Młodzież we współczesnej przestrzeni społeczno-kulturowej. Wybrane aspekty zdrowotne i pedagogiczne
- Autor: Karina Leksy
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-548-9
- Data wydania: 2020
- Liczba stron/format: 252/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
55,00 zł
49,50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 49,50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Treści zawarte w monografii pozwalają poznać i zrozumieć rzeczywistość (w tym rzeczywistość świata wirtualnego), w której żyją dorastający oraz wpływy społeczno-kulturowe determinujące ich codzienne funkcjonowanie i w znacznym stopniu wpływające na proces socjalizacji młodego pokolenia. Istotnym elementem opracowania jest ukazanie problemów zdrowia fizycznego i psychospołecznego dotykających współczesną młodzież, a w znacznym stopniu wynikających ze stylu życia i warunków szeroko rozumianego środowiska ich życia, w tym dominacji aktualnych trendów (pop)kulturowych. Stąd też tak podkreślana w monografii potrzeba realizacji edukacji zdrowotnej, która wydaje się koniecznością wobec wielu nowych zagrożeń zdrowia i bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
Recenzja
Prof. UAM dr hab. Michał Klichowski:
Książka Kariny Leksy jest dziełem niezwykle ciekawym i inspirującym do przemyśleń. Autorka zajęła się ważny problemem dotyczącym funkcjonowania współczesnej młodzieży z perspektywy wybranych wyznaczników kultury popularnej wraz z ich znaczeniem dla zdrowia. Jej analizy są głębokie i interdyscyplinarne, narracje wciągające, a momentami wręcz uwodzące czytelnika. Publikacja ta ponadto wypełnia lukę na polskim rynku wydawniczym. Jestem przekonany, że praca ta będzie czytana, dyskutowana i cytowana (…). Autorka udowadnia, że aby edukacja zdrowotna współczesnej młodzieży była skuteczna, koniecznym jest uwzględnienie w niej szeregu nieoczywistych, i dotychczas ignorowanych, (pop)zjawisk, które skrupulatnie i merytorycznie omawia i analizuje.
Fragment książki
Autor książki
Karina LeksySpis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Zdrowotne konsekwencje przemian społeczno-kulturowych w zglobalizowanym świecie
1.1. Pojęcie globalizacji w świetle literatury przedmiotu
1.2. Globalizacja i migracja a ryzyko chorób zakaźnych
1.3. Wpływ globalizacji kulturowej na zdrowie jednostki
1.4. Nierówności w zdrowiu i „społeczeństwo ryzyka” a stres i zdrowie
1.5. Edukacja zdrowotna narzędziem budowania świadomości zdrowotnej w zglobalizowanym świecie
Rozdział 2. Globalny nastolatek wobec wartości
2.1. Zglobalizowany nastolatek
2.2. Pojęcie wartości w naukach społecznych
2.3. Wartości w życiu młodzieży w świetle badań
2.4. Kultura popularna jako nośnik wartości – podsumowanie
Rozdział 3. W sidłach konsumpcji – znaczenie mody i konsumpcji dla zdrowia i jakości życia młodego pokolenia
3.1. Społeczeństwo konsumpcyjne
3.2. Tożsamość współczesnego konsumenta – wybrane typologie
3.3. Magia zakupów
3.4. W niewoli wolnego wyboru – konsumenckie dylematy
3.5. Znaczenie kultury konsumpcji dla relacji międzyludzkich i wychowania
3.6. „Ometkowany styl życia”
3.7. Wychowanie do konsumpcji
Rozdział 4. Nowe media a styl i jakość życia współczesnych nastolatków
4.1. Nowe media – wyjaśnienia terminologiczne
4.2. Media cyfrowe w życiu globalnego nastolatka
4.3. Internet i telefon komórkowy – atrybuty współczesnej młodzieży
4.4. Technologie informacyjno-komunikacyjne – możliwości i zagrożenia zdrowotne
4.5. Problem uzależnień od mediów cyfrowych
4.6. Inne zagrożenia związane z korzystaniem ze współczesnej technologii cyfrowej
4.7. Nowoczesne media cyfrowe jako wyzwanie wychowawcze i edukacyjne
Rozdział 5. Pokolenie „lubię to”, czyli ekshibicjonizm społeczny w wirtualnym świecie
5.1. Nic do ukrycia?
5.2. Portal społecznościowy jako przestrzeń autopromocji
5.3. Czy liczba lajków i znajomych ma znaczenie?
5.4. Tendencje narcystyczne użytkowników social media
5.5. Jasne i ciemne strony internetowego ekshibicjonizmu
5.6. Internetowy ekshibicjonizm dorastających
5.7. Umiar i rozwaga, czyli refleksje końcowe
Rozdział 6. Somatyzacja tożsamości – konsekwencje psychospołeczne i zdrowotne
6.1. Status ciała we współczesnej kulturze zachodniej
6.2. „Jestem tym, jak wyglądam”, czyli ciało = tożsamość
6.3. Piętno nieadekwatnego wyglądu
6.4. Znaczenie atrakcyjnego ciała w procesie dojrzewania
6.5. Dysmorfofobia i zaburzenia zachowania związane z ciałem
6.6. Tożsamość to nie tylko ciało – uwagi końcowe
Rozdział 7. Seksualizacja kultury współczesnej – znaczenie dla funkcjonowania młodzieży
7.1. Kultura popularna i przekazy medialne jako źródło seksualizacji życia
7.2. Koniec wieku niewinności?
7.3. Seksualizacja dziewcząt
7.4. Konsekwencje zjawiska seksualizacji kultury dla współczesnej młodzieży
7.5. Czy i w jaki sposób przeciwdziałać skutkom postępującej seksualizacji kultury?
Rozdział 8. Zdrowie, kształcenie i wychowanie (pop)nastolatków – perspektywa edukacyjna
8.1. Dryfujący w popkulturze – czy to obraz współczesnego nastolatka?
8.2. Wychowanie w popkulturze – perspektywa pedagogiczna
8.3. Zdrowie i edukacja zdrowotna w popkulturze
Zakończenie, w którym o potrzebie edukacji zdrowotnej w popkulturowym świecie
Bibliografia
Netografia
Aneks. Edukacja zdrowotna w podstawie programowej