Brak produktów
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 45,00 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Gwałtowna zmiana społeczna jest jedną z najbardziej charakterystycznych cech naszych czasów. Jej zakres, zasięg i dynamika nie mają odpowiedników we wcześniejszych okresach historii ludzkości. W efekcie jednocześnie pojawiają się pozytywne przemiany warunków i jakości życia ludzi oraz różnorodne zagrożenia ich egzystencji. Wzrasta poczucie zwiększania się szans życiowych, co stymuluje aspiracje, któremu towarzyszą stałe lub okresowe stany napięcia, niepewności, poczucia zwiększonego ryzyka. Edukacja musi dostosować się do wielorakich wyzwań związanych ze zmianą społeczną, a jednocześnie sama powinna być ważnym promotorem zmiany. Prezentowana książka dostarcza wiedzę na temat wyzwań edukacyjnych w zmieniającym się społeczeństwie oraz konieczności szybkiego przygotowania szkół i innych instytucji oświatowych do realizacji zadań związanych z kształceniem i wychowaniem dla przyszłości.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
Prof. dr hab. Jolanta Szempruch: Książka jest wartościowa i bardzo potrzebna. Choć zawiera ona rozważania naukowe i prezentacje stanowisk wielu uczonych, jest napisana w sposób przystępny i komunikatywny dla szerokiego kręgu odbiorców. Mogą z niej korzystać przedstawiciele różnych nauk społecznych, a zwłaszcza pedagodzy, doktoranci, studenci pedagogiki i kierunków nauczycielskich w uczelniach wyższych, a także podnoszący swoje kwalifikacje nauczyciele. Wartościowa lektura dla osób, które na co dzień niekoniecznie zajmują się edukacją, ale interesuje ich przyszłość młodego pokolenia, a w konsekwencji także – przyszłość społeczeństwa. dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ: (…) Książka jest w mojej ocenie apelem do środowiska edukacyjnego o podjęcie działań, środków zaradczych i skutecznych zmian przekształcających nasz system edukacji w wysoce efektywny, czy inaczej światowej klasy, który przestanie »ociągać się« za zmianami społecznymi, a zacznie je współtworzyć. Inaczej problemy, które wybrzmiały w książce, będą tylko narastać, kumulować się i zapętlać. Zakotwiczona w nich edukacja stanie się reliktem przeszłości, a nie oczekiwaną zapowiedzią przyszłości. (…) Monografia jest wartościowym opracowaniem, jakościowo nowym, odsłaniającym meandry edukacyjnej codzienności na różnych jej poziomach: od poziomu szkoły po poziom politycznych decyzji. Wszystkie części zostały opracowane rzetelnie i z wielką starannością. Ich rezultaty można odczytać jako apel do środowisk zarówno decydentów – polityków oświatowych, jak i środowisk edukacyjnych, będących na »pierwszym froncie« zmiany.
Wstęp
prof. dr hab., pedagog i socjolog edukacji, kierownik Katedry Społecznych Podstaw Rozwoju Oświaty w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, wiceprzewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Zainteresowana naukowe: socjologia edukacji, społeczne uwarunkowania rozwoju oświaty, przemiany edukacyjne w Polsce w okresie transformacji ustrojowej, problemy szkolnictwa na obszarach wiejskich, społeczne podłoże selekcji szkolnej, konstruowanie tożsamości młodzieży i dorosłych, edukacja w procesie zmiany społecznej
Spis treści:WstępRozdział I. Zmiana społecznaTrwałość i zmiana w życiu społecznymCzym jest zmiana społeczna?Istota zmiany społecznej, jej rodzaje i właściwościRozwój i postęp społeczny vs. regres i kryzys społecznyZmiana edukacyjna i jej podłoże społeczneRozdział II. Gwałtowna zmianaCiągłość tradycji a procesy zmiany społecznejGwałtowna zmiana społeczna – charakterystyczne zjawisko naszych czasówRozdział III. Zmiana społeczna a edukacja przyszłościSformułowanie problemuSzkoła w warunkach zmiany społecznejJaka ma być edukacja w przyszłości?Edukacja jutraRozdział IV. Edukacja jako wartość w zmieniającym się świecieZmiana społeczna a zrównoważony rozwójWartość edukacji w okresie zmiany społecznejRozdział V. Konstruowanie tożsamości w warunkach zmiany społecznejCzym jest tożsamość?Tożsamość w społeczeństwie tradycyjnym, nowoczesnym i ponowoczesnymKonstruowanie tożsamości młodzieży w zmieniającym się społeczeństwieRozdział VI. Szkoła w warunkach gwałtownej zmiany społecznejSzkoła współczesna w ogniu krytykiKierunki zmianRozdział VII. Wykształcenie jako zapomniana kategoria debaty edukacyjnejDlaczego „kategoria zapomniana”?Debaty na temat wykształcenia warte przypomnieniaRozdział VIII. Wychowanie człowieka w zmiennej rzeczywistościZmienna rzeczywistośćZmienność burzliwaGlobalizacjaWychowanie wobec wyzwań globalizacjiRozdział IX. Dziecko w zmieniającym się społeczeństwieCzłowiek zależny od społeczeństwaAutonomia jednostkiDziecko w świecie kulturyModele relacji dorosły–dzieckoWartości dzieckaRozdział X. Wartości młodzieży w zmieniającej się rzeczywistościIstota wartościZmiany wartości młodzieżyRozdział XI. Nauczyciel wobec nierówności społecznychNierówności społeczne dawniej i dziśEdukacja a nierówności społeczneNauczyciel wobec nierówności społecznychRozdział XII. Obcy jako szczególna kategoria Innego – jak jest i jak być możeInnyObcyCzy Obcy może być bliskim Innym? Rozdział XIII. Kształcenie i wychowanie dla przyszłościZamiast zakończeniaSummaryIndeks nazwiskIndeks rzeczowyBibliografia
Adamski W., Typy orientacji życiowych młodego i starszego pokolenia Polaków, „Studia So-cjologiczne” 1980, nr 1.Anasz W., Wartości młodego pokolenia w dobie transformacji ustrojowej, Wydawnictwo WSP, Częstochowa 1995.Aronowitz S., H.A. Giroux, Postmodern education, University of Minnesota Press, Minneapolis 1991.Aronson E., Człowiek jako istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.Bailey Ch., Beyond the present and particular: a theory of liberal education, Routledge and Kegan Paul, London 1984.Banach Cz., Wśród praw i powinności. Aforyzmy – myśli, Wydawnictwo Nauczycielskie, Jelenia Góra 2003.Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Instytut Kultury, Warszawa 1994.Bauman Z., Globalizacja: i co z tego dla ludzi wynika, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2006.Bauman Z., Kultura w płynnej nowoczesności, Agora, Warszawa 2011.Bauman Z., Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006.Bauman Z., Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, Sic!, Warszawa 2007.Bauman Z., Płynne życie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2007.Bauman Z., To nie jest dziennik, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2012.Bauman Z., Tożsamość – jaka była, jest, i po co?, [w:] A. Jawłowska (red.) Wokół problemów tożsamości, Wydawnictwo LTW, Warszawa 2001.Bauman Z., 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2011.Bauman Z., Zindywidualizowane społeczeństwo, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2014.Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002.Berger P., Modernizacja jako uniwersalizacja herezji, [w:] H. Grzymala-Moszczyńska (red.), Religia a życie codzienne, Instytut Religioznastwa UJ, Kraków 1990, s. 13–66.Bernstein B., Class, Codes and Control, t. 1. Theoretical Studies towards a Sociology of Lan-guage. Routledge, London–New York 1971; 2003.221 BibliografiaBertman S., Hiperculture. The Human Cost of Speed, Praeger, Westport (Connecticut) 1998.Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia. Nauczanie i uczenie się. W drodze do uczącego się spo-łeczeństwa, Komisja Europejska – WSP TWP, edycja polska: Warszawa 1997.Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w pespektywie zmian szkolnego środowiska uczenia się, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2015.Borowicz R., Nierówności społeczne w dostępie do wykształcenia. Casus Suwalszczyzny, Wszechnica Mazurska, Olecko 2000.Botkin J.W., M. Elmandjra, M. Malitza, Uczyć się – bez granic. Jak zewrzeć „lukę ludzką”, PWN, Warszawa 1982.Boudon R., Efekt odwrócenia, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008.Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2000.Chałasiński J., Wstęp, [w:] Awans pokolenia, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warsza-wa 1964.Chałasiński J., Społeczeństwo i wychowanie, PWN, Warszawa 1969.Chłopecki J., Ciągłość, zmiana i powrót, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1997.Collins R. (1979), The Credential Society. An Historical Sociology of Education and Stratifica -tion, Academic Press, New York 1979.Chubb J.E., T.M. Moe, Politics, Markets, and America’s School, Brookings Institution, Bro-okings Institution, Washington 1990.Cybal-Michalska A., Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006.Czerwiński K., Wychowanie dla wspólnoty – zaniedbana funkcja edukacji? „Lubelski Rocz-nik Pedagogiczny” 2016, nr 1, s. 55–71.Danilewska J., Wspólnota ludzi uczących się i wspierających edukację innych, [w:] J. Danilew-ska (red.), Fundamenty edukacyjnej wspólnoty, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielloń-skiego, Kraków 2005.Denek K., Edukacja jutra. Drogowskazy – aksjologia – osobowość, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2015.Drucker P., Społeczeństwo pokapitalistyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.Durkheim É., Zasady metody socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.Dyczewski L., Kultura polska w procesie przemian, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1995.Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacquesa Delorsa, Wydawnictwa UNESCO – Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Warszawa 1998.Edukacja narodowa a rozwój oświaty wsi polskiej, Szkoła Wyższa Przymierza Rodzin, War-szawa 2004.Edukacja wobec wyzwania demokracji. Rozmowa Lecha Witkowskiego z Henrym A. Giroux, [w:] H.A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia peda-gogiki radykalnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.222 BibliografiaErikson E.H., Tożsamość w cyklu życia, Zysk i S-ka, Poznań 2004.Falski M., Środowisko społeczne młodzieży a jej wykształcenie, Nasza Księgarnia, Warsza-wa 1938.Fatyga B., Resentyment, marketing i legenda, [w:] M. Piasecki (red.), Młodzi końca wieku: pokolenie 2000 czy pokolenie ’89, Agora S.A., W.A.B., Warszawa 1999.Faure E. i in., Uczyć się, aby być, PWN, Warszawa 1975.Fittoussi J.-P., P. Rosanvallon, Czas nowych nierówności, Wydawnictwo Znak, Kraków 2000.Foucault M., Trzeba bronić społeczeństwa, Wydawnictwo KR, Warszawa 1998.Fukuyama F., Tożsamość. Współczesna polityka tożsamościowa i walka o uznanie, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2019.Freire P., H. Giroux, Edukacja, polityka i ideologia, [w:] Z. Kwieciński (red.) Nieobecne dyskursy, cz. III, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 1993.Galas B., Anomia, lęk, pragmatyzm vs. Patriotyzm. Młoda generacja wobec zmian, Uniwersy-tet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2013.Giddens A., Konsekwencje nowoczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Kraków 2006.Giroux H.A., L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.Giroux H.A., Schooling and the Struggle for Public Life. Critical Pedagogy in the Modern Age, University of Minnesota Press, Minneapolis 1991.Giroux H.G., L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna: idee i doświadczenia pedagogiki rady-kalnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.Goban-Klas T., Od społeczeństwa masowego do społeczeństwa globalnego, [w:] W Strykow-ski, W. Skrzydlewski (red.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, eMPi2, Po-znań 2004.Goban-Klas T., Społeczeństwo masowe, informacyjne, sieciowe czy medialne, „Ethos” 2005, nr 1–2.Goffman E., Relacje w przestrzeni publicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.Gogołek W., Big Data. Sieciowe źródło informacji dla edukacji, [w:] M. Tanaś, S. Galanciak (red.), Cyberprzestrzeń, człowiek, edukacja, t. 1, Cyfrowa przestrzeń kształcenia APS, NASK, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.Goldberg E., Kreatywność. Mózg w dobie innowacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, War-szawa 2018.Gołaszewska M., Istota i istnienie wartości. Studium o wartościach estetycznych na tle sytuacji aksjologicznej, PWN, Warszawa 1990.Górka K., M. Łuszczyk, A. Thier, Powiązania rozwoju zrównoważonego i trwałego z eko-nomią umiaru, [w:] J. Pach, K. Kowalska, P. Szyja (red.), Ekonomia umiaru. Realna 223 Bibliografiaperspektywa? Nowy paradygmat Grzegorza W. Kołodko, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.Gromkowska-Melosik A., M. Szymański, (red.), Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014.Grzegorczyk A., Wartości moralne a postawy grup społecznych, [w:] I. Wojnar (red.), Edukacyj-na kultura przyszłości, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa 2006.Granovetter M., The idea of „advancement” in theories of social evolution and development, „American Journal of Sociology” 1979, nr 3, s. 489–515.Jagieła J. (2009), Młodzież i psychoterapia w perspektywie postmodernizmu, [w:] M. Duda (red.), Młodzież wobec ponowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków.Jedliński M., Meandryczne tropy obcości – wstęp, [w:] M. Jedliński, K. Witczak, Obcości. Szki-ce z filozofii i literatury, Oficyna Wydawnicza Epigram, Bydgoszcz 2017.Jedliński M., Przestrzeń i obcość, [w:] M. Jedliński, K. Witczak (red.) Obcości. Szkice z filozofii i literatury, Oficyna Wydawnicza Epigram, Bydgoszcz 2017.Joas H., Pojęcie tożsamości a wyzwanie postmodernizmu, [w:] H. Joas, Powstawanie wartości. Oficyna Naukowa, Warszawa 2009.Harari Y.N., Homo deus. Krótka historia jutra, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2018.Harari Y.N., Sapiens. Od zwierząt do bogów, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2018.Harari Y.N, 21 lekcji na XXI wiek, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2018.Hegel G.W.F., Fenomenologia ducha, PWN, Warszawa 1963.Hejnicka-Bezwińska T., W poszukiwaniu tożsamości pedagogiki. Świadomość teoretyczno-me-todologiczna współczesnej pedagogiki polskiej (geneza i stan), WSP, Bydgoszcz 1989.Honneth A., Walka o uznanie, Nomos, Kraków 2020.Hiszpańska B., Pomóż młodzieży znaleźć wartości-drogowskazy, Instytut Badań Edukacyj-nych, Warszawa 1992.Húsen T., The Learning Society, Methuen, London 1974.Juul J., Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, Wydawnictwo MiND, Podkowa Leśna 2015.Karwatowska M., Uczeń w świecie wartości, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010.Kapuściński R., Ten Inny, Wyd. Znak, Kraków 2013.Karwowska-Struczyk M., Nisze ekologiczne a rozwój dziecka. Instytut badań Edukacyj-nych, Warszawa 2000.Karwowski M., Klimat dla kreatywności, Koncepcje, metody, badania, Difin, Warszawa 2009.Kirenko J., T. Zubrzycka-Maciąg, Współczesny nauczyciel. Studium wypalenia zawodowe-go, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2011.Kłys-Wojtasińska T., Gdy Sokrates ma 5 lat, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1981.Kofta M., Stosunek do Obcego. Co na ten temat mówi psychologia społeczna?, [w:] J.M. Brzeziń-ski (red.), Obcy i swoi. Psychologiczna natura stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2017.224 BibliografiaKotusiewicz A.A., Pedeutologiczne stanowisko Bogdana R. Nawroczyńskiego, [w:] A.A. Kotusie-wicz (red.), Myśl pedeutologiczna i działanie nauczyciela, Trans Humana, Białystok 2000.Kowalik S., Uśpione społeczeństwo, Szkice z psychologii globalizacji, Wydawnictwo Akademic-kie SEDNO, Warszawa 2015.Kowalski S., Socjologia wychowania w zarysie, PWN, Warszawa 1974.Kozakiewicz M., Bariery awansu poprzez wykształcenie, IW CRZZ Warszawa 1973.Krajewski W., Pojęcia rozwoju i postępu, [w:] J. Kmita, Założenia teoretyczne badań nad rozwo-jem historycznym, PWN, Warszawa 1977.Kulesza M., Klimat szkoły i jego pomiar w kontekście problemowych zachowań uczniów, [w:] J. Surzykiewicz, M. Kulesza (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej, Wydaw-nictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010, s. 97–113.Kunce A., Tożsamość i postmodernizm, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2003.Kupś T., Tożsamość a równość. Wybrane idee filozofii społecznej Immanuela Kanta , [w:] I. Bo-rowik, K. Leszczyńska (red.), Wokół tożsamości, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kra-ków 2008, s. 13.Kwiatkowska H., Edukacja nauczycieli. Konteksty, kategorie, praktyki. Instytut Badań Edu-kacyjnych, Warszawa 1999, s. 52.Kwiecińska E., Z. Kwieciński, Młodzież wobec naczelnych wartości życia, „Nauczyciel i Wychowanie” 1977, nr 4.Kwieciński Z., Drogi szkolne a środowisko, WSiP, Warszawa 1980.Kwieciński Z., Grzęzawisko. Eseje z pedagogiki społecznej i krytycznej socjologii edukacji, Studio KROPKA, Stary Toruń 2019.Kwieciński Z. Losy szkolne i poziom umysłowy młodzieży a zróżnicowania społeczne, IRWiR PAN, Warszawa 1973.Kwieciński Z., Pedagogie postu: preteksty – konteksty – podteksty, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.Kwieciński Z., Selekcje społeczne w szkolnictwie, IRWiR PAN, Warszawa 1975.Kwieciński Z., Socjopatologia edukacji. Mazurska Wszechnica Nauczycielska, Olecko 1995.Kwieciński Z., Wykluczanie, Wydawnictwo UMK, Toruń 2002.Kwieciński Z., Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Wyższej Szkoły Edukacji TWP, Wrocław 2007.Lambkin M. i in., Zachowanie konsumenta. Koncepcje i badania europejskie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.Lamri J., Les Competénces du 21e siècle – Comment faire la difference? Créativité, Communica-tion, Esprit Critique, Cooperation, Dunod, Paris 2018.Lyotard J.-F., The Postmodern Condition, University of Minnesota Press, Minneapolis 1984.Łukasik J.M., Zmiana społeczna a współczesny nauczyciel, [w:] J.M. Łukasik, K. Jagielska, S. Kowal (red.), W poszukiwaniu dróg. Refleksje na tle relacji mistrz – uczeń, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2020, s. 179–192.Łukaszewski W., Tożsamość wieloraka, [w:] W. Łukaszewski i in., Tożsamość. Trudne pytanie kim jestem, Wydawnictwo Smak Słowa, Kraków 2012.225 BibliografiaMendel M., Koniec szkoły? Oświatowi liderzy ku dobru publicznemu w czasach prywatyzacji, [w:] J. Madalińska-Michalak, N.G. Pikuła (red.), Edukacyjne konteksty współczesności. Z myślą o przyszłości, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018, s. 191–204.Majerek B., Niepewność w społeczeństwie współczesnym. Studium socjopedagogiczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018.Mariański J., Młodzież między tradycją a ponowoczesnością, Wartości moralne w świadomości maturzystów, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1995.McLaren P., Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej, Wyd. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2015.Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.Meighan R., Socjologia edukacji, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.Melosik Z., Pedagogika i tożsamość młodzieży w kulturze kontroli i rozproszenia, [w:] Z. Melo-sik, M.J. Szymański – (red.), Tożsamość w warunkach zmiany społecznej, Wyd. Akade-mii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2016, s. 27–47.Mialaret G., Wprowadzenie do pedagogiki, PWN, Warszawa 1968.Mendel M., Zrównoważony rozwój a edukacja, [w:] Człowiek i świat – wymiary odpowiedzial-ności. Suplement do półrocznika „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo” 2007, nr 2, s. 29–44.Mialaret G., Éducation, Presses Universitaires de France, Paris 1981.Michalski K., Przedmowa, [w:] K. Michalski (red.), Tożsamość w czasach zmiany, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa 1995.Miczyńska-Kowalska M., Socjalizacja w społeczeństwie ponowoczesnym, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012.Mikiewicz P., Kapitał społeczny a edukacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.Mishan E.J., The Cost of Economic Growth, Preager, New York 1967.Mishan E.J., The Economic Growth Debate: An Assessment, George Allen & Unwin, Lon-don 1991.Misztal M., Problematyka wartości w socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, War-szawa 1980.Młodzi 2028, http://mlodzi2028.pl, s. 6 (dostęp: 11.11.2020).Modrzewski J., Socjali-zacja a uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004.Morzyńska-Wrzosek B., M. Kurkiewicz, I. Szczukowski, Słowo wstępne, [w:] B. Morzyń-ska-Wrzosek, M. Kurkiewicz, I. Szczukowski (red.), Tożsamość – Kultura – Nowocze-sność, T. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2017.Muszyńska M., Szkoła według Franza Kafki, „Amicus” 1999, nr 2.Mysłakowski Z., Wychowanie człowieka w zmiennej społeczności, Książka i Wiedza, War-szawa 1965.226 BibliografiaNaisbitt J., P. Aburdene, Dziesięć nowych kierunków zmieniających nasze życie, Zysk i S-ka, Poznań 1997.Najsbitt J., P. Aburdene, Megatrends 2000.Ten New Directions for the 1990’s, William Mor-row, New York 1990.Nasz kruchy świat. Rozmowa z Ryszardem Kapuścińskim, [w:] A. Domosławski, Świat nie na sprzedaż. Rozmowy o globalizacji i kontestacji, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2002, s. 220–224.Nawroczyński B., Kształcenie i wykształcenie, „Muzeum” 1928, nr 2.Nawroczyński B., Zasady nauczania, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1961.Nawroczyński B., Życie duchowe. Zarys filozofii kultury , Księgarnia Wydawnicza F. Piecząt-ko, Kraków–Warszawa 1947.Niesprawiedliwy start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych, UNICEF Office of Research – Innocenti, Florencja 2018.Nikitorowicz J., Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości, Impuls, Kraków 2018.Nowak S. (red.), Ciągłość i zmiana tradycji kulturowej, PWN, Warszawa 1989.Nowak-Dziemianowicz M., Szkoła jako przestrzeń uznania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.Nowak-Dziemianowicz M., Walka o uznanie w narracjach: jednostka i wspólnota w proce-sie poszukiwania tożsamości, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2016.Nowosad I., Autonomia szkoły publicznej w Niemczech: poszukiwania – konteksty – uwarunko-wania, Zielona Góra: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego 2008.Nowosad I., Edukacja i zmiana – konteksty i zależności. „Edukacja” 2003, nr 4, s. 5–12.Nowosad I., Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2019.Nowosad I., O komplementarności ciągłości i zmiany w poznawaniu rzeczywistości oświato-wej nauczyciela, [w:] J.M. Michalak, Praca nauczyciela: ciągłość – zmiana – konteksty, Wydawnictwo Scriptum, Kraków 2017, s. 57–70.Nowosad I., O potrzebie integralnego podejścia do zmiany w edukacji szkolnej. Od zmian w szkole do zmian szkoły, „Studia Pedagogiczne” 2011, t. LXIV, s. 27–42.Nowosad I., Perspektywy rozwoju szkoły. Szkice z teorii szkoły, Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych, Warszawa 2003.Nowosad I., O komplementarności ciągłości i zmiany w poznawaniu rzeczywistości oświato-wej nauczyciela, [w:] J.M. Michalak, Praca nauczyciela: ciągłość – zmiana – konteksty, Wydawnictwo Scriptum, Kraków 2017, s. 57–70.Okoń W., Podstawy wykształcenia ogólnego, WSiP, Warszawa 1987.Obuchowski K., Od przedmiotu do podmiotu, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2001.Obuchowski K., Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich, Zysk i S-ka, Poznań 1995.227 BibliografiaOgrodzka-Mazur E., Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo, Wydawnictwo Uniwersytetu Ślą-skiego, Katowice 2007.Ostasz L., Czym są wartości? Zarys aksjologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko--Mazurskiego, Olsztyn 2009.Palak W., Wartości i cele życiowe pokolenia Y, [w:] P. Długosz, H. Kotarski, W. Jedynak (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2014.Piketty T., Ekonomia nierówności, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015.Piketty T., Kapitał w XXI wieku, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015.Potulicka E., Nowa Prawica a edukacja, cz. II Reforma edukacji według modelu demokracji rynkowej oraz perspektywy demokracji liberalno-etycznej i socjaldemokratycznej, Wydaw-nictwo EDYTOR, Poznań–Toruń 1996.Potulicka E., J. Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.Półturzycki J. (red.), Rozwój oświaty dorosłych w Polsce Ludowej, Instytut Programów Szkolnych, Warszawa 1981.Przyszczypkowski K., Opozycja polityczna w Polsce – wyzwania dla edukacji, Poznań–To-ruń: Wydawnictwo „EDYTOR” 1993.Radziewicz-Winnicki A., Modernizacja niedostrzeganych obszarów rodzimej edukacji, „Śląsk”, Katowice 1995.Radziewicz-Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany. Rozważania z zakresu pedago-giki społecznej i socjologii transformacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.Robinson K., L. Aronica, Kreatywne szkoły – oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Wydawnictwo Element, Kraków 2015.Rokeach M., Belives, Attitudes, and Values, Jossey-Bass, San Francisco 1968.Rostańska E., Proces a rezultat. Bazowe i docelowe składniki przestrzeni edukacyjnej, [w:] J. Skibska, J. Wojciechowska (red.), Współczesna edukacja. Wielopłaszczyznowość zadań, Wydawnictwo Libron – Filip Lohner, Kraków 2016.Rowid H., Szkoła twórcza: podstawy teoretyczne i drogi urzeczywistnienia nowej szkoły, Gebe-thner i Wolff, Kraków 1929.Sajdak-Michnowska E., L. Michnowski, Ekohumanizm i wiedza o przyszłości w przeciwdzia-łaniu globalnej katastrofie, [w:] H. Ciążela, W. Dziarnowska, W. Tyburski (red.), Wy-dawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010, s. 27–40.Schleicher A., Edukacja światowej klasy. Jak kształtować systemy szkolne na miarę XXI wieku, Evidence Institute – Związek Nauczycielstwa Polskiego, Warszawa 2019.Schulz R., Procesy zmian i odnowy w oświacie. Wstęp do teorii innowacji, PWN, Warszawa 1980.Schütz A., Powracający do domu, [w:] O wielości światów, Szkice z fenomenologii socjologicz-nej, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2008.Segiet K., O istocie pomocy dziecku i rodzinie w środowisku z perspektywy pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, [w:] J. Brągiel, B. Matyjas, K. Segiet, Dzieciństwo – w stronę poznania, 228 Bibliografiazrozumienia i zmiany, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewi-cza, Poznań 2019.Seszele 24, On of the luckiest things that can happen to you in life is to have a happy childhood, [w:] J. Łukasik (wstęp i opracowanie), Z codzienności nauczyciela, Wydawnictwo Black Unicorn, Warszawa 2011.Sęk H., Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania, [w:] H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny. Mechanizmy. Zapobieganie, Wydaw-nictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.Simmel G., Obcy, [w:] P. Sztompka, M. Kucia, Socjologia. Lektury, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005.Smelser N.J., O związkach między naukami społecznymi a polityką i rozwojem, w: A. Flis (red.), Stawanie się społeczeństwa, Universitas, Kraków 2006.Smyła J., Kontrowersje wokół edukacji dziewcząt i chłopców, [w:] E. Bochno, I. Nowosad, M.J. Szymański (red.), Codzienność szkoły. Uczeń, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2014, s. 157–167.Smyła J., Tożsamościowe dylematy kobiet i mężczyzn w dobie ponowoczesności, [w:] J.M. Łuka-sik, K. Jagielska, S. Kowal (red.), W poszukiwaniu dróg. Refleksje na temat relacji mistrz – uczeń, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2020.Sobecki M., D. Misiejuk, J. Muszyńska, T. Bajkowski (red.), Człowiek pogranicza. Wy-zwania humanistycznej edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2019.Stachowski Z., Chrześcijańska tożsamość narracyjna, [w:] I. Borowik, K. Leszczyńska (red.) Wokół tożsamości: teorie – wymiary – ekspresje, Zakład, Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2008.Suchodolski B., Badania nowego człowieka, [w:] I. Wojnar, Edukacyjna kultura przyszłości, Komitet Prognoz 2000 Plus, Warszawa 2006.Suchodolski B., Edukacja narodu 1918–1968, Wiedza Powszechna, Warszawa 1970.Suchodolski B. (red.), Model wykształconego Polaka, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1980.Suchodolski B., Wychowanie dla przyszłości, PWN, Warszawa 1959.Sułek A., Wartości życiowe dwóch pokoleń, „Kultura i Społeczeństwo” 1983, nr 2.Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2003.Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, PWN, Warszawa 1970.Szczepański J., Refleksje nad oświatą , Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1973.Szczepański J., Społeczne uwarunkowania rozwoju oświaty, WSiP, Warszawa 1989.Szczepska-Pustkowska M., Od filozofii dzieciństwa do dziecięcej filozofii życia. Casus władzy (i demokracji), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011.Szempruch J., Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Oficyna Wydawni-cza Impuls, Kraków 2012.Szempruch J., Wyzwania i perspektywy pracy nauczyciela wobec przemian współczesnego świa-ta, [w:] J. Madalińska-Michalak, N.G. Pikuła, K. Białożyt (red.), Edukacja i praca 229 Bibliografianauczyciela: ciągłość – zmiana – konteksty, Wyd. „Scriptum” Tomasz Sekunda, Kra-ków 2017.Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002.Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.Szymański M.J., Edukacyjne problemy współczesności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kra -ków 2014.Szymański M.J., Krok w przód – dwa kroki wstecz. Uwagi o wyrównywaniu szans edukacyj-nych dzieci i młodzieży, [w:] T. Lewowicki (red.), „Gorące problemy” edukacji w Polsce, Komitet Nauk Pedagogicznych PAN, WSP ZNP, Warszawa, s. 125–128.Szymański M.J., Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy, Instytut Badań Edukacyj-nych, Warszawa 1998 i 2006.Szymański M.J., Nierówności społeczne – edukacja, życie wartościowe, [w:] M. Czerepa-niak-Walczak, J. Madalińska-Michalak, Ku życiu wartościowemu. Idee – koncepcje – praktyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018, s. 305–318.Szymański M.J., Nierówności społeczne w zmieniającym się społeczeństwie, [w:] A. Grom-kowska-Melosik, M.J. Szymański (red.), Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2014, s. 19–34.Szymański M.J., Procesy selekcyjne w szkolnictwie ogólnokształcącym, PWN, Warszawa 1988.Szymański M.J., Selekcyjne funkcje szkolnictwa a struktura społeczna, IBE, Warszawa 1996.Szymański M.J., Socjalizacja w społeczeństwie tradycyjnym, nowoczesnym i ponowoczesnym, [w:] M.J. Szymański, (red.), Krótkie wykłady z socjologii edukacji. Wolters Kluwer, Warszawa 2019, s. 64–90.Szymański M.J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Wydawnictwo Akademii Pedagogicz-nej, Warszawa 2015.Szymański M.J., Środowiskowe uwarunkowania selekcji szkolnej, PWN, Warszawa 1973.Szymański M.J., Zmiana społeczna i zmiana edukacyjna, [w:] J. Kostkiewicz, A. Domaga-la-Kręcioch, M.J. Szymański (red.), Szkoła wyższa w toku zmian. Diagnozy i konsta-tacje, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011, s. 21–38.Śliwerski B., Edukacja szkolna wobec koniecznych zmian, Wydawnictwo i Pracownia Poli-graficzna Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycz-nego, Łódź 2017.Śliwerski B., Inność w uwięzieniu, [w:] A. Cybal-Michalska (red.), Tożsamość w kontekście edukacyjnym i społeczno-kulturowym, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011.Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańskie Wydawnictwo Psy-chologiczne, Gdańsk 2007.Śliwerski B., (Kontr-)rewolucja oświatowa. Studium z polityki prawicowych reform edukacyj-nych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.Świda-Ziemba H., Obraz świata i bycia w świecie, Instytut Stosowanych Nauk Społecz-nych UW, Warszawa 2000.230 BibliografiaŚwida-Ziemba H., Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych, Instytut Sto-sowanych Nauk Społecznych UW, Warszawa 1995.Tarczyński A., Obcy. Perspektywa doświadczenia grupowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2014.Tarkowska E., Nie masz kasy, jesteś nikim, [w:] M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 4, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.Tischner J., Filozofia dramatu , Wydawnictwo Znak, Kraków 2012.Tischner J., Inny. Eseje o spotkaniu, Wydawnictwo Znak, Kraków 2017.Tischner J., Myślenie według wartości, Wydawnictwo Znak, Kraków 1993.Tłuściak-Deliowska A., Dręczenie szkolne. Społeczno-pedagogiczna analiza zjawiska, Wydaw-nictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017.Tocqueville de A., Dawny ustrój i rewolucja, Znak, Kraków 1994.Uczyć się, aby być, Raport dla UNESCO Komisji pod przewodnictwem E. Faure’a, PWN, Warszawa 1975.Waldenfelds B., Podstawowe motywy fenomenologii obcego, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009.Wallerstein I., Lampart, Książka i Wiedza, Warszawa 2008.Wielecki K., Wychowanie i wspólnotowość. Poza pedagogikę indywidualizmu i kolektywi-zmu, [w:] J. Danilewska (red.), Fundamenty edukacyjnej wspólnoty, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.Wiśniewska-Paź B., Autonomia edukacji a ład społeczny. Struktura szkolnictwa w Szwajca-rii wobec zdecentralizowanej koncepcji społeczeństwa i państwa. Kwestie porównawcze ze strukturami państw ościennych, Semper, Warszawa 2009.Wojciechowska M., Wartości młodzieży i jej rodziców, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce 2018.Wojniak J., Obywatel w społeczeństwie sieci. Warunki i narzędzia społecznej partycypacji w ponowoczesnym świecie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2016.Wysocka E., Podstawowe wyznaczniki kształtowania się tożsamości w percepcji młodzieży studenckiej, [w:] I. Borowik, K. Leszczyńska (red.), Wokół tożsamości: teorie – wymia-ry – ekspresje, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2008, s. 309–326.Zandecki A., Wykształcenie a jakość życia, Edytor, Toruń–Poznań 1999.Znaniecki F., Współczesne narody, PWN, Warszawa 1990.