Kultura nauczycieli a kultura uczniów. Implikacje wychowawcze
- Autor: Ewa Jówko
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-357-7
- Data wydania: 2016
- Liczba stron/format: 162/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
40.00 zł
36.00 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 36.00 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Publikacja przedstawia nowe spojrzenie na kulturę szkoły poprzez kulturę człowieka (nauczyciela i ucznia), a nie tylko kulturę organizacji. W prezentowanej monografii ukazano, że aspekt dotyczący kultury uczniów i nauczycieli stanowi podwalinę dla kultury każdej szkoły. Autorka jest przekonana, że to właśnie ostatni z wymienionych czynników, głównie jednak kultura nauczycieli, ma decydujące znaczenie w kształtowaniu kultury pracy szkoły: klimatu społecznego, stylu kierowania, oraz stosunków interpersonalnych pomiędzy wszystkimi podmiotami edukacyjnymi. Weryfikacja wiedzy o kulturze szkoły (szczególnie kulturze osobistej i osobowej nauczycieli oraz uczniów) i jej bogacenie wydaje się konieczna.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Kultura – geneza, pojęcie i wybrane orientacje naukowe
1.1. Geneza i pojęcie kultury z perspektywy różnych orientacji naukowych
1.1.1. Orientacja antropologiczna
1.1.2. Orientacja socjologiczna
1.1.3. Orientacja humanistyczna
1.2. Humanistyczna orientacja we współczesnej kulturze
1.3. Pedagogika kultury
Rozdział 2. Metodologia badań własnych
2.1. Przedmiot i cel badań, problemy badawcze i hipotezy
2.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze
2.3. Teren i organizacja badań
2.4. Charakterystyka próby badawczej
Rozdział 3. Kultura szkoły w teorii i praktyce edukacyjnej
3.1. Kultura organizacyjna szkoły w literaturze i w badaniach własnych
3.2. Kultura stosunków interpersonalnych w szkole w literaturze i w badaniach własnych
3.3. Kultura nauczycieli i uczniów w literaturze i w badaniach własnych
Rozdział 4. Zachowanie uczniów w szkole
4.1. Uczniowskie sposoby radzenia sobie w środowisku szkolnym – strategie przetrwania
4.2. Wzajemne uwarunkowania kultury nauczycieli i uczniów – implikacje wychowawcze
Zakończenie
Bibliografia
prof. nadzw. dr hab. Mirosław Z. Babiarz:
(...) ważne i ciekawe przedsięwzięcie, które wpisuje się w dyskusję na temat kultury nauczyciela i kultury uczniów. Wskazaną problematykę przedstawia w świetle teorii, przepisów prawa, badań, ale też pokazując ją od strony praktycznej, co stanowi dodatkowy walor niniejszej publikacji. (...) Uważam, że powinna znaleźć zainteresowanie m.in. pedagogów, pracowników socjalnych, psychologów, ale także służyć jako materiał do analiz dla studentów kierunku pedagogika, psychologia, praca socjalna.
prof. nadz. dr hab. Barbara Skałbania:
(…) jest to wartościowa pozycja, która ma nie tylko walory poznawcze, ale może wywołać dyskusję i refleksję wśród członków społeczności szkolnej na temat własnej kultury, kultury innych, co jest oczekiwanym efektem. Adresowana do szerokiej grupy Czytelników, zapewne będzie dobrym uzupełnieniem literatury tematycznej obecnej na rynku wydawniczym.
Ewa Jówko adiunkt w Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach na Wydziale Humanistycznym w Instytucie Pedagogiki. Jej zainteresowania naukowo-badawcze oscylują wokół teorii i praktyki funkcjonowania szkoły. W ostatnich latach zajmuje się problematyką edukacji inkluzyjnej. Jest autorką licznych artykułów polskich i zagranicznych, oraz prac redakcyjnych z zakresu pedagogiki.