Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 3. Część 3
- Autor: Elżbieta Płóciennik Monika Just Anetta Dobrakowska Joanna Woźniak
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-805-3
- Data wydania: 2020
- Liczba stron/format: 152/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
45.00 zł
40.50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 40.50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Metoda i wyobraźnia to seria książek metodycznych z propozycjami lekcji kreatywności w nauczaniu wczesnoszkolnym.
Prezentowana część 3 przybliża zasady i metodykę pedagogiki twórczości na poziomie wczesnej edukacji. Zaprezentowano w niej przykłady ćwiczeń dla uczniów z klas 3 szkoły podstawowej pobudzających i rozwijających twórczość w różnych formach aktywności, szczególnie poprzez myślenie dywergencyjne, pytajne i kombinatoryczne. Ćwiczenia dla uczniów z klasy 3 wymagają umiejętności czytania ze zrozumieniem, współdziałania w zespołach podczas rozwiązywania problemów o charakterze otwartym, poszukiwania i prezentowania oryginalnych pomysłów, a także dokonywania oceny oryginalności i przydatności wytworów przez argumentowanie ich niepowtarzalności. Ćwiczenia można realizować jako odrębne zabawy stymulujące twórczość indywidualną lub zespołową albo w zestawach – na potrzeby lekcji o określonych celach lub tematyce. Stopień trudności ćwiczeń pozwala indywidualizować ich wykorzystanie w zależności od doświadczeń i zdolności uczniów – na niższych lub wyższych etapach edukacji w zależności od potrzeb i możliwości uczniów.
Oprócz funkcji wspierającej nauczyciela w organizacji i realizacji lekcji rozwijających twórczość uczniów, książka pełni także funkcję inspirującą i stymulującą nauczyciela do poszukiwania własnych środków edukacji użytecznych w lekcjach twórczości.
Książka będzie przydatna dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela oraz wychowawców i edukatorów z różnych placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Spis treści:
Wstęp
I. Rozgrzewka twórcza
Techniki interpersonalne
Techniki ćwiczące percepcję i uwagę
Techniki rozwijające umiejętność współdziałania w grupie
II. Dostrzegamy i definiujemy problemy – rozwijanie myślenia pytajnego
III. Rozwiązujemy problemy – rozwijanie płynności, giętkości i oryginalności myślenia
IV. Uczymy się technik Twórczego Rozwiązywania Problemów
Techniki prowadzące do kombinacji
Techniki prowadzące do transformacji
V. Drama kreatywna i twórczy ruch – rozwijanie ekspresji twórczej
VI. Oceniamy i doskonalimy pomysły – rozwijanie zdolności elaboracyjnych
VII. Propozycje lekcji twórczości
Karty pracy
Elżbieta Płóciennik doktor nauk humanistycznych, nauczyciel dyplomowany ze stażem 25 lat pracy zawodowej w przedszkolu, od 2008 roku nauczyciel akademicki, od 2009 roku adiunkt w Katedrze Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej na Wydziale Nauk o Wychowaniu w Uniwersytecie Łódzkim. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności. Wykładowca w różnych szkołach wyższych, prowadzi teoretyczne i praktyczne zajęcia dydaktyczne m.in. z tematyki dydaktyki twórczości, pedagogiki przedszkolnej czy diagnozy i terapii nauczycielskiej. Autorka techniki obrazków dynamicznych, stymulującej myślenie i wyobraźnię. Popularyzatorka psychopedagogiki kreatywności, współautorka publikacji dotyczących wykorzystania pedagogiki twórczości w edukacji oraz autorka wielu artykułów o stymulowaniu zdolności, twórczości oraz mądrości dziecka w różnych czasopismach naukowych i publikacjach.
Monika Just dr nauk społecznych w zakresie pedagogiki twórczości; trener twórczego myślenia, pedagog, edukator, licencjonowany superwizor treningu twórczości Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności, wykładowca Uniwersytetu Łódzkiego i Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi na studiach podyplomowych. Trener firmy szkoleniowej KOMPETEA z siedzibą w Warszawie, trener Szkoły Umiejętności Miękkich PASJA oraz Fundacji Kolorowo w Łodzi. Popularyzatorska psychopedagogiki twórczości i zdolności. Realizatorka treningiów Twórczego Myślenia dla sektora Administracji Publicznej, Biznesu Oświaty i Edukacji oraz szkolenia z zakresu nauczania twórczości, myślenia projektowego (Design Thinking) w ramach projektów lokalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych. Prowadzi szkolenia i warsztaty z zakresu rozwijania kompetencji miękkich, twórczego rozwiązywania problemów oraz technik heurystycznych i metod pobudzających wyobraźnię i aktywizujących myślenie.
Anetta Dobrakowska malarka, magister sztuki, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi na Wydziale Edukacji Wizualnej. Wieloletni nauczyciel wychowania przedszkolnego oraz plastyki w szkołach i ośrodkach pozaszkolnych. Organizatorka warsztatów plastycznych dla dzieci i ich rodziców, a także dla nauczycieli w ramach przedszkolnego doskonalenia zawodowego. Autorka licznych opowiadań, wierszy dla dzieci, projektów okładek oraz szaty graficznej do publikacji metodycznych.
Joanna Woźniak absolwentka Pedagogiki Wieku Dziecięcego w Uniwersytecie Łódzkim, nauczyciel wychowania przedszkolnego. Autorka scenariuszy i ćwiczeń wspierających twórcze myślenie dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.