Godziny wychowawcze z nastolatkami. Scenariusze zajęć
- Autor: Anna Radwańska Anita Sołtys
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8270-143-2
- Data wydania: 2022
- Liczba stron/format: 140/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
55,00 zł
49,50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 49,50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Książka została napisana z myślą o wychowawcach i pedagogach szkół ponadpodstawowych.
Młodzież coraz częściej zmaga się z wieloma trudnościami, które powodują niepokój i stres. Sytuacje trudne zdarzają się w klasie, grupie społecznej, rówieśniczej bądź indywidualnie. Tematy godzin wychowawczych opracowane przez Autorki odnoszą się do sfer: zdrowia psychicznego, zdrowego odżywiania, konfliktów, komunikacji, motywacji, samoświadomości, samorealizacji, szacunku i godności. Każdy scenariusz został opracowany tak, aby angażował uczniów w pracę podczas lekcji. Młodzież zdobywać będzie wiedzę i umiejętności poprzez działanie.
Książka zawiera 30 scenariuszy, a każdy z nich – ćwiczenia dla uczniów i krótką charakterystykę omawianego tematu.
Recenzja
Grażyna Krauzowicz-Klich, nauczyciel-wychowawca:
Dobór tematyki zajęć odpowiada zainteresowaniom młodzieży na tym etapie kształcenia, gdyż obejmuje problemy związane z życiem w społeczeństwie informacyjnym, edukacją
medialną i edukacją zdrowotną. (…) Propozycje tematów są ciekawe, aktywizują uczniów do samodzielnego przyswajania informacji w duchu akceptacji i szacunku do drugiego
człowieka. Kształcą umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej w grupie oraz uświadamiają prawa i obowiązki uczniów. Propozycja autorek wychodzi naprzeciw oczekiwaniom młodzieży i jest odpowiedzią na współczesne problemy społeczne. Daje możliwość wypracowania wśród uczniów zachowań tolerancyjnych i zrozumienia dla drugiego
człowieka oraz jego odmienności. W podstawie programowej dużo miejsca poświęca się edukacji zdrowotnej, której celem jest dbanie o zdrowie własne i innych. W scenariuszach
lekcyjnych znalazły się takie tematy jak zdrowy styl życia, anoreksja, bulimia i otyłość, które mówią o radzeniu sobie z problemami zdrowotnymi (psychicznymi i fizycznymi).
Fragment książki
Autor książki
Anna Radwańska Anita SołtysSpis treści:
Kilka słów od autorek
Scenariusz 1. Temat: Integracja grupy klasowej
Scenariusz 2. Temat: Kultura dyskusji i szacunek dla jej uczestników
Scenariusz 3. Temat: Zachowania kulturalne – savoir-vivre
Scenariusz 4. Temat: Prawa i obowiązki ucznia
Scenariusz 5. Temat: Odpowiedzialność prawna uczniów
Scenariusz 6. Temat: Rola mediacji w szkole i życiu
Scenariusz 7. Temat: Bezpieczeństwo w sieci
Scenariusz 8. Temat: Cyberprzemoc – jedno z wielu zagrożeń Internetu
Scenariusz 9. Temat: Przemoc relacyjna
Scenariusz 10. Temat: Asertywność, czyli jak powiedzieć „nie” w sposób stanowczy, a nie agresywny
Scenariusz 11. Temat: Konflikty – jak sobie z nimi radzić?
Scenariusz 12. Temat: Komunikacja werbalna i niewerbalna
Scenariusz 13. Temat: Komunikat Ja i komunikat Ty
Scenariusz 14. Temat: Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna – która jest ważniejsza?
Scenariusz 15. Temat: Jak prawidłowo i efektywnie się uczyć?
Scenariusz 16. Temat: Rola wykształcenia i wiedzy w życiu
Scenariusz 17. Temat: Studia jako kolejny etap w rozwoju człowieka
Scenariusz 18. Temat: Rola współpracy i pomoc grupy w osiągnięciu celów indywidualnych oraz grupowych
Scenariusz 19. Temat: Kim jestem? – pojęcie godności ludzkiej
Scenariusz 20. Temat: Samorealizacja
Scenariusz 21. Temat: Samoświadomość
Scenariusz 22. Temat: Niepowodzenie – porażka, czy kolejny etap w rozwoju człowieka?
Scenariusz 23. Temat: Transseksualizm a transpłciowość
Scenariusz 24. Temat: Inny nie znaczy gorszy – tolerancja i akceptacja
Scenariusz 25. Temat: Depresja – choroba cywilizacyjna
Scenariusz 26. Temat: Stres i techniki relaksacyjne
Scenariusz 27. Temat: Zdrowy styl życia
Scenariusz 28. Temat: Anoreksja, bulimia, nadwaga, otyłość
Scenariusz 29. Temat: Uzależnienie – tytoń, alkohol i narkotyki
Scenariusz 30. Temat: Czego może nauczyć praca w wolontariacie?
Zamiast zakończenia
Bibliografia
Attwood T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, 2017.
Bryńska A., Autyzm i zespół Aspergera, 2009.
Castanyer O., Asertywność. Jak docenić samego siebie?, 2010.
Cieszyńska J., Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda krakowska, 2011.
Encyklopedia PWN, 2000.
Gerrig R.J., Zimbardo P., Psychologia i życie, 2016.
Grandin T., Panek R., Mózg autystyczny, 2016.
Johnson D., Tyler L., Współczesne maniery, czyli jak się zachowywać w drodze na szczyt, 2013.
Józefik B. (red.), Anoreksja i bulimia psychiczna, 1999.
Kłonkowska A., Bojarska K., Psychospołeczne, prawne i medyczne aspekty transpłciowości, TRANSGRESJA PŁCI, TRANZYCJA CIAŁA, TRANSWERSJA TOŻSAMOŚCI. CZYM JEST TRANSPŁCIOWOŚĆ?
Kozak E., Komunikacja werbalna i niewerbalna w porozumiewaniu się międzykulturowym, 2005.
Krajewska A., Kompetencje personalne i społeczne, 2015.
Martin Seligman E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, 2016.
Maslow A., Motywacja i osobowość, 2009.
Markowski A., Wielki słownik wyrazów obcych i trudnych, 2001.
Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., A. Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby uczniów z niepełnosprawnościami, 2017.
Radwańska A., Sobolewska-Kędzior A., Terapia logopedyczna i pedagogiczna w przedszkolu i szkole, 2011.
Słownik Języka Polskiego PWN 2007.
Solarczyk-Szewc H., Człowiek – największa inwestycja, 2010.
Sztompka P., Słownik pojęć socjologicznych, 2015.
Vetulani J., Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice, 2010.
Widerszal-Bazyl M., Kwestionariusz do mierzenia motywu osiągnięć, „Przegląd Psychologiczny” 1978, t. XX, nr 2, s. 363–366.
Inne źródła:
USTAWA z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny Dz.U. 1964 Nr 16 poz. 93.
USTAWA z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, Dz.U. 1997 Nr 88 poz. 553. „Lekcja równości” – jak rozmawiać o orientacji seksualnej w szkole i wspierać młodzież. Kampania przeciw homofobii.
Instytut edukacji pozytywnej
www.avigion.pl / samorealizacja
www.emocjedziecka.pl Anna Karcz
www.sylwiamiller.pl /samoświadomość
www.who.int