Mutyzm wybiórczy. Strategie pomocy dziecku i rodzinie
- Autor: Barbara Ołdakowska-Żyłka Katarzyna Grąbczewska-Różycka
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-531-1
- Data wydania: 2017
- Liczba stron/format: 216/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
45.00 zł
40.50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 40.50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Książka jest poświęcona problematyce mutyzmu wybiórczego (selektywnego), czyli zaburzeniu wieku dziecięcego, którego głównym objawem jest brak mowy w niektórych sytuacjach społecznych.
Wątpliwości i pytania na temat mutyzmu selektywnego towarzyszą rodzicom i ich opiekunom niemal na każdym etapie diagnozy i terapii. Publikacja ma na celu udzielenie odpowiedzi na możliwie najwięcej pytań, m.in.:
- Jakie są dzieci z mutyzmem wybiórczym, czego potrzebują?
- Jaką strategię postępowania przyjąć, by jego rozwój przebiegał harmonijnie?
- Czym grodzi nieleczony mutyzm wybiórczy?
- Dlaczego tak ważna jest współpraca pomiędzy rodzicami, terapią i placówką, do której uczęszcza dziecko?
Patronat:
Spis treści:
Podziękowania
Wstęp
1. Mutyzm wybiórczy – podstawy teoretyczne
Mutyzm wybiórczy słowami dziecka
Historia
Kryteria diagnostyczne
Milczenie w niektórych sytuacjach – główny objaw mutyzmu wybiórczego
Mutyzm wybiórczy a inne zaburzenia
Zaburzenia lękowe
Zaburzenia zachowania a mutyzm wybiórczy
Zespół Aspergera
Zaburzenia mowy i języka
trudności współwystępujące
Występowanie
Dwujęzyczność (bilingwizm) a mutyzm wybiórczy
Bilingwizm a mutyzm wybiórczy – diagnoza różnicowa
Etiologia (przyczyny)
Czynniki podtrzymujące objawy mutyzmu wybiórczego
Mutyzm wybiórczy u starszych dzieci i młodzieży
Konsekwencje nieleczenia mutyzmu wybiórczego
Podsumowanie w pytaniach
2. Pomoc dziecku z mutyzmem wybiórczym i jego rodzinie
Metody terapeutyczne mutyzmu wybiórczego na świecie
Terapia rodzinna
Play therapy
Metody behawioralne
Farmakoterapia
Mutyzm wybiórczy w realiach polskiego systemu edukacji i zdrowia
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka
Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
Odroczenie obowiązku szkolnego
Poradnia Zdrowia Psychicznego
Autorski model pracy terapeutycznej Barbary Ołdakowskiej-Żyłki
Diagnoza
Wczesne rozpoznanie i interwencja kluczem do sukcesu
Wczesne oznaki mutyzmu wybiórczego
Sygnał alarmowy od nauczyciela
Mutyzm wybiórczy a nieśmiałość
Mutyzm wybiórczy a zaburzenia ze spektrum autyzmu
Mutyzm wybiórczy a zespół Aspergera
Jak oznajmić rodzicom, że podejrzewamy u ich dziecka mutyzm wybiórczy?
Terapia indywidualna dziecka
Ważne zasady
Początek terapii
Jak powiedzieć dziecku o terapii?
Proces terapeutyczny
Specyficzne potrzeby w terapii dziecka z mutyzmem wybiórczym
Priorytety w terapii
Milczenie w gabinecie terapeutycznym
Cierpliwość rodziców i aklimatyzacja dziecka
Rodzice, dziecko, zabawa
Regresy w terapii
Terapia mutyzmu wybiórczego u nastolatków
Technologia w terapii mutyzmu wybiórczego – AAC
Praca z rodziną
Emocje rodziców
Klimat rodzin dzieci z mutyzmem wybiórczym
Siła rodziców
Terapia grupowa dzieci
Praca z rodzicami równoległa do terapii grupowej dzieci
Głosy rodziców
Wczasy terapeutyczne „Moje dziecko czasami milczy”
3. Poradnik dla rodziców
Drodzy Rodzice!
Rola rodziców i dalszej rodziny
Poza gabinetem terapeuty – rola interwencji w codziennym otoczeniu dziecka
Strategie pomocy w rodzinie
Mutyzm wybiórczy jako problem podrzędny innym trudnościom
Dziecko z mutyzmem wybiórczym w niecodziennych sytuacjach
Poza szkołą – zajęcia dodatkowe
4. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów
Dziecko z mutyzmem wybiórczym w przedszkolu i szkole
Rola wychowawców i nauczycieli
Strategie pomocy w placówce edukacyjnej
Rola innych specjalistów
Współpraca pomiędzy specjalistami
Mutyzm mutyzmowi nie równy: dwie płaszczyzny pracy nad mutyzmem wybiórczym
Współpraca z rodzicami
Pomoc konsultacyjna na odległość
5. Studia przypadków
Mutyzm wybiórczy u bliźniąt
Załącznik 1. Kwestionariusz wywiadu
Załącznik 2. Zajęcia terapeutyczne dla dzieci z mutyzmem wybiórczym
Załącznik 3. Scenariusze zajęć indywidualnych
Bibliografia
Spis tabel i rysunków
» Mutyzm wybiórczy w "Pytanie na śniadanie" »
Barbara Ołdakowska-Żyłka założycielka pierwszej w Polsce Poradni Terapii Mutyzmu Mówię oraz portalu poświęconego mutyzmowi www.mutyzmportal.pl, pedagog, trenerka Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Katarzyna Grąbczewska-Różycka psycholog (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej), logopeda (Akademia Pedagogiki Specjalnej), pedagog (Uniwersytet Warszawski). Ukończyła liczne staże z zakresu psychologii i pedagogiki). Współpracuje z zespołem Poradni Terapii Mutyzmu Mówię, prowadząc grupowe i indywidualne zajęcia dla dzieci. Autorka artykułów na temat mutyzmu wybiórczego.