Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela
- Autor: Anna Radwańska
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-624-0
- Data wydania: 2018
- Liczba stron/format: 258/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
60.00 zł
54.00 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 54.00 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Książka napisana została z myślą o nauczycielach i terapeutach pracujących z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce. Można w niej znaleźć programy rewalidacji, które pomogą w codziennych obowiązkach oraz scenariusze zajęć z opracowanymi kartami pracy gotowymi do wykorzystania podczas terapii z podziałem na zaburzone funkcje:
- wzrokową,
- słuchowo-językową,
- koordynację wzrokowo-ruchową
oraz dla uczniów z innymi zaburzeniami m.in. zespół Aspergera, zespół Downa, afazja, autyzm, upośledzenie w stopniu lekkim, z niedosłuchem.
W poradniku zamieszczone są wzory opinii wydawanej dla rodziców, zespołu orzekającego oraz wzór karty zajęć rewalidacyjnych oraz korekcyjno-kompensacyjnych.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I. OGÓLNE ZASADY PRACY Z UCZNIEM PODCZAS TERAPII PEDAGOGICZNEJ
Metoda Dobrego Startu
Zastosowanie Metody Dobrego Startu
Rozdział II. POCZĄTKI
Jak rozpocząć naukę czytania?
Scenariusz zajęć dla uczniów przygotowujących się do nauki czytania
Jak przygotować dziecko do nauki pisania?
Scenariusz zajęć – dla dzieci rozpoczynających przygodę z pisaniem
Rozdział III. FUNKCJE WZROKOWE – SCENARIUSZE
Temat: Czego tutaj brakuje?
Temat: Spacer po lesie
Temat: Obrazki
Temat: Zabawa kolorem
Temat: Jaki to wyraz, zdanie?
Temat: Rodzinna wycieczka
Temat: Zabawa słowem
Temat: Jedna litera
Temat: Wiosna, lato, jesień, zima
Temat: Co tutaj nie pasuje?
Rozdział IV. FUNKCJE SŁUCHOWO-JĘZYKOWE
Scenariusze zajęć – usprawnianie funkcji słuchowo-językowych
Temat: Nadaj tytuł
Temat: Dokończ
Temat: Jaka to melodia?
Temat: Pomyśl, zamaluj i odpowiedz
Temat: Głoski
Temat: Co słyszysz?
Temat: Głoska, sylaba, wyraz
Temat: Coraz więcej
Temat: Dźwięki
Temat: Opowiem Ci bajkę
Rozdział V. KOORDYNACJA WZROKOWO-RUCHOWA
Temat: Patrz i pisz
Temat: Przeciwieństwa
Temat: Skojarz mnie!
Temat: Zagadki
Temat: Owoce i warzywa
Temat: Zabawki
Temat: Figury geometryczne
Temat: Ułóż to, co ja
Temat: Jesień
Rozdział VI. SCENARIUSZE ZAJĘĆ
Scenariusz zajęć dla uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera
Temat: Emocje
Scenariusz zajęć dla uczniów z niedosłuchem lub słabosłyszących
Temat: Posłuchaj i opowiedz
Scenariusz zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Temat: Znajdź, powtórz, pogrupuj
Scenariusz zajęć dla uczniów z zaburzoną koncentracją uwagi
Temat: Litery i cyfry
Scenariusz zajęć dla uczniów z zespołem Downa
Temat: Dwuznaki
Scenariusz zajęć dla uczniów słabowidzących
Temat: Ćwiczenia liter mylonych
Scenariusz zajęć dla ucznia z afazją
Temat zajęć: „Opowiedz mi...!”
Rozdział VII. PROGRAMY REWALIDACJI
Program rewalidacji dla ucznia ze stwierdzonym niedosłuchem
Program rewalidacji dla ucznia z autyzmem
Program rewalidacji dla ucznia z afazją
Program rewalidacji ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Rozdział VIII. ZAMIAST ZAKOŃCZENIA
Wzór opinii wystawianej dla rodziców w celu przedłożenia innym specjalistom
Wzór Karty Zajęć Specjalistycznych (np. korekcyjno-kompensacyjne)
Wzór Karty Zajęć Rewalidacyjnych
Bibliografia
Anna Radwańska pedagog, terapeuta pedagogiczny, terapeuta zajęciowy w szkole podstawowej. Pracuje z dziećmi mającymi trudności w nauce (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, ZA, autyzm, mutyzm) oraz w szkole ponadpodstawowej jako pedagog szkolny. Autorka książek, artykułów dla portali parentingowych i czasopisma Baby Junior. Praca z dziećmi to jej pasja. Prowadzi blog Przyjazny Pedagog (http://przyjaznypedagog.blogspot.com/).
Bibliografia
Bogdanowicz M., Diagnoza dysleksji rozwojowej w Polsce, cyt. za: Diagnoza dysleksji, pod red. B. Kaja, Bydgoszcz 2003, s. 19.
Bogdanowicz M., Leworęczność u dzieci, Warszawa 1987.
Bogdanowicz M., O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu – odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli, Lubin 1994.
Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii, Gdańsk 2012.
Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk 2002.
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia 2007.
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu: poradnik nie tylko dla rodziców, Gdynia 2007.
Bogdanowicz M., Bućko A., Czabaj R., Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksja, Gdynia 2008.
Broniewski W., Wiewiórka, Wiersze.
Brzechwa J., Akademia Pana Kleksa, Kraków 2014.
Cieszyńska J., Poradnik dla nauczycieli i rodziców – kocham uczyć, Kraków 2015.
Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Poradnik dla Nauczycieli, Warszawa 1996.
Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych, Toruń 1996.
Grimm B., O wilku i siedmiu koźlątkach, Warszawa 2014.
Kopyść S., Wybrane ćwiczenia doskonalące umiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, „Nauczanie Początkowe” 1992/93, nr 4.
Załącznik 1. DJ MIKI - Ręce do góry
Załącznik 2. Głowa, ramiona, kolana, pięty
Załącznik 3. Odgłosy natury
Załącznik 4. Odgłosy zwierząt