Dziecko jako projekt rodzicielski?
- Autor: Anna Szymanik-Kostrzewska
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-278-5
- Data wydania: 2016
- Liczba stron/format: 138/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
40.00 zł
36.00 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 36.00 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Książka obejmuje badania współczesnych matek małych dzieci. Autorka za cel przyjęła udowodnienie, iż istnieje współzależność pomiędzy przekonaniami współczesnych matek na temat rozwoju i wychowania dzieci oraz wynikającymi z nich zachowaniami matek, a obserwowanymi przez matki u swoich dzieci wczesnymi zachowaniami o charakterze kompresji wiekowej. Przyczyn takich zachowań, jak użytkowanie przez małe dzieci technologii (np. telefonów komórkowych), wybieranie zabawek, pokarmów czy ubrań, upatruje w praktykach rodzicielskich, powiązanych z wiarą matek w mity wychowawcze, mianowicie: dziecko jest najważniejsze na świecie, a obowiązkiem rodzica jest zapewnić mu szczęśliwe dzieciństwo. Akcentując umiarkowaną powszechność zachowań rodzicielskich, składających się na projektowanie dzieciństwa, stara się określić ich psychospołeczne podstawy oraz opisać skutki w postaci obserwowanych obecnie, quasi-dorosłych zachowań dziecięcych.
Spis treści:
Wstęp
Część 1. Podstawy teoretyczne
1.1. O zmianach w rodzicielstwie
1.1.1. Klasyczne style wychowania
1.1.2. Wychowanie dzieci pod koniec XX wieku – dzieci „wolnego chowu” i wychowanie „bezstresowe”
1.1.3. Współczesne rodzicielstwo – dzieci-projekty i dzieci-królowie
1.1.4. „Obsesyjna miłość” rodziców do dzieci
1.2. Wczesne zachowania dzieci o charakterze kompresji wiekowej
1.2.1. Zmiany kulturowo-społeczne jako podstawa dziecięcych zachowań konsumpcyjnych
1.2.2. Odpowiedzialność dzieci jako przejaw dojrzałości?
1.2.3. Dlaczego dzieci korzystają z „dorosłych” produktów?
1.3. Uwarunkowania wczesnych zachowań dziecięcych
Część 2. Badania własne
2.1. Metodologia badań własnych
2.1.1. Cel badań
2.1.2. Narzędzia badawcze
2.1.3. Sposób prowadzenia badań
2.2. Wyniki badań własnych
2.2.1. Badania pilotażowe
2.2.2. Charakterystyka grupy badanych
2.2.3. Percypowane zachowania dzieci
2.2.4. Zachowania dzieci a wybrane mity wychowawcze
2.2.5. Zachowania dzieci a przekonania matek na temat przyspieszenia ich rozwoju
2.2.6. Wczesne zachowania dzieci a przekonania i zachowania ich matek
2.3. Projektowanie dzieciństwa i jego efekty – wnioski i dyskusja
2.3.1. Weryfikacja hipotez badawczych
2.3.2. Nadrzędna wartość dziecka i konieczność zapewnienia mu szczęśliwego dzieciństwa a przekonania i zachowania matek
2.3.3. Wiara matek w przyspieszony rozwój współczesnych dzieci w relacji do ich zachowań
2.3.4. Wczesne zachowania dziecięce oraz ich podstawy
2.3.5. Przyszłe kierunki badań
Zakończenie
Literatura
dr hab. Lucyna Bakiera, Instytut Psychologii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu:
Prezentowany tekst stanowi interesujące uzupełnienie na rynku wydawniczym problematyki wychowania. Wpisuje się w obszar psychologii edukacji, a także psychologii rozwoju dziecka, psychologii społecznej i psychologii marketingu. (...) Autorka kompetentnie omawia również problematykę stylów i trendów wychowawczych. Przedstawia tezę, zgodnie z którą o kształcie współczesnego rodzicielstwa decyduje wzrost znaczenia nauczania i uczenia się, wartości dziecka oraz przekazów medialnych. (...) W sposób niebanalny podejmuje problematykę interakcji rodzic-dziecko w kontekście współczesnych tendencji społecznych, a przede wszystkim konsumpcjonizmu, technologizacji działań człowieka oraz kreowania własnego wizerunku. Za bardzo cenne uznaję argumenty podważające słuszność rodzicielskiej uległości wobec wszelkich pragnień dziecko i rzekomej mądrości dziecka oraz zdeterminowanego ukierunkowania rozwoju dziecka na osiągnięcie sukcesu, rozumianego jako unikanie przeciętności.