Ogrodoterapia. Scenariusze zajęć i zabaw dla przedszkolaków, w tym dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną i autyzmem
- Autor: Maria Kuleczka-Raszewska
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-842-8
- Data wydania: 2019
- Liczba stron/format: 161/141 x 218 mm
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
45.00 zł
40.50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 40.50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Poradnik dla osób pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi i autystycznymi. Inspiracją do jej napisania była osobista fascynacja autorki przyrodą, możliwościami wykorzystania jej walorów oraz pasja pracy z dziećmi. Powstała w wyniku wieloletniej praktyki zawodowej, w której autorka łączy różne metody i formy terapii, by w optymalnym stopniu wspomagać rozwój psychofizyczny dzieci z różnymi niepełnosprawnościami.
Książka zawiera:
- program ogrodoterapii dla przedszkolaków, w tym dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną i autyzmem,
- przykłady scenariuszy zajęć w ogrodzie z uwzględnieniem pór roku,
- narzędzie diagnostyczne umożliwiające ewaluację,
- teksty piosenek wykorzystanych w programie.
Do książki dołączona jest płyta CD z autorskimi piosenkami w wersjach wokalnej i instrumentalnej.
Patronat:
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I. ZAŁOŻENIA OGÓLNE
1. Cele
2. Metody i formy pracy
3. Organizacja zajęć
4. Diagnozowanie i ocena postępów dziecka
5. Oczekiwane efekty
Rozdział II. CHARAKTERYSTYKA ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH
1. Żywioły
2. Materiał przyrodniczy
3. Sylwoterapia
4. Aromaterapia
5. Chromoterapia
6. Litoterapia
7. Narzędzia i sprzęt ogrodniczy
Rozdział III. TREŚCI PROGRAMOWE
1. Układ treści
2. Budowa zajęć
3. Propozycje aktywności
3.1. Wiosna
3.2. Lato
3.3. Jesień
3.4. Zima
4. Przykłady scenariuszy zajęć
4.1. Wiosna
4.2. Lato
4.3. Jesień
4.4. Zima
WYKAZ ŹRÓDEŁ I TEKSTÓW WYBRANYCH PIOSENEK według numerów scenariuszy
TEKSTY PIOSENEK do wykorzystania według kolejności na płycie CD
LITERATURA
ZAŁĄCZNIKI
Arkusze diagnostyczne odzwierciedlające umiejętności dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
Maria Kuleczka-Raszewska
doktor nauk o kulturze fizycznej, fizjoterapeuta, oligofrenopedagog, pedagog resocjalizacyjny, terapeuta PNF, Kinesiology Taping (I stopnia), integracji sensorycznej (I i II stopnia), instruktor masażu Shantala, muzykoterapeuta. Od 28 lat prowadzi terapię ruchową i muzykoterapię w Przedszkolu Specjalnym nr 1 w Łodzi, bazując na programie autorskim. Wykładowca na Uniwersytecie Łódzkim, Uniwersytecie Nauk Społecznych w Łodzi oraz w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Łodzi. W latach 2005?2017 związana z Wyższą Szkołą Edukacji Zdrowotnej i Nauk Społecznych w Łodzi. W 2016 roku otrzymała Medal Komisji Edukacji Narodowej.
Andromedah (2014). Ajurwedyjskie leczenie kolorami. Leczenie i uzdrawianie kolorami. Źródło internetowe: http://www.macierz.org.pl/artykuly/zdrowie/ajurwedyjskie_leczenie_kolorami.html [dostęp: 19.06.2014].
Andrzejewska, B.M. (2015). Magia drzew. Velveth, PDF. prosperita.edu.pl; velveth.webd.pl, Wrocław.
Charbicka, M., Raszewska, M. (2009). W objęciach natury. Program edukacyjno-terapeutyczny. Warszawa: Wyd. CMPPP.
Chrzanowska, A. (2001). Tajemnice energii drzew. Białystok: Studio Astropsychologii.
Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. Przewodnik dla nauczycieli (2000). Warszawa: CMPPP-MEN.
Eliot, L. (2003). Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Poznań: Media Rodzina.
Gellner, D. (2009). Skaczące nutki. Warszawa: Pani Twardowska
Hopman, E. (1995). Drzewa magiczne, drzewa lecznicze. Warszawa: Alfa
Jaczewski, A. (2002). Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Cz. I. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kielin, J. (red.). (1997). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Krzymińska, A. (2012). Ogrody działkowe a hortiterapia. Kolegium Redakcyjne Działkowca. Źródło internetowe: http://www.rodzalesie.rzeszow.pl/?artykuly-prasowe,64 [dostęp: 9.07.2014].
Krzymińska, A. (red.). (2017). Hortiterapia jako element wspomagający leczenie tradycyjne. Poznań: Rhytmos.
Kułakowska, Z. (2003). Wczesne uszkodzenie dojrzewającego mózgu. Od neurofizjologii do rehabilitacji. Lublin: Folium.
Kwiatkowska M. (1985). Podstawy pedagogiki przedszkolnej. Warszawa: WSiP.
Kwiatowska, M. (1988). Podstawy pedagogiki przedszkolnej. Warszawa WSiP.
Latkowska, M.J. (2008). Hortiterapia – rehabilitacja i terapia przez pracę w ogrodzie. Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych, 525, 229–235.
Loba-Wilgocka, U. (1992). Zabawa z piosenką. Poznań: ARS NOVA.
Lovaas, O.I. (1993). Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo. Warszawa: WSiP.
Ławrowska, R. (1988). Muzyka i ruch. Warszawa: WSiP.
Mazik, M. (2017). HORTITERAPIA – leczenie za pomocą ogrodów. Źródło internetowe: http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/medycyna-nie-
konwencjonalna/hortiterapia-leczenie-za-pomoca-ogrodow_420-48.html [dostęp: 20.07.2017].
Ogrodnik, Z. (2006). Drzewa przyjazne, drzewa lecznicze. Białystok: Studio Astropsychologii.
Olechnowicz, H. (1994). Wyzwalanie aktywności dzieci głębiej upośledzonych umysłowo. Programy i metody. Warszawa: WSiP.
Olechnowicz, H. (1995). Dziecko własnym terapeutą. Warszawa: WSiP.
Olechnowicz, H. (1997). Opowieści terapeutów. Warszawa: WSiP.
Olechnowicz, H. (2000). Drugie opowieści terapeutów. Warszawa: WSiP.
Płoszaj-Witkowska, B. (2017). Hortiterapia – terapia wspomagająca rehabilitację dzieci i dorosłych. Olsztyn: Wyd. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.
Płoszaj-Witkowska, B. (red.). (2017). Hortiterapia. Olsztyn: Wyd. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.
Przybylska, K. (1977). Wychowanie muzyczne w przedszkolu. Warszawa: WSiP.
Questin M. (1994). Medycyna druidów. Kraków: Kastel.
Raszewska, M., Kuleczka, W. (2009). Muzyka otwiera nam świat. Gdańsk: Harmonia.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2017 r., poz. 356). Załącznik 1. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego.
Schopler, E. (1995). Profil psychoedukacyjny. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym.
Schopler, E. i in. (1995). Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym.
Sękowska, Z. (1998). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa: WSPS.
Sherborne, V. (1997). Ruch Rozwijający dla dzieci, tłum. M. Bogdanowicz. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Smoczyńska-Nachtman, U. (1989). Podajmy sobie ręce. Warszawa: WSiP.
Smoczyńska-Nachtman, U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP.
Stadnicka, J. (1998). Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa: WSiP.
Stąpór, T. (2006). Chromoterapia. Leczenie kolorem. Wrocław: Astrum.
Tarnawska A. (2017). Ogród sensoryczny – ogród, który leczy. Źródło internetowe: http://www.e-ogrodek.pl/a/9294,ogrod-sensoryczny-terapia-w-ogrodzie [dostęp: 20.07.2017].
Wieman, M. (1955). Zabawy ze śpiewem dla dzieci od lat 3 do 8. PZWS: Warszawa.
Wojciechowska, Z. (2012). Niezwykłe przedsięwzięcie: hortiterapia. Źródło internetowe: http://www.magazynpolonia.com/artykul/polska,nie-
zwykle-przedsiewziecie-hortiterapia [dostęp: 20.07.2014].