Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami
- Autor: Aneta Jegier Beata Szurowska
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-457-4
- Data wydania: 2017
- Liczba stron/format: 284/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
58.00 zł
52.20 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 52.20 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Wychowanie emocjonalno-społeczne jest trudnym zadaniem, jakie stoi przed dorosłymi, zajmującymi się dziećmi ze specjalnymi potrzebami. Ten obszar rozwojowy powinien być wspierany zarówno w domu, jak i w przedszkolu czy szkole. Istotne jest położenie nacisku na rozwijanie u dzieci umiejętności radzenia sobie z odreagowywaniem napięcia fizycznego i emocjonalnego oraz wspieranie umiejętności z zakresu budowania relacji w grupie. Takim dzieciom łatwiej jest sprostać nowym wyzwaniom oraz żyć w zgodzie ze sobą i innymi.
Książka jest adresowana do osób zajmujących się wychowaniem, opieką i profesjonalną pomocą dzieciom ze specjalnymi potrzebami. Intuicyjne podążanie za rozumowaniem dziecięcym i tłumaczenie społecznego świata jest bowiem ważnym elementem wspomagania dziecięcego rozwoju.
Spis treści:
Wstęp
Część I. KSZTAŁTOWANIE ROZWOJU SPOŁECZNO-EMOCJONALNEGO DZIECI
Rozdział 1. Społeczno-emocjonalny rozwój dziecka, czyli o poznawaniu i rozumieniu siebie oraz świata
dr Mirosława Nerło
Rozdział 2. Treningi umiejętności społecznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
dr Aneta Jegier
Rozdział 3. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci poprzez gry i zabawy
dr Anna Mikler-Chwastek
Część II. WSPIERANIE ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI
Rozdział 1. Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
dr Anna Mikler-Chwastek
Rozdział 2. Wspieranie rozwoju kompetencji społecznych u dzieci głuchych i słabosłyszących
dr Joanna Kobosko
Rozdział 3. Dzieci z zaburzeniem przetwarzania słuchowego (APD)
mgr Joanna Rostkowska, dr Beata Wojewódzka
Rozdział 4. Kształtowanie umiejętności społecznych dziecka z niepełnosprawnością ruchową
mgr Agnieszka Gąstoł
Rozdział 5. Dzieci niepełnosprawne intelektualnie
dr Patrycja Jurkiewicz
Rozdział 6. Dzieci z chorobami przewlekłymi
mgr Iwona Konieczna
Rozdział 7. Analiza społecznego funkcjonowania dziecka z ASD – przesłanki dla praktyki terapeutycznej
dr Anna Banasiak
Rozdział 8. Dzieci zaniedbane środowiskowo
dr Katarzyna Nawrocka
Rozdział 9. Trudności w kształtowaniu umiejętności społecznych dzieci związane z różnicami kulturowymi czy językowymi
mgr Agnieszka Gąstoł
Rozdział 10. Dzieci zdolne i uzdolnione
dr Alicja Baum, dr Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Rozdział 11. Dziecko w sytuacji rozstania rodziców
dr Aleksandra Lukasek
Część III. ROLA NAUCZYCIELA W KSZTAŁTOWANIU ROZWOJU EMOCJONALNO-SPOŁECZNEGO DZIECI
Rozdział 1. Nauczyciel – jego wartości, przekonania i postawa
dr Jolanta Jarocka-Piesik
Rozdział 2. Wpływ oceny na kształtowanie umiejętności społecznych dzieci
mgr Edyta Ćwikła
Rozdział 3. Rozwój społeczno-emocjonalny dziecka w przedszkolu Montessori
mgr Kinga Chmiel
Na zakończenie…
dr Ewa Drozd:
(…) książkę należy polecić wszystkim zainteresowanym rozwojem emocjonalno-społecznym dzieci, czyli nauczycielom, rodzicom, wychowawcom, pedagogom i psychologom, a także studentom kierunków pedagogicznych. My- ślę, że zaprezentowane w publikacji treści dadzą powody do refleksji i staną się inspiracją do poszukiwań najlepszych sposobów i możliwości stworzenia dzieciom dobrych warunków do rozwoju emocjonalno-społecznego.
Aneta Jegier dr, pedagog terapeuta. Pracując jako adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Małego Dziecka w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, szkoli studentów i opiekunów małych dzieci z umiejętności społecznych oraz standardów pracy z małym dzieckiem. Jest autorką publikacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka i budowania umiejętności rodzicielskich. Obecnie kieruje żłobkiem publicznym w Warszawie.
Beata Szurowska doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki; adiunkt w Instytucie Pedagogiki w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Autorka licznych książek i artykułów na temat zaburzeń odżywiania oraz wychowania i wspomagania rozwoju małych dzieci. Od wielu lat współpracuje z wydawnictwami edukacyjnymi (jest autorką podręczników, pakietów dla dzieci, pomocy dydaktycznych dla dzieci i nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz opowiadań, wierszy, słuchowisk radiowych). Jest laureatem Nagrody im. W. Hulewicza (przyznanej za poezję i eseistykę) i Nagrody im. L. Wiszniewskiego (przyznanej za twórczość dla dzieci). Zainteresowania naukowe i badawcze: kompleksowe wspomaganie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, zaburzenie odżywiania.