Na dobry początek. Zbiór piosenek i zabaw muzyczno-ruchowych dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym
- Autor: Maciej Kołodziejski Katarzyna Moskal-Kozak
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-66491-70-0
- Data wydania: 2021
- Liczba stron/format: 130/A4
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
75.00 zł
67.50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 67.50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Jeśli jesteś nauczycielem lub rodzicem, który chce w twórczy sposób:
- budować słownik muzyczny dziecka, a poprzez to rozwinąć jego audiację, zdolności muzyczne tonalne i rytmiczne, umiejętności wokalne i ruchowe bez względu na poziom własnych kompetencji muzycznych,
- wspierać dziecko w odczuwaniu, poznawaniu i rozumieniu rzeczywistości, budowaniu autoekspresji z wykorzystaniem jego naturalnej spontaniczności,
- zapewnić wielostronny rozwój dziecka w zróżnicowany sposób, wprowadzać autorski materiał muzyczny oparty na wielu skalach muzycznych,
- stworzyć dziecku przestrzeń do budowania relacji społecznych i doświadczeń emocjonalnych,
sięgnij po książkę Na dobry początek…, która zawiera nuty 27 piosenek skomponowanych przez Macieja Kołodziejskiego do słów Katarzyny Moskal-Kozak oraz wyodrębnione z nich motywy tonalne i rytmiczne, 20 autorskich śpiewanek i rytmiczanek (wszystko nagrane na CD) i wiele pomysłów na zabawy muzyczno-ruchowe. Propozycje te są nie tylko praktyczną egzemplifikacją podejścia autorów do umuzykalniania dzieci, ale także swoistym odwołaniem do teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona, koncepcji edukacyjno-muzycznych C. Orffa, E. Jaques-Dalcroze’a, Z. Kodály’a oraz teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.
Muzyka,
ruch, język i zabawa są ściśle powiązane i mogą się przenikać,
a zarazem wchodzić w interakcje, nie tylko w edukacji muzycznej, ale
również w pedagogice integracyjnej i edukacji specjalnej. Utwory
inspirujące ruch, taniec, odgrywanie ról, język i ekspresja
emocjonalna stanowią ważną część programu nauczania i uczenia
się dzieci najmłodszych. W muzykoterapii dzieci zaś, systematyczne
korzystanie z piosenek jest jednym z podstawowych narzędzi, które
terapeuta ma do dyspozycji, ponieważ w prawie wszystkich jej
rodzajach piosenki wykorzystywane są do zachęcania do nawiązywania
kontaktów, wspierania relacji lub wzajemnej pomocy, a więc służą
dynamice rozwoju społecznego i emocjonalnego.
Autorzy książki przygotowali także dodatkowe wersje nagrań:
1.
Śpiewanki i rytmiczanki w wersji mp3 – gotowe nagrania 10 śpiewanek (krótkich form melodycznych bez słów na różnych skalach i metrum)
i 10 rytmiczanek (krótkich form rytmicznych, opartych na różnym metrum i sylabie neutralnej). Posłuchaj fragmentu |
|
2.
Aranże w wersji mp3 – instrumentalne wersje 27 autorskich piosenek z książki wraz z gotowymi nagraniami motywów tonalnych i rytmicznych do słuchania
i imitowania przez dzieci. Materiał służy rozwijaniu słownika muzycznego dzieci oraz umożliwia wykorzystanie piosenek podczas zajęć muzycznych, uroczystości
i innych zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych. Posłuchaj fragmentu |
|
3.
Elektroniczną wersję płyty CD dołączonej do książki w formacie mp3. Posłuchaj fragmentu |
Zachęcamy do obejrzenia poniżej filmu z zajęć muzycznych, prowadzonych przez Autorkę książki.
Spis treści:
Założenia wstępne z zapleczem teoretycznym w tle
Jak wprowadzać motywy tonalne i rytmiczne według założeń teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona
Wskazówki ogólne
Wprowadzanie motywów tonalnych
Wprowadzanie motywów rytmicznych
Uczenie się piosenek – sugestie dla nauczyciela
Propozycje zabaw początkowych zalecanych do zastosowania przy wprowadzeniu każdej nowej piosenki
Piosenki, opisy zabaw muzyczno-ruchowych oraz motywy tonalne i rytmiczne
Powitanie
Pożegnanie
Powitanie II
Pożegnanie II
Lokomotywa
Cztery pory roku
Dziki Zachód
Hej Górole!
Jaka świetna to zabawa
Kołysanka
ŁasKotki
Pajączek
Radosny rozruch o poranku
Mucha
Ufoludki
Tajemnicza muzyka nocna
Kołysz się
Mikołaj z prezentami
Proszę, dziękuję i przepraszam
Nerwy do konserwy
Zakochanie
Nie lubię cię
Kotek Mruczek
Ciekawostka
Zebra
Pytania
Tajemnica
śpiewanki bez słów na różnych skalach (tonalnościach)
Śpiewanka nr 1
Śpiewanka nr 2
Śpiewanka nr 3
Śpiewanka nr 4
Śpiewanka nr 5
Śpiewanka nr 6
Śpiewanka nr 7
Śpiewanka nr 8
Śpiewanka nr 9
Śpiewanka nr 10
Rytmiczanki w różnym metrum
Rytmiczanka nr 1
Rytmiczanka nr 2
Rytmiczanka nr 3
Rytmiczanka nr 4
Rytmiczanka nr 5
Rytmiczanka nr 6
Rytmiczanka nr 7
Rytmiczanka nr 8
Rytmiczanka nr 9
Rytmiczanka nr 10
Bibliografia
Spis propozycji utworów muzycznych
Motywy tonalne i rytmiczne wyodrębnione z piosenek
dr hab. szt. Barbara Pazur, czasopismo Wychowanie Muzyczne 4/2021
Anna Gawarska, autorka blogu o tematyce edukacyjno-muzycznej dydaktymuzyka.pl
Dr hab. Barbara Pazur Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie:
(...) publikacja Macieja Kołodziejskiego i Katarzyny Moskal-Kozak ma szansę zostać jedną z lepszych pozycji metodycznych dla kreatywnych nauczycieli, szczególnie, że dołączona do niej będzie płyta z nagranymi piosenkami w świetnych aranżacjach samego kompozytora oraz nagranymi motywami rytmicznymi i tonalnymi, śpiewankami i rytmiczankami (...). Pełna treść recenzji
Dr hab. Mirosław Kisiel, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet Śląski w Katowicach:
(...) publikacja stanowi nowatorskie spojrzenie na proces wzrastania najmłodszych w atmosferze bliskiej muzyce i grupy rówieśniczej w poczuciu zabawy, radości i wsparcia ze strony wrażliwego nauczyciela w osnowie wartościowej literatury pieśniarskiej, dysponując trafną obudową metodyczną (...).
Joanna, nauczycielka przedszkolna i wokalu:
Książka stanowi kompendium wiedzy i metodyki pracy z dziećmi
w zakresie rozwoju muzycznego. Porusza bardzo szeroki zakres
muzyczny w sposób miły, dostosowany do rozwoju dzieci. Treści
w niej zawarte pozwalają na kompletne oddziaływanie na wychowanków, rozwijając nie tylko ich kompetencje muzyczne, ale także
wrażliwość, empatię, wyobraźnię, współpracę w grupie. Zdecydowanie polecam w pracy zarówno nauczycielom, muzykom, jak i nauczycielom nie mającym przygotowania muzycznego, a także
rodzicom. Wspaniała zabawa! Uśmiech i zaangażowanie dzieci
w aktywności zawarte w książce są tylko potwierdzeniem, jak wartościowa jest ta pozycja.
Anna, nauczycielka rytmiki, PSM Bytom:
Piosenki i materiał do nich opracowany polecam do wykorzystania w każdym przedszkolu, a także w domu. Zawiera on wszystko, co jest potrzebne do umuzykalniania i uwrażliwiania dzieci na piękno muzyki. Dodatkowym walorem materiału zawartego w książce jest to, że zawiera on mnóstwo propozycji zabaw muzycznych i nie tylko. Materiał muzyczny jest bardzo wartościowy i opracowany na bardzo wysokim poziomie. Jak najbardziej polecam do korzystania z dobra, jakie wnosi ta publikacja.
Katarzyna, nauczycielka przedszkolna, metodyczka nauczania języka angielskiego:
Ten obszerny materiał (piosenki, motywy, propozycje zabaw) powinien trafić do nauczycieli, którzy chcą w bardzo łatwy i sprawiający frajdę sposób umuzykalniać swoich podopiecznych, ale też wspierać ich ogólny rozwój. Brakowało takiej propozycji. Serdecznie polecam, efekty i świetna zabawa gwarantowane.
Maciej Kołodziejski
Dr hab., prof. UMK, Katedra Edukacji Wczesnej i Obywatelskiej, Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Pedagog i muzyk, nauczyciel akademicki, kompozytor i aranżer. Zajmuje się powszechną edukacją muzyczną i teorią uczenia się muzyki poprzez rozwijanie audiacji, zdolnościami i umiejętnościami muzycznymi oraz improwizacją muzyczną.
E-mail: kolomaciej@poczta.onet.pl.
Katarzyna Moskal-Kozak
Pedagog, oligofrenopedagog, arteterapeutka. Od kilkunastu lat zajmuje się edukacją muzyczną niemowląt i dzieci, prowadząc własną działalność edukacyjną m.in. w ramach sieci Szkół Muzycznych Yamaha w Polsce.
E-mail: katmos7@wp.pl.
Bonna, B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci: zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2006.
Bonna, B., Zdolności i kompetencje muzyczne uczniów w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2016.
Chen, J.-Q., Isberg, E., & Krechevsky, M., Project Spectrum: Early Learning Activities. Project Zero Frameworks for Early Childhood Education, Volume 2 1998.
Economidou Stavrou, N., Chrysostomou, S., Socratous, H., Music Learning in the Early Years: Interdisciplinary Approaches Based on Multiple Intelligences, “Journal for Learning through the Arts” 2011, 7(1).
Gordon, E.E., Jump Right In: Tonal Register Book 1, GIA Publications, Inc., Chicago 1984,1990.
Gordon, E.E., Sekwencje uczenia się w muzyce. Umiejętności, zawartość i motywy, WSP, Bydgoszcz 1999.
Gordon, E.E., Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci, ZamKor, Kraków 1997.
Gul, G., & Bozkaya, I., The Efficiency of The Song Repertoire on The Musical Development Level of PreSchool Children Aged Six Years Old, [in:] 7th World Conference on Educational Sciences, (WCES-2015),
5–7 February 2015, Novotel Athens Convention Center, Athens, Greece, Procedia – Social and Behavioral Sciences 197 (2015), s. 506–513.
Kataryńczuk-Mania, L., Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2009.
Kołodziejski, M., Koncepcja Edwina E. Gordona w powszechnej edukacji muzycznej, PWSZ, Płock 2011.
Kołodziejski, M., Tworzenie a improwizowanie muzyki w pedagogice muzycznej Edwina E. Gordona, [w:] Kreatywność: między mitami, stereotypami a rzeczywistością, red. I. Pufal-Struzik & Z. Okraj, Wydawnictwo UJK, Kielce 2016.
Kołodziejski, M., Piosenka jako materiał dydaktyczny służący rozwijaniu audiacji muzycznej u małego dziecka, [w:] Conference: Hudobná edukácia v priestore nových komunikačných technologii, Medzinárodná vedecká WEB konferenciaAt: Banska Bystrica, 2014.
Petruța-Maria C., The theory of multiple intelligences, “Bulletin of the Transilvania University of Braşov Series VIII: Performing Arts” 2018, Vol. 11(60), No.
Salmon, S., The Importance of Play-Songs in Inclusive Teaching, [in:] Hearing Feeling Playing. Music and movement with hard-of-hearing and deaf children, Chapter: The importance of play songs in inclusive teaching, ed. S. Salmon, Publisher: Reichert, Wiesbaden 2008.
Pazur, B., Nauka improwizacji muzycznej według Edwina E. Gordona. Rytm – Skale – Harmonia, Wydawnictwo Muzyczne Polihymnia, Lublin 2020.
Pazur, B., Improwizacja muzyczna według Edwina E. Gordona. [w:] Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wczesnej edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej, red. M. Kołodziejski i B. Pazur, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2015.
Trzos P., Dziecko twórcą, odbiorcą, krytykiem, „Życie Szkoły” 2006, nr 2(669).
Trzos, P.A., Umiejętności audiacyjne uczniów na etapie edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2018.
Kisiel, M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej: studium metodyczno-badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005.
Wright, C., Listening to music, Cengage Learning; 8th edition, 2016.
http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/forma-muzyczna/ (z dnia 20.06.2019).
https://musescore.org/pl
https://maciejkolodziejski.1minutesite.pl