• Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 2. Część 2. Wydanie 2

Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 2. Część 2. Wydanie 2

  • Autor: Płóciennik Elżbieta Just Monika Dobrakowska Anetta Woźniak Joanna
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-8085-804-6
  • Data wydania: 2020
  • Liczba stron/format: 134/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

40,00 zł

36,00 zł

Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 36,00 zł

10% taniej

Darmowa dostawa od 200 zł

Wysyłka w ciągu 24h


Dostępność: Duża ilość w magazynie

Metoda i wyobraźnia to seria książek metodycznych z propozycjami lekcji kreatywności w nauczaniu wczesnoszkolnym.

Prezentowana część 2:
- przedstawia zasady i metodykę pedagogiki twórczości na poziomie wczesnej edukacji;    
- prezentuje przykłady ćwiczeń dla uczniów z klas 2 szkoły podstawowej pobudzające i rozwijające twórczość w różnych formach ich aktywności, szczególnie poprzez myślenie dywergencyjne, pytajne i kombinatoryczne. Ćwiczenia dla uczniów z klas II mają wyższy stopień złożoności instrukcji oraz zadań do wykonania niż w książce do klasy I – szczególnie przy twórczym rozwiązywaniu problemów wymagają podstawowych umiejętności w dokonywaniu odległych skojarzeń czy dokonywaniu kombinacji oraz transformacji pojęć, pomysłów i obiektów. Zaproponowane ćwiczenia można realizować jako odrębne zabawy stymulujące twórczość indywidualną lub zespołową albo w zestawach na potrzeby lekcji o określonych celach lub tematyce. Stopień trudności ćwiczeń pozwala indywidualizować ich wykorzystanie w zależności od doświadczeń i zdolności uczniów – mogą być realizowane na wcześniejszych lub późniejszych etapach edukacji w zależności od potrzeb i możliwości uczniów.

Oprócz funkcji wspierającej nauczyciela w organizacji i realizacji lekcji rozwijających twórczość uczniów, książka pełni także funkcję inspirującą i stymulującą nauczyciela do poszukiwania własnych środków edukacji użytecznych w lekcjach twórczości.
 
Książka będzie przydatna dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela oraz wychowawców i edukatorów z różnych placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61

Fragment książki

IV. Uczymy się technik Kreatywnego Rozwiązywania Problemów

Autor książki

Płóciennik Elżbieta

doktor nauk humanistycznych, nauczyciel dyplomowany ze stażem 25 lat pracy zawodowej w przedszkolu, od 2008 roku nauczyciel akademicki, od 2009 roku adiunkt w Katedrze Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej na Wydziale Nauk o Wychowaniu w Uniwersytecie Łódzkim. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności. Wykładowca w różnych szkołach wyższych, prowadzi teoretyczne i praktyczne zajęcia dydaktyczne m.in. z tematyki dydaktyki twórczości, pedagogiki przedszkolnej czy diagnozy i terapii nauczycielskiej. Autorka techniki obrazków dynamicznych, stymulującej myślenie i wyobraźnię. Popularyzatorka psychopedagogiki kreatywności, współautorka publikacji dotyczących wykorzystania pedagogiki twórczości w edukacji oraz autorka wielu artykułów o stymulowaniu zdolności, twórczości oraz mądrości dziecka w różnych czasopismach naukowych i publikacjach.

Just Monika

dr nauk społecznych w zakresie pedagogiki twórczości; trener twórczego myślenia, pedagog, edukator, licencjonowany superwizor treningu twórczości Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności, wykładowca Uniwersytetu Łódzkiego i Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi na studiach podyplomowych. Trener firmy szkoleniowej KOMPETEA z siedzibą w Warszawie, trener Szkoły Umiejętności Miękkich PASJA oraz Fundacji Kolorowo w Łodzi. Popularyzatorska psychopedagogiki twórczości i zdolności. Realizatorka treningiów Twórczego Myślenia dla sektora Administracji Publicznej, Biznesu Oświaty i Edukacji oraz szkolenia z zakresu nauczania twórczości, myślenia projektowego (Design Thinking) w ramach projektów lokalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych. Prowadzi szkolenia i warsztaty z zakresu rozwijania kompetencji miękkich, twórczego rozwiązywania problemów oraz technik heurystycznych i metod pobudzających wyobraźnię i aktywizujących myślenie.

Dobrakowska Anetta

malarka, magister sztuki, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi na Wydziale Edukacji Wizualnej. Wieloletni nauczyciel wychowania przedszkolnego oraz plastyki w szkołach i ośrodkach pozaszkolnych. Organizatorka warsztatów plastycznych dla dzieci i ich rodziców, a także dla nauczycieli w ramach przedszkolnego doskonalenia zawodowego. Autorka licznych opowiadań, wierszy dla dzieci, projektów okładek oraz szaty graficznej do publikacji metodycznych.

Woźniak Joanna

absolwentka Pedagogiki Wieku Dziecięcego w Uniwersytecie Łódzkim, nauczyciel wychowania przedszkolnego. Autorka scenariuszy i ćwiczeń wspierających twórcze myślenie dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Spis treści:

Przedmowa
Wstęp

I. Rozgrzewka twórcza

Techniki interpersonalne
Techniki ćwiczące percepcję i uwagę
Techniki rozwijające umiejętność współdziałania

II. Dostrzegamy i definiujemy problemy – rozwijanie myślenia pytajnego

Techniki stymulujące myślenie pytajne

III. Rozwiązujemy problemy – rozwijanie płynności, giętkości i oryginalności myślenia

IV. Uczymy się technik Kreatywnego Rozwiązywania Problemów


Techniki prowadzące do kombinacji
Tworzenie analogii
Techniki prowadzące do transformacji (świadomego dokonywania zmian)

V. Drama kreatywna i twórczy ruch – rozwijanie ekspresji twórczej

VI. Oceniamy i doskonalimy pomysły – rozwijanie zdolności elaboracyjnych

Karty pracy