Negocjacje. Jednostka, organizacja, kultura. Wydanie 3 uzupełnione
- Autor: Winch Anna Winch Sławomir
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8270-460-0
- Data wydania: 2025
- Liczba stron/format: 328/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
62,10 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 62,10 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Impulsem dla nowego wydania książki są zmiany w obszarze kultury. W pierwszej dekadzie XXI wieku w pejzażu przedsiębiorstw w Polsce nie było tak dużej liczby korporacji międzynarodowych jak współcześnie. Okazało się, że znajomość innych kultur może być ogromnym atutem w prowadzeniu działalności biznesowej. Jej fundamentem jest kalkulacja ekonomiczna, ale schodzi ona na plan dalszy, gdy naruszane są granice tolerancji wyznaczane przez inne kultury. W tym kontekście integracja kultur na poziomie wielu wartości i norm jest niemożliwa.
Nadal rozwijana jest teza, że o przebiegu rozmów nie decydują wyłącznie ludzie, lecz także system, w którym podejmują oni swoje działania. Podstawowym elementem owego systemu jest właśnie kultura. Negocjacje to czasami tylko pretekst do refleksji na tym, co się dzieje pomiędzy ludźmi oraz organizacjami w szczególnej sytuacji – konfliktu interesów.
Analizujemy negocjacje przez pryzmat relacji społecznych, w których ludzie dokonują ciągłych wyborów pomiędzy swoimi preferencjami, a także pomiędzy interesami oraz celami systemu, w którym funkcjonują. Zarówno ludzie, jak i system zmieniają się w czasie. Chociażby z tego powodu nie ma jedynej słusznej drogi rozgrywania rozmów. Po kilku dekadach doświadczeń patrzymy na negocjacje jak na relacje ograniczonego zaufania pomiędzy stronami. Ludzie grają przede wszystkim o realizację swoich interesów oraz celów. Jeżeli czasami biorą pod uwagę interesy i cele drugiej strony, to tylko wtedy, gdy im się to opłaca.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
Fragment książki
Autor książki
Spis treści:
Wstęp
1. Kulturowy kontekst negocjacji
1.1. Fenomen kultury
1.2. Kultura – perspektywa cywilizacji
1.2.1. Kultura wstydu w cywilizacji braminizmu i buddyzmu
1.2.2. Kultura winy – cywilizacja łacińska
1.2.3. Kultura odrzucenia jako cecha cywilizacji łacińskiej
1.2.4. Kultura odrzucenia z perspektywy judaizmu i islamu
1.3. Kultura – perspektywa narodu
1.3.1. Wymiary kultury
1.3.1.1. Dystans władzy
1.3.1.2. Stosunek do prawa
1.3.1.3. Kolektywizm i indywidualizm
1.3.1.4. Percepcja czasu
1.3.1.5. Spotkania przedstawicieli różnych kultur z Polakami – kultura jest w nas
1.4. Kultura – perspektywa ekonomiczna
1.5. Kultura – perspektywa organizacji gospodarczych
1.5.1. Typy kultur w koncepcji F. Trompenaarsa i Ch. Hampdena-Turnera
1.5.2. Kultura jako czynnik redukcji dysonansu poznawczego
1.5.3. Kultura a pokolenia
Podsumowanie
2. Strategie negocjacyjne
2.1. Satysfakcja w negocjacjach – realizacja celów
2.2. Satysfakcja w negocjacjach – kontakty interpersonalne
2.3. Satysfakcja w negocjacjach – dokonywanie ustępstw (procedura)
2.4. BATNA w negocjacjach – kryterium wyboru strategii
2.4.1. Opracowanie BATN-y
2.4.2. Szacowanie BATN-y drugiej strony – schematy myślenia
2.4.3. Tajemnica BATN-y
2.4.4. Strategia negocjacji a siła BATN-y
2.4.5. Styl rzeczowy (win–win)
2.5. Strategie negocjacyjne – definicja pojęci
2.5.1. Integratywna strategia negocjacji – negocjacje nastawione na współpracę
2.5.2. Reguły postępowania
2.5.3. Identyfikacja interesów
2.5.4. Sformułowanie problemu negocjacyjnego
2.5.5. Poszukiwanie rozwiązań i decyzje
2.5.6. Bariery w realizacji strategii współpracy
2.6. Analiza negocjacji integratywnych – studia przypadków
2.6.1. „Brzydkie kaczątko”
2.6.2. „Kozioł ofiarny”
2.6.3. „Nowy”
2.7. Dystrybutywna strategia negocjacji
2.7.1. Manipulowanie czasem
2.7.2. Manipulowanie kompetencjami decyzyjnymi
2.7.3. Manipulowanie faktami
2.7.4. Gry handlowe
2.7.5. Kryptolicytacja
2.7.6. Bariery dystrybutywnej strategii negocjacji
Podsumowanie
3. Przełamywanie oporów w negocjacjach
3.1. Etapy strategii przełamywania oporów
3.1.1. Krok pierwszy – „idź na galerię”
3.1.2. Krok drugi – akceptacja – „przejście na ich stronę”
3.1.3. Krok trzeci – „przekształcanie”
3.1.4. Krok czwarty – „budowanie mostów”
3.1.5. Krok piąty – „siła perswazji”
3.1.6. Bariery w strategii przełamywaniu oporów
3.2. Perswazja w negocjacjach
3.3. Cechy produktu – korzyści kontrahenta
3.4. Pytania implikacyjne
3.5. Komu ludzie wierzą?
3.6. Kontekst sytuacyjny
3.7. Kto ulega perswazji?
3.7.1. Dobór negocjatorów
3.7.2. Czas jako instrument perswazyjny
3.8. Techniki perswazyjne – wyniki badań
3.8.1. Pomiędzy „kijem” a „marchewką”
3.8.2. Pomiędzy karą a nakazem
3.8.3. Pomiędzy oświadczeniem normatywnym pozytywnym a autoprezentacją
3.8.4. Techniki perswazyjne Polaków na tle innych narodów
3.8.5. Kulturowe DNA polskich negocjacji
Podsumowanie
4. Techniki sprzedaży i negocjacji
4.1. Parafraza
4.2. Informacja zwrotna
4.3. Typy klientów
4.4. Przeciwdziałanie obiekcjom
4.5. Reguły wywierania wpływu w procesie sprzedaży
4.5.1. Reguła wzajemności
4.5.2. Zasada kontrastu
4.5.3. Odmowa – wycofanie
4.5.4. Reguła zaangażowania
4.6. Asertywność – kontekst światopoglądowy
4.7. Asertywność jako umiejętność
4.8. Asertywność – perspektywa kulturowa
4.9. Racjonalność w negocjacjach
4.9.1. Funkcja użyteczności jako kryterium racjonalności
4.9.2. Złudzenie bycia racjonalnym
4.10. Mity negocjacji – procedura badań, charakterystyka, ćwiczenia
4.10.1. Mit I – niezmienna racjonalność ekonomiczna
4.10.2. Mit II – mierz wysoko, a zajdziesz daleko? Granica ryzyka w negocjacjach
4.10.3. Uzasadnienie „szaleństwa” w negocjacjach
4.10.4. Mit III – spotkajmy się w pół drogi
4.10.5. Mit IV – kto pierwszy, ten lepszy
4.10.6. Mit V – łatwiej kupić, niż sprzedać
4.10.7. Ledwo dostrzegalna różnica
4.10.8. Rozmowy o cenie
Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Literatura
Alder H., NLP. Umiejętność realizowania marzeń, Ravi, Łódź 1997.
Aronson E., Człowiek – istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna, Zysk i S-ka, Poznań 1997.
Arrow K.J., Eseje z teorii ryzyka, PWN, Warszawa 1979.
Avery G., Przywództwo w organizacji, PWE, Warszawa 2009.
Baer J., Fensterheim H., Jak nauczyć się asertywności, Książka i Wiedza, Warszawa 1999.
Bazerman M.H., Neale M.A., Negocjując racjonalnie, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Olsztyn 1997.
Becker G., Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, PWN, Warszawa 1990.
Benedict R., Chryzantema i miecz, PIW, Warszawa 2016.
Benedict R., Wzory kultury, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1964.
Benedikt A., Asertywność. Skuteczna komunikacja w biznesie, Astrum, Wrocław 2015.
Berne E., W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 1994.
Bjerke J., Kultura a style przywództwa, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
Błochowiak M. (red.), Biała księga pandemii koronawirusa, Fundacja Ordo Medicus, Warszawa 2022.
Bogunia-Borowska M. (red.), Barwy codzienność. Analiza socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009.
Bokszański Z., Tożsamości zbiorowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Bruckner P., Tyrania skruchy. Rozważania na temat samobiczowania Zachodu, PIW, Warszawa 2019.
Byrski M., Spotkania z hinduizmem, e-book, Więź, Warszawa 2016.
Cameron K., Quinn R., Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
Carroll W., Historia chrześcijaństwa, t. III, Wektory, Wrocław 2010.
Chodakiewicz M.J., Światy Islamu, 3S Media, Warszawa 2023.
Chrostowski W., Między Synagogą a Kościołem, Apostolicum, Kraków 2015.
Chrostowski W., Wprowadzenie to Tory, [w:] Tora, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2025.
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1995.
Cooper D.T., The Psychology of Persuasion, Independent Published, Warszawa 2020.
Coupland D., Generation X, St. Martin Press, New York 1991.
Crozier M., Friedberg F., Człowiek i system, ograniczenie działania zespołowego, PWE, Warszawa 1982.
Cukras-Stelągowska J., Małżeństwa mieszane w społeczności żydowskiej – aberracja czy norma społeczna, „Wychowanie w Rodzinie” 2016, t. XIV, nr 2, s. 317–338.
Cohen A., Talmud, Cyklady, Warszawa 1995.
Czarniawska B., Trochę inna teoria organizacji, Poltext, Warszawa 2010.
Davis M.H., Empatia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999.
Dawson R., Sekrety udanych negocjacji, Zysk i S-ka, Poznań 1999.
Dąbrowski E. (red.), Religie świata, PAX, Warszawa 1957.
Delsol Ch., Koniec świata chrześcijańskiego, Wydawnictwo WAM, Kraków 2023.
Deneen P., Dlaczego liberalizm zawiódł?, PIW, Warszawa 2021.
Deverson J., Hamblett Ch., Generation X, Fawcett World Library, New York 1964.
Dietl J., Gasparski W. (red.), Etyka biznesu w działaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Dolot A., The characteristic of Generation Z , „e-mentor” 2018, nr 2, s. 44–50.
Durkheim E., Elementarne formy życia religijnego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Drzeżdżon W., Badania nad wartościami młodzieży w dobie dokonujących się przemian. Konstatacje pedagogiczne, „Studia Gdańskie” 2010, t. VII, s. 101–112.
Dziurowicz-Kozłowska A., Konceptualizacja pojęcia asertywności, „Nowiny Psychologiczne” 2002, nr 2, s. 5–28.
Falkowski A., Tyszka T., Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.
Fallaci O., Wściekłość i duma, Cyklady, Warszawa 2003.
Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do TAK, PWE, Warszawa 1994.
Fisher R., Shapiro D, Emocje w negocjacjach, Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009.
Gasset J.O. y, Bunt mas i inne pisma socjologiczne, PWN, Warszawa 1982.
Gasparski W., Lewicka-Strzałecka A., Rok B., Szulczewski G., Zasady etyki społecznej odpowiedzialności w praktyce firm w Polsce , [w:] L. Kolarska-Bobińska (red.), Świadomość ekonomiczna społeczeństwa i wizerunek biznesu, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2004.
Gesteland R., Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Ghauri P.N., Usunier J.-C. (red.), International Business Negotiations, Pergamon, 1996.
Giddens A., Stanowienie społeczeństwa, Zysk i S-ka, Poznań 2003.
Goldman B.M., Shapiro D.L. (eds), The Psychology of Negotiations in the 21st Century Workplace, Routlegle, New York 2012.
Hall E., Bezgłośny język, PIW, Warszawa 1987.
Hall E., Poza kulturą, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Hall E., Ukryty wymiar, Muza, Warszawa 2005.
Haidt J., Prawy umysł, Wydawnictwo Smak Słowa, Sopot 2012.
Harrison L., Huntington S. (red.), Kultura ma znaczenie, Zysk i S-ka, Poznań 2003.
Hatch M., Teoria organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Hatch M., Kostera M., Koźmiński A.K., Trzy oblicze przywództwa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
Hofstede G., Kultury i organizacje, PWE, Warszawa 2000.
Hofstede G., Hofstede G.J., Minkov M., Kultury i organizacje, PWE, Warszawa 2011.
Hogan K., Psychologia perswazji, Jacek Santorski & Co., Warszawa 2000.
Houellebecq M., Cząstki elementarne, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2020.
Houellebecq M., Uległość, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2020.
Iacocca L., Autobiografia , Książka i Wiedza, Warszawa 1990.
Jabłonowska L., Wachowiak P., Winch S. (red.), Sztuka prezentacji, Difin, Warszawa 2019.
Jankowski W.B., Sankowski T.P., Jak negocjować, Centrum Informacji Menedżera, Warszawa 1995.
Johnson P., Intelektualiści, Zysk i S-ka, Poznań 2014.
Kamiński A., Kamiński B., Korupcja rządów, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2004.
Kamiński A., Władza a racjonalność, PWE, Warszawa 1976.
Kamiński J., Co kraj, to obyczaj, „Personel”. Dodatek „Doradca Personalny”, grudzień 1998.
Kamiński J., Kulturowe uwarunkowania stylów negocjacji handlowych, „Marketing i Rynek” 1998, nr 10–11.
Kamiński J., Negocjowanie, Poltext, Warszawa 2003.
Karrass G., Dobić targu, Businessman, Sopot 1990.
Karrass Ch.L., The Negotiating Game , Harper Business 1992.
Kłoskowska A., Kultura masowa, PWN, Warszawa 1980.
Król-Fijewska M., Trening asertywności, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1993.
Kochanowicz J., Mandes S., Marody M. (red.), Kulturowe uwarunkowania transformacji ekonomicznej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2007.
Konecki K., Kultura organizacyjna. Główne perspektywy analityczno-badawcze, [w:] K. Konecki, P. Tobera (red.), Szkice z socjologii zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2002.
Koneczny F., Cywilizacja żydowska, t. I–III, Capital, Warszawa 2019.
Koneczny F., O wielości cywilizacji, Capital, Warszawa 2015.
Koneczny F., Dzieje Rosji, Dom Wydawniczy Ostoja, Krzeszowice 2015.
Koran, PIW, Warszawa 1986.
Kostera M., Postmodernizm w zarządzaniu, PWE, Warszawa 1996.
Kotler P., Marketing, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994.
Kowalczyk E., Psychologia negocjacji, PWN, Warszawa 2021.
Kieżun W., Drogi i bezdroża polskich przemian, Ekotv, Warszawa 2012.
Kościół, Żydzi, Polska – z księdzem profesorem Waldemarem Chrostowskim rozmawiają: Grzegorz Górny i Rafał Tichy, Fronda, Warszawa 2009.
Kuc B.R., Od zarządzania do przywództwa, Wydawnictwo Menedżerskie PTM, Warszawa 2004.
Kurek E., Żydzi, Polacy czy po prostu ludzie… 18 lat później, Clio, Lublin 2010.
Kurek E., Rosji rozumem nie pojmiesz, Clio, Lublin 2015.
Kurek E., Polacy i Żydzi: problemy z historią, Clio, Lublin 2015.
Koźmiński A.K., Piotrowski W. (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
Legutko R., Traktat o wolności, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007.
Lewicki R., Saunders D., Bany B., Minton J., Zasady negocjacji, Rebis, Poznań 2018.
Lisicki P., Dżihad i samozagłada Zachodu, Fabryka Słów, Lublin 2015.
Lisicki P., Luter. Ciemna strona rewolucji, Fronda, Warszawa 2017.
Lisicki P., Mit starszych braci w wierze, Fronda, Warszawa 2024.
Lisicki P., Mesjasz i Trzecia Świątynia, Fronda, Warszawa 2025.
Łysiak W., Rzeczpospolita kłamców. Salon, Nobilis, Warszawa 2004.
March M., Simon H., Teoria organizacji, PWE, Warszawa 1964.
Mastenbroek W., Negocjowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
Mazurek-Łopacińska K. (red.), Badania marketingowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1996.
Mehrabian A., An Analysis of Personality Theories, Prentice-Hall, Englewood Cliffs 1968.
Mehrabian A., The Name Game: The Decision That Lasts a Lifetime , Penguin Group, New York 1992.
Merton R., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Meyer E., Mapa kulturowa, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2023.
McDonalds K., Kultura krytyki, Aletheia, Warszawa 2019.
Murray D., Przedwczesna śmierć Europy, Zysk i S-ka, Poznań 2017.
Murray D., Szaleństwo tłumów, Zysk i S-ka, Poznań 2020.
March M., Simon H., Teoria organizacji, PWE, Warszawa 1964.
Nalaskowski A., Wielkie zatrzymanie, Biały Kruk, Warszawa 2020.
Negocjacje, MT Biznes, Warszawa 2003.
Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996.
Nietzsche F., Zmierzch bożyszcz, czyli jak filozofuje się młotem , Wydawnictwo A, Kraków 2000.
Nowak A., Dzieje Polski, t. I, Biały Kruk, Kraków 2014.
Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWE, Warszawa 1985.
Nowak S., Pojęcie postawy w teoriach i stosowanych badaniach społecznych, [w:] S. Nowak (red.), Teorie postaw, PWN, Warszawa 1973.
Nowak S. (red.), Studenci Warszawy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1991.
Nowak S. (red.), Teorie postaw, PWN, Warszawa 1973.
Obłój K., Mikroszkółka zarządzania, PWE, Warszawa 1994.
Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 1998.
Obłój K., Praktyka strategii firmy , Poltext, Warszawa 2019.
Ossowski S., Z zagadnień psychologii społecznej, t. III, PWN, Warszawa 1967.
Ożóg P., 966 Chrzest Polski, Biały Kruk, Kraków 2015.
Pfeffer J., Competitive advantage through people, Harvard Business School Press, Boston 1994.
Plebaniak P., 36 forteli Chińczyków, Zysk i S-ka, Poznań 2017.
Plebaniak P., Chiny. Zrozumieć imperium, Wydawnictwo Defence24, Warszawa 2020.
Pluckrose H., Lindsay J., Cyniczne teorie, Wydawnictwo WEI, Warszawa 2022.
Porter M., Postawy, wartości i przekonania a makroekonomia dobrobytu, [w:] L. Harrison, S. Huntington (red.), Kultura ma znaczenie, Zysk i S-ka, Poznań 2003.
Prawda, Chrystus, Judaizm, z księdzem profesorem Waldemarem Chrostowskim rozmawiają Grzegorz Górny i Rafał Tichy, Fronda, Warszawa 2018.
Ramaswamy V., Woke S.A., Wydawnictwo WEI, Warszawa 2023.
Raspail J., Obóz świętych, Fronda, Warszawa 2015.
Ries A., Traut J., 22 niezmienne prawa marketingu, PWE, Warszawa 1996.
Riesman D., Samotny tłum, PWN, Warszawa 1971.
Rogozińska-Pawełczyk A. (red.), Pokolenia na rynku pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.
Romanowska M., Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2009.
Rousseau J.-J., Umowa społeczna, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Warszawa 2007.
Rządca R., Negocjacje w interesach, PWE, Warszawa 2003.
Rymkiewicz J., Wieszanie, Sic!, Warszawa 2007.
Scruton R., Zachód i cała reszta, Zysk i S-ka, Poznań 2003.
Scruton R., Kultura jest ważna, Zysk i S-ka, Poznań 2007.
Scruton R., Pożytki z pesymizmu, Zysk i S-ka, Poznań 2010.
Scruton R., Myśliciele nowej lewicy, Wydawnictwo Antyk Marcin Dybowski, Komorów 2020.
Sewell C., Klient na całe życie, Morrow & Company, Warszawa 1992.
Shein E.H., Organizational Culture and Leadership, John Wiley & Sons, New York 2004.
Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
Sowell T., Dyskryminacja i nierówności, Wydawnictwo WEI, Warszawa 2023.
Staniszkis J., Postkomunizm, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2001.
Strózik T., System wartości a ocena jakości życia młodzieży akademickiej w świetle badań ankietowych studentów Poznania, „Studia Oeconomica Posnaniensia” 2014, t. II, s. 5–22.
Sułek A., Eksperyment w badaniach społecznych, PWE, Warszawa 1979.
Sułkowski Ł., Kulturowa zmienność organizacji, PWE, Warszawa 2002.
Sułkowski Ł., Kulturowe procesy zarządzania, Difin, Warszawa 2012.
Sutherland S., Rozum na manowcach, Książka i Wiedza, Warszawa 1996.
Sygit B., Wąsik D., Kuczur T., Prawo karne judaizmu, Adam Marszałek, Toruń, 2015.
Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.
Szacki J., Historia myśli socjologicznej, PWN, Warszawa 1981.
Schenplein H., Kultura przedsiębiorstwa i jej rozwój, „Organizacja i Kierowanie” 1988, nr 7/8, za: Ł. Sułkowski, Czy warto się zajmować kulturą organizacyjną?, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” 2008, nr 6.
Sztompka P., Socjologia, Znak, Kraków 2002.
Sztompka P., Bogunia-Borowska M. (red.), Socjologia codzienności, Znak, Kraków 2008.
Świda H., Postawy wartościujące pokolenia X, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1996, nr 2, s. 3–7.
Thomas W.I., Znaniecki F., Chłop polski w Europie i Ameryce, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1976.
Trompenaars A., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury, Oficyna Ekonomiczna,
Kraków 2002.
Trompenaars F., Hampden-Turner Ch., Zarządzanie personelem w organizacjach zróżnicowanych kulturowo, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
Trzeciak S., Talmud o gojach, Capital, Warszawa 2023.
Tyszka T. (red.), Psychologia ekonomiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999.
Ury W., Odchodząc od NIE, PWE, Warszawa 1995.
Ury W., Siła pozytywnego NIE, Rebis, Poznań 2007.
Villiers P., Kiedy opadły maski, DeReggio, Warszawa 2019.
Warner B., Kobieta w doktrynie Islamu, Centrum Studiów nad Politycznym Islamem, Kraków 2018.
Weber M., Gospodarka i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Winch S., Kultura organizacyjna a zarządzanie wiedzą, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów” 2006, z. 70, s. 68–84.
Winch A., Winch S., Negocjacje – jednostka, organizacja, kultura, Difin, Warszawa 2010.
Winch A., Szkoda Zachodu. Witkacy – Mrożek – Levin, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2021.
Winch S., Współpraca vs manipulacja – dylemat etyczny czy wybór strategiczny firmy? (wyniki badań), „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów” 2010, nr 98, s. 215–223.
Winch S., Kulturowe uwarunkowania sukcesu organizacji gospodarczych (wyniki badań), „Przegląd Organizacji” 2009, nr 4, s. 10–14.
Winch S., Identyfikacja pracowników z przedsiębiorstwem w pierwszej dekadzie XXI w., [w:]
R. Bartkowiak, P. Wachowiak (red.), Nauki ekonomiczne w XXI wieku. Stan obecny i perspek-tywy rozwoju, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa 2014.
Winch S., System wartości kandydatów na studia w uczelni ekonomicznej – na przykładzie Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, „E-Mentor” 2019, nr 1.
Winch S., HR Business Partner, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa 2021.
Young E., On Naming of Rosen. Interests and Multiple Meanings as Elements of Organizational Culture, „Organization Studies” 1989, no. 10.
Ziemkiewicz R., Strolowana rewolucja, Fabryka Słów, Lublin–Warszawa 2021.
Zimbardo P., Boyd J., Paradoks czasu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Znaniecki F., Wstęp do socjologii, Poznań 1922.
Zwoliński A., Kultura idiotów, Wejdźmy na Szczyt, Kraków 2019.
Źródła internetowe
http://szwecja.net/NOW/fs-now/2010/SahlinOdchodzi.html (dostęp: 30.07.2018).
http://forsal.pl/artykuly/595048,prezydent-niemiec-christian-wulff-podal-sie-do-dymisji.html
(dostęp: 30.07.2018).
Młodzież 2016, CINN, https://www.cinn.gov.pl/portal?id=166545 (dostęp: 28.02.2021).
Wartości i normy 2013, CBOS, https: //cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_111_13.PDF (dostęp:
28.02.2021).
https://www.al-monitor.com/originals/2022/02/proposed-domestic-violence-bill-prompts-ra-
re-criticism-al-azhar-sheikh (dostęp: 14.02.2022).
https://jastrzabpost.pl/ksiezna-kate-skandal,6975899489843329a (dostęp: 10.10.2024).
https://www.rp.pl/swiat/art14152201-rabin-slub-z-gojem-jest-jak-nazizm (dostęp: 7.09.2024).
https://www.salon24.pl/u/izaluka/1097063,prawo-zydowskie-o-gojach-czyli-jak-talmud-
-nakazuje-traktowac-nie-zydow (dostęp: 31.01.2025).
https://sukces.rp.pl/spoleczenstwo/art39613131-globalne-badanie-optymizmu-polacy-w-eu-
ropejskiej-czolowce-wyzej-tylko-jeden-kraj (dostęp: 19.02.2025).
https://www.opendoors.pl/przesladowania-chrzescijan/swiatowy-indeks-przesladowan (dostęp
19.09.2025).
https://histmag.org/Najnowsze-badania-Zydzi-negatywnie-oceniaja-Polakow-18249 (dostęp:
20.09.2025).
https://www.cbos.pl/PL/publikacje/publikacje.php?publikacje_offset=100 (dostęp: 20.09.2025).