Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie. Część 1
- Autor: Agnieszka Skorupa Michał Brol Patrycja Paczyńska-Jasińska redakcja naukowa
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-565-6
- Data wydania: 2018
- Liczba stron/format: 320/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
59.00 zł
53.10 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 53.10 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Pierwszy tom poświęcony jest wykorzystaniu filmu w edukacji i profilaktyce, ukazuje również kontekst filmowej fikcji i rzeczywistości istotny dla odbioru różnych działań z filmem.
Partner wydania:Współpraca:
Patroni medialni:
W serii:
Spis treści:
Od redakcji
Wstęp
Część I. MIĘDZY FIKCJĄ I RZECZYWISTOŚCIĄ
„Prawda czasu – prawda ekranu” czy Baudrillardowskie simulacra
Katarzyna Krasoń, Jakub Krasoń
Filmowy obraz walki z przestępczością. Na przykładzie filmów forensic science crime drama
Olivia Rybak
(Super)złoczyńcy. Przemiany antagonistów w animacjach
Kamila Rogowicz
Robot jako wzór człowieczeństwa? Na przykładzie filmów z gatunku science fiction
Markus Lipowicz
Część II. FILM W DZIAŁANIACH EDUKACYJNYCH
Filmy w sieci i ich psychologiczny potencjał edukacyjny
Mariusz Makowski
Film w edukacji seksualnej. Na przykładzie polskich i skandynawskich produkcji
Aleksandra Żyłkowska, Żaneta Rachwaniec-Szczecińska
Dyskurs w filmie, film w dyskursie. Na przykładzie filmowych adaptacji kryminałów Zygmunta Miłoszewskiego
Leszek Będkowski
Jak pracować z filmem biograficznym. Na przykładzie edukacji osób dorosłych
Joanna Golonka-Legut
Zastosowanie filmowych adaptacji dzieł Szekspira w prowadzeniu zajęć z młodzieżą. Na przykładzie działań edukacyjnych Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego
Anna Ratkiewicz-Syrek
Jak muzyka wpływa na odbiór obrazu filmowego. Na przykładzie zajęć z psychologii muzyki
Maria Chełkowska-Zacharewicz
Jak i gdzie szukać inspiracji filmowych do zajęć edukacyjnych z dziećmi i z młodzieżą. Na przykładzie polskich festiwali filmowych
Bolesław Drochomirecki
Materialne i społeczne konteksty edukacji medialnej na przykładzie NCKF w Łodzi
Artur Petz, Emil Sowiński
Część III. FILM W DZIAŁANIACH PROFILAKTYCZNYCH
Film w działaniach profilaktycznych
Agnieszka Skorupa, Michał Brol
Działania profilaktyczne z zastosowaniem krótkometrażowego filmu animowanego
Joanna Stępniewska
Psychologiczna praca z filmem jako narzędzie w profilaktyce przemocy
psychicznej
Anna Pyszkowska
Film jako migotliwe medium. Profilaktyka dyskryminacji osób głuchych i słabosłyszących
Ewelina Waląg
Filmowe obrazy osób z niepełnosprawnością ruchową. Wnioski z badań własnych
Alicja Mironiuk-Netreba
Filmowe obrazy schizofrenii. Działania profilaktyczne na przykładzie filmu Głosy
Anna Pindych, Eryka Probierz
Seriale i filmy kryminalne w profilaktyce przestępczości
Joanna Stojer-Polańska
O autorach
dr hab. Katarzyna Popiołek prof. Uniwersytetu SWPS:
Obcowanie z filmem wzbogaca obszar naszych doświadczeń, pozwala przeżyć sytuacje, które wykraczają poza znany nam obszar rzeczywistości. To poszerza granice naszego wewnętrznego świata. Ma także znaczenie profilaktyczne, pozwala uniknąć pewnych zagrożeń. Obserwacja zniszczeń, jakich dokonują nałogi, może być ważną przestrogą. Ukazanie procesu rodzenia się przemocy, dróg prowadzących do dyskryminacji i jej tragicznych skutków staje się szkołą wrażliwości społecznej i skłania do prewencji. Poznajemy konsekwencje zła bez konieczności doznawania ich na własnej skórze. Dzieci uczą się opanowywania lęku, przeżywając go w bezpiecznej sytuacji przed ekranem, w towarzystwie opiekunów. (...) Używając filmu jako formy edukacji i działań profilaktycznych, musimy mieć na uwadze konieczny proces przygotowania do jego odbioru, różne formy pracy nad materiałem dostarczonym widzowi, pomoc w zrozumieniu emocji, jakie wzbudza, rozważenie do jakich działań może motywować. (...) Trawestując Szekspira można rzec, że jesteśmy w dużej mierze utkani z materii filmu, dla której nasze krótkie życie jest matrycą.
prof. dr hab. Zofia Ratajczak:
Bogactwo zarówno istniejących, jak i potencjalnych zastosowań filmu w psychologii i psychologii w filmie jest imponujące. Idea wprzęgnięcia psychologii w poszukiwanie w filmie wartości edukacyjnej jest godna uwagi i poparcia. Pozytywnie oceniam wybór najistotniejszych zadań pracy z filmem do kształcenia psychologów, a następnie ułatwiania im pracy w podstawowych dziedzinach działalności. Proponowaną monografię uważam za wartościową, konsekwentnie promującą zastosowanie jednej z głównych form sztuki medialnej, jaką jest film, do praktyki psychologicznej.
Agnieszka Skorupa psycholog, adiunkt w Instytucie Psychologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Naukowo zajmuje się szeroko rozumianymi różnicami indywidualnymi, a szczególnie zachowaniem człowieka w sytuacjach skrajnych i ekstremalnych. Zainteresowana popularyzacją nauki oraz dydaktyką psychologii poprzez film. Pracę naukową łączy z działalnością praktyczną, prowadzi warsztaty dla szerokiego grona odbiorców. Współredaktorka podręcznika Psychologiczna praca z filmem oraz książki Człowiek wobec gór. Przewodnicząca Komitetu Naukowego konferencji z cyklu Filmowe Psycho-Tropy.
Michał Brol psycholog i politolog, pracuje na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego. Autor lub współautor ponad 20 artykułów i rozdziałów w recenzowanych publikacjach naukowych. Jego zainteresowania naukowe koncertują się w obszarze wpływu społecznego, funkcjonowania zespołów w organizacji, gotowości do sprzeciwu i wpływu mniejszości. Pasjonuje się wykorzystaniem filmu w edukacji i dydaktyce psychologii. Współpracuje z otoczeniem społecznym i biznesowym uczelni, w tym z organizacjami pozarządowymi, m.in. w ramach prowadzonych szkoleń, organizacji konferencji naukowych oraz wydarzeń popularyzujących psychologię. Współautor podręcznika Psychologiczna praca z filmem.
Patrycja Paczyńska-Jasińska socjolog i filmoznawca. Doktorantka na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Pomysłodawczyni Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. Filmowe Psycho-Tropy oraz inicjatorka projektu filmowego o tym samym tytule w katowickim Kinie Kosmos - Centrum Sztuki Filmowej. Autorka bloga filmowego Se Toči (www.setoci.com). Pracownik SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego Wydziału Zamiejscowego w Katowicach na stanowisku koordynator ds. marketingu. Działa społecznie na rzecz rozwoju dzieci i młodzieży w ramach projektów: Strefa Młodzieży i Strefa Psyche. Współpracuje z Warsztatami Realizatora Filmowego i TV w Bielsku-Białej, gdzie edukuje społeczność lokalną z zakresu historii i analizy filmu.
redakcja naukowa
RMF Classic: FILMOWE PSYCHO -TROPY: Posłuchaj!
Po co film? Portal opsychologii.pl O książce „Film w edukacji i profilaktyce”