Książka traktuje o patologiach emocjonalnych w rodzinach i w środowiskach pracy. Analfabeta emocjonalny to osoba, która nie umie poznawać, odczytywać emocji i uczuć u siebie i u innych osób, w rodzinie czy w pracy. Analfabeci emocjonalni to: dzieci, młodzież, dorośli, którym w życiu codziennym brakuje empatii, czyli ciepła, miłości, przyjaźni, chęci niesienia pomocy, wrażliwości na cierpienia innych.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
Recenzja
prof. Politechniki Opolskiej dr hab. Krzysztof Kowalik:
Książka zdecydowanie zasługuje na publikację i promocję, gdyż podejmuje kolejny (na wzór poprzednich książek Autora) aktualny problem ujawniający się w życiu społecznym, a którego zdiagnozowanie oraz terapia mogą wydatnie wpłynąć na korzystne jego zmiany.
Autor książki
Kozak Stanisław
dr, pedagog i psycholog, wykładowca ergonomii, adiunkt w Akademii Morskiej w Gdyni. Od 1976 roku prowadzi zajęcia dydaktyczne z psychologii i socjologii morskiej oraz komunikacji interpersonalnej (również w Wyższej Szkole Zarządzania w Gdańsku). Autor kilkudziesięciu referatów wygłoszonych na konferencjach krajowych i zagranicznych.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Charakterystyka podstawowych stanów emocjonalnych człowieka w ujęciu interdyscyplinarnym
1.1. Definicje, podziały, źródła oraz składniki i funkcje emocji
1.2. Różnorodność i charakterystyka niektórych stanów emocjonalnych: lęk, strach, miłość i inne emocje
1.3. Inteligencja emocjonalna człowieka i inteligencja zespołowa
1.4. Znaczenie inteligencji emocjonalnej w życiu rodzinnym i zawodowym człowieka
Rozdział 2. Problematyka empatii i aleksytymii w literaturze przedmiotu
2.1. Empatia w badaniach: psychologów, pedagogów, socjologów, filozofów, etyków i lekarzy
2.2. Rodzina najważniejszym środowiskiem kształtowania empatii u dzieci i młodzieży
2.3. Metody badania empatii w relacjach rodzinnych, postawach ludzi wobec uczuć innych osób oraz ludzi starszych
2.4. Aleksytymia – zaburzenia procesów emocjonalnych u ludzi – przyczyny i skutki
Rozdział 3. Rodzina dysfunkcyjna - zachowania rodziców i ich wpływ na dramatyczne traumatyczne przeżycia emocjonalne dzieci i młodzieży
3.1. Definicje i rodzaje rodzin dysfunkcyjnych – przyczyny i skutki patologii
3.2. Nieprawidłowe postawy rodzicielskie a zagrożenia psychospołeczne rozwoju dzieci i młodzieży
3.3. Przemoc w rodzinie wobec dzieci i jej skutki psychospołeczne w życiu dorosłym, emocjonalnym i społecznym
3.4. Dzieci ulicy – przyczyny tkwiące w rodzinach dysfunkcyjnych
Rozdział 4. Środowisko pracy a inteligencja emocjonalna pracowników
4.1. Psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania osobowości przełożonych i podwładnych w środowisku pracy
4.2. Inteligencja emocjonalna wskaźnikiem sukcesu zawodowego
4.3. Psychopatia pracowników a zaburzenia dyssocjalne osobowości - o deficytach psychicznych
Rozdział 5. Etapy sukcesów zawodowych i porażek emocjonalnych pracowników – od pasji, poprzez pracoholizm do wypalenia zawodowego i utraty zdrowia
5.1. Pojęcie, rodzaje, przyczyny i skutki pracoholizmu
5.2. Zjawisko wypalenia zawodowego – przyczyny i skutki
5.3. Profilaktyka i leczenie wypalenia zawodowego
Rozdział 6. Empatia a wypalenie zawodowe w działalności wolontariuszy, pielęgniarek, lekarzy i ratowników medycznych oraz pracowników socjalnych
6.1. Opinie wolontariuszy w Polsce o ich działalności w hospicjach
6.2. Motywacje i empatia w działalności wolontariuszy Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
6.3. Empatia a wypalenie zawodowe pielęgniarek, lekarzy, ratowników medycznych
6.4. Wyniki badań nad stresem i wypaleniem zawodowym wśród pracowników personelu medycznego i służb socjalnych
6.5. Problematyka badań wypalenia zawodowego w opinii pielęgniarek
Bibliografia