• Młodzież we współczesnej przestrzeni społeczno-kulturowej. Wybrane aspekty zdrowotne i pedagogiczne

Młodzież we współczesnej przestrzeni społeczno-kulturowej. Wybrane aspekty zdrowotne i pedagogiczne

  • Autor: Karina Leksy
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-8085-548-9
  • Data wydania: 2020
  • Liczba stron/format: 252/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 55.00 zł

    49.50 zł

  • 10% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Dostępność: Duża ilość w magazynie

Treści zawarte w monografii pozwalają poznać i zrozumieć rzeczywistość (w tym rzeczywistość świata wirtualnego), w której żyją dorastający oraz wpływy społeczno-kulturowe determinujące ich codzienne funkcjonowanie i w znacznym stopniu wpływające na proces socjalizacji młodego pokolenia. Istotnym elementem opracowania jest ukazanie problemów zdrowia fizycznego i psychospołecznego dotykających współczesną młodzież, a w znacznym stopniu wynikających ze stylu życia i warunków szeroko rozumianego środowiska ich życia, w tym dominacji aktualnych trendów (pop)kulturowych. Stąd też tak podkreślana w monografii potrzeba realizacji edukacji zdrowotnej, która wydaje się koniecznością wobec wielu nowych zagrożeń zdrowia i bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. Zdrowotne konsekwencje przemian społeczno-kulturowych w zglobalizowanym świecie

1.1. Pojęcie globalizacji w świetle literatury przedmiotu
1.2. Globalizacja i migracja a ryzyko chorób zakaźnych
1.3. Wpływ globalizacji kulturowej na zdrowie jednostki
1.4. Nierówności w zdrowiu i „społeczeństwo ryzyka” a stres i zdrowie
1.5. Edukacja zdrowotna narzędziem budowania świadomości zdrowotnej w zglobalizowanym świecie

Rozdział 2. Globalny nastolatek wobec wartości

2.1. Zglobalizowany nastolatek
2.2. Pojęcie wartości w naukach społecznych
2.3. Wartości w życiu młodzieży w świetle badań
2.4. Kultura popularna jako nośnik wartości – podsumowanie

Rozdział 3. W sidłach konsumpcji – znaczenie mody i konsumpcji dla zdrowia i jakości życia młodego pokolenia

3.1. Społeczeństwo konsumpcyjne
3.2. Tożsamość współczesnego konsumenta – wybrane typologie
3.3. Magia zakupów
3.4. W niewoli wolnego wyboru – konsumenckie dylematy
3.5. Znaczenie kultury konsumpcji dla relacji międzyludzkich i wychowania
3.6. „Ometkowany styl życia”
3.7. Wychowanie do konsumpcji

Rozdział 4. Nowe media a styl i jakość życia współczesnych nastolatków

4.1. Nowe media – wyjaśnienia terminologiczne
4.2. Media cyfrowe w życiu globalnego nastolatka
4.3. Internet i telefon komórkowy – atrybuty współczesnej młodzieży
4.4. Technologie informacyjno-komunikacyjne – możliwości i zagrożenia zdrowotne
4.5. Problem uzależnień od mediów cyfrowych
4.6. Inne zagrożenia związane z korzystaniem ze współczesnej technologii cyfrowej
4.7. Nowoczesne media cyfrowe jako wyzwanie wychowawcze i edukacyjne

Rozdział 5. Pokolenie „lubię to”, czyli ekshibicjonizm społeczny w wirtualnym świecie

5.1. Nic do ukrycia?
5.2. Portal społecznościowy jako przestrzeń autopromocji
5.3. Czy liczba lajków i znajomych ma znaczenie?
5.4. Tendencje narcystyczne użytkowników social media
5.5. Jasne i ciemne strony internetowego ekshibicjonizmu
5.6. Internetowy ekshibicjonizm dorastających
5.7. Umiar i rozwaga, czyli refleksje końcowe

Rozdział 6. Somatyzacja tożsamości – konsekwencje psychospołeczne i zdrowotne

6.1. Status ciała we współczesnej kulturze zachodniej
6.2. „Jestem tym, jak wyglądam”, czyli ciało = tożsamość
6.3. Piętno nieadekwatnego wyglądu
6.4. Znaczenie atrakcyjnego ciała w procesie dojrzewania
6.5. Dysmorfofobia i zaburzenia zachowania związane z ciałem
6.6. Tożsamość to nie tylko ciało – uwagi końcowe

Rozdział 7. Seksualizacja kultury współczesnej – znaczenie dla funkcjonowania młodzieży

7.1. Kultura popularna i przekazy medialne jako źródło seksualizacji życia
7.2. Koniec wieku niewinności?
7.3. Seksualizacja dziewcząt
7.4. Konsekwencje zjawiska seksualizacji kultury dla współczesnej młodzieży
7.5. Czy i w jaki sposób przeciwdziałać skutkom postępującej seksualizacji kultury?

Rozdział 8. Zdrowie, kształcenie i wychowanie (pop)nastolatków – perspektywa edukacyjna

8.1. Dryfujący w popkulturze – czy to obraz współczesnego nastolatka?
8.2. Wychowanie w popkulturze – perspektywa pedagogiczna
8.3. Zdrowie i edukacja zdrowotna w popkulturze

Zakończenie, w którym o potrzebie edukacji zdrowotnej w popkulturowym świecie
Bibliografia
Netografia
Aneks. Edukacja zdrowotna w podstawie programowej

Prof. UAM dr hab. Michał Klichowski:

Książka Kariny Leksy jest dziełem niezwykle ciekawym i inspirującym do przemyśleń. Autorka zajęła się ważny problemem dotyczącym funkcjonowania współczesnej młodzieży z perspektywy wybranych wyznaczników kultury popularnej wraz z ich znaczeniem dla zdrowia. Jej analizy są głębokie i interdyscyplinarne, narracje wciągające, a momentami wręcz uwodzące czytelnika. Publikacja ta ponadto wypełnia lukę na polskim rynku wydawniczym. Jestem przekonany, że praca ta będzie czytana, dyskutowana i cytowana (…). Autorka udowadnia, że aby edukacja zdrowotna współczesnej młodzieży była skuteczna, koniecznym jest uwzględnienie w niej szeregu nieoczywistych, i dotychczas ignorowanych, (pop)zjawisk, które skrupulatnie i merytorycznie omawia i analizuje.

Karina Leksy
dr, pedagog społeczny, pedagog zdrowia, terapeuta pedagogiczny, pracownik badawczo-dydaktyczny w Instytucie Pedagogiki, Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jest członkiem Zespołu Pedagogiki Społecznej pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk oraz Schools For Health in Europe Network Foundation. Zainteresowania badawcze autorki dotyczą problematyki bio-psycho-społecznego zdrowia dzieci/młodzieży i ich społeczno-kulturowych i środowiskowych uwarunkowań w kontekście współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych, znaczenia mediów cyfrowych oraz kultury popularnej dla jakości życia i zdrowia.

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane