Mała książeczka o współpracy
- Autor: Victor Wekselberg Jacek Wasilewski
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-66491-66-3
- Data wydania: 2021
- Liczba stron/format: 104/128x194 mm
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
40.00 zł
36.00 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 36.00 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Każdy czasem słyszy w zwykłych rozmowach, biznesie czy mediach, że trudno współpracować. Gdy robimy coś razem, to często nazywamy to współpracą. Powstaje pytanie, czy jest to po prostu robienie czegoś razem, czy też dużo bardziej skomplikowane zjawisko społeczne. Niestety, dla dobrej współpracy trzeba rozumieć współpracę w tym drugim znaczeniu. Skomplikowane, bo wystarczy zadać komuś pytanie: co to jest współpraca? No właśnie, czytelniku, proponujemy, abyś w tym momencie zadał takie pytanie sobie. Czy jesteś zadowolony ze swojej odpowiedzi?
Zajęcie się współpracą w tej krótkiej książeczce może Czytelnikowi pomóc:
- podnosić sprawność działania różnych organizacji (biznesowych, rządowych, samorządowych, pozarządowych itp.),
- rozwiązywać wiele problemów (np. ekologia, epidemia),
- zwiększać innowacyjność biznesu,
- rozwiązywać wiele konfliktów (np. politycznych, społecznych),
- zwiększać sukcesy drużyn w sportach zespołowych,
- być bardziej konkurencyjnymi międzynarodowo.
Spis treści:
O czym jest ta książeczka
I. Test proszę wypełnić samodzielnie, czyli polskie doświadczenia współpracy
1. Nasze dziedzictwo
2. Co począć z naszym dziedzictwem
3. Kiedy możemy mówić o zespole
II. Razem, ale osobno, czyli co to jest współpraca
1. Opowieść o firmie, której się wydawało, że stawia na współpracę
2. Co konkretnie wydarzyło się w tej historii?
3. Strategia „testuj i usuwaj błędy”
4. Bez czego nie ma współpracy
4.1. Relacja między celami
4.2. Zgodność postaw
4.3. Wzajemna wiedza
5. Z czym współpraca jest mylona
6. Więzi oparte na relacjach dają tylko poczucie współpracy
7. Kiedy nie ma warunków do współpracy
7.1. Brak procedur
7.2. Brak kompetencji
7.3. Brak potrzeby
8. Jak zapraszać do współpracy
III. Cele
1. Każdy ma w tym swój cel – czy tak można współpracować
2. Cele na różnym poziomie struktury społecznej
2.1. Cele indywidualne
2.2. Cele organizacyjne/grupowe
3. Jak działają cele
4. Misje i wizje
4.1. Wymiar pierwszy: poziom ogólności celów (szczegółowe – ogólne)
4.2. Wymiar drugi: zakres czasowy (krótki – długi)
4.3. Wymiar trzeci: stopień powiązania z innymi celami (mały – duży)
4.4. Wymiar czwarty: trudność celów (łatwe – trudne)
4.5. Wymiar piąty: poziom ważności (nieważny – ważny)
5. Kiedy cel rzeczywiście funkcjonuje jako cel
IV. O postawach, czyli czy to wystarczy, że na razie dobrze nam się współpracuje
1. Co to jest postawa
2. Kogo nam potrzeba do pieczenia chleba? Różnorodność grupy i co z tego wynika
3. Jak mówić o różnorodności
V. O wiedzy: co ja wiem o tobie i po cóż mi ta wiedza
1. Rodzaje wiedzy
2. Obieg wiedzy
VI. Na co zwracać uwagę, żeby współpraca była lepsza
Zamiast podsumowania
Literatura
Polska przypomina pole wyścigowe. Rywalizacja jest zachwalaną metodą rozwiązywania problemów. sztaby fachowców debatują nad tym, jak rywalizację zintensyfikować i jak ją wygrać. o współpracy mało kto mówi i pewnie mało kto myśli. Znika ona z pola widzenia. W tej sytuacji każda książka (czy książeczka), która pokazuje wartość kooperacji staje się bezcenna. Victor Wekselberg i Jacek Wasilewski otwierają dyskusję. Pozostaje mieć nadzieję, że nie pozostaną samotni.
Prof. Janusz Czapiński:
Krótka i bardzo trafna analiza powodów, dlaczego w Polsce nie można przestawić gospodarki na tory innowacyjne. Innowacje wymagają zgranych kreatywnych zespołów. kreatywności indywidualnej nam nie brakuje. Brakuje dramatycznie wzajemnego zaufania oraz gotowości i umiejętności współpracy. Jesteśmy wspaniałymi wykonawcami cudzych pomysłów i to pozwala nam się bogacić, ale prawdziwe konfitury pozostają na innych stołach.
Prof. Jerzy Bralczyk:
Ta książeczka jest owocem współpracy psychologa i kulturoznawcy, oczywiście owocnej. Ta przyrodnicza metaforyka pokazuje, jaki mamy do współpracy stosunek. Albo jaki powinniśmy mieć. Myślenie to czynność indywidualna, mówienie ma już charakter społeczny, pisanie bywa coraz częściej wytworem pracy wspólnej. Ta książka wybitnie zachęca do innej współpracy: czytelniczej. i do innych współprac także. Rzecz jasna owocnych.
Victor Wekselberg psycholog organizacji (PhD in Industrial/Organizational Psychology, USA) w Instytucie Gaussa. Zajmuje się psychologią organizacji od 1975 roku. W swojej pracy łączy solidną wiedzę naukową z bardzo praktycznym podejściem do konsultingu. Pracuje łącząc własne koncepcje (teoria małych grup i współpracy, motywacja do pracy, budowa modeli kompetencyjnych) z solidną wiedzą z zakresu psychologii organizacji. Jest autorem kilku testów psychologicznych oraz wielu publikacji dotyczących psychologii organizacji. Publikacje obejmują: podręczniki, monografie, artykuły specjalistyczne i recenzje, wydanych przez polskie i zagraniczne wydawnictwa. Zdobył międzynarodowe doświadczenie doradcze pracując w takich krajach jak: USA, Serbia, Chorwacja i Azerbejdżan.
Jacek Wasilewski dr hab. Absolwent Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Warszawskiego, Gender Studies UW oraz Scenariopisarstwa na Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Pracę doktorską pt. Retoryka dominacji pod kierunkiem Jerzego Bralczyka obronił na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW w 2004. Habilitację uzyskał w 2014 roku, na podstawie pracy pt. Opowieści o Polce. Retoryka narracji. Od 2011 roku kieruje specjalnością dokumentalistyka, której celem jest rozwijanie multimedialnych dziennikarskich form narracyjnych. Członek Komisji Żywego Słowa Rady Języka Polskiego. W latach 2008-2010 był dyrektorem Szkoły Retoryki SWPS. Prowadził gościnnie zajęcia z komunikacji publicznej i w zakresie kształtowania wizerunku na Uniwersytecie Gdańskim i Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się ekspertyzami dla sadów, KRRiTV, stacji medialnych i innych podmiotów publicznych. W latach 2007-2014 współpracował z Krajową Szkołą Sędziów i Prokuratorów w zakresie przygotowania środowiska prawniczego do komunikacji medialnej i dotyczącej wizerunku instytucji państwa. W ciągu niemal dekady prowadził zajęcia z retoryki w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie.
bine. New York: W.H. Freeman.
Bendyk E., Kulturowe i społeczne uwarunkowania innowacyjności, [w:] Innowa-
cyjność 2010. Raport przygotowany pod kierunkiem Anety Wilmańskiej ht-
tps://www.parp.gov.pl/files/74/81/380/10838.pdf, (dostęp: 31.08.2020).
Brach B., Pawiński P. Wasilewski J., Trzy światełka w tunelu, https://think-tank.
pl/trzy-swiatelka-w-tunelu/ (dostęp: 30.11.2020).
Brach. B., W poszukiwaniu sensu pracy – raport z badań, https://radasekto-
rowa-komunikacja.pl/wp-content/uploads/2020/02/BART%C5%81O-
MIEJ-BRACH_W-poszukiwaniu-sensu-pracy-280120.pdf (dostęp:
31.08.2020).
Mazerant A., Brach B., Czy Polacy widzą sens w pracy? https://wyborcza.pl/
Jutronauci/7,165057,24033030,czy-polacy-widza-sens-w-pracy.html,
(dostęp: 31.08.2020).
Skibiński A., Wasilewski J., (2008), Prowadzeni słowami. Retoryka motywacji
w komunikacji publicznej, Warszawa.
Slavin, R.E., Hurley, E.A., & Chamberlain, A. (2003). Cooperative learning
and achievement: Theory and research. In W. M. Reynolds & G.E. Miller
(eds.), Handbook of psychology: Educational psychology, Vol. 7. New
York: Wiley.
Wasilewski J., (2006). Retoryka dominacji, Warszawa.
Wekselberg V., (1996). Reduced ‘social’ in a new model of organizational
trust. Academy of Management Review, 21, 333–335.
Wekselberg V. (1997). Groupthink: A triple fiasco in social psychology.
In C.W. Tolman, F. Cherry, R. van Hezewijk, I. Lubek (Eds.). Problems
of theoretical psychology. Captus Press.
Wekselberg, V., Goggin, W. C., & Collings, T. J. (1997). Multifaceted concept
of group maturity, its measurement, and relationship to group perfor-
mance. Small Group Research, 28, 3–28.