Pedagogika homo amans. Inspiracje, modele, perspektywy
- Autor: Ewa Lewandowska-Tarasiuk Jan Łaszczyk Bogusław Śliwerski redakcja naukowa
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8270-121-0
- Data wydania: 2022
- Liczba stron/format: 300/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
66.00 zł
59.40 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 59.40 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Spis treści:
Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, pedagogiki homo amans
Bogusław Śliwerski
1. Homo sapiens amans a Bóg – wyzwanie XXI wieku
Wiktor Chmielarczyk
2. Homo amans w drodze przez doświadczenie. Propozycje strategii edukacyjnych
Krystyna Pankowska
3. O współmierność intelektu i emocji w edukacji
Jan Łaszczyk
4. Miłość − agape jako podstawa funkcjonowania społecznego
Magdalena Ostolska
5. Empatia. Ideał humanitarny a sprawność pragmatyczna i makiaweliczna
Mirosław Karwat
6. Uczeń w szkole – między złymi i dobrymi emocjami
Stefan Mieszalski
7. Kryzys kultury a problemy pedagogiki
Jakub Z . Lichański
8. Spotkanie z Marią Łopatkową – projekt edukacyjny na zajęciach akademickich
Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska
9. Pedagogika pozytywna Marii Łopatkowej
Bogusław Śliwerski
10. Troska o SŁOWO jest troską o CZŁOWIEKA
Ewa Lewandowska-Tarasiuk
11. Dziecko i dorosły – siła wzajemnych relacji w perspektywie idei Janusza Korczaka i Marii Łopatkowej
Marek Michalak
12. Maria Łopatkowa – miłująca ludzi i świat
Bibiana Mossakowska
13. „Głaski” – skuteczna broń miłości
Małgorzata J. Berwid
14. Towards social justice: A (critical) pedagogy of love
Michael Fleming
Noty o autorach
Książka zawiera silny aspekt współczesny czy wręcz dzisiejszy, i chodzi tu o przeciwstawienie się sytuacji wychowawczego, kulturowego, humanitarnego kryzysu współczesności poprzez sięgnięcie do rezerwy emocjonalnej, do pedagogiki serca i idei homo amans, które zawierają całkiem spore ładunki realizmu, praktycyzmu i skuteczności, aczkolwiek wymagających wsparcia ogólnospołecznego. Natomiast te szanse są dziś uwikłane – co odnotowują autorzy książki – także w zdarzenia zupełnie wyjątkowe, niezbyt przewidywalne, będące dla ludzkości prawdziwymi wyzwaniami: chodzi oczywiście o agresję Rosji na Ukrainę oraz o pandemię COVID-19. W kontekście już raczej specyficznie polskim podkreśliłbym znaczenie książki, jej tematyki, rysowanych w niej dylematów, barier i ograniczeń, jako swego rodzaju alarmu wobec degradacji zawodu nauczycielskiego w Polsce, mającej miejsce zarówno w działaniach i regulacjach władzy, jak i w nastawieniach z przestrzeni opinii społecznej. Pasja poznawcza i pedagogiczna autorów książki, ich wnikliwość, a także względny optymizm pozwalają mieć nadzieję, że w sprawach wychowania nie stoimy jednak na straconych pozycjach.
Ewa Lewandowska-Tarasiuk
doktor nauk humanistycznych, filolog, pedagog. Kierownik Zakładu Wychowania Muzycznego i Literackiego w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, profesor Polskiego Uniwersytetu na Obczyźnie w Londynie. Ma także wykształcenie muzyczne. Jest autorką książek z dziedziny kultury literackiej i kultury języka, m.in. Kultura literacka w pracy pedagoga, W teatrze prezentacji. O sztuce perswazji, Sztuka wystąpień publicznych (trzy wydania), Każdy w sobie cień pięknego nosi... i współautorką wielu publikacji naukowych i popularnonaukowych. W "Dzienniku Polskim - Tygodniu Polskim" w Londynie pisze stały esej w kolumnie: Słowa, Obrazy, Dźwięki... Prowadzi m.in. wykłady i warsztaty literackie w kraju i na Polskim Uniwersytecie PUNO w Wielkiej Brytanii, których efektem jest m.in. wydana pod jej redakcją Moja radość pisania. Strofy znad Tamizy i znad Wisły. Autorka wielu audycji radiowych i telewizyjnych. Członek Polskiego Towarzystwa Retorycznego, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS i Związku Pisarzy Polskich na Obczyźnie. ORCID: 0000-0002-9216-0305.
Jan Łaszczyk doktor habilitowany nauk społecznych, profesor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, kierownik Zakładu Metodologii i Pedagogiki Twórczości APS. Jest współautorem i redaktorem monografii naukowych oraz artykułów i rozpraw, których problematyka koncentruje się głównie na zagadnieniach związanych z pedagogiką twórczości i pedagogiką zdolności uprawianą z pozycji urzeczywistniania w procesach edukacyjnych relacji uczeń?mistrz.
Bogusław Śliwerski Prof. dr hab., kierownik Katedry Teorii Wychowania na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego i profesor badawczy Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie; doktor honoris causa UMCS w Lublinie (2014), UKW w Bydgoszczy (2016), KUL w Lublinie (2017), UKSW w Warszawie (2020) i Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych na Ukrainie (2019); członek The International Board of Tomas Bata University in Zlín oraz International Advisory Board of the Faculty of Education of the University of South Bohemia w Czechach; profesor honorowy Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie i Uniwersytetu Śląskiego; przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN (2011-2019); członek Rady Doskonalenia Naukowego (od 2019 roku). Harcmistrz. Redaktor naczelny czasopisma Studia z Teorii Wychowania. Autor m.in. 47 monografii naukowych oraz redaktor czterech tomów międzynarodowego podręcznika akademickiego Pedagogika. Zainteresowania naukowe: pedagogika ogólna, filozoficzne i teoretyczne podstawy wychowania, pedagogika porównawcza, andragogika i pedagogika (wczesno)szkolna. ORCID: 0000-0002-3875-8154.
redakcja naukowa