• Nauczycielskie poniżanie. Szkolna przemoc wobec dziewcząt

Nauczycielskie poniżanie. Szkolna przemoc wobec dziewcząt

  • Autor: Lucyna Kopciewicz
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-7641-405-8
  • Data wydania: 2011
  • Liczba stron/format: 192/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 39.00 zł

    19.50 zł

  • 50% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Dostępność: Duża ilość w magazynie

Proponowana praca wpisuje się bardzo wyraźnie w nurt socjologii ciała oraz w nurt pedagogicznych analiz kultury szkoły. Podstawowym przedmiotem zainteresowania są relacje (wspomnienia) absolwentek różnych typów szkół dotyczące represyjnego wymiaru pedagogicznej pracy szkoły – represjonowania wyglądu fizycznego (strój, fryzura, makijaż). Badania empiryczne w których brało udział ok. 200 kobiet (absolwentek) wskazują na powszechność tego typu przemocy (zazwyczaj za przemoc nieuważnej), podobną strukturę doświadczenia przemocy oraz konsekwencje w postaci specyficznych kobiecych dyspozycji kształtowanych w szkole („siedzieć cicho”).

Spis treści:

Wstęp
 
Wprowadzenie. Socjologia ciała – socjologia nierówności?
 
Somatyzacja problematyki socjologii edukacji
 
1. Społeczne konstruowanie ciała, płci i seksualności
 
Socjologia ciała P. Bourdieu
Kapitał wcielony – „klasa” ciała, ciało klasy
Normalizowanie i dyscyplinowanie – socjologia „podatnego ciała”
Społeczna produkcja seksualności i „źródłowej” płci
Genderowe rewizje: uobecnianie ciał kobiecych
Rewizje queerowe. Radosne otchłanie nietożsamości i wyzwolone ciała?
Szkolne mechanizmy dyscyplinowania dziewczęcych ciał – „sterylne” i „posłuszne”
 
2. Kulturowe kody płci – cielesna hexis
 
Moda jako konsumpcja
Moda jako opór?
Moda i kultura popularna
Kulturowe prze/kodowanie płci – odmienne ubrania, „inne” ciała
Kamp i drag jako międzypłciowe przestrzenie symboliczne
Strój zakonny – habit nie czyni zakonnicy?
Kulturowe kody dziewczęcości – niewidzialność, kicz, transgresja
Początek drogi przez ciało
Nastolatki – ubranie i pożądanie
 
3. Komunikacja szkolna – mówienie i słuchanie, poniżanie i żartowanie
 
Komunikacja szkolna w perspektywie gender
Komunikacja i kontrola – językowa niewidoczność kobiet, trening milczenia
Ponadjednostkowe warunki sprawowania nauczycielskiej dyscypliny i kontroli
Poniżanie – żartowanie?
Komunikacja i ciało – poniżające nazwanie
 
4. Założenia i procedury badań własnych
 
Sprawczy podmiot?
Humanistyka i konserwatyzm
Nowa humanistyka
Konstrukcja przedmiotu badań własnych. Postępowanie badawcze
Metody gromadzenia danych empirycznych
Konstrukcja próby
Czas przeprowadzenia badań empirycznych
Metoda interpretacji materiału empirycznego – krytyczna analiza dyskursu
 
5. Ciało pedagogiczne i uczennice – typy represji, poniżające nazwania
 
Klasa szkolna i nauczycielska władza
Ciało pedagogiczne i uczennice – struktura represji
Dyskurs normalizacyjny
Dyskurs klasowy – hierarchizacja i deklasacja
Dyskurs poddaństwa – sprywatyzowana przestrzeń klasy szkolnej
Dyskurs regulacyjny – odmienić „odmieńca”
Dyskurs samiczy?
Dyskurs seksualnego „upodmiotowienia”/uprzedmiotowienia
Przegrana walka o język – czego uczy seksualne „upodmiotowienie”?
Paraliż, bezsilność, atak na tożsamość – niejęzykowe konsekwencje poniżającego nazwania
 
6. Dyskusja
 
Demokratyczna szkoła? Poniżające nazwania i „prawidłowa” dziewczęcość
Seksizm?
Właściwości ciała pedagogicznego – badania socjolingwistyczne
Społeczeństwo demokratyczne, niedemokratyczna szkoła – pytanie o tożsamość zawodową nauczycielek i nauczycieli
Estetyka i moralność – „czyste” sądy estetyczne i ich „nieczyste” konsekwencje
Socjologia ciała i pedagogika – trudne związki?
Strategie neutralizacji
Przemoc ze względu na płeć i prawo
Strategie działania
 
Literatura

prof. UG, dr hab. Dorota Klus Stańska:

Jest to unikatowa na rynku wydawniczym wstrząsająca diagnoza polskiej szkoły jako miejsca opresyjnego konstruowania płci, ciała i seksualności uczniów. Odważna, bezkompromisowa, dobrze udokumentowana empirycznie – stanowi przekonującą konfrontację z popularnym dziś, awersyjnym medialnym obrazem młodzieży szkolnej. Autorka wnikliwie i z wrażliwością zarówno badawczą, jak i społeczną, rozpoznaje specyfikę dyscyplinowania ciała kobiecego w murach szkoły. Pedagogika pozostaje wciąż niepokojąco obojętna wobec tych zjawisk.

prof. dr hab. Zbigniew Kwieciński:

Książka prof. Lucyny Kopciewicz o przemocy słownej nauczycieli wobec dziewcząt wypełnia prawie całkowitą lukę w polskiej literaturze naukowej dotyczącej pozaprogramowych relacji zachodzących w szkole w postaci brutalnej przemocy słownej odnośnie do płci, urody, seksualności i poziomu inteligencji. Książkę tę oceniam wysoko, jako nowatorską i bardzo dobrą monografię naukową.

Lucyna Kopciewicz

prof. dr hab., pracuje w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują pedagogikę feministyczną, problematykę edu­kacyjnych działań na rzecz równego statusu kobiet i mężczyzn. Autorka kilku książek oraz prac poświęconych problematyce gender.


Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Mechanizmy przemocy w rodzinie z po...

34.20 zł 38.00 zł Cena netto: 32.57 zł

Diagnoza i psychoterapia sprawców p...

37.80 zł 42.00 zł Cena netto: 36.00 zł

Przemoc w rodzinie w aspekcie Konwe...

24.00 zł 48.00 zł Cena netto: 22.86 zł

Przemoc domowa. Czy można wybaczyć ...

37.80 zł 42.00 zł Cena netto: 36.00 zł

Przemoc rodzinna. Aspekty psycholog...

40.50 zł 45.00 zł Cena netto: 38.57 zł

Przemoc instytucjonalna wobec dziec...

45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł

Najczęściej kupowane