Twój koszyk zakupów jest pusty!
Agnieszka Lasota
54 zł
/
Cena detaliczna
10% taniej
Książka ma na celu określenie istoty organizacji procesowo-projektowej, jej uwarunkowań, zasad i metod kształtowania, a także metody pomiaru jej dojrzałości. Na tej podstawie Autor przeprowadził ocenę poziomu dojrzałości procesowo-projektowej organizacji funkcjonujących w Polsce oraz zaprezentował rozwiązania procesowe i projektowe w wybranej organizacji. Podstawę empirycznej części monografii stanowi rozwinięcie badań oraz zbiór rozważań i obserwacji autora zgromadzonych podczas implementacji rozwiązań procesowych i projektowych do praktyki gospodarczej. W monografii opisano, w jaki sposób powinna być systemowo skonfigurowana organizacja, w której podejmowane są działania zmierzające do integracji zarządzania procesami i projektami.
Spis treści:WstępRozdział 1. Przesłanki modelowania organizacji w ujęciu procesowo-projektowym. Podstawy metodologiczne1.1. Myślenie procesowo-projektowe w modelowaniu i zarządzaniu organizacją – ocena stanu wiedzy1.2. Integracja koncepcji i metod zarządzania procesami i projektami – przegląd literatury i identyfikacja luk poznawczych1.3. Identyfikacja i analiza trendów zmian w praktyce zarządzania procesami i projektami1.4. Natura i treść problemu badawczego1.5. Charakterystyka procesu badawczegoRozdział 2. Podstawy terminologiczne i płaszczyzny współdziałania organizacji zorientowanej na procesy i projekty2.1. Definicja pojęć proces biznesowy, zarządzanie procesowe i orientacja procesowa2.2. Bogactwo interpretacyjne i ewolucja pojęć projekt, zarządzanie projektami i orientacja projektowa2.3. Płaszczyzny współdziałania koncepcji i metod zarządzania procesami i projektamiRozdział 3. Założenia organizacji procesowo-projektowej3.1. Założenia organizacji procesowo-projektowej w kontekście oburęczności3.1.1. Pojęcie ambidexterity w dyscyplinie nauk o zarządzaniu i jakości3.1.2. Problematyka oburęczności w nurtach zarządzania procesami i zarządzania projektami3.1.2.1. Przegląd badań dotyczących problematyki ambidexterity w nurcie zarządzania procesami3.1.2.2. Przegląd badań dotyczących problematyki ambidexterity w nurcie zarządzania projektami3.1.3. Oburęczność jako założenie koncepcji organizacji procesowo-projektowej3.2. Definicje organizacji procesowej i projektowej3.3. Organizacja procesowo-projektowa – ujęcie systemowe3.4. Integracja koncepcji i metod zarządzania w kierunku organizacji procesowo-projektowej3.4.1. Koncepcje i metody zarządzania jako przedmiot integracji3.4.2. Istota i etapy integracji procesowo-projektowejRozdział 4. Determinanty kształtujące organizację procesowo-projektową4.1. Orientacja na klienta jako podstawowa przesłanka integracji zarządzania procesami i projektami4.2. Projektowanie procesów i projektów w organizacji procesowo-projektowej4.3. Znaczenie modeli biznesowych i ich zmienności w organizacji procesowo-projektowej4.4. Aktywa ludzkie i kulturowe uwarunkowania w kształtowaniu granic swobody procesów i projektów4.5. Urynkowienie wewnętrzne w organizacji procesowo-projektowejRozdział 5. Procesowo-projektowa koncepcja struktury organizacyjnej5.1. Założenia procesowo-projektowej struktury organizacyjnej5.2. Czyste struktury procesowe i projektowe5.3. Ewolucja struktur organizacyjnych – od struktury liniowej do struktury procesowo-projektowej5.3.1. Procesy i projekty w strukturach liniowej i liniowo-sztabowej5.3.2. Projekty w strukturze funkcjonalno-procesowej5.3.3. Organizacja projektów w procesowej strukturze organizacyjnej5.4. Projektowanie struktury procesowo-projektowej5.5. Regulacja poziomu samodzielności procesów5.6. Etapy ewolucji struktur organizacyjnych w kierunku ujęcia procesowo-projektowego5.7. Identyfikacja potencjalnych barier w projektowaniu i implementacji struktury procesowo-projektowej Rozdział 6. Koncepcja integracji oceny dojrzałości procesowo-projektowej organizacji6.1. Istota, założenia i rodzaje modeli dojrzałości6.2. Projektowanie modeli dojrzałości – ujęcie metodyczne6.3. Dojrzałość procesowo-projektowa organizacji – założenia teoretyczne6.3.1. Pojęcie i cechy dojrzałości procesowej organizacji6.3.2. Pojęcie i cechy dojrzałości projektowej organizacji6.4. Przegląd badań nad dojrzałością procesową i projektową organizacji w Polsce6.4.1. Dojrzałość procesowa organizacji6.4.2. Dojrzałość projektowa organizacji6.5. Ogólna koncepcja integracji modeli dojrzałości procesowej i projektowej organizacji6.6. Projektowanie zintegrowanego modelu oceny dojrzałości procesowo-projektowej organizacji6.6.1. Ocena dojrzałości procesowej organizacji – model MMPM6.6.2. Ocena dojrzałości projektowej – model PMMM6.7. Istota i poziomy dojrzałości procesowo-projektowej organizacjiRozdział 7. Ocena dojrzałości procesowo-projektowej organizacji funkcjonujących w Polsce – wyniki badań empirycznych7.1. Badanie pilotażowe7.2. Cel, zakres i metody zrealizowanego ilościowego badania empirycznego7.3. Dobór i struktura próby badawczej7.4. Ocena dojrzałości procesowej organizacji według modelu MMPM2 – wyniki badania7.5. Ocena dojrzałości projektowej organizacji według modelu PMMM – wyniki badania7.6. Dojrzałość procesowo-projektowa – wyniki badania7.7. Weryfikacja sformułowanej hipotezy badawczej7.8. Egzemplifikacja organizacji dojrzałej procesowo i projektowo – studium przypadku7.8.1. Cel badania7.8.2. Charakterystyka badanej jednostki7.8.3. Przykład integracji warstwy eksploatacyjnej i eksploracyjnej w badanym SSC7.8.4. Praktyczne wnioski i zaleceniaZakończenieBibliografiaSpis tabelSpis rysunkówzałączniki
Przeczytaj fragment
Piotr Sliż Dr inż., adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego. Specjalizuje się w zarządzaniu procesami biznesowymi oraz implementacji nowoczesnych technologii informatycznych w organizacjach zorientowanych procesowo. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych związanych z projektowaniem organizacji procesowych, transformacją organizacji z funkcjonalnych w procesowe, metodami opomiarowania procesów z wykorzystaniem metod statystycznych oraz implementacji nowoczesnych technologii iCt. Ponadto autor wielu międzynarodowych badań w zakresie oceny dojrzałości procesowej organizacji. Członek Polskiego towarzystwa Ekonomicznego, iMPA, Association of Business Process Management Professional international oraz Association for Computing Machinery. Doświadczony konsultant w zakresie usprawnienia procesów biznesowych, analiz procesów posprzedażnych, audytów procesów gwarancyjnych w sektorze motoryzacyjnym w Europie.
Ackoff, R.L. (1973). O system pojęć systemowych, „Prakseologia”, 2.Adamik, A., Matejun, M. (2012). Organizacja i jej miejsce w otoczeniu, „Podstawy Zarządza-nia”, 41–84.Afuah, A. (2003). Business models: A strategic management approach, McGraw-Hill/Irwin, Boston.Ahrens, V. (2018). Complementarity of project and process management (No. 2018-02). Arbeitspa-piere der Nordakademie.Ajayi, O.M., Odusanya, K., Morton, S. (2017). Stimulating employee ambidexterity and employee engagement in SMEs, Management Decision.Amit, R., Zott, C. (2001). Value creation in e‐business, „Strategic management journal”, 22(6–7), 493–520.Andersen, E.S., Jessen, S.A. (2003). Project maturity in organisations, „International journal of project management”, 21(6), 457–461.Anderson, D.K., Merna, T. (2003). Project management strategy – project management represented as a process based set of management domains and the consequences for project management stra-tegy. “International Journal of Project Management”, 21(6), 387–393.Archibald, R., Prado, D. (2014). Introduction to maturity in project management, „PM World Journal”, 3(1), 1–14.Ardito, L., Besson, E., Petruzzelli, A.M., Gregori, G.L. (2018). The influence of production, IT, and logistics process innovations on ambidexterity performance, „Business Process Manage-ment Journal” Volume 24 Issue 5.Argyris, C. (1965). Zrozumienie zachowania ludzkiego w organizacji-jeden punkt widzenia, w: Nowoczesna teoria organizacji, M. Haire (red.), Warszawa. Artto, K., Kujala, J., Dietrich, P., Martinsuo, M. (2008). What is project strategy?, „International Journal of Project Management”, 26(1), 4–12.Artto, K., Lehtonen, M., Aaltonen, K., Aaltonen, P., Kujala, J., Lindeman, S., Murtonen, M. (2009). Two types of project strategy–empirical illustrations in project risk management, w: Ninth International Conference of the International Research Network on Organising by Projects, IRNOP IX Research Conference.Atuahene-Gima, K. (2005). Resolving the capability-rigidity paradox in new product innovation, „Journal of Marketing”, Vol. 69, No. 4, 61–83.252 BibliografiaAubry, M., Brunet, M. (2016). Organizational design in public administration: Categorization of project management offices. Project Management Journal, 47(5), 107–129.Auksztol, J., Chomuszko, M. (2012). Modelowanie organizacji procesowej, PWE, Warszawa.Baden-Fuller, C., Haefliger, S. (2013). Business models and technological innovation, „Long Range Planning”, 46(6), 419–426.Bai, C., Sarkis, J. (2013). A grey-based DEMATEL model for evaluating business process mana-gement critical success factors, „International Journal of Production Economics”, 146(1), 281–292.Batko, R. (2009). Urząd gminy jako organizacja procesowa, „Zarządzanie Publiczne. Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego”, (4 (8)).Baumard, P. (2012). Le vide stratégique, CNRS, Paris.Becker, J., Knackstedt, R., Pöppelbuß, J. (2009). Developing maturity models for IT management, „Business & Information Systems Engineering”, 1(3), 213–222.Becker, K., Rosemann, M. (2001). Business process lifecycle management, White paper.Beierle, T C., Cayford J. (2002). Democracy in Practice: Public Participation in Environmental Decisions. Book News. Inc: Portland, OR.Belt, P., Oiva-Kess, A., Harkonen, J., Mottonen, M., Kess, P. (2009). Organisational maturity and functional performance, „International Journal of Management and enterprise deve-lopment”, 6(2), 147–164.Bełz, G. (2014). Organizational ambidexterity w strategii konkurencyjności przedsiębiorstwa, w: Zarządzanie strategiczne. Rozwój koncepcji i metod, R. Krupski (red.), WWSZiP, Wałbrzych, s. 257–266.Bełz, G., Pindelski, M. (2010). Dyfuzja wiedzy w rozwijaniu orientacji procesowej przedsiębior-stwa produkcyjnego: studium przypadku interdyscyplinarnych zespołów koordynujących, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, (93), 31–42.Białowąs, P., Tabaszewska, E. (1999). Metoda ciągłej oceny w realizacji klient-dostawca wewnętrzny. „Problemy Jakości”, 31(12), 38–41.Bielski, M. (1992). Organizacje. Istota, struktury, procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódz-kiego, Łódź.Bierly, P.E., Damanpour, F., Santoro, M.D. (2009). The application of external knowledge: orga-nizational conditions for exploration and exploitation, „Journal of Management Studies”, Vol. 46, No. 3, 481–509.Bitkowska, A. (2013). Zarządzanie procesowe we współczesnych organizacjach, Difin, Warszawa.Bitkowska A. (2017). Zarządzanie wiedzą w organizacjach procesowych, w: Kiełtyka L., Kobis P. (red. nauk.), Wybrane zagadnienia zarządzania współczesnymi przedsiębiorstwami, Wydaw-nictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.Bitkowska, A. (2018). Biuro zarządzania procesami w teorii iw praktyce gospodarczej, Difin, Warszawa.Bitkowska, A. (2019). Zintegrowane zarządzanie procesowe–perspektywa projektów i wiedzy, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie”, (36), 7–19.Bitkowska, A. (2019). Od klasycznego do zintegrowanego zarządzania procesowego w organiza-cjach, C.H. Beck, Warszawa.253 BibliografiaBitkowska, A., Kolterman, K., Wójcik, G., Wójcik, K. (2011). Zarządzanie procesami w przed-siębiorstwie. Difin, Warszawa.Bitkowska, A., Sliż, P., Tenbrink, C., Piasecka, A. (2020). Application of Process Mining on the Example of an Authorized Passenger Car Service Station in Poland, „Foundations of Mana-gement”, 12(1), 125–136.Bledow, R., Frese, M., Anderson, N.R., Erez, M., Farr, J.L. (2009). A dialectic perspective on innovation: Conflicting demands, multiple pathways, and ambidexterity , „Industrial and Orga-nizational Psychology”, 2, 305–337.Bloem, J., Van Doorn, M., Duivestein, S., Excoffier, D., Maas, R., Van Ommeren, E. (2014). The fourth industrial revolution, „Things Tighten”, 8. Boone, T., Ganeshan, R., Hicks, R.L., Sanders, N.R. (2018). Can Google Trends Improve Your Sales Forecast?, „Production and Operations Management”, 27(10), 1770–1774.Bouchbout, K., Alimazighi, Z. (2011). Inter-organizational business processes modelling frame-work, w: ADBIS (2) (45–54). Bourgault, M., Lefebvre, E., Lefebvre, L.A., Pellerin, R., Elia, E. (2009). Measuring performance of distributed projects: A proposed methodology, „International Journal of Management and Enterprise Development”, 6(2), 212–229.Brajer-Marczak, R. (2010). Rola menedżera procesu w podnoszeniu efektywności procesu w przed-siębiorstwach zorientowanych na jakość, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, (144), 34–41.Brajer-Marczak, R. (2014). Dojrzałość procesowa w przestrzeni wewnątrzorganizacyjnej, „Koncep-cje procesowe i projektowe w zarządzaniu”, 19.Brajer-Marczak, R. (2015). Doskonalenie procesów w organizacjach oparte na współpracy z klien-tami w kontekście orientacji na jakość, „Studia i Prace WNEiZ US”, (39/4), 11–26.Brajer-Marczak, R. (2017). Dojrzałość procesowa i dojrzałość projektowa organizacji – analiza porównawcza, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, 18(3.2), 51–66.Brajer-Marczak, R., Piwowar-Sulej, K. (2017). Właściciel procesu, menedżer procesu, kierownik projektu-analiza porównawcza ról i kompetencji, „Marketing i Rynek”, (4 ), 22–31.Bratnicki, M. (2008). Zarys kontekstualnej teorii przedsiębiorczości organizacyjnej, „Organizacja i Kierowanie”, (2), 7–20.Breu, R., Dustdar, S., Eder, J., Huemer, C., Kappel, G., Köpke, J., Rinderle-Ma, S. (2013). Towards living inter-organizational processes. In 2013 IEEE 15th Conference on Business Informatics (363–366). IEEE.Brilman, J. (2002). Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa.Broniewska, G. (1998). Pojęcie „klienta wewnętrznego” w zarządzaniu jakością, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, (10), 15–17.Broniewska, G. (1999). Klient wewnętrzny w łańcuchu tworzenia wartości, „Przegląd Organiza-cji”, (7/8), 55–58.Bronk, A. (2011). Pojęcie i rodzaje metody naukowej, w: Podstawy naukoznawstwa, P. Kawalec, R. Wodzisz (red.), t. 1, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin. De Bruijn, H., Ten Heuvelhof, E. (2010). Process management: why project management fails in complex decision making processes. Springer Science & Business Media, Berlin.Bryne, J.A. (1993). The horizontal corporation, „Business Week”, 13 December, 76–81.254 BibliografiaBrzeziński, M. (2014). Procesy projektowania systemów logistycznych, „Logistyka”, (6).Brzozowski, M. (2014). Metody zarządzania portfelem projektów, „Studia Oeconomica Posna-niensia”, 2(11).Brzóska, J. (2009). Model biznesowy – współczesna forma modelu organizacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem, „Organizacja i Zarządzanie”, 2(6), 5–23.Bukłaha, E. (2009). Formy organizacji projektowej, „Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu ZESZYTY NAUKOWE” nr 129, rok 2009.Bukłaha, E. (2016). Strategiczny controlling projektów – wyniki badań 2014–2015, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, (421), 47–62.Bukłaha, E., Trocki, M., Juchniewicz, M., Wyrozębski, P., Metelski, W., Sońta-Drączkowska, E., Grucza, B. (2016). Zarządzanie projektami – wyzwania i wyniki badań. Oficyna Wydaw -nicza SGH w Warszawie, Warszawa 2016. Cabała, P. (2007). Prakseologiczna analiza działania, „Prakseologia”, (147), 9–17.Cabała, P. (red.). (2018). Zarządzanie portfelem projektów w organizacji: Koncepcje i kierunki badań, Mfiles pl.Caniëls, M. C., & Veld, M. (2019). Employee ambidexterity, high performance work systems and innovative work behaviour: how much balance do we need?. The international journal of human resource management, 30(4), 565-585.Caniëls, M.C., Neghina, C., Schaetsaert, N., (2017). Ambidexterity of employees: the role of empowerment and knowledge sharing, „Journal of Knowledge Management”, Vol. 21, No. 5, 1098–1119.Caniëls, M.C.J., Veld, M. (2016). Employee ambidexterity, High Performance Work Systems and Innovative Work Behaviour, „International Journal of Human Resource Management”, Volume 30, 2019 - Issue 4.Carneiro, H.A., Mylonakis, E. (2009). Google trends: a web-based tool for real-time surveillance of disease outbreaks, „Clinical infectious diseases”, 49(10), 1557–1564.Casadesus-Masanell, R., Ricart, J.E. (2010). From strategy to business models and onto tactics, „Long Range Planning”, 43(2–3), 195–215.Chandrasekaran, A., Linderman, K., Schroeder, R. (2012). Antecedents to ambidexterity com-petency in high technology organizations, „Journal of Operations Management”, 30(1–2), 134–151.Chen, H., Daugherty, P.J., Landry, T.D. (2009). Supply chain process integration: a theoretical fra-mework, „Journal of Business Logistics”, Vol. 30, No. 2, 27–46.Chesbrough, H. (2003). Open innovation: The new imperative for creating and profiting from tech -nology, Harvard Business Press.Chesbrough, H. (2007). Business model innovation: its not just about technology anymore. “Stra-tegy & leadership”.Chesbrough, H. (2010). Business model innovation: opportunities and barriers, „Long Range Planning”, 43(2–3), 354–363.Chesbrough, H., Rosenbloom, R.S. (2002). The role of the business model in capturing value from innovation: evidence from Xerox Corporations technology spin‐off companies, „Industrial and corporate change”, 11(3), 529–555.255 BibliografiaChmielecki, M. (2013). Zarządzanie konfliktem w zespołach projektowych w świetle wyników badań, „Społeczne Problemy Zarządzania Projektami”, cz. I, 7.Choi, H., Varian, H. (2012). Predicting the present with Google Trends, „Economic Record”, 88, 2–9.Chomuszko, M. (2015). Controlling procesów: jak wdrożyć, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.Chrapko, M. (2010). CMMI: Doskonalenie procesów w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.Chrisidu-Budnik, A., Korczak, J., Pakuła, A., Supernat, J. (2005). Nauka organizacji i zarządza-nia, Kolonia Limited, Wrocław.Cie, K.M. (2015). Agile in Automotive – State of Practice 2015, „Study, Kornwestheim”, 58.Cieśliński, W. (2009). Procesowa orientacja przedsiębiorstw – wyniki badań empirycznych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 52, 41–48.Cieśliński, W.B., Mierzyński, J. (2014). Model strategiczny odnowy procesów biznesowych przed-siębiorstw sektora motoryzacyjnego, „Research Papers of the Wroclaw University of Econo-mics/Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, (340).Cieśliński, W.B., Chomiak-Orsa, I., Mierzyński, J. (2014). Dojrzałość projektowa i procesowa przedsiębiorstw–aspekty metodologiczne, „Koncepcje procesowe w zarządzaniu”, 26.Cleveland, W.S., Devlin, S.J. (1988). Locally weighted regression: an approach to regression analysis by local fitting, „Journal of the American Statistical Association”, 83(403), 596–610.Constant, F., Calvi, R., Johnsen, T.E. (2020). Managing tensions between exploitative and explo-ratory innovation through purchasing function ambidexterity, „Journal of Purchasing and Sup-ply Management”, 26(4), 100645.Cova, B., Ghauri, P.N., Salle, R. (2002). Project marketing: beyond competitive bidding (No. hal-02298023).Crawford, J.K. (2006). Project management maturity model, Auerbach Publications, New York.Cyfert, S. (2006). Strategiczne doskonalenie architektury procesów w zarządzaniu przedsiębior-stwem, „Prace Habilitacyjne/Akademia Ekonomiczna w Poznaniu”, (28).Cyfert, S., Dyduch, W., Latusek-Jurczak, D., Niemczyk, J., Sopińska, A. (2014). Subdyscypliny w naukach o zarządzaniu – logika wyodrębnienia, identyfikacja modelu koncepcyjnego oraz zawartość tematyczna, „Organization and Management”, (161).Czakon, W. (2012). Równowaga a wzrost – relacja odwróconego w naukach o zarządzaniu, „Prze-gląd Organizacji”, 10, 7–10.Czakon, W. (2017). Tworzenie teorii w naukach o zarządzaniu, „Wyzwania współczesnego zarządzania strategicznego”, 143–160.Czarnecki, M. (2013). Eksploracja i eksploatacja jako dylemat organizacyjnego uczenia się, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, (310), 32–42.Czekaj, J. (red.). (2009). Zarządzanie procesami biznesowymi: aspekt metodyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.Czermiński, A., Trzcieniecki, J. (1973). Elementy teorii organizacji i zarządzania, PWN, Warszawa.Czermiński, A., Czerska, M., Nogalski, B., Rutka, R., Apanowicz, J. (2001). Zarządzanie orga-nizacjami, TNOiK, Toruń, 4–7.256 BibliografiaCzermiński, A., Grzybowski, M., Ficoń, K. (1999). Podstawy organizacji i zarządzania, Wyż-sza Szkoła Administracji i Biznesu, Gdynia.Czubasiewicz, H., Grajewski, P., Sliż, P. (2018). Dojrzałość procesowa hoteli i obiektów noclego-wych w Polsce–wyniki badania empirycznego, „Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie”.Dangel, J.W. (1994). Business Process Reengineering: radikale Umgestaltung von Geschaftsprozessen, „Management Zeitschrift Industrielle Organisation”, 63(5), 31–33.Davenport, T.H. (1993). Process Innovation: Reengineering Work Through Information Technology, Harvard Business School Press, Boston, MA.Davies, A., Hobday, M. (2005). The business of projects: managing innovation in complex products and systems, Cambridge University Press.De Bruin, T., Rosemann, M., Freeze, R., Kaulkarni, U. (2005). Understanding the main phases of developing a maturity assessment model, w: Australasian Conference on Information Systems (ACIS) (8–19), Australasian Chapter of the Association for Information Systems.DeFillippi R., Arthur M. (1998). Paradox in project-based enterprise: the case of film making, Cali-fornia management review, 40(2), 125–139.Del Giudice, M., Soto-Acosta, P., Carayannis, E., Scuotto, V. (2018). Emerging perspectives on business process management (BPM): IT-based processes and ambidextrous organizations, theory and practice, „Business Process Management Journal”.Delińska, L., Sliż, P. (2019). Customer satisfaction with after-sales services in the automotive sector in relation to the level of process maturity of the organization, „Przedsiębiorczość i Zarządza-nie”, 20 (6, cz. 2 Zmiany w myśleniu marketingowym), 25–40.Demil, B., Lecocq, X. (2010). Business model evolution: in search of dynamic consistency, „Long Range Planning”, 43(2–3), 227–246.Devinney, T.M., Midgley, D.F., Venaik, S. (2000). The optimal performance of the global firm: formalizing and extending the integration-responsiveness framework, „Organization Science”, Vol. 1,No. 6, 674–695.Dezi, L., Santoro, G., Gabteni, H., Pellicelli, A.C. (2018). The role of big data in shaping ambi-dextrous business process management: Case studies from the service industry, „Business Process Management Journal”.Dickson, D., Ford, R., Kumar, V., Smart, P. A., Maddern, H., Maull, R.S. (2008). Alternative perspectives on service quality and customer satisfaction: the role of BPM, „International Jour-nal of Service Industry Management”, Volume 24 Issue 5.Dietrich, B. (2010). Prozessmanagement und Projektmanagement im Dialog.do Amaral Gonçalves, M.L., Garcez, M.P. (2016). The Relationship Between Business Model and Project Management, „Revista De Gestao E Projetos”, 7(2), 110.Dolata, M. (2013). Dojrzałość projektowa podstawowych jednostek samorządu terytorialnego w Pol-sce, „Organization and Management”, (158).Donate, M.J., Guadamillas, F. (2011). Organizational factors to support knowledge management and innovation, „Journal of Knowledge Management”, Vol. 15, No. 6, 890–914.Dreczka, A., Sliż, P. (2018). Knowledge as a factor of process maturity growth in Polish logistic organizations, w: TranSopot Conference (221–231). Springer, Cham.Drucker, P. (1999). Społeczeństwo pokapitalistyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.257 BibliografiaDrzewiecki, J. (2016). Zmienność modelu biznesowego w kontekście innowacyjności organizacji, In Management Forum (Vol. 4, No. 1, 11–16). Ekinsmyth, C. (2002). Project organization, embeddedness and risk in magazine publishing, „Regional studies”, 36(3), 229-243.Elkins, D.A., Huang, N., Alden, J.M. (2004). Agile manufacturing systems in the automotive indu-stry, „International Journal of Production Economics”, 91(3), 201–214.Engwall, M. (2003). No project is an island: linking projects to history and context, „Research Policy”, 32(5), 789–808.Falencikowski, T. (2017). Zdolności dynamiczne do rozpoznawania nowych możliwości generowa-nia wartości w modelu biznesu, w: Strategiczny wymiar dynamicznych zdolności przedsiębiorstw, red. K. Krzakiewicz, Sz. Cyfert, Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań.Feddern, U. (2014). Projektmanagement und Prozessmanagement-Wie passt das zusammen.Felch, V., Asdecker, B. (2020). Quo Vadis, Business Process Maturity Model? Learning from the Past to Envision the Future, w: International Conference on Business Process Management (368–383). Springer, Cham.Ferraris, A., Monge, F., Mueller, J. (2018). Ambidextrous IT capabilities and business process per-formance: an empirical analysis, „Business Process Management Journal”.Festa, G., Safraou, I., Cuomo, M.T., Solima, L. (2018). Big data for big pharma, „Business Pro-cess Management Journal”, Volume 24 Issue 5.Fisher, D.M. (2004). The business process maturity model: a practical approach for identifying oppor-tunities for optimization, „Business Process Trends”, 9(4), 11–15.Flieger, M. (2013). Dojrzałość procesowa gmin w świetle współczesnych paradygmatów zarządzania publicznego. Zastosowanie zarządzania procesowego w urzędach gmin – wyniki badań, „Nie-równości społeczne a wzrost gospodarczy”, (35), 113–124.Flieger, M. (2016). Zarządzanie procesowe w urzędach gmin. Model adaptacji kryteriów dojrzałości procesowej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.Fraser, P., Moultrie, J., Gregory, M. (2002). The use of maturity models/grids as a tool in asses-sing product development capability, w: IEEE international engineering management confe-rence (Vol. 1, 244–249). IEEE.Gabryelczyk, R. (2000). Reengineering: restrukturyzacja procesowa przedsiębiorstwa, Katedra Informatyki Gospodarczej i Analiz Ekonomicznych. Wydział Nauk Ekonomicznych. Uniwersytet Warszawski.Gann, D., Salter A. (2000). Innovation in project-based, service-enhanced firms: the construction of complex products and systems, „ Research policy”, 29 (7-8), 955–72.Gardner, R. (2004). The Process-focused Organization: A Transition Strategy for Success, ASQ Quality Press, Milwaukee, WI.Gasik, S. (2014). Model zarządzania projektami publicznymi, „Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula”, (2, 40), 31–60.Gasparski, W. (red.). (1988). Projektoznawstwo: elementy wiedzy o projektowaniu, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.Gastaldi, L., Appio, F.P., Corso, M., Pistorio, A. (2018). Managing the exploration-exploita-tion paradox in healthcare, „Business Process Management Journal”.258 BibliografiaGawin, B., Marcinkowski, B. (2014). Czy adaptacyjne zarządzanie procesami biznesowymi to metoda pozwalająca na zdobycie przewagi konkurencyjnej?, „e-mentor”, (5 (57), 62–73.Gawlik, E., Kabaria, H., Kaur, S. (2011). Predicting tourism trends with Google Insights, „Acces-sed December”, 1.Giacosa, E., Mazzoleni, A., Usai, A. (2018). Business process management (BPM), „Business Process Management Journal”.Gibson, C.B., Birkinshaw, J. (2004). The antecedents, consequences, and mediating role of organiza-tional ambidexterity, „Academy of Management Journal”, 47.Gilbert, C.G. (2006). Change in the presence of residual fit: Can competing frames coexist?, „Orga-nization Science”, 17(1), 150–167.Gliszczyński, G., Tomaszewski, J. (2006). Podejście funkcjonalne i procesowe w restrukturyzacji przedsiębiorstwa, „Prace Naukowe Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wro-cławskiej. Studia i Materiały”, 79(21), 63–74.Głuszek, E. (2014). Zarys modelu dojrzałości zarządzania ryzykiem reputacji, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, (356), 50–71.Głuszek, E., Kacała, J. (2015). Metodologiczne podstawy projektowania modeli dojrzałości, „Nauki o Zarządzaniu”, 2, 26–42.Goh, S., Richards, G. (1997). Benchmarking the learning capability of organizations, „European Management Journal”, Vol. 15, No. 5, 575–583.Grajewski, P. (2003). Koncepcja struktury organizacji procesowej, Towarzystwo Naukowe Organi-zacji i Kierownictwa Dom Organizatora, Toruń.Grajewski, P. (2004). Organizacja procesowa – współczesne wyzwanie, „Przegląd Organizacji”, (12), 21–24.Grajewski, P. (2007). Organizacja procesowa, PWE, Warszawa.Grajewski, P. (2009). Uwarunkowania implementacji procesów do organizacji, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, (52), 381–388.Grajewski, P. (2012). Procesowe zarządzanie organizacją, PWE, Warszawa.Grajewski, P. (2016). Organizacja procesowa, PWE, Warszawa.Grajewski, P., Nogalski, B. (2004). Potencjalne źródła niesprawności w organizacji procesowej, w: Podejście procesowe w zarządzaniu, M. Romanowska, M. Trocki (red.), Oficyna Wydawni-cza SGH, Warszawa, s. 57–62.Grajewski, P., Sliż, P., Tenbrink, C. (2021). Assessing efficiency and effectiveness in the automotive after-sales processes, „International Journal of Services and Operations Management”.Grant, K.P., Pennypacker, J.S. (2006). Project management maturity: An assessment of project management capabilities among and between selected industries, „IEEE Transactions on engi-neering management”, 53(1), 59–68.Grela, G., Hofman, M., Piasecka, A. (2012). Podejście procesowe w organizacjach zorientowanych projakościowo. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (264 Orientacja na wyniki-modele, metody i dobre praktyki), 109–117.Groznik, A. (2009). Business Model Design Using Business Process Modelling: Case Of Slovenian Transport Logistics Cluster Creation, „ECMS” (11–17).Gruchman, G. (2002). Orientacja na procesy biznesowe, „Manager”, 7.259 BibliografiaGrudowski, P. (2007). Podejście procesowe w systemach zarządzania jakością w małych i średnich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.Grün, O. (2004). Taming giant projects: Management of multi-organization enterprises, Springer Science & Business Media.Gruszczyński, M. (2000). Dobór zmiennych objaśniających do modelu logitowego, „Przegląd Sta-tystyczny”, 47(1–2), 175–186.Gruszczyński, M. (2007). Uporządkowany model logitowy: zastosowania biznesowe i finansowe, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpie-czenia”, (6), 83–90.Grzesik, K., Piwowar-Sulej, K. (2013). Kierownik projektu – menedżer czy przywódca?, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu” Nr 4(36)/2013.Grzeszkiewicz-Radulska, K. (2012). Metody badań pilotażowych, „Acta Universitatis Lodzien-sis. Folia Sociologica”, (42), 113–141.Guisado-González, M., González-Blanco, J. Coca-Pérez, J.L. (2017). Analyzing the relation-ship between exploration, exploitation and organizational innovation, „Journal of Knowledge Manag.”, Volume 21 Issue 5.Gumusluoglu, L., Ilsev, A. (2009). Transformational leadership, creativity and organizational inno-vation, „Journal of Business Research”, Vol. 62, No. 4, 461–473.Haffer, J. (2012). Zarządzanie projektami w przedsiębiorstwach, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, (11), 3–10.Hajduk, Z. (2001). Ogólna metodologia nauk, Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubel-skiego, Lublin.Hall, P., Fred, M. (2017). A projectified public administration: How projects in Swedish local govern -ments become instruments for political and managerial concerns, „Statsvetenskaplig tidskrift”, 1, 119.Hallerbach, A., Bauer, T., Reichert, M. (2008). Managing Process Variants in the Process Lifecycle. In: 10th Int’l Conf. on Enterprise Information Systems (ICEIS’08), June 2008, Barcelona, Spain Hammer, M., Champy, J. (1993). Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolu-tion, New York, NY: HarperBusiness.Hammer, M. (1996). Beyond Reengineering: How the Process-centered Organisation is Changing Our Work and Our Lives, HarperCollins, New York, NY.Hammer, M. (1999). Reinżynieria i jej następstwa. Wydawnictwo Naukowe PWN.Hammer, M. (2007). The Process audit, „Harvard Business Review”, Vol. 85, No. 4, 111–123.Hammer, M., Champy, J. (1996). Reengineering w przedsiębiorstwie, Neumann Management Institute, Warszawa.Harrington, H.J., Esseling, E.K., Nimwegen, H.V. (1997). Business process improvement work-book, New York: McGraw-Hill.Harter, D.E., Krishnan, M.S., Slaughter, S.A. (2000). Effects of process maturity on quality, cycle time, and effort in software product development, „Management Science”, 46(4), 451–466.Harvey, J., Aubry, M. (2018). Project and processes: a convenient but simplistic dichotomy, „Interna-tional Journal of Operations & Production Management”, 38(6), 1289–1311.Haverila, M.J., Fehr, K. (2016). The impact of product superiority on customer satisfaction in project management, „International Journal of Project Management”, 34(4), 570–583.260 BibliografiaHedman, J., Kalling, T. (2003). The business model concept: Theoretical underpinnings and empiri-cal illustrations, „European Journal of Information Systems”, 12(1), 49 –59Hellgren, B., Stjernberg, T. (1995). Design and implementation in major investments – a project network approach, „Scandinavian Journal of Management”, 11(4), 377–394.Hellström, M., Wikström, K. (2005). Project business concepts based on modularity–improved manoeuvrability through unstable structures, „International Journal of Project Manage-ment”, 23(5), 392-397.Hernaus, T., Vuksic, V.B., Štemberger, M.I. (2016). How to go from strategy to results?, „Institu-tionalising BPM governance within organisations. Business Process Management Jour-nal”, Volume 22 Issue 1.Highsmith, J. (2010). Agile Project Management Creating lnnovaiive Produas, AddisonWesley, Boston.Hillson, D.A. (1997). Towards a risk maturity model, „The International Journal of Project & Business Risk Management”, 1(1), 35-45.Hobbs, B., Aubry, M., Thuillier, D. (2008). The project management office as an organisational innovation. “International journal of project management”, 26(5), 547–555.Hobday, M. (1998). Product complexity, innovation and industrial organization, „Research Policy”, 26(6), 689–710.Gareis, R., Stummer, M. (2006). Prozesse & Projekte, Manz, Wien.Hogan, T.J. (2008). The adaptive leadership maturity model, „Organization Development Journal”, 26(1).Hofmann, H.F., Yedlin, D.K., Mishler, J.W., Kushner, S. (2007). CMMI (R) for Outsourcing: Guidelines for Software, Systems, and IT Acquisition (The SEI Series in Software Engineering), Addison-Wesley Professional.Hopej, M. (2004a). O podobieństwach struktur organizacyjnych, „Przegląd Organizacji”, (3), 18–20.Hopej, M. (2004b). Struktury organizacyjne: podstawowe, współczesne i przyszłe rozwiązania struk-turalne, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław. Hopej-Kamińska, M., Hopej, M., Kamiński, R. (2013). Tworzenie organizacji projektowej – stu-dium przypadku, „Zarządzanie i Finanse”, 4(2), 107–119.Hostelet, G. (1932). Aperçu sur les positions des problèmes de l’action. Revue Philosophique de la France et de l’Étranger, 113, 245–278.Hrabal, M., Trčka, L., Tuček, D. (2014). Process owner and his competencies. Knowledge for Market Use 2014: Media and Communication in the 21st Century.Huffner, T. (2007). Bpm Maturity Model-Towards a Framework for Assessing the Business Process, GRIN Verlag.Ibbs, C. W., Kwak, Y.H. (2000). Assessing project management maturity, „Project Management Journal”, 31(1), 32–43.Ind, N., Coates, N. (2013). The meanings of co-creation, „European Business Review”, 25(1), 86–95.Ittner, C.D., Larcker, D.F. (1997). The performance effects of process management techniques, Mana-gement Science, 1997, vol. 43, issue 4, 522–534.261 BibliografiaJabłoński, M. (2016). Od prakseologii do badań w działaniu. Wokół synergii i antagonizmów, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, 2(23).Jagoda, H., Lichtarski, J. (2003). O istocie i ewolucji współczesnych koncepcji i metod zarządzania przedsiębiorstwem, „Przegląd Organizacji”, (01), 3–6.Jaki, A., Kaczmarek J., Rojek T. (red.). Restrukturyzacja. Teoria i praktyka w obliczu nowych wyzwań. Księga pamiątkowa dla uczczenia Jubileuszu 45-lecia pracy naukowo-dydaktycznej prof. zw. dr. hab. Ryszarda Borowieckiego, 2011, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.Jansen, J.J.P., George, G., Van den Bosch, F.A.J.,Volberda, H.W. (2008). Senior team attributes and organizational ambidexterity: The moderating role of transformational leadership, „Journal of Management Studies”, 45, 982–1007Jansen, J.J., Tempelaar, M.P., van den Bosch, F.A., Volberda, H.W. (2009). Structural differentia-tion and ambidexterity: The mediating role of integration mechanisms, „Organization Science”, 20, 797–811.Jasińska, K. (2016). Inteligentna organizacja projektowa, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów/Szkoła Główna Handlowa”, (149), 185–204.Jedynak, P., Bąk, S. (2018). Modele oceny dojrzałości zarządzania ryzykiem, „Problemy Jakości”, 50.Johnson, M.W., Christensen, C.M., Kagermann, H. (2008). Reinventing your business model, „ Harvard Business Review”, 86(12), 57–68.Jokiel, G. (2017). Procesy a projekty – stabilność a zmiana, „Prace Naukowe Uniwersytetu Eko-nomicznego we Wrocławiu”, (463), 26-33.Juchniewicz, M. (2009b). Dojrzałość projektowa organizacji i jej zastosowanie w zarządzaniu, „Przegląd Organizacji”, (7–8), 26–30.Juchniewicz, M. (2009a). Dojrzałość projektowa organizacji, Bizarre, Warszawa.Juchniewicz, M. (2012a). Analiza czynników kształtujących poziom i strukturę dojrzałości pro-jektowej organizacji działających w Polsce, w: Wiedza, dojrzałość, ryzyko w zarządzaniu pro-jektami, Wyrozębski P., Juchniewicz M., Metelski W. (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.Juchniewicz, M. (2017). Dojrzałość organizacji w angażowaniu interesariuszy projektu w procesy zmian.Management Forum, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego we Wrocła-wiu, Wrocław 2017, vol. 5, no. 1, s. 7–12.Junni, P., Sarala, R., Taras, V., Tarba, S.Y. (2013). Organizational ambidexterity and performance: A meta-analysis, „Academy of Management Perspectives”, 27, 299–312Jurczuk, A. (2019). Wieloaspektowa identyfikacja i typologia źródeł niespójności procesów bizneso-wych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok.Kalinowski, B.T. (2019). Dojrzałość procesowa a wyniki organizacji. Wydawnictwo Uniwersy-tetu Łódzkiego, Łódź.Kalinowski, T. (2013). Model oceny dojrzałości procesowej – konstrukcja i metodyka zastosowania, „Przegląd Organizacji”, (12), 27–32.Kalinowski, T.B. (2011). Modele oceny dojrzałości procesów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódz-kiego, Łódź.262 BibliografiaKamiński, S. (1992). Nauka i metoda: Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk , Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin.Kang, S.-C., Snell, S.A. (2009). Intellectual capital architectures and ambidextrous learning: A fra-mework for human resource management, „Journal of Management Studies”, 46, 65–92.Kania, K. (2009). Rozszerzony model dojrzałości procesowej dla organizacji administracji publicznej, „Prace Naukowe/Akademia Ekonomiczna w Katowicach”, 73–81.Kania, K. (2013). Doskonalenie zarządzania procesami biznesowymi w organizacji z wykorzysta-niem modeli dojrzałości i technologii informacyjno-komunikacyjnych, „Prace Naukowe. Uni-wersytet Ekonomiczny w Katowicach”, Katowice.Kaplan, R.S., Cooper, R. (2000). Zarządzanie kosztami i efektywnością, Dom Wydawniczy ABC-Oficyna Ekonomiczna, Kraków.Kaplan, R.S., Norton, D.P. (2001). Transforming the balanced scorecard from performance measure-ment to strategic management: Part 1, „Accounting horizons”, 15(1), 87–104.Karande, A.M., Kalbande, D.R. (2015). Business process analyzed factors affecting business model innovation, w: 2015 International Conference on Nascent Technologies in the Engineering Field (ICNTE) (1–5), IEEE.Karpiuk, G., Świętoniowska, J. (2017). Model dojrzałości projektowej jako narzędzie zarządzania w uczelni wyższej, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, 18(4), 69–83.Katzenbach, J. R., & Smith, D. K. (1992). Why teams matter. The McKinsey Quarterly, (3), 3-28.Kerremans, M. (2018). Market guide for process mining, Gartner Inc.Kerzner, H. (2001). Strategic planning for project management using a project management maturity model, John Wiley & Sons.Kerzner, H. (2003). Project management a systems approach to planning scheduling and controlling, John Will & Sons, New Jersey.Kerzner, H. (2005). Advanced project management, Helion, Gliwice.Khatibian, N., Jafari, H.A. (2010). Measurement of knowledge management maturity level within organizations. Business strategy series, Volume 11 Issue 1.Khoshgoftar, M., Osman, O. (2009). Comparison of maturity models. In 2009 2nd IEEE Interna-tional Conference on Computer Science and Information Technology (297–301). IEEE.Kisielnicki, J. (2011). Zarządzanie projektami: ludzie, procedury, wyniki, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.Klatka, N. (1973). Przedsięwzięcie, w: Mały słownik cybernetyczny, PWE, Warszawa.Klimiuk, J. (2009). Rola kierownika projektu oraz zespołu projektowego w zarządzaniu projektami, „Bezpieczeństwo i Technika Pożarnicza”, 35–45.Klincewicz, K. (2009). Zastosowania bibliometrii w naukach o zarządzaniu, „Problemy Zarzą-dzania”, 7(4), 130–156.Kmiec, D. (2015). Zastosowanie modelu logitowego do analizy czynników wpływających na bez-robocie wśród ludności wiejskiej, „Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiej-skiego. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej”, (110).Knop, L., Brzóska, J. (2016). Rola innowacji w tworzeniu wartości przez modele biznesu, „Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska” nr 99.263 BibliografiaKobarg, S., Wollersheim, J., Welpe, I. M., Spörrle, M. (2015). Individual Ambidexterity and Performance in the Public Sector: A Multilevel Analysis, „International Public management Journal”, 1–35.Kohlbacher, M., Gruenwald, S. (2011). Process orientation: conceptualization and measure-ment. Business Process Management Journal, 17(2), 267–283.Kohlborn, T., Mueller, O., Poeppelbuss, J., Roeglinger, M. (2014). Interview with Michael Rose-mann on ambidextrous business process management, „Business Process Management Jour-nal”, Volume 20 Issue 4.Koontz, H. O’Donnell, С . (1969). Zasady zarządzania. Analiza funkcji kierowniczych, PWN, Warszawa.Kopera, S. (2000). Metoda Business Process Management (BPM) jako przykład zastosowania podej-ścia procesowego do zarządzania organizacją, w: Instrumenty zarządzania we współczesnym przedsiębiorstwie (zbiór referatów), AE, Poznań.Kosieradzka A., Smagowicz J. (2016). Analiza porównawcza modeli dojrzałości organizacji, w: Ćwiklicki M., Jabłoński M., Mazur S. (red.). Współczesne koncepcje zarządzania publicz-nego. Wyzwania modernizacyjne sektora publicznego, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.Kotarbiński, T. (1970). Sprawność i błąd: z myślą o dobrej robocie nauczyciela, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.Kotarbiński, T. (1973). Traktat o dobrej robocie. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, WrocławKotarbiński, T. (1982). Traktat o dobrej robocie, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.Kozarkiewicz-Chlebowska, A. (2012). Zarządzanie portfelami projektów: wdrażanie i moni-torowanie strategii organizacji za pomocą projektów, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa.Kraśniak, J. (2009). Uwarunkowania sytuacyjno-organizacyjne wdrażania organizacji procesowej, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, (52), 389–395.Krukowski, K. (2016). Kulturowe uwarunkowania dojrzałości procesowej urzędów miast, Wydaw-nictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.Krzos, G., Przybyła, M. (2004). Identyfikacja czynników zarządzania procesowego w przedsiębior-stwie, w: Podejście procesowe w zarządzaniu, M. Romanowska, M. Tracki (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 71–78.Krzyżanowski, L.J. (1999). O podstawach kierowania organizacjami inaczej: paradygmaty, modele, metafory, filozofia, metodologia, dylematy, trendy , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Kubiak, B.F. (2003). Strategia informatyzacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.Kucińska-Landwójtowicz, A., Kołosowski, M. (2012). Determinanty dojrzałości procesowej orga-nizacji. Red. R. Knosala, Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, Oficyna Wydawni-cza PTZP, Opole, 655–663.Kunasz, M. (2013). Organizacja funkcjonalna vs. organizacja procesowa – wyniki badań, „Zarzą-dzanie Przedsiębiorstwem”, 16(4).Kurnal, J. (red.) (1979). Teoria organizacji i zarządzania, PWN, Warszawa.Kruszewski L.M. (2003). Organizational Project Management Maturity Model, Project Manage-ment Institute Inc., Pittsburgh, 7, October 2003.264 BibliografiaLabovitz, G.H., Lowenhaupt, M. (1993). The internal customer, „Quality management in health care”, 2(1), 39–45.Lang, F. (1947). Insurance research. Journal of Marketing, 12(1), 66–71.Lasi, H., Fettke, P., Kemper, H.G., Feld, T., Hoffmann, M. (2014). Industry 4.0., „Business & information systems engineering”, 6(4), 239–242. Laurenza, E., Quintano, M., Schiavone, F., Vrontis, D. (2018). The effect of digital technologies adoption in healthcare industry: a case based analysis, „Business Process Management Jour-nal”, Volume 24 Issue 5.Lee, C.-H., Huang, S.Y., Barnes, F.B., Kao, L. (2010). Business performance and customer relation-ship management: the effect of IT, organizational contingency and business process on Taiwanese manufacturers, „Total Quality Management & Business Excellence”, Vol. 21, No. 1, 43–65.Lee, J., Lee, D., Kang, S. (2007). An overview of the business process maturity model (BPMM), w: Advances in web and network technologies, and information management (384-395), Sprin-ger, Berlin, Heidelberg.Legner, C., Wende, K. (2007). The challenges of inter-organizational business process design-a rese-arch agenda, Association for Information Systems.Leszczyńska, A. (2011). Absorpcja innowacji ekologicznych w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.Li, J.H.J., Man, T.W.Y., Lue, Y.X. (2012). Is Business Process Reengineering a Kind of Business Model Innovation? A Case Study of a Small Cable TV Company, Proceeding of the 13th Westlake International Conference on Small and Medium Business (WLICSMB 2011), s. 28–42.Lichtarski, J. (2004). O relacji między podejściem funkcjonalnym i procesowym w zarządzaniu, w: Podejście procesowe w zarządzaniu. Tom 1, M. Romanowska, M. Trocki (red.), SGH, War-szawa, s. 17–20.Lichtarski, J. (2010). Profile orientacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem i kształtujące je czynniki, w: Kierunki i dylematy rozwoju nauki i praktyki zarządzania przedsiębiorstwem, H. Jagoda, J. Lichtarski (red.), 166-175.Lichtarski J. (2015). Praktyczny wymiar nauk o zarządzaniu, PWE, Warszawa.Lichtarski, J., Czura, M. (2002). O relacjach między koncepcjami zarządzania przedsiębiorstwem, „Przegląd Organizacji”, (10), 7–9.Lichtarski, J., Osbert-Pociecha G. (red.) (2019). Procesy i projekty – ciągłość i zmiana, Wydaw-nictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.Lichtarski, J.M. (2009). Struktury procesowe i zadaniowe: analiza porównawcza, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, (52), 404–412.Linder, J.C., Cantrell, S. (2001). Five business‐model myths that hold companies back, Strategy & Leadership to journal, Volume 29 Issue 6.Lindkvist, L. (2004). Governing project-based firms: Promoting market-like processes within hierar-chies, „Journal of Management and Governance”, 8(1), 3–25.Lindkvist, L. (2008). Project organization: Exploring its adaptation properties, „International Jour-nal of Project Management”, 26(1), 13–20.265 BibliografiaLockamy III, A., McCormack, K. (2004). The development of a supply chain management process maturity model using the concepts of business process orientation, „Supply Chain Management: An International Journal”, 9(4), 272–278.Loo, R. (2002). Working towards best practices in project management: A Canadian study, „Int. J. Proj. Manag.”, 20, 93–98.Lotko, A. (2006). Jakościowe spojrzenie na model dojrzałości organizacyjnej dla zarządzania usłu-gami informatycznymi, „Organizacja i Kierowanie”, (4), 83–96.Lovas B, Ghoshal G. (2000). Strategy as guided evolution, „Strategic Manage Journal”, 21, 875–96.Lubatkin, M.H., Simsek, Z., Ling, Y., Veiga, J.F. (2006). Ambidexterity and performance in small--to medium-sized firms: The pivotal role of top management team behavioral integration , „Jour-nal of management”, 32(5), 646–672.Łabuda, W. (2009). Koncepcja wdrożenia PMO w przedsiębiorstwie, „Zeszyty Naukowe War-szawskiej Wyższej Szkoły Informatyki”, s. 39–60.Łada, M., Kozarkiewicz, A. (2010). Zarządzanie wartością projektów. Instrumenty rachunkowości zarządczej i controllingu, C.H. Beck, Warszawa, 12–15.Magretta, J., (2002). Why business models matter, „Harvard Business Review”, 80(5), 86–92.Maier, A.M., Moultrie, J., Clarkson, P.J. (2012). Assessing Organizational capabilities: reviewing and guiding the development of maturity grids. IEEE Transactions on Engineering Management, 59. pp. 138-159. ISSN 0018-9391.Manganelli, R. L., Klein, M.M. (1998). Reengineering: metoda usprawniania organizacji, PWE, Warszawa.March, J.G. (1991). Exploration and exploitation in organizational learning, „Organization Science”, 2(1), 71–87.March, J.G., Olsen, J.P. (1975). The uncertainty of the past: Organizational learning under ambigu-ity, „European Journal of Political Research”, 3(2), 147–171.Marciszewska, A., Nowosielski, S. (2011). Podejście procesowe w usprawnianiu zarządzania pro-jektami, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 169, 73–83.Marek, S., Białasiewicz, M. (2008). Podstawy nauki o organizacji. Warszawa: PWE.Markides, C.C. (1999). In search of strategy, „MIT Sloan Management Review”, 40(3), 6.Markides, C.C. (2013). Business model innovation: what can the ambidexterity literature teach us?, „Academy of Management Perspectives”, 27(4), 313–323.Markides, C., Charitou, C. (2004). Competing with dual business models: A contingency approach, „Academy of Management Executive”, 18(3), 22–36Markus, M.L., Jacobson, D.D. (2010). Business process governance, w: Handbook on business process management 2 (201–222), Springer, Berlin, Heidelberg.Martusewicz, J., Szumowski, W. (2018). Modele dojrzałości a modele doskonałości. Niezależność czy współzależność na drodze do rozwoju organizacji, „Organizacja i Kierowanie”, 1, 180.Materska, K. (2005). Rozwój koncepcji informacji i wiedzy jako zasobu organizacji, w: Od infor-macji naukowej do technologii społeczeństwa informacyjnego. Miscellanea Informatologica Varso-viensia, B. Sosińska-Kalata, M. Przastek-Samokowa (red.), Wydawnictwo SBP, Warszawa, 199–216.266 BibliografiaMazurek, M. (2012). Wybrane czynniki sukcesu wdrożenia systemu BPM w urzędzie administracji państwowej, „Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych”, (24), 189–199.McAfee, A., Brynjolfsson, E., Davenport, T H., Patil, D.J., Barton, D. (2012). Big data: the management revolution, „Harvard Business Review”, 90(10), 60–68.McBride, T., Henderson-Sellers, B. ,Zowghi, D. (2004). Project management capability levels: An empirical study. 11th Asia-Pacific Software Engineering Conference, Proceedings, 56–63.McCormack, K. (2007). Business Process Maturity: Theory and Application, BookSurge Publi-shing, Charleston, SC.McCormack, K., Johnson, W.C. (2001). Business process orientation: Gaining the ebusiness compe-titive advantage: CRC Press.Midler, C., Maniak, R., de Campigneulles, T. (2019). Ambidextrous program management: The case of autonomous mobility, „Project Management Journal”, 50(5), 571–586.Miglietta, N., Battisti, E., Carayannis, E., Salvi, A. (2018). Capital structure and business pro-cess management: evidence from ambidextrous organizations, „Business Process Management Journal”, Volume 24 Issue 5.Mikołajczyk, Z. (2004). Metody i techniki organizacji i zarządzania w zarządzaniu procesowym (na tle XX-wiecznej literatury przedmiotu), w: Podejście procesowe w zarządzaniu, M. Roma-nowska, M. Trocki (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.Mom, T. J.M., van den Bosch, F.A.,Volberda, H.W. (2009). Understanding variation in managers ambidexterity: Investigating direct and interaction effects of formal structural and personal coordi-nation mechanisms, „Organization Science”, 20, 812–828.Morris, M., Schindehutte, M., Allen, J. (2005). The entrepreneurs business model: toward a unified perspective, „Journal of business research”, 58(6), 726–735.Müller, R., Rupper, P. (2000). Process reengineering, Astrum, Wrocław.Musioł-Urbańczyk, A. (2014). System zarządzania projektami jako element systemu informacyj-nego gminy, „Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska”, nr 70.Mutka, S., Aaltonen, P. (2013). The impact of a delivery projects business model in a project-based firm , „International Journal of Project Management”, 31(2), 166–176.Nag, R., Gioia, D.A. (2012). From common to uncommon knowledge: Foundations of firm-specific use of knowledge as a resource, „Academy of Management Journal”, 55(2), 421-457.Nanz, G. (2012). Prozess-Alignment, „ZFO – Zeitschrift Führung und Organisation”, 03.Nerurkar, A., Das, I. (2017). Agile Project Management in Large Scale Digital Transformation Projects in Government and Public Sector: a Case Study of DILRMP Project. w: Proceedings of the 10th International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance (580–581).Neubauer, T. (2009). An empirical study about the status of business process management, „Business Process Management Journal”, Vol. 15, No. 2, 166–183.Niemczyk, J. (2005). Organizacja procesowa, w: Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu, R. Krupski (red.), PWE, Warszawa.Nieżurawski, L., Pawłowska, B. (2016). Doskonalenie jakości w przedsiębiorstwie jako akcelerator wzrostu wartości dla interesariuszy, „Quarterly Journal”, 2(17), 23–37.Nieżurawski, L., Pawłowska, B. (2018). Satysfakcja klienta jako akcelerator zmian w organizacji. Studium przypadku Jeronimo Martins, „Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Poli-technika Śląska”, nr 129. 267 BibliografiaNogalski, B., Niewiadomski, P. (2016). Twórczość jako domena elastyczności przedsiębiorstwa wytwórczego-próba jej oceny w sektorze maszyn rolniczych, „Studia Ekonomiczne”, 280, 116–131.Normann, R. (2001). Reframing business: When the map changes the landscape, John Wiley & Sons, Baffins Lane, Chichester, West Sussex.Nosowski, A. (2010). Zarządzanie procesami w instytucjach finansowych , C.H. Beck, Warszawa.Nowosielski, S. (2008). Podejście procesowe a współczesne koncepcje i metody zarządzania organizacją, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, (34), 58–70.Nowosielski, S. (2013). Orientacja procesowa w organizacjach. Personalne aspekty wdrażania, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, 14(12), cz. 3: Współczesne koncepcje, metody i narzędzia zarządzania: przykłady i problemy zastosowań: nauka dla praktyki gospodarczej i samorządo-wej, 41–52.Nowosielski, S. (2017). Procesy i projekty w zarządzaniu zmianą organizacyjną, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, (463), 67–86.Nowosielski, S. (2018). Procesy i projekty w organizacji. O potrzebie i sposobach współdziałania, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów/Szkoła Główna Handlowa”, (169), 109–129.Nowosielski, S. (2008). Procesy gospodarcze w organizacjach, [w:] Procesy i projekty logistyczne, red. S. Nowosielski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław, s. 40.O Reilly, C.A., Tushman, M.L. (2004). The ambidextrous organization. „Harvard business review”, 82(4), 74-83.O’Reilly, C.A., Tushman, M.L. (2008). Ambidexterity as a dynamic capability, „Research in Organizational Behaviour”, Vol. 28, 185–206.O’Reilly, C., Tushman, M.L. (2011). Organizational ambidexterity in action: How managers explore and exploit, „California Management Review”, 53, 5–22.Orłowski, C., Sitek, T., Ziółkowski, A., Kapłański, P., Orłowski, A., Pokrzywnicki, W. (2015). Metoda projektowania systemów Smart Cities bazowana na Case Based Reasoning, „Przedsię-biorstwo we współczesnej gospodarce – teoria i praktyka”, (2–3), 41–61.Osbert-Pociecha, G. (2017). Zdolność organizacji do zmian–dlaczego zmiany wymagają podejścia procesowego i/lub projektowego, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wro-cławiu”, (463), 87–96.Osterwalder, A. (2012). Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Helion, Gliwice.Osterwalder, A., Pigneur, Y., Tucci, C.L. (2005). Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept, „Communications of the association for Information Systems”, 16(1), 1.Oxford University Press (2004). Oxford English Dictionary: The Definitive Record of the English LanguagePaul, R.J., Hlupic, V., Giaglis, G. (1998). Simulation modeling of business processes. In Proceedings of the 3rd UK Academy of Information Systems Conference (311–320), D. Avison, D. Edgar--Neville (red.), McGraw-Hill, New York.Paulk, M.C., Curtis, B., Chrissis, M.B., Weber, C.V. (1993). Capability maturity model, version 1.1., „IEEE software”, 10(4), 18–27. Pawlak, M. (2004). Struktury organizacyjne zarządzania projektami, „Przegląd Organizacji”, (1), 15–18.Peppard, J., Rowland, P. (1997). Re-engineering, Gebethner & S-ka, Warszawa.268 BibliografiaPerechuda, K. (red.). (2000). Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości: koncepcje, modele, metody, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.Perjons, E., Wangler, B., Wäyrynen, J., Åhlfeldt, R.M. (2005). Introducing a process manager in healthcare: an experience report, „Health Informatics Journal”, 11(1), 45–61.Peter, J.P. (1981). Construct validity: A review of basic issues and marketing practices, „Journal of Marketing Research”, 18(2), 133–145.Pieńkowski, M. (2020). Lean Manufacturing maturity model (Doctoral dissertation, Department of Management Systems Design).Piotrowicz, A. (2001). Procesowa struktura organizacyjna przedsiębiorstwa, „Przegląd Organiza-cji”, (06), 9–12.Piwowar-Sulej, K. (2013). Kierownik projektu − charakterystyka profesji, „Nauki Społeczne”, 1(07), 79–90.PMI, PMBoK, A Guide to Project Management Body of Knowledge, Project Management Insti-tute, Newtown Square, Pennsylvania 2008, s. 5.Pocztowski, A. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa.Poniat, R. (2016). O możliwości wykorzystania regresji LOESS w analizie szeregów czaso-wych, „Przeszłość Demograficzna Polski”, 38(2), 104–115.Pöppelbuß, J., Röglinger, M (2011). What makes a useful maturity model? A framework of general design principles for maturity models and its demonstration in BPM, w: 19th European Confe-rence on Information Systems (ECIS) (9–11), Münster. Porter, M.E., Advantage, C. (1985). Creating and sustaining superior performance, „Competitive advantage”, 167, 167–206.Prahalad, C.K., Ramaswamy, V. (2004). The future of competition: Co-creating unique value with customers, Harvard Business Press.Probst, G., Raisch, S., Tushman, M.L. (2011). Ambidextrous leadership: Emerging challenges for business and HR leaders, „Organizational Dynamics”, 40(4), 326–334.Przybyła, M., Wudarzewski, W., Koziński, J. (1993). Struktura organizacyjna jako narzędzie zarządzania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.Przybyła, M. (1992). Identyfikacja struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa , „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Seria: Monografie i Opracowania”, nr 100, (630).Pszczołowski, T. (1978). Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.Quah, E. K.C. Tan (2002). Siting Environmentally Unwanted Facilities, Cheltenham, UK.Raczyńska, M.J. (2017). Modele dojrzałości procesowej organizacji, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie”, 44(2), 61–73.Raulinajtys-Grzybek, M., Baran, W., Cygańska, M., Kludacz-Alessandri, M., Macuda, M. (2019). Model oceny dojrzałości rachunku kosztów w szpitalu–koncepcja i empiryczne wyko-rzystanie, „Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości”, (102 (158), 131–154.Reagans, R., Argote, L., Brooks, D. (2005). Individual experience and experience working together: Predicting learning rates from knowing who knows what and knowing how to work together, „Management Science”, 51, 869–881. Reiss, M. (1992). Integriertes Projekt-, Produkt-und Prozeßmanagement, Stuttgart.269 BibliografiaRialti, R., Marzi, G., Silic, M., Ciappei, C. (2018). Ambidextrous organization and agility in big data era, „Business Process Management Journal”.Ribeiro, A., Domingues, L. (2018). Acceptance of an agile methodology in the public sector, „Pro-cedia computer science”, 138, 621–629.Rogut A., Piasecki B. (2007). Innowacyjność firm włókienniczo-odzieżowych. Poznawanie potrzeb. Przełamywanie barier, Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem Ekonomicz-nym, SWSPiZ, Łódź.Rohloff, M. (2009). Case study and maturity model for business process management implementa-tion, w: International Conference on Business Process Management (128–142), Springer, Berlin, Heidelberg.Rosemann, M., de Bruin, T., Hueffner, T. (2004). A Model for Business Process Management Maturity, w: ACIS 2004 Proceedings of the Australasian Conference on Information Systems.Rosemann, M., de Bruin, T., Power, B. (2006). A Model to Measure BPM Maturity and Improve Performance, w: Business Process Management, J. Jeston, Nelis (red.), Butterworth Heinemann.Rosemann, M., de Bruin, T. (2005). Towards a Business Process Management Maturity Model, w: Proceedings of the 13th European Conference on Information Systems (ECIS 2005), Regensburg. Rosing, K., Frese, M., Bausch, A. (2011). Explaining the heterogeneity of the leadership-innovation relationship: Ambidextrous leadership, „The Leadership Quarterly, 22, 956–974.Rummler, G. A., Brache, A. P. (2000). Podnoszenie efektywności organizacji: jak zarządzać „bia-łymi plamami” w strukturze organizacyjnej?, PWE, Warszawa.Saarijärvi, H., Kannan, P.K., Kuusela, H. (2013). Value co-creation: theoretical approaches and practical implications, „European Business Review”, 25(1), 6–19.Sabatier, V., Mangematin, V., Rousselle, T. (2010). From recipe to dinner: business model portfolios in the European biopharmaceutical industry, „Long Range Planning”, 43(2–3), 431–447.Sadkowska, J. (2020). Kulturowe aspekty zarządzania projektami w przedsiębiorstwach rodzinnych, Difin, Warszawa.Sailer, P. (2019). Project management methods as a way to ambidexterity, „International Journal of Managing Projects in Business”, Volume 12 Issue 4.Sawicki, P., Jaworek, P. (2017). Business process maturity of the transport-forwarding-logistics sector in Poland, „Research in Logistics & Production”, 7.Saylam, R., Sahingoz, O.K. (2013). Process mining in business process management: Concepts and challenges, w: 2013 International Conference on Electronics, Computer and Computation (ICECCO) (131–134), IEEE.Scheer, A.W., Abolhassan, F., Jost, W., Kirchmer, M. (2004). Business process automation, Sprin-ger, Heidelberg.Schmiedel, T., Brocke, J., Recker, J. (2014). Development and validation of an instrument to measure organizational cultures support of business process management, „Information & Management”, Vol. 51, No. 1, 43–56.Scuotto, V., Santoro, G., Bresciani, S., Del Giudice, M. (2017). Shifting intra‐ and interorganiza-tional innovation processes towards digital business: an empirical analysis of SME, „Creativity and Innovation Management”, Vol. 26, No. 3, 247–255.270 BibliografiaSeddon, P.B., Lewis, G.P., Freeman, P., Shanks, G. (2004). The case for viewing business models as abstractions of strategy, „Communications of Association for Information Systems”, 13(1), 427– 442.Seethamraju R. (2012). Business Process Management – A Missing Link in Business Education, „Business Process Management Journal”, Vol. 18, No. 3.Senkus, P. (2013). Zarządzanie i dowodzenie z wykorzystaniem orientacji procesowej. Sektor pry-watny, sektor publiczny, sektor non profit, Difin, Warszawa.Severgnini, E., Vieira, V.A., Galdamez, E.V.C. (2018). The indirect effects of performance measu-rement system and organizational ambidexterity on performance, „Business Process Manage-ment Journal”, Volume 24 Issue 5.Shafer, S.M., Smith, H.J., Linder, J.C. (2005). The power of business models, „Business Hori-zons”, 48(3), 199–207.Sienkiewicz P. (1989). Systemy kierowania, Wiedza Powszechna, Warszawa.Siggelkow, N. (2001). Change in the presence of fit: The rise, the fall, and the renaissance of Liz Cla -iborne, „Academy of Management journal”, 44(4), 838–857.Sikorski, C. (1998). Ludzie nowej organizacji: wzory, kultury, organizacyjnej, wysokiej, tolerancji, niepewności, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.Simons, R. (1991). Strategic orientation and top management attention to control systems, „Strategic Management Journal”, Vol. 12, No. 1, 49–62.Skrzypek, E. (2012). Uwarunkowania pomiaru i doskonalenia procesów w organizacji, w: Prak-tyka zarządzania jakością XXI wieku (172–190), T. Sikora, M. Giemza (red.),Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków.Skrzypek, E., Hofman, M. (2010). Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie, Wolters Kluwer, Warszawa.Sliż, P. (2016a). Rola dojrzałości multiprocesowej sieci w kształtowaniu relacji międzyorganiza-cyjnych-wyniki badań empirycznych [The role of multiprocess maturity in establishing interor-ganizational relations-report of empirical studies], „Journal of Management and Finance”, 14(2), 325–336.Sliż, P. (2016b). Dojrzałość procesowa organizacji-wyniki badań empirycznych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, (421), 530–542.Sliż, P. (2018a). Dojrzałość procesowa współczesnych organizacji w Polsce, Wydawnictwo Uniwer-sytetu Gdańskiego, Gdańsk.Sliż, P. (2018b). Concept of the organization process maturity assessment, „Journal of Economics & Management”, 33, 80–95.Sliż, P. (2018c). The concept of a strategy of transformation of a functional organization into process organization on the example of car dealerships in Poland, „Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie. Politechnika Śląska”, nr 130, s. 545–555.Sliż, P. (2019a). Data Mining Process Maturity–Result of Empirical Research, „Problemy Zarzą-dzania”, 17(2 (82), 233–251.Sliż, P. (2019b). Process maturity of organizations using artificial intelligence technology – preli-minary research, w: International Conference on Business Process Management (185–202), Springer, Cham.271 BibliografiaSliż, P. (2020a). Praca zdalna podczas epidemii COVID-19 w Polsce – wyniki badania empirycz-nego, „e-mentor”, 85(3), 50–65.Sliż, P. (2020b). Analysis of the after-sales service process using data mining – results of empirical proceedings, „Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie. Politechnika Śląska”, 147, 277–295.Sliż, P., Wojnicka-Sycz, E. (2019). The analysis of the occurrence of faults in passenger cars as an element of improving the management of the production process, w: International Scientific-Tech -nical Conference MANUFACTURING (277–289), Springer, Cham.Sliż, P., Brennenstuhl, M. (2019). Assessment of the process maturity of the organization on the example of the shared services centre – a case study, „Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarzą-dzanie. Politechnika Śląska”, 136, 535–550.Sliż, P., Brennenstuhl, M. (2020). Service Processes Architecture Identification at the Financial and Accounting Shared Services Centre, „Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie. Poli-technika Śląska”, 149, 595–607.Smart, P.A., Maddern, H., Maull, R.S. (2009). Understanding business process management: impli-cations for theory and practice, „British Journal of Management”, Vol. 20, No. 4, 491–507.Smith, W.K., Binns, A.,Tushman, M.L. (2010). Complex business models: Managing strategic para-doxes simultaneously, „Long Range Planning”, 43(2–3), 448–461.Söderlund, J. (2004). Building theories of project management: past research, questions for the future, International journal of project management, 22(3), 183–191.Sońta-Drączkowska, E. (2018). Zarządzanie portfelem projektów w kontekście teorii zarządzania strategicznego, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów/Szkoła Główna Han-dlowa”, (159), 127–144.Sopińska, A. (2004a). Procesowa organizacja przedsiębiorstwa, w: Podejście procesowe w zarządza-niu, M. Romanowska, M. Trocki (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 51–56.Sopińska, A. (2004b). Procesowe ujęcie konkurencyjności rynkowej przedsiębiorstwa, „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu”, (1014), s. 534–538.Sopińska, A. (2008). Wiedza jako strategiczny zasób przedsiębiorstwa: analiza i pomiar kapi-tału intelektualnego przedsiębiorstwa, „Monografie i Opracowania/Szkoła Główna Handlowa”, (556).Sopińska, A., Wachowiak, P. (2006). Modele zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, „E-men-tor”, 1, 14.Spałek, S. (2012). Zarządzanie wiedzą jako kluczowy element oceny stopnia dojrzałości projektowej organizacji, w: Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, R. Knosala (red.), Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole.Spałek, S. (2013). Dojrzałość przedsiębiorstwa w zarządzaniu projektami: Project Management Maturity in the Company (Vol. 513), Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.Spałek, S., Bodych, M. (2012). PMO: praktyka zarządzania projektami i portfelem projektów w organizacji. Helion, Gliwice.Spanyi, A. (2015). The governance of business process management, w: Handbook on Business Pro-cess Management 2 (333–349), Springer, Berlin, Heidelberg.Stabryła, A. (2011). Zarządzanie projektami ekonomicznymi i organizacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.272 BibliografiaStabryła, A. (2012). Generalne formuły postępowania badawczego w procesie projektowania, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, 1(20), 167–180.Stabryła, A., Wawak, S. (red.). (2012). Metody badania i modele rozwoju organizacji. Mfiles pl.Stewart, D.W., Zhao, Q. (2000). Internet marketing, business models, and public policy, „Journal of Public Policy & Marketing”, 19(2), 287–296.Strategor, (1995). Zarządzanie firmą , PWE, Warszawa. Strużyna, J. (2011). Miopia zarządzania zasobami ludzkimi na tle ewolucji polskich organizacji, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, (223), 221–233.Stuber, M. (1961). Wesen und Begriff der Rationalisierung in philosophissch-psychologischer Bertrach-tung, „Zentralblatt für Arbeitswissenschaft”, 5–6.Sułkowski, Ł. (2004). Status poznawczy zarządzania procesowego, w: Podejście procesowe w zarzą-dzaniu, M. Romanowska, M. Trocki (red.), SGH, Warszawa, s. 45–49.Sułkowski, Ł. (2012). Epistemologia i metodologia zarządzania, PWE, Warszawa.Sułkowski, Ł. (2013). Kultura organizacyjna zespołów projektowych: studium przypadku zespołów dydaktycznych w szkole wyższej, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, 14(11, cz. 1).Sun, M., Vidalakis, C., Oza, T. (2009). A change management maturity model for construction projects, w: Proceedings 25th Annual ARCOM Conference, of Association of researchers in con-struction management (803–812).Szczepańska, K. (2010). Procesowa struktura organizacyjna przedsiębiorstwa, „Problemy Jako-ści”, 42(6), 10–15.Szumowski, W. (2009). Zastosowanie podejścia procesowego w urzędach administracji samorządo-wej, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (52), 106–118.Szwajca, D. (2012). Zasoby marketingowe przedsiębiorstwa jako źródło przewagi konkurencyjnej, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.Talwar, R. (1993). Business re-engineering – A strategy-driven approach, „Long Range Plan-ning”, 26(6), 22–40.Teece, D.J. (2010). Business models, business strategy and innovation, „Long Range Planning”, 43(2–3), 172– 194.Thomsett, R. (2002). Radical project management, Prentice Hall Professional.Tikkanen, H., Lamberg, J.A., Parvinen, P., Kallunki, J.P. (2005). Managerial cognition, action and the business model of the firm . Management decision to journal, Volume 43 Issue 6.Toffler, A. (1997). Trzecia fala, PIW, Warszawa.Tomek, R., Kalinichuk, S. (2015). Agile PM and BIM: A hybrid scheduling approach for a techno-logical construction project, „Procedia Engineering”, 123, 557–564.Trkman, P., Mertens, W., Viaene, S., Gemmel, P. (2015). From business process management to customer process management, „Business Process Management Journal”, Volume 21 Issue 2.Trocki M. (red.) (2012). Nowoczesne zarządzanie projektami, PWE, Warszawa.Trocki, M. (1989). Metody projektowania organizacji, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa.Trocki, M. (2012). Kompleksowa ocena projektów, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoła Główna Handlowa”, (113), 7–23.Trocki, M. (2014). Organizacja projektowa: podstawy, modele, rozwiązania, PWE, Warszawa.273 BibliografiaTrocki, M. (2016). Inteligencja procesowa, czyli inteligentne zarządzanie procesowe, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów/Szkoła Główna Handlowa”, (149), 171–184.Trocki, M. (2018). Project Governance – kształtowanie ładu projektowego organizacji, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, (159), 9–23.Trocki, M., Grucza, B. (2007). Zarządzanie projektem europejskim, PWE, Warszawa.Trocki, M., Juchniewicz, M. (2013). Ocena projektów. Koncepcje i metody, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.Trocki, M., Romanowska, M. (red.) (2004). Leksykon zarządzania, Difin, Warszawa.Trocki, M., Grucza, B., Ogonek, K. (2003). Zarządzanie projektami, PWE, Warszawa.Trocki, M., Grucza, B., Ogonek, K. (2011). Zarządzanie projektami, PWE, Warszawa.Trocki, M., Wyrozębski, P. (2015). Planowanie przebiegu projektów, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.Turner, J.R., Keegan, A. (2000). The management of operations in the project-based organization, „Journal of Change Management”, 1(2), 131–148.Turner, N., Swart, J., & Maylor, H. (2013). Mechanisms for managing ambidexterity: A review and research agenda. International Journal of Management Reviews, 15(3), 317–332.Tushman, M.L., Smith, W.K., Binns, A. (2011). The ambidextrous CEO, „Harvard Business Review”, 74–80.Tushman, M.L., O’Reilly, C.A. (1996). The ambidextrous organizations: managing evolutionary and revolutionary change, „California Management Review”, Vol. 38, No. 4, 8–30.Urbanowicz S. (2017). Projekt i proces – konflikt w metodzie czy zwycięska synergia?, „Project Management Institute Poland Chapter”, 17.Ustundag, A., Cevikcan, E. (2017). Industry 4.0: managing the digital transformation, Springer.van der Aalst, W. (2011). Process mining: discovery, conformance and enhancement of business pro-cesses (Vol. 2), Springer, Heidelberg.van der Aalst, W. (2012a). Process mining: Overview and opportunities, „ACM Transactions on Management Information Systems (TMIS)”, 3(2), 1–17.van der Aalst, W. (2012b). Service mining: Using process mining to discover, check, and improve service behavior, „IEEE transactions on services Computing”, 6(4), 525–535.van der Aalst, W. (2016). Data science in action, w: Process Mining (3–23), Springer, Berlin, Heidelberg.van der Aalst, W.M., Bichler, M., Heinzl, A. (2018). Robotic process automation, “Business and Information Systems Engineering” 3, pp. 1-4.van der Aalst, W.M., Netjes, M., Reijers, H.A. (2007). Supporting the full BPM life-cycle using pro-cess mining and intelligent redesign, w: Contemporary issues in database design and information systems development (100–132), IGI Global. Van Steenbergen, M., Bos, R., Brinkkemper, S., Van De Weerd, I., Bekkers, W. (2010). The design of focus area maturity models, w: International Conference on Design Science Research in Information Systems (317–332), Springer, Berlin, Heidelberg.Vlahovic, N., Milanovic, L., Skrinjar, R. (2010). Turning points in business process orientation maturity model: an east European survey, „WSEAS transactions on business and econo-mics”, 7(1), 22–32.274 Bibliografiavom Brocke, J., Sinnl, T. (2011). Culture in business process management: a literature review, „Busi-ness Process Management Journal”, Vol. 17, No. 2, 357–378.vom Brocke, J., Zelt, S., Schmiedel, T. (2016). On the role of context in business process manage-ment, „International Journal of Information Management”, 36(3), 486–495.vom Brocke, J., Mendling, J. (2018). Frameworks for business process management: a taxonomy for business process management cases, w: Business process management cases (1–17), Springer, Cham.Vosen, S., Schmidt, T. (2011). Forecasting private consumption: survey‐based indicators vs. Google trends, „Journal of Forecasting”, 30(6), 565–578.Wawak, T. (2013). Dojrzałość organizacyjna szkół wyższych, w: Dojrzałość procesowa organizacji i dojrzałość w zakresie wiedzy, E. Skrzypek (red.), Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.Wąsowicz, M. (2013). Zarządzanie wiedzą w portfelach projektów, „Prace Naukowe Uniwersy-tetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, (299), 130–137.Werner-Lewandowska, K. Kosacka-Olejnik, M. (2019). Model dojrzałości logistycznej przed-siębiorstw usługowych – podstawy teoretyczne, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 20(7), 175–189.Wikström, K., Artto, K., Kujala, J., Söderlund, J. (2009). Project business and the business logic of firms project activities, w: Paper presented in IRNOP 2009 conference, October 11th–13th, Berlin.Wikström, K., Artto, K., Kujala, J., Söderlund, J. (2010). Business models in project business, „International Journal of Project Management”, 28(8), 832–841.Willaert, P., van den Bergh, J., Willems, J., Deschoolmeester, D. (2007). The process-oriented organisation: a holistic view developing a framework for business process orientation matu-rity, w: International Conference on Business Process Management (1–15), Springer, Berlin, Heidelberg.Winch, G.M. (2008). The Governance of Project Coalitions: Towards a Research Agenda in Com-mercial Management of Projects:Defining the Discipline, Blackwell Publishing, UK.Windeler, A., Sydow, J. (2001). Project networks and changing industry practices collaborative con-tent production in the German television industry, „Organization Studies”, 22(6), 1035–1060.Winiowski, L. (2017). Identyfikacja procesów w przebiegu wdrażania organizacji procesowej na przykładzie wybranych przedsiębiorstw przemysłowych, „Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska” nr 108. Winston, M.D., Hoffman, T. (2005). Project management in libraries, „Journal of Library Administration”, 42(1), 51–61.Wirth, R., Hipp, J. (2000). CRISP-DM: Towards a standard process model for data mining, w: Proceedings of the 4th international conference on the practical applications of knowledge discovery and data mining (Vol. 1), Springer-Verlag, London.Wisitpongphan, N., Khampachua, T. (2016). Agile in public sector: Case study of dairy farm management projects, w: 2016 13th International Joint Conference on Computer Science and Software Engineering (JCSSE) (1–5), IEEE.Witczak, H. (2012). Problemy i twierdzenia naukowe, w: Podstawy metodologiczne prac doktor-skich, H. Sławińska, H. Witczak (red.), PWE, Warszawa, 81–89.275 BibliografiaWodecka-Hyjek, A. (2010). Model dojrzałości zarządzania outsourcingiem narzędziem oceny dostawców usług, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, (128), 267–274.Wodecka-Hyjek, A. (2011). Modele dojrzałości organizacyjnej narzędziem oceny współpracy w out-sourcingu, „Przegląd Organizacji”, (2), 18–22.Wong Humborstad, S.I., Nerstad, C.G.L., Dysvik, A. (2014). Empowering leadership, employee goal orientations and work performance, „Personnel Review”, Vol. 43, No. 2, 246–271.Wrzosek, K. (2009). Wprowadzenie do zarządzania projektami, w: Zarządzanie projektami, J. Ska-lik (red.) ,Wylężek, M. (2012). Wdrożenie zintegrowanego systemu zarządzania jakością, środowiskiem oraz bezpieczeństwem i higieną pracy w wybranym przedsiębiorstwie, „Zeszyty Naukowe. Organi-zacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska”, 397–406.Wyrozębski, P., (2011). Zwinne metodyki zarządzania projektami [w]Metodyki zarządzania pro-jektami, Bizarre, Warszawa.Wyrozębski, P. (2012). Biuro projektów jako centrum kompetencji zarządzania projektami w orga-nizacji, SGH, Warszawa.Wyrozębski, P. (2014). Bariery w wykorzystaniu wiedzy projektowej w organizacjach. Wyrozębski, P. (2019). Biuro zarządzania projektami (PMO), PWE, Warszawa.Wyrozębski, P., Juchniewicz., M., Metelski, W. (2012). Wiedza, dojrzałość, ryzyko w zarządza-niu projektami. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.Wysocki, R.K., McGary, R., Extreme, T.E. (2005). Efektywne zarządzanie projektami, Onepress, Gliwice. Xinhua. B., Cuiling. Y. (2008). Absorptive Capacity of Information Technology and Its Conceptual Model, „Tsinghua Science & Technology”, Vol. 13, No. 3.Yeung, S.M.C. (2009). Using Six Sigma–SIPOC for customer satisfaction, „International Journal of Six Sigma and Competitive Advantage”, 5(4), 312–324.Zacher, H., Rosing, K. (2015). Ambidextrous leadership and team innovation, „Leadership & Organization Development Journal”.Zajadło, J. (2007). Słowo wstępne, w: Leksykon współczesnej teorii i filozofii prawa. 100 podstawo -wych pojęć, J. Zajadło (red.), Wydawnictwo C.H. Bec, Warszawa.Zakrzewska-Bielawska, A. (2011). Relacje między strategią a strukturą organizacyjną w przedsię-biorstwach sektora wysokich technologii, „Zeszyty Naukowe. Politechnika Łódzka”, nr 1095.Zakrzewska-Bielawska, A. (2015). Struktury organizacyjne sprzyjające odnowie organizacyjnej przedsiębiorstw: ambidextrous approach, „Management Forum”, 2015, vol. 3, no. 1, s. 105–111 Wrocław.Zakrzewska-Bielawska, A. (2016). Ambidextrous organization jako przykład przedsiębiorstwa inteligentnego, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 148, 161–180.Zakrzewska-Bielawska, A. (2018a). Modele badawcze w naukach o zarządzaniu, „Organizacja i Kierowanie”, 181(2), 11–25.Zaskórski, P., Warszewski, P. (2015). Model zarządzania procesowego w doskonaleniu systemów logistycznych, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka”, (5), 809–825.Zehrer, G., Wagner K. (2008). Projekte als Geschäftsprozesse: Zwei Welten miteinander verbinden, „Projekt Magazin, Ausgabe”, 20.276 BibliografiaZhang, X., Bartol, K.M. (2010). Linking empowering leadership and employee creativity, „Aca-demy of Management Journal”, Vol. 53, No. 1, 107–128.Zieleniewski, J. (1976). Organizacjai zarządzanie, PWN, Warszawa.Zimniewicz, K. (2003). Współczesne koncepcje i metody zarządzania [Contemporary conceptions and methods of management], PWE, Warsaw [in Polish].Zott, C., Amit, R., Massa, L. (2011). The business model: Recent developments and future research, „Journal of Management”, 37(4), 1019–1042.Zymonik, Z., Hamrol, A., Grudowski, P. (2013). Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem, PWE, Warszawa.Źródła internetowehttps://www.celonis.com [dostęp: 15.10.2019].http://www.sei.cmu.edu/cmmi/ [dostęp: 20.11.2020].https://www.emeraldgrouppublishing.com/journal/bpmj [dostęp: 22.08.2020].http://www.omg.org/ [dostęp: 20.10.2020].http://procesowcy.pl/BadanieDojrzalosciProcesowej2016.pdf [dostęp: 22.10.2019].https://www.pmi.org/-/media/pmi/documents/public/pdf/learning/thought-leadership/pulse/pulse-of-the-profession-2018.pdf?sc_lang_temp=en [dostęp: 16.10.2019].https://www.sjp.pl [dostęp: 30.03.2020].http://www.stempkowski.at/wordpress/wp-content/uploads/2015/05/NWB18_Scher-rerStempkowski_Integriertes-Prozess-und-Projektmanage-ment-im-Bauwesen.pdf [dostęp: 12.09.2019].https://www.procon.at/images/pdfs/publi-kationen/ProjektMagazin_Projekte_als_Geschaeftsprozesse_procon.pdf [dostęp: 12.09.2019].
Publikacja stanowi kompendium wiedzy niezbędnej w prowadzeniu działań taktycznych lekkiej piechoty. Dzięki kompaktowej formie wydania, dowódca pododdziału będzie mógł wykorzystać w procesie planowania i przygotowania do wykonania zadania, co w warunkach dużych obciążeń (brak snu, zmęczenie i stres) może zadecydować o powodzeniu misji.W zamyśle autorów podręcznik może również stanowić skuteczne narzędzie w procesie systematyzacji i utrwalenia posiadanej wiedzy w zakresie TTPs (Tactics, Techniques..
53.10 zł 59.00 zł Cena netto: 50.57 zł
Monografia zawiera teoretyczne rozważania na temat uwarunkowań bezpieczeństwa personalnego w aspekcie zagrożenia zamachami. Autor przedstawia także elementy dobrych praktyk w reagowaniu wraz z możliwościami ich implementacji do budowania rekomendowanych modeli zachowań w czasie ataków. Częścią główną publikacji są rozdziały poświęcone wybranym metodom działania sprawców zamachów na życie i zdrowie. Składają się one z opisu charakteru i natury ataków, analiz oraz wniosków ze studium przypadkó..
61.20 zł 68.00 zł Cena netto: 58.29 zł
Psychologia kryminalistyczna. Diagnoza i praktyka stanowi nową dziedzinę psychologii stosowanej, mającą własny obszar badań i charakteryzującą się ścisłymi powiązaniami z tradycyjnie rozróżnianymi działami psychologii. Zakres psychologii kryminalistycznej obejmuje psychologiczne aspekty kryminalistyki, czyli nauki o metodach ustalania faktu przestępstwa, sposobu jego popełniania, wykrywania sprawców i zapobiegania przestępstwom oraz innym ujemnym zjawiskom społecznym. Specyfika psychologii krymi..
211.50 zł 235.00 zł Cena netto: 201.43 zł
Prezentowana książka to przystępny przewodnik po rozpoznawaniu i terapii depresji u młodych ludzi. Bazując na cieszącym się powodzeniem podręczniku, opracowanym na potrzeby badań naukowych, publikacja ta przedstawia przegląd modelu poznawczo-behawioralnego przeznaczonego do pracy z tą grupą wiekową. Poruszane tematy obejmują kwestie dotyczące sposobu rozpoczynania terapii, angażowania młodych ludzi, wyznaczania celów terapii, a także ocenę i formułowanie zachowań poznawczych,..
Karty pracy zawierają zadania nawiązujące do wymagań i sytuacji życia codziennego. Mają one na celu usprawnianie: - funkcji wykonawczych – umożliwiają m.in. zaplanowanie dnia, monitorowanie codziennych obowiązków i wykonywanie ich chronologicznie (przygotowanie planów posiłków, miesięcznego budżetu). Dzięki nim można wyhamować niewskazane reakcje, czy też zmienić zachowanie, gdy nie przynosi pożądanych efektów. Angażują elastyczność poznawczą i funkcje językowe. - procesów..
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
Poradnik dostarczy pracownikom działów personalnych wiedzy i narzędzi niezbędnych w codziennej pracy, pozwalających sprostać wymaganiom w zakresie ochrony danych osobowych. Omówione zostały zatem typowe dla działów personalnych procesy przetwarzania danych osobowych, od rekrutacji do rozwiązania umowy o pracę. Czytelnicy znajdą tu aktualną, zgodną ze stanem prawnym na rok 2022, wzorcową dokumentację spełniającą wymagania regulacji. Poradnik zawiera także komentarz dotyczący współpracy pomi..
58.50 zł 65.00 zł Cena netto: 55.71 zł