Teatr Forum
- Autor: Kamila Witerska
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-269-3
- Data wydania: 2016
- Liczba stron/format: 135/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
40.00 zł
36.00 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 36.00 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Teatr Forum stanowi narzędzie pracy ze społecznościami, wspierające takie wartości jak wolność, relacje międzyludzkie, poczucie sprawiedliwości, poczucie wpływu samoskuteczności, możliwość samorealizacji. Metodologia Teatru Forum koresponduje z wartościami kreującymi dialogiczne relacje człowieka ze światem. Dialog w Teatrze Forum oznacza, że kształt rzeczywistości jest negocjowany zarówno przez widzów, jak i aktorów, a podstawową zasadą jest demokracja. Teatr Forum polega na generowaniu pytań, szukaniu raczej różnorodnych strategii rozwiązania problemu, niż dawaniu jednoznacznych, gotowych odpowiedzi. „Dzieje się tak, ponieważ Teatr Forum nie jest teatrem propagandowym, nie jest starym teatrem dydaktycznym. Jest teatrem pedagogicznym w tym sensie, że my wszyscy uczymy się razem, aktorzy i publiczność” (Augusto Boal, Games for Actors and Non-actors ). W Teatrze Forum publiczność i aktorzy są równie kompetentnymi osobami, które mogą znać odpowiedzi na postawione pytania. Mogą ich nie znać, ale na pewno są zainteresowane ich poszukiwaniem.
Publikacja składa się z dwóch części. Pierwsza z nich dotyczy teorii i metodyki Teatru Forum. Opisuje jego procedurę i cechy konstytutywne. Pokazuje, w jaki sposób zbudować Teatr Forum, poczynając od budowy grupy, poprzez pracę z pojęciami: opresji, ról i statusu, poczucia mocy i sprawstwa, aż po budowę samego przedstawienia. Druga część opisuje próbę wykorzystania Teatru Forum w projekcie profilaktyki bierności społecznej młodych ludzi określanych jako NEETs.
Partner wydania:
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Teatr Forum
1.1. Procedura Teatru Forum
1.2. Jak (dlaczego) działa Teatr Forum?
1.2.1. Dynamizacja vs katharsis
1.2.2. Homogeniczność widzów i aktorów
1.2.3. Edukacja rówieśnicza (peer education)
1.2.4. Działanie
1.2.5. Demokracja i rola jokera
1.3. Ludzie Teatru Forum
1.3.1. Augusto Boal
1.3.2. Adrian Jackson
1.3.3. Teatr Forum w Polsce
Rozdział 2. Budowanie Teatru Forum
2.1. Budowanie grupy
2.1.1. Ćwiczenia otwierające grupę
2.1.2. Ćwiczenia ułatwiające poznawanie się
2.1.3. Ćwiczenia na wypracowanie zasad pracy i współpracy, norm grupowych
2.1.4. Ćwiczenia budujące i wzmacniające tożsamość grupową
2.2. Praca z pojęciem opresji, ról i statusu, poczucia mocy i sprawstwa
2.3. Budowanie przedstawienia
2.3.1. Przywołanie historii opresji
2.3.2. Budowanie fabuły i bohaterów
2.3.3. Improwizowanie dialogów, budowanie scen
2.3.4. Wzmocnienie scen środkami teatralnymi/technikami dramowymi
2.3.5. Przedstawienie. Improwizacja sytuacji w interwencjach
Rozdział 3. neetS – grupa formalnie bierna
3.1. Krótka historia NEET
3.2. NEETs w Europie
3.3. Klastry NEETs
Rozdział 4. Projekt „act your job” jako przykład zastosowania teatru Forum w profilaktyce bierności społecznej młodzieży – neetS
4.1. Założenia projektu „Act Your Job”
4.2. Wykorzystanie Teatru Forum w realizacji projektu
4.3. Marta, nie przegap tego! – szkic scenopisu
Bibliografia
prof. dr hab. Krystyna Pankowska:
Książka Kamili Witerskiej „Teatr Forum” to interesująca i wartościowa książka, która zapełniając lukę w publikacjach i badaniach nad edukacją teatralną, może jednocześnie stać się inspiracją i punktem wyjścia do następnych badań na styku teatr-drama-edukacja. Książka, która powinna znajdować się w podręcznej biblioteczce każdego praktyka teatralnych działań twórczych, kierowana jest jednocześnie do szerszego grona odbiorców. Przedstawione w niej propozycje mogą bowiem mieć zastosowanie w wielu sytuacjach edukacyjnych, począwszy od pracy w placówkach oświatowych, aż po różnego rodzaju pozainstytucjonalne inicjatywy grup środowiskowych zaangażowanych społecznie. Odbiorcami książki będą zatem studenci kierunków pedagogicznych, zainteresowanych pedagogiką w działaniu, jak i działający społecznie animatorzy kultury, nauczyciele i wychowawcy.
Kamila Witerska adiunkt w Katedrze Pedagogiki Twórczości Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki uzyskała na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się dramą, stymulowaniem motywacji i kreatywnego myślenia a także mechanizmami wpływu społecznego na procesy uczenia się. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie w pracy dramą z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi. Jest autorką pierwszej w Polsce publikacji dotyczącej porównania metody dramy stosowanej w różnych grupach wiekowych.