(Nie)dostrzeganie dorosłości z niepełnosprawnością intelektualną. Tożsamość, cielesność, sprawstwo, kreacja
- Autor: Marta Jurczyk Iwona Lindyberg
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8270-033-6
- Data wydania: 2021
- Liczba stron/format: 168/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
48.00 zł
43.20 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 43.20 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Spis treści:
Wstęp
Część I. Ustanawianie własnej tożsamości. Cielesność i seksualność dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną
Marta Jurczyk
Wprowadzenie
Ciała (nie)właściwe, czyli społeczne odpowiedzi na ciała spoza normy
Nagie, ale nie seksualne, czyli o dehumanizacji ciał niepełnosprawnych
(Nie)zdolności ciała – ableizm i crip theory w kontekście seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną
Modele seksualności i/a seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną
Feministyczne studia o niepełnosprawności, teoria intersekcjonalna i „kłopotliwa” natura ekspresji seksualnej osób z niepełnosprawnością intelektualną
(Nie)zależne życie – strategie paternalizowania i wyciszania osób z niepełnosprawnością intelektualną
U/widocznione i u/prawomocnione, czyli o metodzie rozszerzonego studium przypadku w badaniach nad seksualnością osób z niepełnosprawnością
Zapośredniczanie sprawności i negocjowanie cielesności w dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną
EWA, 30 lat
MAGDA, 27 lat
MARCIN, 31 lat
SŁAWOMIR, 36 lat
Podsumowanie
Bibliografia
Część II. Uzgadnianie własnej dorosłości. Arteterapia w przestrzeni wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną
Iwona Lindyberg
Wprowadzenie
Znaczenie procesu twórczego w arteterapii a proces uzgadniania rzeczywistości jako element (auto)terapeutyczny. Podejście edukacyjne oraz psychoterapeutyczne do arteterapii
Arteterapia – przestrzeń zmiany w procesie kreacji
(Nie)oswojona dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną
Arteterapia w przestrzeni wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną, czyli o pewnych mechanizmach (nie)działania arteterapii
Przestrzeń dorosłości z niepełnosprawnością, czyli o cyklu zajęć dotyczących tzw. filozofii życia – działanie vs badanie
Pudełko z afirmacjami dotyczącymi dorosłości
Jestem dorosły/a – kim jestem?
Uzgadnianie i uprawomocnianie dorosłości w procesie arteterapeutycznym
Mateusz – uzgadnianie dorosłości
Maria – uzgadnianie dorosłości
Aneta – uzgadnianie dorosłości
Krzysztof– uzgadnianie dorosłości
Podsumowanie
Bibliografia
Książka ma unikatowy charakter z uwagi na obiektywny, przejmujący i wrażliwy sposób przekazu delikatnych treści. Na pewno będzie inspiracją do pracy dla pedagogów specjalnych, studentów kierunków z zakresu nauk społecznych, pracowników pomocy społecznej i nauczycieli oraz dla rodziców osób z niepełnosprawnością intelektualną, którzy na co dzień borykają się z różnymi postawami i poglądami dotyczącymi niepełnosprawności funkcjonowania człowieka.
Dr hab. Magdalena Olempska-Wysocka, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu:
Założenia i wyjaśnienia w częściach metodologicznych pokazują, że Autorki dużo uwagi poświęciły także stronie etycznej własnych projektów, które są bezpośrednio związane z pracą z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Szczegółowy opis przebiegu badania i sposób analizy zebranego materiału nie pozostawiają wątpliwości co do staranności metodologicznej obu Autorek.
Marta Jurczyk doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Specjalnej Instytutu Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Trenerka dramy pedagogicznej, edukatorka seksualna, zajmuje się problematyką seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Iwona Lindyberg Dr, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Gdańskiego. Współtworzyła Pracownię Badań nad Niepełnosprawnością w Dorosłości. Ekspert przy Gdańskiej Społecznej Radzie ds. Osób Niepełnosprawnych przy Prezydencie Miasta Gdańska na lata 2011?2015. Równolegle z pracą akademicką zajmuje się pracą terapeutyczną. Specjalista ds. rewalidacji w Warsztacie Terapii Zajęciowej prowadzonym przez Fundację Edukacji Ekologicznej i Promocji Zdrowia w Gdańsku. Współpomysłodawczyni i współrealizatorka projektu obejmującego prowadzenie zajęć z dziećmi niepełnosprawnymi metodą Ruchu Rozwijającego przez dorosłe osoby z niepełnosprawnością.