• METODA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego

METODA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego

  • Autor:
  • Wydawca: Harmonia
  • ISBN: 978-83-7134-402-2
  • Data wydania: 2016
  • Liczba stron/format: 156/A5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 26.30 zł

    22.36 zł

  • Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 22.36 zł
  • 15% taniej

  • Darmowa dostawa odzzzz 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Dostępność: Mała ilość w magazynie!

METODA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego

 

Książka ta przeznaczona jest dla terapeutów integracji sensorycznej. W przystępny, a jednocześnie fachowy sposób Autorka wyjaśnia, na czym polegają uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego, z jakimi dysfunkcjami się one wiążą i jak się przejawiają. W książce znajduje się też dokładny opis metody integracji sensorycznej oraz wyjaśnienie, na czym polega jej skuteczność. Autorka skupia się na opisie zaburzeń mowy i dysfunkcji integracji sensorycznej u dzieci z zespołem Downa, autyzmem wczesnodziecięcym, mózgowym porażeniem dziecięcym i upośledzeniem umysłowym.

 

W drugiej części książki znajdują się praktyczne wskazówki dotyczące wykorzystania metody SI w pracy z dzieckiem, m.in. opisy konkretnych dysfunkcji i bogaty zbiór korygujących je ćwiczeń.


Spis treści:


CZĘŚĆ I. Teoretyczne aspekty metody integracji sensorycznej w stymulacji rozwoju mowy


 


Rozdział 1. Charakterystyka i ocena zaburzeń w rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami układu nerwowego


1.1. Podstawy rozwoju mowy i ocena umiejętności komunikacyjnych


1.2. Charakterystyka mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego


 


Rozdział 2. Metoda integracji sensorycznej


2.1. Historia powstania metody i jej podstawowe założenia


2.2. Przyczyny zaburzeń procesów integracji sensorycznej i zakres stosowania metody integracji sensorycznej


2.3. Charakterystyka podstawowych systemów zmysłowych


2.4. Metodologiczne założenia teorii integracji sensorycznej


2.5. Poziomy integracji sensorycznej a rozwój mowy


2.6. Diagnoza procesów integracji sensorycznej


2.7. Terapia procesów integracji sensorycznej


 


Rozdział 3. Wczesne wykrywanie zaburzeń w komunikacji i dysfunkcji oralno-twarzowych w oparciu o metodę integracji sensorycznej


3.1. Znaczenie mechanizmów odruchowych w rozwoju mowy


3.2. Rola raczkowania w procesie rozwoju mowy i w kształtowaniu się funkcji wzrokowych


3.3. Znaczenie układu limbicznego, zmysłu powonienia i smaku w rozwoju mowy


3.4. Charakterystyka i rozpoznawanie zaburzeń oralno-twarzowych


3.5. Ocena funkcji percepcyjno-motorycznych (wskaźniki rozwojowe)


3.6. Reakcje na bodźce sensoryczne pod kątem diagnozy i terapii zaburzeń w zakresie komunikacji


3.7. Kwestionariusz rozwoju mowy i zdolności komunikacyjnych u dzieci z uszkodzeniami układu nerwowego powyżej 3. roku życia


 


Rozdział 4. Charakterystyka i zaburzenia mowy oraz dysfunkcje procesów integracji sensorycznej u dzieci z chorobami układu nerwowego


4.1. Uwarunkowania zaburzeń mowy u dzieci z chorobami układu nerwowego


4.2. Zaburzenia procesów integracji sensorycznej u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego


4.3. Charakterystyka i zaburzenia mowy u dzieci z zespołem Downa


4.4. Charakterystyka i zaburzenia mowy w autyzmie wczesnodziecięcym


4.5. Charakterystyka i zaburzenia mowy w mózgowym porażeniu dziecięcym


4.6. Charakterystyka i zaburzenia mowy u dzieci upośledzonych umysłowo


4.7. Ogólne cele i kierunki wspomagania rozwoju mowy czynnej


 


CZĘŚĆ II. Praktyczne zastosowanie metody SI w stymulacji rozwoju mowy


 


Rozdział 5. Wybrane aspekty terapii integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy


5.1. Rozwijanie komunikacji niewerbalnej – ćwiczenia wspomagające (w oparciu o metodę Weroniki Sherborne)


5.2. Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne


5.3. Propozycje ćwiczeń normalizujących bazowe systemy zmysłowe


5.4. Przejawy i terapia zachowań stereotypowych


5.5. Techniki terapeutyczne stymulujące systemy zmysłowe i wspomagające rozwój mowy


5.6. Ogólne zasady optymalizacji poziomu aktywności sensorycznej


 


Rozdział 6. Sensomotoryczna stymulacja systemów zmysłowych, sfery oralnej i narządów artykulacyjnych


6.1. Ogólny zakres wspomagania rozwoju mowy – techniki terapeutyczne stymulujące bazowe systemy zmysłowe


6.2. Stymulacja sensomotoryczna sfery oralno-twarzowej


6.3. Usprawnianie aparatu artykulacyjnego


6.4. Ćwiczenia oddechowe bierne i czynne


6.5. Nadmierne ślinienie się – strategie terapeutyczne


6.6. Wspomaganie i rozwój mowy czynnej


6.7. Przykładowa sekwencja domowego programu wspomagającego komunikację werbalną


6.8. Zestawy ćwiczeń do wielozmysłowej stymulacji sensorycznej


6.9. Wskazówki dla terapeutów, logopedów i rodziców


 


Osobom zainteresowanym ćwiczeniami stymulującym zmysły polecamy tejże Autorki kompleksowy program Aktywne zmysły wspomagający rozwój psychomotoryczny dziecka. Więcej informacji na stronie: www.aktywnezmysly.pl


Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane