmu.
Wstęp
doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Nauk Społecznych, Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Certyfikowany muzykoterapeuta, pedagog osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz wykładowca. Zainteresowania badawcze: zaburzenia ze spektrum autyzmu pod względem społecznym i komunikacyjnym, fenomenologicznym aspektem relacji podczas procesu muzykoterapeutycznego pomiędzy uczestnikami terapii, podejściem rozwojowym i opartym na zasobach (Resource-Oriented Music Therapy) oraz podejściem Family-Centered Music Therapy.
Spis treści:WstępRozdział 1. ISTOTA AUTYZMU1.1. Pojęcie autyzmu oraz kryteria diagnostyczne1.2. Przyczyny autyzmu oraz najważniejsze teorie etiologiczne autyzmu1.2.1. Koncepcje biologiczne1.2.2. Koncepcje poznawcze1.2.3. Koncepcje behawioralne1.2.4. Koncepcje psychoanalityczne oraz etologiczne1.3. Podstawowe objawy oraz zaburzenia towarzyszące zaburzeniu ze spektrum autyzmu1.3.1. Funkcjonowanie społeczne1.3.2. Komunikacja1.3.3. Działania stereotypowe, ograniczone wzorce zachowania, zaburzenia integracji sensorycznej oraz inne towarzyszące zaburzenia1.4. Wczesne wykrywanie autyzmu i wczesne wspomaganie rozwoju oraz stosowane terapie1.4.1. Wczesne wykrywanie i wczesne wspomaganie1.4.2. Działania terapeutyczne i edukacyjne – prezentacja wybranych terapii stosowanych w autyzmieRozdział 2. MUZYKOTERAPIA2.1. Rozważania terminologiczne oraz cele muzykoterapii2.2. Założenia teoretyczne muzykoterapii i podejścia terapeutyczne2.3. Klasyfikacja muzykoterapii – umiejscowienie muzyki w terapii i rola terapeuty2.4. Modele i doświadczenia muzykoterapeutyczne2.4.1. Muzykoterapia Nordoff–Robbins2.4.2. Wizualizacja kierowana z muzyką (Guided Imagery and Music – GIM lub Bonny Method of Guided Imagery and Music – BMGIM)2.4.3. Muzykoterapia zorientowana analitycznie (Analytical Music Therapy – AMT)2.4.4. Muzykoterapia neurologiczna (Neurologic Music Therapy – NMT)2.4.5. Muzykoterapia społecznościowa (Community Music Therapy – CoMT)2.4.6. Portret Muzyczny (PM)2.4.7. Mobilna Rekreacja Muzyczna (MRM)2.4.8. Doświadczenia muzykoterapeutyczne2.5. Muzykoterapia w autyzmie – praktyka2.5.1. Muzykoterapia improwizacyjna2.5.2. Muzykoterapia Kreatywna2.5.3. Muzykoterapia strukturalna2.6. Muzykoterapia w autyzmie – badaniaRozdział 3. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH3.1. Muzykoterapia jako pole badań3.2. Perspektywa badawcza3.3. Przedmiot badań3.4. Cele prowadzonych badań3.5. Problemy badawcze3.6. Metoda badań3.7. Organizacja badania – model protokołu badawczegoRozdział 4. ZNACZENIE TECHNIK MUZYKOTERAPEUTYCZNYCH WE WSPARCIU ROZWOJU DZIECKA Z AUTYZMEM – BADANIA WŁASNE4.1. Analiza przypadków4.1.1. Przypadek Piotra4.1.2. Przypadek Julii4.1.3. Przypadek Oskara4.1.4. Przypadek Damiana4.1.5. Przypadek Macieja4.1.6. Przypadek Miłosza4.1.7. Przypadek Natalii4.1.8. Przypadek Alana4.2. PodsumowanieBIBLIOGRAFIAANEKSY Załącznik 1A. Kategoria pożądane muzyczneZałącznik 1B. Kategoria pożądane relacyjne muzyczneZałącznik 1C. Kategoria niepożądane muzyczneZałącznik 1D. Kategoria niepożądane relacyjne muzyczneZałącznik 2. Autism Developmental Skillset Assessment (ADSA)Załącznik 3. Kwestionariusz uzupełniający Autism Developmental Skillset Assessment (ADSA)Załącznik 4. Skala obserwacji zachowania dziecka (SOZ-D)Załącznik 5. Skala I: Relacja dziecko–terapeuta we wspólnym doświadczaniu muzycznymZałącznik 6. Skala II: Muzyczna komunikatywnośćWYKAZ TABEL, RYSUNKÓW, WYKRESÓW
Abrams B. 2016. HumanisticApproaches. W: MusicTherapyHandbook, B. Wheeler (red.), Guilford Press, New York.Aigen K. 2014. The Study of Music Therapy, Routledge Taylor & Francis Group, New York–London.Aleksandrowicz J.W. 2005. Psychopatologia zaburzeń nerwicowych i osobowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.Alvin J., Warwick A. 1991. Music Therapy for the Autistic Child, Oxford University Press, New York.APA. 2013. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition, American Psychiatric Association Publishing, Washington–London.APA. 2015. Kryteriadiagnostycznez DSM-5. Desk reference, Edra Urban & Partner, Wrocław.Bailey A., Phillips W., Rutter M. 1996. Autism:towardsanintegrationofclinical,genetic,neuropsychologicalandneurobiologicalperspectives, „Journal of Child Psychology and Psychiatry” 1996, nr 37, s. 89–126.Baron-Cohen S. 1997. Mindblindness: An Essay on Autism and Theory of Mind, The MIT Press, Cambridge.Baron-Cohen S. 2002. Theextrememalebraintheoryofautism, „Trends in Cogni-tive Sciences”, nr 6 (6), s. 248–254.Baron-Cohen S. 2009. Autism:TheEmpathizing-Systemizing(E-S)Theory, „The Year in Cognitive Neuroscience” 2009, nr 1156, s. 68–80.Baron-Cohen S., Bolton P. 1999. Autyzm.Fakty, Wydawnictwo Jak, Kraków.Baron-Cohen S., Leslie A.M., Frith U. 1985. Doestheautisticchildhavea „theoryofmind”?, „Cognition” 1985, nr 21 (1), s. 37–46.Baron-Cohen S., Ring H., Wheelwright S., Bullmore E., Brammer M., Simmons A., Williams S. 1999. Socialintelligenceinthenormalandautisticbrain:anf-MRIstudy, „European Journal of Neuroscience” 1999, nr 11, s. 1891–1898.Baron-Cohen S., Scott F., Allison C., Williams J., Bolton P., Matthews F.E., Brayne C. 2009. Prevalenceofautism-spectrumconditions:UKschool-basedpopulationstudy, „The British Journal of Psychiatry” 2009, nr 194, s. 500–509.Baron-Cohen S., Wheelwright S., Hill S., Raste Y., Plumb I. 2001. The reading in mindintheeyes.Testrevisedversion:a studywithnormaladultsandadults334 BibliografiawithAspergersyndromeorhigh-functioningautism, „Journal of Child Psycho-logy and Psychiatry” 2001, nr 42, s. 241–251.Baron-Cohen S., Wheelwright S., Skinner R., Martin J., Cubley E. 2001. The autism spectrum-quotient (AQ): evidence from Asperger syndrome/high-functioningautism,malesandfemales,scientistsandmathematicians, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2001, nr 31, s. 5–17.Baxter H.T., Berghofer J.A., MacEwan L., Nelson J., Peters K., Roberts P. 2007. The IndividualizedMusicTherapyAssessmentProfile , Jessica Kingsley Publishers, London–Philadelpia.Begeer S., Rieffe C., Terwogt M.M., Stockmann L. 2006. Attention to facial emotion expressionsinchildrenwithautism, „Autism” 2006, nr 10, s. 37–51.Błeszyński J.J. 2005. Rodzinajakośrodowiskoosóbz autyzmem.Aspektwychowaw-czo-terapeutyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń.Błeszyński J.J. 2009. Czyecholaliaw autyzmiejestproblememkomunikacyjnym?. W: Autyzm.Nagranicyzrozumienia,B. Winczura (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków.Błeszyński J.J. 2011. Autyzma niepełnosprawnośćintelektualnai opóźnieniew roz-woju.SkalaOcenyZachowańAutystycznych, Harmonia Universalis, Gdańsk.Bobińska K., Gałecki P., Florkowski A. 2010. Autyzm a upośledzenie umysłowe.Zaburzenia psychiczne w autyzmie. W: Autyzm – epidemiologia, diagnozai terapia, T. Pietras, A. Witusik, P. Gałecki (red.), Continuo, Warszawa.Bobkowicz-Lewartowska L. 2011. Autyzmdziecięcy.Zagadnieniadiagnozyi tera-pii, Wydawnictwo Impuls, Kraków.Bogdanowicz M. 2000. Integracjapercepcyjno-motoryczna.Teoria,diagnoza,tera-pia,CentrumMetodycznePomocyPsychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa.Bogdanowicz M. 2000. Skaleobserwacjizachowania(SOZ)dziecii rodzicówuczest-niczącychw zajęciachruchurozwijającego WeronikiSherborne, Wydawnictwo Fokus, Gdańsk.Bogte H., Flamma B., Meere J. van der, Engeland H. van. 2008. Cognitiveflexibility inadults,withhigh-functioningautism, „Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology” 2008, nr 30, s. 33–41.Brauner A., Brauner F. 1988. Dzieckozagubionew rzeczywistości.Historiaautyzmuodczasówbaśnio wróżkach.Fikcjaliterackai rzeczywistośćkliniczna, WSiP, Warszawa.Briggs C. 1991. A model of understanding musical development, „Music Therapy” 1991, nr 10 (1), s. 1–21.Briggs C. 2016. Developmental Approaches. W: MusicTherapyHandbook, B. Whe-eler (red.), Guilford Press, New York.Briggs C., Bruscia K. Developmental models for understanding musical behavior, praca zaprezentowana na The Joint Conference on the Creative Arts Therapies.335 BibliografiaBrownell M.D., Arbor A. 2013. Social Stories. Pairing the Story with Music. W: Early Childhood Music Therapy and Autism Spectrum Disorders. DevelopingPotentialinYoungChildrenandtheirFamilies, P. Kern, M. Humpal (red.), Jes-sica Kingsley Publishers, London–Philadelphia.Bruscia K. 1995. Theboundariesofmusictherapyresearch. W: Music Therapy Rese-arch:QuantitativeandQualitativePerspectives, B. Wheeler (red.), Barcelona Publishers, Gilsum.Bruscia K. 1998. An introduction to music psychotherapy. W: The dynamics of music psychotherapy, K. Bruscia (red.), Barcelona Publishers, Gilsum.Bruscia K. 1998. Defining MusicTherapy, Barcelona Publishers, Gilsum.Bruscia K. 2006. TheFundamentalsofMusicTherapyPractice. W: Case studies in music therapy, K. Bruscia (red.), Barcelona Publishers, Gilsum.Bryndal A., Procter S. 2012. Muzykoterapia Nordoff-Robbins. W: Modele, metodyi podejściaw muzykoterapii, K. Stachyra (red.), UMCS, Lublin.Buday E.M. 1995. TheEffectsofSignedandSpokenWordsTaughtwithMusiconSignandSpeechImitationbyChildrenwithAutism, „Journal of Music The-rapy” 1995, nr 32 (3), s. 189–202.Bukowska A. 2012. Muzykoterapia neurologiczna. W: Modele, metody i podejściaw muzykoterapii, K. Stachyra (red.), UMCS, Lublin.Burns D.S., Masko M.K. 2016. Combining interpretivist with objectivist methodsinexplanatorysequentialdesigns. W: Music Therapy Research, Third Edition, B. Wheeler, K.M. Murphy (red.), Barcelona Publishers, Gilsum.Byrne R.W., Russon A.E. 1998. Learning by imitation: a hierarchical approach, „The Behavioral and Brain Sciences” 1998, nr 21, s. 667–684.Cafiero J.M. 2005. Meaningfulexchangesforpeoplewithautism:Anintroductionto augumentative and alternative communication, Woodbine House, Bethesda.Cantwell R., Cox J.L. 2003. Psychiatric disorders in pregnancy and the puerperium, „Current Obstetrics & Gynaecology” 2003, nr 13, s. 7–13. Castelli F. 2005. Understanding emotions from standardized facial expressions inautism and normal development, „Autism” 2005, nr 9, s. 428–449.Cheung P.P., Siu A.M. 2009. A comparison of patterns of sensory processing in chil-drenwithandwithoutdevelopmentaldisabilities, „Research in Developmental Disabilities” 2009, nr 30, s. 1468–1480.Claassen M., Naude H., Pretorius E., Bosman M.C. 2008. Thecontributionofpre-natalstresstothepathogenesisofautismasa neurobiologicaldevelopmentaldisorder:a dizygotictwinstudy, „Early Child Development and Care” 2008, nr 178, s. 487–511.Colombi C., Liebal K., Tomasello M., Young G., Warneken F., Rogers S.J 2009. Exa-mining correlates of cooperation in autism. Imitation, joint attention andunderstanding intentions, „Autism” 2009, nr 13, s. 143–163.336 BibliografiaCotugno A.J. 2010. Terapiagrupowadladzieciz zaburzeniamizespektrumauty-zmu. Rozwijanie kompetencji i umiejętności społecznych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa.Crane J., Winsler A. 2008. Earlyautismdetection.Implicationsforpediatricprac-ticeandpublicpolicy, „Journal of Disability Policy Studies” 2008, nr 18 (4), s. 245–253.Crane L., Goddard L., Pring L. 2009. Sensory processing in adults with autism spec-trum disorders, „Autism” 2009, nr 13, s. 184–190.Creswell J.W. 2013. Projektowaniebadańnaukowych.Metodyjakościowe,ilościowei mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.Cytowska B. 2014. Idea wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małegodziecka. W: Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, B. Cytowska, B. Winczura (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków.Czapiga A. 2009. Modelrozwojuw autyzmiei zaburzeniawspółwystępującez auty-zmem. W: Autyzm.Nagranicyzrozumienia, B. Winczura (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków.Dawson G., Webb S., Schellenberg G.D., Dager S., Friedman S., Aylward E., Richards T. 2002. Defining thebroaderphenotypeofautism:genetic,brain,andbehavio-ral perspectives, „Development and Psychopathology” 2002, nr 14, s. 581–611.Delacato C.H. 1995. Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko, Fundacja Synapsis, Warszawa.Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) 2005. TheSageHandbookofQualitativeResearch, Third Edition, Sage Publications, London.Dileo Ch. 1999. Introduction. W: Music therapy and medicine: Theoretical and cli-nical applications, Ch. Dileo (red.), AMTA, Silver Spring.Dileo Ch. 2013. A proposedmodelforidentifyingpractices:A contentanalysisofthefirst4 yearsofMusicandMedicine, „Music and Medicine” 2013, nr 5 (2), s. 110–118.DiSalvo C.A., Oswald D.P. 2002. Peer-mediatedinterventionstoincreasethesocialinteractionofchildrenwithautism:Considerationsofpeerexpectancies, „Focus on Autism and Other Developmental Disorders” 2002, nr 17 (4), s. 198–207.Donnellan A.M., Hill D.A. 2013. Rethinking autism: implications of sensory and movement differences for understanding and support, „Frontiers in Integrative Neurosciences” 2013, nr 124 (6), s. 1–11.Edgerton C. 1994. The Effect of Improvisational Music Therapy on the Communi-cative Behaviors of Autistic Children, „Journal of Music Therapy” 1994, nr 31 (1), s. 31–62.Elmer S. 2011. Humansinging:Towardsa developmentaltheory, „Psychomusico-logy: Music, Mind and Brain” 2011, nr 21 (1–2), s. 13–30.Favilli E., Cavallo F. 2017. Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek.100 historiiniezwykłychkobiet, Wydawnictwo Debit, Katowice.337 BibliografiaFlick U. 2013. Projektowaniebadaniajakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.Franczyk A., Krajewska K. 2006. Skarbiecnauczyciela-terapeuty(nabaziewłasnychdoświadczeńz pracyterapeutycznej),czyliodprogramudorealizacji–propo-zycjerozwiązańpracyterapeutycznejprowadzonejz dziećmiw wiekuprzed-szkolnymo specyficznych i specjalnychpotrzebachedukacyjnych, Wydawnic-two „Impuls”, Kraków.Frith U. 2008. Autyzm.Wyjaśnienietajemnicy, GWP, Gdańsk.Furman A. 2001. Youngchildrenwithautismspectrumdisorder, „Early Childhood Connections” 2001, nr 7 (2), s. 43–49.Galińska E. 1988. Kierunkirozwojowew polskiejmuzykoterapii, „Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu” 1988, nr 45, s. 155–178.Galińska E. 2005. Psychodrama. W: Psychoterapia.Teoria.Podręcznikakademicki, t. 1, L. Grzesiuk (red.), Eneteia, Warszawa.Galińska E. 2012. PortretMuzycznyjakoformapsychoterapii. W: Modele,metodyi podejściaw muzykoterapii, K. Stachyra (red.), UMCS, Lublin.Gattino G.S., Riesgo dos Santos R., Longo D., Leite J.C.L., Faccini L.S. 2011. Effects of Relational Music Therapy on Communication of Children with Autism.A Randomized Controlled Study, „Nordic Journal of Music Therapy” 2011, nr 20 (2), s. 142–154.Geretsegger M., Elefant C., Mossler K.A., Gold Ch. 2014. Music Therapy for People withAutismSpectrumDisorder.Review, „The Cochrane Library” 2014, nr 6, s. 1–63.Ghaziuddin M., Gerstein L. 1996. Pedantic speaking style differentiates Asperger syndromefromhighfunctioning-autism, „Journal of Autism and Developmen-tal Disorders” 1996, nr 32, s. 585–595.Gilroy A. 2009. Arteterapia–badaniai praktyka, AHE, Łódź.Gooding L., Standley J.M. 2011. Musical Development and Learning Characteristics ofStudents.A CompilationofKeyPointsfromtheResearchLiteratureOrga-nized by Age, „Update: Applications of Research in Music Education” 2011, nr 30 (1), s. 32–45.Graham J. 2006. IfYouCan’tBeatThem,JoinThem!Long-TermMusicTherapywithan Autistic Savant Man, „Music Therapy Today” 2006, nr 7 (4), s. 892–912.Grandin T., Panek R. 2016. Mózgautystyczny.Podróżw głąbniezwykłychumysłów, Copernicus Center Press, Kraków.Greenspan S.L., Wieder S. 2014. Dotrzeć do dziecka z autyzmem. Jak pomócdzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Metoda Floortime, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.Gruna-Ożarowska A. 2009. Umysł niewspółodczuwający. Neurobiologia autyzmu. W: Autyzm.Nagranicyzrozumienia,B. Winczura (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków.338 BibliografiaGuerrero N., Marcus D., Turry A. 2016. Nordoff-RobbinsMusicTherapy. W: Music TherapyHandbook,B. Wheeler (red.), Guilford Press, New York.Guerrero N., Turry A. 2013. Nordoff-Robins Music Therapy. An Expressive andDynamicApproachforYoungchildrenontheAutismSpectrum. W: Early Chil-dhoodMusicTherapyandAutismSpectrumDisorders.DevelopingPotentialinYoungChildrenandtheirFamilies, P. Kern, M. Humpal (red.), Jessica Kingsley Publishers, London–Philadelphia.Hamilton A.F., Brindley R., Frith U. 2009. Visual perspective taking impairment in children with autistic spectrum disorder, „Cognition” 2009, nr 113, s. 37–44.Hammersley M. 2008. Bricolage and Bricoleur. W: TheSAGEEncyclopediaofQuali-tative Research Methods, L.M. Given, (red.), SAGE Publications, London.Happe F., Frith U. 2006. Theweakcoherenceaccount:detail-focusedcognitivestylein autism spectrum disorders, „Journal of Autism and Developmental Disor-ders” 2006, nr 36, s. 5–25.Happe F.G. 1995. Theroleofageandverbalabilityinthetheoryofmindtaskperfor-manceofsubjectswithautism, „Child Development” 1995, nr 66, s. 843–855.Hasser S. 2016. Cognitive-Behavioral Approaches. W: Music Therapy Handbook, B. Wheeler (red.), Guilford Press, New York.Herzyk A., Krukow P. 2009. Analizaneuropsychologicznazaburzeńemocjii osobo-wościu pacjentówz dysfunkcjamimózgu. W: Podstawy neuropsychologii kli-nicznej, Ł. Domańska, A.R. Borkowska (red.), UMCS, Lublin 2009.Hintz M.R. 2013. Autism. W: M.R. Hintz, Guidelines for Music Therapy Practice in DevelopmentalHealth, Barcelona Publishers, Gilsum.Hirstein W., Iversen P., Ramachandran V.S. 2001. Autonomic responses of autistic childrentopeopleandobjects, „Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences” 2001, nr 268 (1479), s. 1883–1888.Howlin P., Magiati I., Charman T. 2009. Systematicreviewofearlyintensivebeha-vioral interventions for children with autism, „American Journal on Intellec-tual and Developmental Disabilities” 2009, nr 114, s. 23–41.Humpal M., Kern P. 2013. Evidence-basedPracticeforYoungChildrenwithAutismSpectrumDisorders.ImplicationsforMusicTherapy. W: Early Childhood Music TherapyandAutismSpectrumDisorders.DevelopingPotentialinYoungChil-drenandtheirFamilies, P. Kern, M. Humpal (red.), Jessica Kingsley Publishers, London–Philadelphia.Hurt-Thaut C.P., Johnson S.B. 2016. Neurologic Music Therapy. W: Music Therapy Handbook, B. Wheeler (red.), Guilford Press, New York.Isenberg C. 2016. Psychodynamic approaches. W: Music Therapy Handbook, B. Wheeler (red.), Guilford Press, New York.Jackson N.A. 2016. PhenomenologicalInquiry. W: Music Therapy Research, Third Edition,B. Wheeler, K.M. Murphy (red.), Barcelona Publishers, Gilsum.339 BibliografiaJaklewicz H. 1994. Autyzmwczesnodziecięcy–próbawyróżnieniapostaciklinicz-nych. W: Autyzm: kontrowersjei wyzwania, W. Dykcik (red.), Wydawnictwo Eruditus, Poznań. Jansiewicz E.M., Goldberg M.C., Newschaffer C.J., Denckla M.B., Landa R., Mosto-fsky S. 2006. Motor signs distinguish children with high-functioning autismand Asperger’s syndrome from controls, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2006, nr 36, s. 613–621.Kaczmarek B.B. 2009. Nie jak, ale dlaczego? O własnym języku dzieci z auty-zmem. W: Autyzm.Nagranicyzrozumienia,B. Winczura (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków.Kaczmarek B.B. 2015. Obraznarzędziemkomunikacji–znakii strategiewizualnew usprawnianiuspołecznegozrozumieniai komunikacjiosóbz ASD. W: Autyzm i AAC.Alternatywnei wspomagającesposobyporozumiewaniasięw edukacjiosób z autyzmem, B.B. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków.Kaczmarek B.B. 2015. Obraznarzędziemkomunikacji,B.B. Kaczmarek, A. Wojcie-chowska (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków.Kaczmarek B.B. 2015. Wstęp. W: Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagającesposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem, B.B. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków.Kasari C., Freeman S.F.N., Paparella T. 2000. Earlyinterventioninautism:jointattentionandsymbolicplay. W: International Review of Research in Mental Retardation, L.M. Glidden (red.), Academic, San Diego.Katagiri J. 2009. TheEffectofBackgroundMusicandSongTextsontheEmotio-nal Understanding of Children with Autism, „Journal of Music Therapy” 2009, nr 46, s. 15–31.Kawa R. 2009. Wybrane techniki rozwijania umiejętności społecznych w pracyz dziećmiz autyzmemmetodąstosowanejanalizyzachowania. W: Wspomaganierozwojuosóbz autyzmem, M. Gambin, E. Łukowska (red.), WUW, Warszawa.Kawa R. 2015. PictureExchangeCommunicationSystem(PECS)jakometodaroz-wijania umiejętności komunikowania się dzieci z zaburzeniami ze spektrumautyzmu. W: Autyzmi AAC.Alternatywnei wspomagającesposobyporozumie-wania się w edukacji osób z autyzmem, B.B. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków.Kay L. 2015. ResearchasBricolage:Navigatingin/betweentheCreativeArtsDisci-plines, „Music Therapy Perspectives” 2015, nr 34 (1), s. 26–32.Kenny C.B. 1989. TheFieldofPlay.A GuidefortheTheoryandPractiseofMusicTherapy, Ridgeview Publishing Company, Atascadero.Kern J.K., Triverdi M.H., Grannemann B.D., Garver C.R., Johnson D.G., Andrews A.A., Savla J.S., Mehta J.A., Schroeder J.L. 2006. The pattern of sensory proces-singabnormalitiesinautism, „Autism” 2006, nr 10, s. 480–494.340 BibliografiaKern P. 2008. Singing our way through the day: Using music with young children during daily routines, „Children and Families” 2008, nr 22 (2), s. 50–56.Kern P. 2013. AutismSpectrumDisordersPrimer.Characteristics,Causes,Prevalenceand Intervention. W: Early Childhood Music Therapy and Autism Spectrum Disorders.DevelopingPotentialinYoungChildrenandtheirFamilies, P. Kern, M. Humpal (red.), Jessica Kingsley Publishers, London–Philadelphia.Kern P., Aldridge D. 2006. UsingEmbeddedMusicTherapyInterventionstoSupportOutdoorPlayofYoungChildrenwithAutisminanInclusiveCommunity-BasedChild Care Program, „Journal of Music Therapy” 2006, nr 43 (4), s. 270–294.Kern P., Humpal M. 2008. CommonTechniques.SOSEarlyChildhood, 10 rocznica konferencji AMTA, St. Louis.Kern P., Humpal M. 2013. StrategiesandTechniques.MakingitHappenforYoungChildren with Autism Spectrum Disorders. W: Early Childhood Music Therapy andAutismSpectrumDisorders.DevelopingPotentialinYoungChildrenandtheirFamilies, P. Kern, M. Humpal (red.), Jessica Kingsley Publishers, Lon-don–Philadelphia.Kern P., Wakeford L., Aldridge D. 2007. ImprovingthePerformanceofa YoungChildwith Autism During Self-Care Tasks Using Embedded Song Interventions:A CaseStudy, „Music Therapy Perspectives” 2007, nr 25 (1), s. 43–51.Kern P., Wolery M., Aldridge D. 2007. Use of Songs to Promote Independence in Mor-ningGreetingRoutinesforYoungChildrenwithAutism, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2007, nr 37 (7), s. 1264–1271.Kierył M. 2012. Mobilna Rekreacja Muzyczna. W: Modele, metody i podejściaw muzykoterapii, K. Stachyra (red.), UMCS, Lublin.Kim J., Wigram T., Gold Ch. 2008. The Effects of Improvisational Music Therapy on JointAttentionBehaviorsinAutismChildren:A RandomizedControlledStudy, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2008, nr 38, s. 1758–1766.Kim J., Wigram T., Gold Ch. 2009. Emotional, Motivational and InterpersonalResponsiveness of Children with Autism in Improvisational Music Therapy, „Autism” 2009, nr 13 (4), s. 389–409.Knapik-Szweda S. 2016. Proces muzykoterapeutyczny we wsparciu rozwoju sferykomunikacyjneji społecznejdzieciz autyzmem. W: Językmuzykidlaosób(nietylko)zeświataautyzmu. Studia–refleksje –doświadczenia, B. Pazur (red.), Wydawnictwo Polihymnia, Lublin.Knapik-Szweda S. 2017. Zastosowaniemuzykiw terapiidziecii młodzieżyz auty-zmem–przeglądbadań, „Psychiatria i Psychoterapia”, 2017, nr 13 (2), s. 20–34.Konarzewski K. 2000. Jakuprawiaćbadaniaoświatowe.Metodologiapraktyczna, WSiP, Warszawa.Konieczna E.J. 2007. Arteterapiaw teoriii praktyce, Wydawnictwo Impuls, Kraków.Konieczna-Nowak L. 2013. Wprowadzeniedomuzykoterapii, Wydawnictwo Impuls, Kraków.341 BibliografiaKoomar J., Kranowitz C., Szklut S., Balzer-Martin L., Haber E., Sava D.I. 2014. Integracja sensoryczna. Odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczycieli, Harmonia Universalis, Gdańsk.Kornas-Biela D. 2011. Okres prenatalny. W: Psychologiarozwojuczłowieka. Cha-rakterystyka okresów życia człowieka, B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.Krasoń K., Konieczna-Nowak L. 2016. Sztuka,terapia,poznanie.W stronępodej-ściaindywidualizującegow badaniachmuzykoterapeutycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.Krause A. 2011. Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Impuls, Kraków.Kruk-Lasocka J. 2001. AutyzmczyzespółAspergera?Wpływrozbieżnościdiagno-stycznych na oddziaływania terapeutyczne. W: Autyzm wyzwaniem naszych czasów, T. Gałkowski, J. Kossewska (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.Kruk-Lasocka J. 2009. Pedagogikadzieciz autyzmemi zespołamipsychozopodob-nymi. W: Pedagogikaspecjalna, W. Dykcik (red.), UAM, Poznań.Kruś K. 2016. Metodyniedyrektywnejakoalternatywaterapiiautyzmu. W: Językmuzykidlaosób(nietylko)zeświataautyzmu. Studia–refleksje –doświadcze-nia, B. Pazur (red.), Wydawnictwo Polihymnia, Lublin.Kutscher L.M., Attwood T., Wolff R.R. 2007. Dzieci z zaburzeniami łączonymi.ADHD,trudnościw nauce,zespółAspergera,zespółTouretta,depresjadwubie-gunowai innezaburzenia, Wydawnictwo Liber, Warszawa.Kuusikko S., Haapsamo H., Jansson-Verkasalo E., Hurtig T., Mattila M.L., Ebeling H., Jussila K., Bolte S., Moilanen I. 2009. Emotion recognition in children and adolescents with autism spectrum disorders, „Journal of Autism and Develop-mental Disorders” 2009, nr 36, s. 938–945.LaGasse B.A., 2014. Effectsofa MusicTherapyGroupInterventiononEnhancingSocial Skills in Children with Autism, „Journal of Music Therapy” 2014, nr 51 (3), s. 250–275.Lam K.S., Bodfish J.W., Piven J. 2008. Evidenceforthreesubtypesofrepetitivebeha-vior in autism that differ in familiality and association with other symptoms, „Journal of Child Psychology and Psychiatry” 2008, nr 49, s. 1193–1200.Ławicka J. 2016. Nie jestem kosmitą. Mam zespół Aspergera, Fundacja Prodeste, Opole.Lecourt E. 2008. Muzykoterapia,czylijakwykorzystaćsiłędźwięków, Videograf, Katowice.Leslie A.M. 1994. Pretendingandbelieving:IssueinthetheoryofToMM, „Cogni-tion” 1994, nr 50, s. 211–238.Leslie A.M., Friedman O., German T.P. 2004. Coremechanismsin„theoryofmind”, „Trends in Cognitive Sciences” 2004, nr 8, s. 528–533.342 BibliografiaLim H.A. 2010. Effect of Developmental Speech and Language Training Through Music on Speech Production in Children with Autism Spectrum Disorders, „Journal of Music Therapy” 2010, nr 48 (1), s. 2–26.Lim H.A., Draper E. 2011. The Effects of Music Therapy Incorporated with Applied Behavior Analysis Verbal Behavior Approach for Children with Autism Spec-trum Disorders, „Journal of Music Therapy” 2011, nr 48 (4), s. 532–550.Lindell A., Notice K., Withers K. 2009. Reduced language processing asymmetry in non-autistic individuals with high levels of autism traits, „Laterality” 2009, nr 14, s. 457–472.Lord C., McGee J.P. (red.) 2001. Division of Behavioral and Social Science and Edu-cation, National Academy Press, Washington.Lord C., Schulman C., Dilavore P. 2004. Regression and word loss in autistic spec-trum disorders, „Journal of Child Psychology and Psychiatry” 2004, nr 45, s. 936–955.Markiewicz K. 2004. Możliwościkomunikacyjnedzieciautystycznych, UMCS, Lublin.Markiewicz K. 2015. Kompetencjei dysfunkcjekomunikacyjneosóbz ASD–ujęcierozwojowe. W: Autyzmi AAC.Alternatywnei wspomagającesposobyporozu-miewaniasięw edukacjiosóbz autyzmem, B.B. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków.Materiały szkoleniowe z Nordoff-Robbins Summer School 2015. Possible musicaldescriptors.Mercier C., Mottron L., Belleville S. 2000. A psychosocial study on restricted inte-rests in high-functioning persons with pervasive developmental disorders, „Autism” 2000, nr 4, s. 406–425.Merriam-Webster’sCollegiateDictionary. 2002. Merriam-Webster Inc, Springfield.Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. 2000. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisyklinicznei wskazówkidiagnostyczne, Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne Vesalius, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Kraków–Warszawa.Minczakiewicz E. 1994. Z badańnadrozwojemmowydzieciautystycznych. W: Autyzm: kontrowersjei wyzwania, W. Dykcik (red.), Wydawnictwo Eruditus, Poznań.Minczakiewicz E. 2009. Śpiewi muzykaw rozwijaniu aktywnościkomunikacyjneju dzieci z diagnozą autyzmu. W: Autyzm. Na granicy zrozumienia, B. Win-czura (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków.Moor J. 2006. Śmiech,zabawai naukaz dziećmio profilu autystycznym, Wydaw-nictwo Cyklady, Łódź–Warszawa.Nason B. 2017. Porozmawiajmyo autyzmie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielloń-skiego, Kraków.Natanson T. 1988. Muzyczna profilaktyka, w procesie nauczania-wychowania.Wybrane refleksje, teoretyczne, „Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu” 1988, nr 45, s. 121–127.343 BibliografiaNational Autism Center. 2015. FindingsandConclusions.NationalStandardsPro-ject. Addressing the Need for Evidence-Based Practice Guidelines for AutismSpectrum Disorder, National Autism Center, Randolph.Noens I., Berckelaer-Onnes I. van. 2004. Makingsenseina fragmentaryworldcom-municationinpeoplewithautismandlearningdisability, „Autism” 2004, nr 8, s. 197–218.Nordoff P., Robbins C. 1971. Music Therapy in Special Education, The John Day Company, New York.Nordoff P., Robbins C. 2008. CreativeMusicTherapy.A GuidetoFosteringClinicalMusicianship, Barcelona Publishers, Gilsum.Nordoff P., Robbins C. 2008. Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnospraw-nymi.Historia,metodai praktyka, Wydawnictwo Impuls, Kraków.O’Cathain A., Murphy E., Nicholl J. 2008. The quality of mixed methods studiesin health services research, „Journal of Health Services Research and Policy” 2008, nr 13 (2), s. 92–98.Olechnowicz H. 2004. Wokół autyzmu. Fakty, skojarzenia, refleksje , WSiP, War-szawa.Pasiali V., LaGasse A.B., Penn L.S. 2014. The Effect of Musical Attention Control Training(MACT)onAttentionSkillsofAdolescentswithNeurodevelopmentalDelays.A PilotStudy, „Journal of Music Therapy” 2014, nr 51 (4), s. 333–354.Pavlicevic M. 2010. MusicTherapyinContext.Music,MeaningandRelationship, Jessica Kingsley Publishers, London–Philadelphia.Pietras T., Witusik A. 2010. Autyzm–pozycjanozologiczna,charakterystykakli-nicznai diagnoza. W: Autyzm–epidemiologia,diagnozai terapia, T. Pietras, A. Witusik, P. Gałecki (red.), Continuo, Warszawa.Pilch T. 1998. Zasadybadańpedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, War-szawa.Pisula E. 2000. Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.Pisula E. 2005. Małedzieckoz autyzmem, GWP, Gdańsk.Pisula E. 2012. Autyzm.Odbadańmózgudopraktykipsychologicznej, GWP, Sopot.Płażewska B. 2009. Dylematydiagnostycznezwiązanez występowaniemsymptomówzaburzeńłączonych.Historiadwóchmałychchłopców–długapodróżprzeznie-znane. W: Autyzm.Nagranicyzrozumienia, B. Winczura (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków.Podeszewska-Mateńsko M. 2015. AAC–piktogramyw komunikacjii edukacjiosóbz autyzmem. W: Autyzmi AAC.Alternatywnei wspomagającesposobyporozu-miewaniasięw edukacjiosóbz autyzmem, B.B. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków.Premack, D., Woodruff, G. Doesthechimpanzeehavea theoryofmind?, „ Behaviour & Brain Sciences” 1978, nr 4 (1), s. 515–526.344 BibliografiaPrickett C. 2005. PrinciplesofQuantitativeResearch. W: Music Therapy Research, Second Edition, B. Wheeler (red.), Barcelona Publishers, Gilsum.Procter S. 2012. Muzykoterapia społecznościowa. W: Modele, metody i podejściaw muzykoterapii, K. Stachyra (red.), UMCS, Lublin.Raszewska M., Kulesza W. 2009. Muzykaotwieranamświat– arkuszepostępówdziecka autystycznego, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.Register D., Humpal M., 2007. Using musical transitions in early childhood clas-srooms:Threecaseexamples, „Music Therapy Perspectives” 2007, nr 25 (1), s. 25–31.Reschke-Hernández A.E. 2004, The Autism Developmental Skillset Assessment (ADSA), University of Missouri, Kansas City.Ridder H.M., Facher J. 2016. Objectivist case study research. W: Music Therapy Research, Third Edition, B. Wheeler, K.M. Murphy (red.), Barcelona Publi-shers, Gilsum.Ring H., Woodbury-Smith M., Watson P., Wheelwright S., Baron-Cohen S. 2008. Clinical heterogeneity among people with high-functioning autism spectrumconditions:evidencefavouringa continuousseveritygradient, „Behavioral and Brain Functions” 2008, nr 4, s. 1–6.Rivera N., Powers M. 2012. Muzykoterapia a spektrum zaburzeń autystycznych:działania o charakterze interdyscyplinarnym w Stanach Zjednoczonych. W: Podstawy muzykoterapii, K. Stachyra (red.), UMCS, Lublin.Robledo J., Donnellan A.M., Strandt-Conroy K. 2012. Anexplorationofsensoryandmovement differences from the perspective of individuals with autism, „Fron-tiers in Integrative Neurosciences” 2012, nr 107 (6), s. 1–13.Rogers M. 2012. ContextualizingTheoriesandPracticesofBricolageResearch, „The Qualitative Report” 2012, nr 17 (7), s. 5.Rogers S.J., Dawson G., Vismara L.A. 2015. Metoda wczesnego startu dla dziecka z autyzmem(ESDM).Jakwykorzystaćcodzienneaktywności,abypomócdzie-ciom tworzyć więzi, komunikować się i uczyć, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.Rolvsjord R. 2010. Resource-orientedmusictherapyinmentalhealthcare, Barce-lona Publishers, Gilsum.Rozetti-Szymańska A., Wójcik J., Pietras T. 2010. Zarysterapiipedagogicznejdzieciz autyzmem. W: Autyzm–epidemiologia,diagnozai terapia, T. Pietras, A. Witu-sik, P. Gałecki (red.), Continuo, Warszawa.Rutherford M.D., Towns M.A. 2008. Scan path differences and similarities during emotion perception in those with and without autism spectrum disorders, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2008, nr 38, s. 1371–1381.Ruud E. 1998. MusicTherapy,Improvisation,CommunicationandCulture, Barce-lona Publishers, Gilsum.345 BibliografiaSaint-Exupery A. de. 1990. MałyKsiążę, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa.Schaffer H.R. 2013. Psychologia dziecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.Scheiby B.B. 2016. Analytical Music Therapy. W: Music Therapy Handbook,B. Wheeler (red.), Guilford Press, New York.Schwartz E. 2008. Music,TherapyandEarlyChildhood.A DevelopmentalAppro-ach, Barcelona Publishers, Gilsum.Schwartzberg E., Silverman M. 2013. Effectsofmusic-basedsocialstoriesoncom-prehension and generalization of social skills in children with autism spectrum disorders:A randomizedeffectivenessstudy, „The Arts in Psychotherapy” 2013, nr 40, s. 331–337.Sekułowicz M. 2017. Materiały konferencyjne „Autyzm bez przemocy”, Fundacja Prodeste, Opole.Shattock P., Whiteley P., Todd L. 2009. Autyzmjakozaburzeniemetabolizmu, Kra-jowe Towarzystwo Autyzmu Oddział w Krakowie, Kraków.Sigman M., Dijamco A., Gratier M., Rozga A. 2004. Early detection of core defi-cits in autism, „Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews” 2004, nr 10, s. 221–233.Silani G., Bird G., Brindley R., Singer T., Frith C., Frith U. 2008. Levels of emotio-nal awareness and autism: an fMRI study, „Social Neuroscience” 2008, nr 3, s. 97–112.Simpson K., Keen D. 2010. TeachingYoungChildrenwithAutismGraphicSymbolsEmbeddedWithinanInteractiveSong, „Journal of Developmental and Physical Disabilities” 2010, nr 20, s. 165–177.Simpson K., Lamb D. 2013. The Use of Music to Engage Children with Autism in a ReceptiveLabellingTask, „Research in Autism Spectrum Disorders” 2013, nr 7, s. 1489–1496.Skórczyńska M. 2009. Wczesne diagnozowanie autyzmu – perspektywy i dyle-maty. W: Autyzm.Nagranicyzrozumienia, B. Winczura (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków.Sommers-Flanagan J. 2007. The development and evolution of person-centeredexpressivearttherapy:A conversationwithNatalieRogers, „Journal of Counse-ling and Development” 2007, nr 85 (1), s. 120–125.Speer L.L., Cook A.E., McMahon W.M., Clark E. 2007. Face processing in chil-dren with autism: effects of stimulus contents and type, „Autism” 2007, nr 11, s. 265–277.Stachyra K. 2009. Muzykoterapiai wizualizacjaw rozwijaniu kompetencjiemocjo-nalnychstudentówpedagogiki, UMCS, Lublin.Stachyra K. 2012. Definiowanie i klasyfikacja muzykoterapii. W: Podstawy muzy-koterapii, K. Stachyra (red.), UMCS, Lublin.346 BibliografiaStachyra K. 2012. Projektowaniei organizacjaprocesuterapii. W: Podstawy muzy-koterapii, K. Stachyra (red.), UMCS, Lublin.Stachyra K. 2016. Muzykoterapiaw pracynadrozwojemumiejętnościkomunika-cyjnychosóbz autyzmem–zarysproblematyki. W: Językmuzykidlaosób(nietylko)zeświataautyzmu. Studia–refleksje –doświadczenia, B. Pazur (red.), Wydawnictwo Polihymnia, Lublin.Stegemann T., Hitzeler M., Blotevogel M. 2015. Arteterapiedladziecii młodzieży:muzykoterapia,choreoterapia,terapiasztuką, Harmonia Universalis, Gdańsk.Stige B. 2002. Culture-centeredMusicTherapy, Barcelona Publishers, Gilsum.Stige B. 2016. Community Music Therapy. W: MusicTherapyHandbook, B. Whe-eler (red.), Guilford Press, New York.Strelau J., Doliński D. (red.) 2008. Psychologia.Podręcznikakademicki, T. 2, GWP, Gdańsk.Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. 2012. Terapiabehawioralnadzieciz auty-zmem.Teoria,badaniai praktykastosowanejanalizyzachowania, GWP, Sopot.Sullivan M., Finelli J., Marvin A., Garrett-Mayer E., Bauman M., Landa R. 2007. Responsetojointattentionintoddlersatriskforautismspectrumdisorders:A prospectivestudy, „Journal of Autism and Developmental Disorders”, 2007, nr 37, s. 37–48.Swettenham J., Baron-Cohen S., Charman T., Cox A., Baird G., Drew A., Rees L., Wheelwright S. 1998. Thefrequencyanddistributionofspontaneousattentionshiftsbetweensocialandnonsocialstimuliinautistic,typicallydevelopingandnonautistic developmentally delayed infants, „Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines” 1998, nr 39, s. 747–753.Talarowska M., Florkowski A., Gałecki P., Zboralski K. 2009. Psychologiczne koncep-cjerozwojuautyzmu. W: Autyzm.Nagranicyzrozumienia,B. Winczura (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków.Taylor B., Miller E., Farrington C.P., Petropoulos M.Ch., Favot-Mayaud I., Li J., Waight P.A. 1999. Autismandmeasles,mumps,andrubellavaccine:noepide-miologicalevidencefora causalassociation, „The Lancet” 1999, nr 353 (9169), s. 2026–2029.Tesch R. 1990. Qualitative research: Analysis types and software tools, Falmer Press, New York.Thaut M. 2000. A scientific modelofmusicintherapyandmedicine, IMP Press, San Antonio.Thompson G., McFerran K., Gold Ch. 2013. Family-centredmusictherapytopro-mote social engagement in young children with severe autism spectrum disor-der: a randomized controlled study, „Child: Care, Health and Development” 2013, nr 40 (6), s. 840–852.Traczyk W. 1989. Fizjologia człowieka w zarysie, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa.347 BibliografiaTrevarthen C., Aitken K.J. 2001. Infantintersubjectivity:research,theoryandclini-cal applications, „Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disci-plines” 2001, nr 42, s. 3–48.Tyszkowa M., Przetacznik-Gierowska M. 2011. Wybranekoncepcjei teorierozwojupsychicznegoczłowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.Ubraniuk J. 2009. To, co jest niewidoczne dla oczu. Prozopagnozja w diagnoziedzieckazespektrumzaburzeńautystycznych. W: Autyzm.Nagranicyzrozu-mienia,B. Winczura (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków.Ventre M., McKinney C.H. 2016. The Bonny Method of Guided Imagery and Music. W: MusicTherapyHandbook, B. Wheeler (red.), Guilford Press, New York.Verney R., Ansdell G. 2010. ConversationsonNordoff-RobbinsMusicTherapy, Bar-celona Publishers, Gilsum.Walsh R., Vaughan F. 1993. Ontranspersonaldefinitions, „Journal of Transpersonal Psychology” 1993, nr 25 (2), s. 125–182.Walworth D.D. 2010. IncorporatingMusicintoDailyRoutines:FamilyEducationand Integration, „Imagine” 2010, nr 1 (1), s. 28–31.Watson L.R., Baranek G.T., Crais E.R. 2010. TheFirstYearInventory:Retrospectiveparentresponsestoa questionnairedesignedtoidentifyone-year-oldsatriskforautism, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2010, nr 37, s. 49–61.Wciórka J., Pużyński S. 2000. Klasyfikacja zaburzeńpsychicznychi zaburzeńzachowa-niaw ICD-10.Opisyklinicznei wskazówkidiagnostyczne, Uniwersyteckie Wydaw-nictwo Medyczne Vesalius, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Kraków–Warszawa.Wendorff J. 2010. Autyzma padaczka. W: Autyzm–epidemiologiadiagnozai terapia, T. Pietras, A. Witusik, P. Gałecki (red.), Continuo, Warszawa.Wheeler B. 1983. A psychotherapeutic classification of music therapy practices:A continuumofprocedures, „Music Therapy Perspectives” 1983, nr 2, s. 8–12.Wheeler B. 2005. Overview of Music Therapy Research. W: Music Therapy Rese-arch, Second Edition, B. Wheeler (red.), Barcelona Publishers, Gilsum.Wheeler B. 2012. Badaniaw dziedziniemuzykoterapii. W: Podstawy muzykotera-pii, K. Stachyra (red.), UMCS, Lublin.Wheeler B. 2016. Music therapy as a profession. W: Music Therapy Handbook, B. Wheeler (red.), Guilford Press, New York.Wheeler B., Kenny C. 2005. PrinciplesofQualitativeResearch. W: Music Therapy Research, Second Edition, B. Wheeler (red.), Barcelona Publishers, Gilsum.Wheeler B.L., Shultis C.L., Polen D.W. 2005. Clinical Training Guide for the Stu-dent Music Therapist, Barcelona Publishers, Gilsum.Whipple Ch., Gfeller K., Driscoll V., Oleson J., McGregor K. 2015. Do Communi-cationDisordersExtendtoMusicalMessages?AnAnswerfromChildrenwithHearingLossorAutismSpectrumDisorders, „Journal of Music Therapy” 2015, nr 52 (1), s. 78–116.348 BibliografiaWhipple J. 2004. Music in Intervention for Children and Adolescents with ASD: Meta-analysis, „Journal of Music Therapy” 2004, nr 41 (2), s. 90–106.Wigram T. 2004. MethodsandTechniquesforMusicTherapyClinicians,Educators,and Students, Jessica Kingsley Publishers, London.Wigram T., Gold Ch. 2006. Music therapy in the assessment and treatment of auti-stic spectrum disorder: clinical application and research evidence, „Child: Care, Health and Development” 2006, nr 32 (5), s. 535–542.Wigram T., Pendersen I.N., Bonde L.O. 2004. A Comprehensive Guide to Music The-rapy.Theory,ClinicalPractice,ResearchandTraining, Jessica Kingsley Publi-shers, London–Philadelphia.Williams D. 2005. Niktnigdzie.Niezwykłaautobiografia autystycznejdziewczyny, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa.Wimpory D., Chadwick P., Nash S. 1995. Briefreport.MusicalInteractionTherapyforChildrenwithAutism:AnEvaluativeCaseStudywithTwo-YearFollow-Up, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 1995, nr 25 (5), s. 541–552.Winczura B. 2009. Zabawajakkomponentteoriiumysłuu dzieciz autyzmem. W: Autyzm.Nagranicyzrozumienia,B. Winczura (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków.Winczura B. 2013. Dzieckoz autyzmem. W: Dziecichoreniepełnosprawnei z utrud-nieniamiw rozwoju, B. Cytowska, B. Winczura, A. Stawarski (red.), Wydawnic-two Impuls, Kraków.Wing L., Gould J. 1979. Severe impairments of social interaction and associated abnormalitiesinchildren:Epidemiologyandclassification , „Journal of Autism and Developmental Disorders” 1979, nr 9, s. 11–29.Wojaczek K., Płatos M., Lipnicka M., Okruszek Ł. 2015. Zastosowanieprogramówkomputerowychw terapiiosóbz zaburzeniamizespektrumautyzmu, „Psychia-tria i Psychoterapia” 2015, nr 11 (2), s. 21–37.Wujcik R., Porzycka A., Witusik A., Pietras T. 2010. Neurorozwojowahipotezaauty-zmu. W: Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia, T. Pietras, A. Witusik, P. Gałecki (red.), Continuo, Warszawa. Yeung-Courchesne R., Courchesne E. 1997. Fromimpassetoinsightinautismrese-arch.Frombehavioralsymptomstobiologicalexplanations, „Development and Psychopathology” 1997, nr 9, s. 389–419.Zamkowska A. 2013. Osobyzdolnez niepełnosprawnościąwyzwaniemdlapedago-gikispecjalnej, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo” 2013, nr 2 (20), s. 27–45.Zawidniak N. 2015. Behawioralna koncepcja nabywania języka oraz rozwijania mowy i komunikacji u osób z autyzmem, [w:] Autyzm i AAC. Alternatywnei wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem, B.B. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Wydawnictwo Impuls, Kraków. Zimbardo P. 1999. Psychologiai życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.349 BibliografiaŹródła internetoweGold Ch., Wigram T., Elefant C. 2006. Music Therapy for Autistic Spectrum Disor-der, „Cochrane Database of Systematic Reviews”, nr 2, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD004381.pub3/full (data dostępu: 23.09.2017).http://badabada.pl/pro/m-chat-r-f – narzędzie M-CHAT-RF; strona internetowa Pro-gramu Wczesnego Wykrywania Autyzmu „Badabada” (data dostępu: 26.09.2019).https://www.carautismroadmap.org/infant-toddler-checklist-itc/?print=pdf – narzę-dzie Infant Toddler Checklist (ITC); strona internetowa Center for Autism Research (data dostępu: 12.06.2019).http://www.adesse.pl/strona/ados-2-i-adi-r – ADOS-2 i ADI-R; strona internetowa Centrum Adesse poświęcona wczesnemu wykrywaniu trudności rozwojowych (data dostępu: 12.06.2019).http://www.proedinc.com/customer/productView.aspx?ID=4754 – cars-2; strona inter- netowa wydawnictwa Pro-ed (data dostępu: 12.06.2019)http://sjp.pwn.pl/szukaj/animaloterapia.html – hasło „animaloterapia”; strona inter-netowa SłownikajęzykapolskiegoPWN (data dostępu: 16.06.2019).http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/171065 – metoda Tomatisa; strona interne-towa Niepełnosprawni.pl (data dostępu 16.06.2019).https://www.musictherapy.org/about/musictherapy/ – informacje o muzykoterapii; strona internetowa Amerykańskiego Stowarzyszenia Muzykoterapeutów AMTA (data dostępu: 03.08.2019).Procter S. 2002. The Therapeutic, Musical Relationship: a Two-Sided Affair, „Voices”, nr 2 (3), https://voices.no/index.php/voices/article/view/102/79 (data dostępu: 23.09.2017).Vaiouli P., Schertz H. 2012. PromotingSocialEngagementforYoungChildrenwithAutism: A Music Therapy Approach, Triennial Conference of The European Society for the Cognitive Sciences of Music 2012, s. 23–28, http://icmpce-scom2012.web.auth.gr/files/papers/1044_Proc.pdf (data dostępu: 23.09.2017).