Twój koszyk zakupów jest pusty!
Agnieszka Lasota
54 zł
/
Cena detaliczna
10% taniej
Książka oddawana do rąk Czytelnika powstała jako efekt realizacji projektu badawczego finansowanego z grantu Narodowego Centrum Nauki pt. „Międzynarodowa konkurencyjność polskich przedsiębiorstw w okresie prosperity i globalnego kryzysu gospodarczego”. Podstawową przesłanką do podjęcia prezentowanego problemu badawczego była chęć uzupełnienia i wzbogacenia dyskusji toczącej się wokół zagadnienia, jakim jest wpływ globalnego kryzysu gospodarczego na międzynarodową konkurencyjność przedsiębiorstw, w szczególności w odniesieniu do gospodarki polskiej, postrzeganej jako taka, która dobrze radzi sobie z globalnym kryzysem gospodarczym ostatnich lat.
Autorzy monografii podjęli próbę zidentyfikowania oraz zinterpretowania zależności, jakie wystąpiły pomiędzy obserwowanym w gospodarce światowej zjawiskiem kryzysowym a zachowaniami polskich firm. W centrum uwagi znalazły się związki pomiędzy międzynarodową pozycją konkurencyjną polskich przedsiębiorstw a jej endogenicznymi i egzogenicznymi determinantami w okresie globalnego kryzysu gospodarczego i jego konsekwencji – relatywnej prosperity oraz późniejszego spowolnienia gospodarczego w Polsce. W przeprowadzonych badaniach duży nacisk położono na zagadnienie interdyscyplinarności, prowadzenie analizy wielopoziomowej oraz na uwzględnienie, w możliwie szerokim zakresie, podejścia dynamicznego. Prace badawcze obejmowały przegląd literatury oraz badania empiryczne, które przeprowadzono z wykorzystaniem metody CATI w ponad 700 polskich przedsiębiorstwach z branż przemysłu przetwórczego, wśród których wydzielono branże najmocniej i najsłabiej dotknięte kryzysem gospodarczym. Niemożność prostego kopiowania strategii radzenia sobie z kryzysem, stosowanych przez inne firmy czy gospodarki, jest motywacją do świadomego tworzenia planu zarządzania kryzysem, a wcześniej nawet formułowania koncepcji uwzględniających możliwe turbulencje makroekonomiczne na poszczególnych rynkach. Refleksji nad możliwymi scenariuszami rozwoju sytuacji w skali makroekonomicznej powinna towarzyszyć refleksja nad mechanizmami, przyczynami, przejawami oraz efektami potencjalnych kryzysów w branżach, w których działa dane przedsiębiorstwo. Są to wyzwania, przed którymi stoją firmy zamierzające świadomie kształtować własną wizję konkurowania oraz internacjonalizacji.
Spis treści:
Wstęp 1. Cykle koniunkturalneMarian Gorynia, Katarzyna Mroczek-Dąbrowska 1.1. Definicja cyklu koniunkturalnego1.2. Rodzaje wahań cyklicznych1.3. Fazy i morfologia cyklu koniunkturalnego1.3.1. Podział cyklu koniunkturalnego1.3.2. Stylizowane fakty dotyczące cykli koniunkturalnych1.4. Wybrane teorie cyklu koniunkturalnego1.4.1. Endogeniczne teorie cyklu koniunkturalnego1.4.2. Egzogeniczne teorie cyklu koniunkturalnego1.4.3. Teorie zrównoważonego cyklu koniunkturalnego1.5. Polityka stabilizacyjna państwa1.6. Badania empiryczne cykli koniunkturalnych – przegląd literaturyPodsumowanie 2. Kryzysy gospodarcze – aspekty teoretyczne i empiryczneMarlena Dzikowska, Piotr Trąpczyński 2.1. Kryzysy gospodarcze – aspekty teoretyczne2.1.1. Delimitacja pojęcia „kryzys gospodarczy”2.1.2. Geneza występowania zjawiska kryzysów gospodarczych2.1.3. Przejawy kryzysów gospodarczych2.2. Kryzysy gospodarcze – perspektywa historyczna2.3. Kryzysy gospodarcze – przegląd dotychczasowych badań empirycznych 2.3.1. Perspektywa makroekonomiczna2.3.2. Perspektywa mezoekonomiczna2.3.3. Perspektywa mikroekonomiczna2.3.3.1. Kryzys a wyniki ekonomiczne przedsiębiorstw2.3.3.2. Wpływ kryzysu gospodarczego na międzynarodową strategię przedsiębiorstwaPodsumowanie 3. Branże jako uczestnicy i receptory kryzysuBarbara Jankowska, Aleksandra Kania 3.1. Branża – delimitacja pojęcia3.2. Kryzys branżowy – próba konceptualizacji3.2.1. Kryzys branżowy jako zakłócenie w cyklu życia branży3.2.1.1. Przyczyny kryzysów ograniczonych do konkretnej branży – zakłócenia w cyklu życia branży3.2.1.2. Przejawy kryzysów ograniczonych do konkretnej branży3.2.2. Bańki spekulacyjne – od kryzysu branżowego do kryzysu gospodarczego3.2.2.1. Przyczyny powstawania baniek spekulacyjnych3.2.2.2. Mechanizm i przejawy bańki spekulacyjnej3.2.2.3. Bańki spekulacyjne – ujęcie historyczne3.3. Efekty międzybranżowe – związki z efektem zarażania się kryzysem – wyniki wybranych badań3.4. Rodzaje kryzysów branżowychPodsumowanie 4. Teoretyczne, empiryczne i metodologiczne aspekty konkurencyjności przedsiębiorstwMarlena Dzikowska, Marian Gorynia, Barbara Jankowska 4.1. Konkurencja4.2. Konkurencyjność przedsiębiorstwa – definicje4.2.1. Potencjał konkurencyjny4.2.2. Strategia konkurencji4.2.3. Pozycja konkurencyjna4.2.4. Relacje pomiędzy wymiarami konkurencyjności4.3. Konkurencyjność międzynarodowaPodsumowanie 5. Globalny kryzys gospodarczy pierwszej dekady XXI wiekuMarlena Dzikowska, Piotr Trąpczyński 5.1. Ramy czasowe globalnego kryzysu ekonomicznego5.2. Geneza globalnego kryzysu gospodarczego5.3. Przegląd badań dotyczących mikroekonomicznych przejawów globalnego kryzysu gospodarczegoPodsumowanie 6. Zmiany gospodarcze w okresie globalnego kryzysu gospodarczego i po jego wystąpieniu – rankingi gospodarek i branżMarlena Dzikowska, Marian Gorynia, Barbara Jankowska 6.1. Metody porządkowania liniowego obiektów6.2. Budowa wskaźnika syntetycznego dla rankingów gospodarek6.3. Ranking gospodarek6.4. Budowa wskaźnika syntetycznego dla rankingów branż6.5. Ranking branżPodsumowanie 7. Globalny kryzys gospodarczy w wybranych gospodarkach narodowychAleksandra Kania, Katarzyna Mroczek-Dąbrowska, Piotr Trąpczyński 7.1. Estonia7.2. Litwa7.3. Irlandia7.4. Hiszpania7.5. Wielka Brytania7.6. Finlandia7.7. Włochy7.8. Grecja7.9. PolskaPodsumowanie
8. Metodyka badań empirycznychMarlena Dzikowska, Marian Gorynia, Barbara Jankowska 8.1. Problem badawczy i uzasadnienie podjęcia tematu8.2. Hipotezy badawcze8.2.1. Determinanty międzynarodowej pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa8.2.2. Porównanie między okresem prosperity i globalnego kryzysu gospodarczego8.3. Próba badawcza i narzędzia badawczePodsumowanie 9. Pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw w okresie globalnego kryzysu gospodarczego i po jego wystąpieniu – wyniki badań ilościowychMarlena Dzikowska, Marian Gorynia, Barbara Jankowska 9.1. Charakterystyka próby badawczej9.2. Wskaźniki pozycji konkurencyjnej analizowanych przedsiębiorstw9.3. Wskaźniki konkurencyjności czynnikowej analizowanych przedsiębiorstw9.4. Poziom internacjonalizacji analizowanych przedsiębiorstw9.5. Zewnętrzne uwarunkowania działalności analizowanych przedsiębiorstw9.6. Wewnętrzne uwarunkowania działalności analizowanych przedsiębiorstw9.7. Pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw w okresie globalnego kryzysu gospodarczego i po jego wystąpieniu – model regresji wielorakiejPodsumowanie
10. Wpływ globalnego kryzysu gospodarczego na działalność polskich firm – studia przypadkówKatarzyna Mroczek-Dąbrowska, Piotr Trąpczyński 10.1. Wpływ kryzysu na działalność firmy z branży usługowej – przykład F-Secure10.1.1. Sytuacja branży w Polsce10.1.2. Internacjonalizacja działalności przedsiębiorstwa10.1.3. Otoczenie w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa10.1.4. Wpływ globalnego kryzysu na działalność przedsiębiorstwa 10.2. Wpływ kryzysu na działalność firmy z branży handlowej – przykład CDRL S.A.10.2.1. Sytuacja branży odzieżowej w warunkach kryzysu10.2.2. Internacjonalizacja działalności CDRL S.A.10.2.3. Otoczenie a funkcjonowanie CDRL S.A. w warunkach kryzysu Podsumowanie Zakończenie Spis tabel, rysunków i wykresów Bibliografia
Marlena Dzikowska doktor habilitowany nauk ekonomicznych, profesor UEP, pracownik Katedry Konkurencyjności Międzynarodowej w Instytucie Gospodarki Międzynarodowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, członek European International Business Association (EIBA) oraz Academy of International Business (AIB). Autorka i współautorka opracowań naukowych dotyczących organizacji przedsiębiorstw międzynarodowych, ewolucji spółek-córek, specjalizacji funkcjonalnej przedsiębiorstw i relokacji ich operacji. ORCID 0000-0002-9642-7345
Marian Gorynia profesor doktor hab. nauk ekonomicznych w Katedrze Konkurencyjności Międzynarodowej w Instytucie Gospodarki Międzynarodowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Specjalizuje się w problematyce badawczej obejmującej konkurencyjność przedsiębiorstwa, strategie przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, strategie inwestorów zagranicznych w Polsce, ekspansję firm polskich na rynki międzynarodowe, mezoekonomię, politykę wspierania konkurencyjności, a także metodologię i filozofię nauk ekonomicznych. Autor licznych publikacji z zakresu wskazanej problematyki badawczej. ORCID: 0000-0002-7633-8249
Barbara Jankowska profesor dr hab. nauk społecznych, kierownik Katedry Konkurencyjności Międzynarodowej w Instytucie Gospodarki Międzynarodowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, członek European International Business Association (EIBA), Academy of International Business (AIB), International Trade and Finance Association (IT&FA). Autorka i współautorka artykułów naukowych oraz książek poświęconych zagranicznym inwestycjom bezpośrednim, strategiom umiędzynarodowienia przedsiębiorstw, klastrom oraz przemysłowi. 4.0. ORCID 0000-0003-1984-3449 Ph.D. is Associate Professor at the Poznan University of Economics, Faculty of International Business and Economics, Department of International Competitiveness and Chair of the Program Council at Poznan-Atlanta MBA Program. Her main research areas include international business (international competitiveness of firms and industries, strategy of the firm in international business, foreign direct investment), strategic management, industrial organization and business clustering. She got her PhD degree in international business in 2003 and habilitation in 2013. She is the author or co-author of more than 100 publications, among them six books in her area of expertise. She has participated in several national and international research and consultancy projects on the international competitiveness of enterprises in the context of European integration and economic crisis, strategies of local firms towards foreign investors, business clusters and their significance for the international competitiveness, innovativeness and internationalization of firms and outward foreign direct investment.
11.75 zł 47.00 zł Cena netto: 11.19 zł
47.50 zł 95.00 zł Cena netto: 45.24 zł
12.00 zł 48.00 zł Cena netto: 11.43 zł
40.50 zł 45.00 zł Cena netto: 38.57 zł
67.50 zł 75.00 zł Cena netto: 64.29 zł
10.75 zł 43.00 zł Cena netto: 10.24 zł
9.00 zł 45.00 zł Cena netto: 8.57 zł
9.68 zł 44.00 zł Cena netto: 9.22 zł
16.25 zł 65.00 zł Cena netto: 15.48 zł
10.20 zł 60.00 zł Cena netto: 9.71 zł
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
58.50 zł 65.00 zł Cena netto: 55.71 zł
Publikacja stanowi kompendium wiedzy niezbędnej w prowadzeniu działań taktycznych lekkiej piechoty. Dzięki kompaktowej formie wydania, dowódca pododdziału będzie mógł wykorzystać w procesie planowania i przygotowania do wykonania zadania, co w warunkach dużych obciążeń (brak snu, zmęczenie i stres) może zadecydować o powodzeniu misji.W zamyśle autorów podręcznik może również stanowić skuteczne narzędzie w procesie systematyzacji i utrwalenia posiadanej wiedzy w zakresie TTPs (Tactics, Techniques..
53.10 zł 59.00 zł Cena netto: 50.57 zł
Monografia zawiera teoretyczne rozważania na temat uwarunkowań bezpieczeństwa personalnego w aspekcie zagrożenia zamachami. Autor przedstawia także elementy dobrych praktyk w reagowaniu wraz z możliwościami ich implementacji do budowania rekomendowanych modeli zachowań w czasie ataków. Częścią główną publikacji są rozdziały poświęcone wybranym metodom działania sprawców zamachów na życie i zdrowie. Składają się one z opisu charakteru i natury ataków, analiz oraz wniosków ze studium przypadkó..
61.20 zł 68.00 zł Cena netto: 58.29 zł
Psychologia kryminalistyczna. Diagnoza i praktyka stanowi nową dziedzinę psychologii stosowanej, mającą własny obszar badań i charakteryzującą się ścisłymi powiązaniami z tradycyjnie rozróżnianymi działami psychologii. Zakres psychologii kryminalistycznej obejmuje psychologiczne aspekty kryminalistyki, czyli nauki o metodach ustalania faktu przestępstwa, sposobu jego popełniania, wykrywania sprawców i zapobiegania przestępstwom oraz innym ujemnym zjawiskom społecznym. Specyfika psychologii krymi..
211.50 zł 235.00 zł Cena netto: 201.43 zł
Prezentowana książka to przystępny przewodnik po rozpoznawaniu i terapii depresji u młodych ludzi. Bazując na cieszącym się powodzeniem podręczniku, opracowanym na potrzeby badań naukowych, publikacja ta przedstawia przegląd modelu poznawczo-behawioralnego przeznaczonego do pracy z tą grupą wiekową. Poruszane tematy obejmują kwestie dotyczące sposobu rozpoczynania terapii, angażowania młodych ludzi, wyznaczania celów terapii, a także ocenę i formułowanie zachowań poznawczych,..
Karty pracy zawierają zadania nawiązujące do wymagań i sytuacji życia codziennego. Mają one na celu usprawnianie: - funkcji wykonawczych – umożliwiają m.in. zaplanowanie dnia, monitorowanie codziennych obowiązków i wykonywanie ich chronologicznie (przygotowanie planów posiłków, miesięcznego budżetu). Dzięki nim można wyhamować niewskazane reakcje, czy też zmienić zachowanie, gdy nie przynosi pożądanych efektów. Angażują elastyczność poznawczą i funkcje językowe. - procesów..
Poradnik dostarczy pracownikom działów personalnych wiedzy i narzędzi niezbędnych w codziennej pracy, pozwalających sprostać wymaganiom w zakresie ochrony danych osobowych. Omówione zostały zatem typowe dla działów personalnych procesy przetwarzania danych osobowych, od rekrutacji do rozwiązania umowy o pracę. Czytelnicy znajdą tu aktualną, zgodną ze stanem prawnym na rok 2022, wzorcową dokumentację spełniającą wymagania regulacji. Poradnik zawiera także komentarz dotyczący współpracy pomi..