Kształtowanie i wspieranie rozwoju psychoruchowego małych dzieci w żłobku
- Autor: Aneta Jegier Bożena Kurelska
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-916-6
- Data wydania: 2019
- Liczba stron/format: 245/141 x 218 mm
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
58,00 zł
52,20 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 52,20 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Celem Autorek prezentowanej publikacji jest ukazanie potencjału tkwiącego we współczesnych żłobkach publicznych. Pracownicy żłobków towarzyszą dzieciom w rozwoju, podziwiają ich dokonania i pomagają wtedy, gdy to konieczne. Absolwenci żłobków to samodzielni młodzi ludzie, radośni, pełni ciekawości poznawczej i chęci doświadczania nowych wrażeń. Dlatego we wrześniu zarówno dzieci, jak i ich rodzice mogą odważnie przekroczyć próg
przedszkola.
Dziecko żłobkowe ma dużą przewagę nad swoimi rówieśnikami: jest samodzielne, potrafi funkcjonować w grupie i w większości przypadków jest bardziej odporne na zachorowania. Żłobek może zbudować fundament przyszłej edukacji dziecka. Warunek jest jeden – musi to być dobry żłobek, z dobrym zarządzającym i wykwalifikowaną kadrą. Jak organizować pracę żłobka i jak pracować z dziećmi pokazane zostało w książce. Autorki omówiły w niej kwestie prawne i organizacyjne związane z funkcjonowaniem żłobków (poczynając od harmonogramu żłobkowego dnia po pełnowartościowe jadłospisy posiłków), a także przedstawiły scenariusze różnorodnych zajęć, rozwijających dzieci intelektualnie, sensorycznie, społecznie i emocjonalnie.
Recenzja
dr Anna Mikler-Chwastek, Akademia Pedagogiki Specjalnej:
Aneta Jegier i Bożena Kurelska zaprezentowały Czytelnikowi w niezwykle rzetelny i przystępny sposób prawne podstawy opieki, wychowania i edukacji małych dzieci. To ważna i przydatna wiedza zarówno dla opiekunek pracujących w placówkach, jak i rodziców małych dzieci, którzy nie zawsze są przekonani do tej formy opieki, wychowania i wspierania rozwoju.
Fragment książki
Bajki i baśnie dla najmłodszych
Autor książki
Aneta Jegier Bożena KurelskaSpis treści:
Szanowni Czytelnicy,
1. Podstawy prawne funkcjonowania żłobków
2. Rozwój psychoruchowy dziecka do trzeciego roku życia
3. Trudności rozwojowe małych dzieci
4. Żłobek jako instytucja opiekuńczo-wychowawcza
4.1. Organizacja pracy w żłobku
4.1.1. Żywienie dzieci w żłobkach
4.2. Realizacja funkcji opiekuńczej
4.2.1. Czy warto wprowadzać program adaptacyjny w żłobku?
4.2.2. Opieka nad małym dzieckiem
4.2.3. Znacząca rola pielęgniarki w żłobku
4.3. Realizacja funkcji wychowawczej
4.3.1. Kształtowanie umiejętności samoobsługowych
4.3.2. Wychowanie poprzez zabawę
5. Przestrzeń dla edukacji w placówce
5.1. Metody pracy wykorzystywane podczas zajęć z dziećmi
5.2. Język angielski w żłobku – nauka poprzez zabawę i czynności dnia codziennego
5.3. Dobre praktyki – zajęcia edukacyjne prowadzone metodą programu rocznego
5.4. Współpraca z uczelniami i organizacjami pozarządowymi
6. Zabawa jako forma uczenia się dzieci
6.1. Zabawy fundamentalne
6.2. Zajęcia muzyczno-ruchowe w żłobku
6.3. Zajęcia muzyczno-ruchowe dla dzieci jako profilaktyka logopedyczna – Edyta Żebrowska
6.4. Zajęcia taneczne
6.5. Teatr w życiu małych dzieci
6.6. Zajęcia plastyczne dla najmłodszych
7. Bajki i baśnie dla najmłodszych
8. Profesjonalny opiekun małych dzieci
9. Znaczenie dobrych relacji z rodzicami
10. Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w żłobkach
Kilka słów na zakończenie…
Dedykacja Bożeny Kurelskiej
Dedykacja Anety Jegier
Bibliografia
O autorach
Bibliografia
Adamek I., Bałachowicz J. (red.), Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków
2013.
Affolter F. Spostrzeganie, rzeczywistość, język, WSiP, Warszawa 1997.
Albinowska A., Czekalska R., A. Gaj, B. Lauba, J. Matczak, A. Piecusiak,
J. Sosnowska, Odkryjmy Montessori raz jeszcze..., Impuls, Kraków
2008.
André Ch., Niedoskonali, wolni, szczęśliwi. O sztuce dobrego życia,
Wyd. Czarna Owca, Warszawa 2012.
Andrukiewicz W., Edukacja integralna, Impuls, Kraków 2001.
Asyngier-Kozieł A., Edukacja teatralna dzieci, [w:] J. Plisiecki (red.),
Sztuka jako wyzwanie edukacyjne, UMCS, Lublin 2001.
Awgulowa J., Dziecko widzem i aktorem, WSiP, Warszawa, 1979.
Awgulowa J., W. Świątek, Inscenizacje w klasach początkowych, WSiP,
Warszawa 1985.
Badura-Strzelczyk G., Pomóż mi zrobić to samemu, Impuls, Kraków 1998
Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początko-
wych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wydawnic-
two Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2009.
Bandura A., Social Foundations of Thought and Action. Englewood
Cliffs, NJ: Prentice-Hall 1986.
Bandura A., Social Foundations of Thought and Action. Englewood
Cliffs, Prentice-Hall, NJ 1986.
Berg H.K., Maria Montessori – poszukiwanie życia razem z dziećmi,
Jedność, Kielce 2017.
Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach ba-
śni, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa 1996.
Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne
w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa 1994.238 Bibliografia
Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne
w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa 1994.
Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu w pracy z dziećmi w wieku od
5 do 10 lat, WSiP, Warszawa 1985.
Bogdanowska Z, Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – kontekst lo-
gopedyczny (w oparciu o program autorski), [w:] Hurło L., Zaorska
M., (red.) Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami
mowy. Studio Przygotowawcze Wydawnictw „Edycja”, Olsztyn.
Brazelton T.B., Sparrow J.D., Rozwój dziecka od 0 do 3 lat, GWP, Sopot
2013.
Bruner J.S., O poznawaniu. Szkice na lewą rękę, PiW,Warszawa 1971.
Buk-Cegiełka M., Integralny rozwój i wychowanie dziecka w systemie
wychowawczo- dydaktycznym Marii Montessori. Elementy teorii
i praktyki, LIBROPOLIS, Warszawa 2013.
Chamera-Nowak A., Ippoldt L., Bajka jak lekarstwo. Zastosowanie baj-
koterapii w terapii pedagogicznej, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bi-
bliotekarzy Polskich, Warszawa 2015.
Chrzan-Dętkoś M., Maluch nie za mały, „Charaktery”, lipiec 2011.
Cieszyńska, J., Korendo, M. Wczesna interwencja terapeutyczna : sty-
mulacja rozwoju dziecka : od noworodka do 6. roku życia. Wydaw-
nictwo Edukacyjne, Kraków 2007.
Cytowska, B., Winczura, B. Wczesna interwencja i wspomaganie roz-
woju małego dziecka. Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Kraków 2016.
Czmoch T., Adaptacja dzieci trzyletnich do środowiska przedszkolnego,
[w:] A. Klim-Klimaszewska (red.), Z praktyki wychowania przed-
szkolnego, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2005.
Czub M., Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo, IBE, Warszawa 2014.
De Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodzi-
ny, WUJ, Kraków 1999.
Demel G.,Wady wymowy, PZWL, Warszawa 1979.
Florek A., Gromadzka A., Jak pomóc dziecku i rodzicom w adapta-
cji przedszkolnej – z praktyki pedagogicznej, [w:] R. Piotrowicz,
M. Walkiewicz-Krutak (red.), Małe dziecko – dużo pomysłów. Wy-
brane obszary wspomagania rozwoju dziecka, Wydawnictwo APS,
Warszawa 2016.239 Bibliografia
Gliniecki M., Refleksje z edukacyjnych działań Teatru STOP, [w:] M.Gli-
niecki, Maksymowicz L. (red.), Teatr a dziecko specjalnej troski,
Słupsk 1999.
Górska W., Sypka M., Urbańska A., Adaptacja dziecka do przedszko-
la, [w:] W. Papugowa (red.), Przedszkolak – książka dla nauczycieli
i rodziców, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków 2015.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., „Jak przebiega proces uczenia
się dzieci”, Wychowanie w Przedszkolu, nr 1/2003.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dwulatki i trzylatki w przed-
szkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, Bliżej
Przedszkola, Kraków 2012.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie dzieci w rozwoju
do skupiania uwagi i zapamiętywania, WSiP, Warszawa 2005.
Gurycka A., Błąd w wychowaniu, WSiP, Warszawa 1990.
Guz S., Metoda Montessori w przedszkolu i szkole, UMCS, Lublin 2006.
Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju dziecka, PWN,
Warszawa 2009.
Hemmerling W., Zabawa w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa
1984.
Ilg F.L., Ames L.B., Baker S.M., Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat,
GWP, Sopot 2012.
Jankowska A., Watoła., Proces adaptacji dziecka przedszkolnego, [w:]
A. Watoła, K. Wójcik (red.). Rynek pracy pedagogów. Bariery i per-
spektywy, Wydawnictwo Naukowe WSB, Dąbrowa Górnicza 2012.
Jarkowska A.E., Muzyka jako element wychowania w rozwoju osobo-
wym dziecka z niepełnosprawnością, Maternus Media, Tychy 2004.
Jurkowski H., Teatralność jako wartość kultury, [w:] M. Tyszkowa,
B. Żurakowski (red.), Wartość w świecie dziecka i sztuki dla dziecka,
PWN, Poznań 1984.
Kaja B., Zarys terapii dziecka, WSP, Bydgoszcz 1995.
Klim-Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu
adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Warszawa 2010.
Kołakowski A. i in., ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej,
GWP, Gdańsk 2007.240 Bibliografia
Kubicki K., Życie w granicach teatru, [w:] M. Karasińska, G. Leszczyń-
skiego (red.), Dziecko i teatr w przestrzeni kultury, Teatr w świecie,
tom 1, Centrum Sztuki Dziecka, Poznań 2007.
Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Studio „Norma”, Gdańsk
1996.
Majzner, R. Znaczenie logorytmiki w terapii logopedycznej. w: Muzyka
w przestrzeni edukacyjnej – wyzwania i inspiracje, Akademia Tech-
niczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej 183–195. 2015.
Maksymowicz L., Drama jako metoda wspomagania rozwoju osobowości
dziecka w wieku szkolny, Wydawnictwo uczelniane PAP, Słupsk 2002.
Maksymowicz L., Terapeutyczna i stymulująca funkcja warsztatów
teatralno-dramowych w kształtowaniu się tożsamości dziecka, [w:]
A. Suchora-Olech (red.), Obszary dyskusji o edukacji, Wyższa Szko-
ła Pedagogiczna, Słupsk 1999.
Michalak-Widera I., Oczadły J., Logopedyczne fakty i mity, „Forum Lo-
gopedyczne”, (21), 22–28, 2013.
Michalak-Widera, I., Węsierska, K., Aby nasze dzieci mówiły pięknie... :
program terapii stymulującej nabywanie mowy przez dzieci prawi-
dłowo rozwijające się, jak i te, u których rozwój przebiega nieharmo-
nijnie , Unikat, Katowice 2001.
Mikler-Chwastek A., Co dzień bardziej samodzielne. Program wspoma-
gania rozwoju małych dzieci w zakresie samoobsługi dla terapeu-
tów, nauczycieli i rodziców, Harmonia Universalis, Gdańsk 2013.
Miksza M., Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowy-
waniu dziecka, Impuls, Kraków 2014.
Miksza M., Zrozumieć Montessori, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Ma -
teriały szkoleniowe: „Pedagogika Montessori – wspieranie rozwoju
i edukacja małego dziecka”, Kraków 2004.
Milewski S., Mowa dorosłych kierowana do niemowląt, Wyd. UG,
Gdańsk 2004.
Miller R., Wychowanie przez świat fikcyjny dla świata rzeczywistego
we wczesnym dzieciństwie, [w:] M. Tyszkowa (red.), Sztuka dla naj-
młodszych, PWN, Warszawa 1977.
Molicka M., Bajkoterapia, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 2002.
Nieduziak E., Teatr instrumentem wychowawczego oddziaływania
wartości, [w:] J. Pilsiecki (red.), Sztuka, nauczyciel, uczeń, UMCS,
Lublin 1997.241 Bibliografia
Odgłosy przyrody, Wydawnictwo Harmonia 2010, Gdańsk.
Okoń W., Zabawa a rzeczywistość, Wyd. Żak, Warszawa 1995.
Olechnowicz H., Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku, WSiP, Warsza-
wa1999.
Pawlik S, Lewko A, Teatr jako forma wychowania i wspierania rozwo-
ju dziecka w wieku przedszkolnym, [w:] S. Juszczyka, M. Kisiela.
A. Budniak (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w sytu-
acji zmiany społecznej, kulturowej i oświatowej, UŚ, Katowice 2011.
Piaget J., Dokąd zmierza edukacja, PWN, Warszawa 1977.
Plopa M., Psychologia rodziny: teoria i badania, WEUHE, Elbląg 2004.
Pluta-Wojciechowska D., O możliwościach wspierania terapii logope-
dycznej na poziomie edukacji elementarnej, „Forum Logopedycz-
ne”, (12), 12–15, 2008.
Radwańska M., O. Wysłowska, Muzyka w żłobku – refleksja nad prakty-
ką, „Wczesne Problemy Edukacji”, (33), 2016.
Read H., Wychowanie przez sztukę, (tłum.) A. Trojanowska, Zakład Na-
rodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976.
Rościszewska-Woźniak M., Standardy jakości opieki i wspierania roz-
woju dzieci do lat 3, Fundacja Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego,
Warszawa 2012.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 23 grudnia 2008 r.,
Załącznik nr 2 Zadania szkoły pkt. 8.
Ryś M., Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodze-
nia i rodziny własnej, wyd. CMPPP, Warszawa 2004.
Sachajska, E. Uczymy poprawnej wymowy. Metodyka postępowania
ortofonicznego z dziećmi w wieku przedszkolnym. Wydawnictwa
Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa1981.
Sakowska J, Szkoła dla rodziców i wychowawców, CMPPP MEN, War-
szawa 1999.
Satir V., Rodzina. Tu powstaje człowiek, GWP, Gdańsk 2002.
Schaffer H.R., Psychologia dziecka, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa 2007.
Skowroński R., Kilka porad logopedycznych dla rodziców i wychowaw-
ców dzieci w wieku przedszkolnym, „Scholasticus”, (2), 75–82. 1993.242 Bibliografia
Skura M. i Lisicki M., Za progiem. Jak rozwija się dziecko jaka jest rola
nauczyciela w tym rozwoju, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
2011.
Słodownik-Rycaj E., System opieki logopedycznej w Polsce i Anglii. Wy-
dawnictwo Akademickie “Żak”, Warszawa 2007.
Słodownik-Rycaj, E. System opieki logopedycznej w Polsce i Anglii. Wy-
dawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.
Słońska I., Dzieci i książki, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych,
Warszawa 1957.
Słowiej J., Teatr a metafora [w:] M. Gliniecki, L. Maksymowicz (red.),
Teatr edukacyjny – komunikacja bez granic, Słupski Ośrodek Kul-
tury, Słupsk 2001.
Sobol E., Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, War-
szawa 2005.
Srebnicka J., Bajkoterapia – skuteczna pomoc w łagodzeniu dziecięcych
lęków, „Wychowanie w Przedszkolu”, numer 6, Wydawnictwo Forum
Media Polska, Poznań 2017.
Stecko, E. Wczesne rozpoznawanie i leczenie zaburzeń mowy (doniesie-
nia z praktyki). Polska Fundacja Zaburzeń Mowy, Lublin 1991.
Stefańska A., Uprawianie teatru w kontekście amatorskiej aktywno-
ści artystycznej i działalności arteterapeutycznej, [w:] A.Stefańska
(red.), Arteterapia w wymiarze kreacji... poszukiwania, drogowska-
zy, refleksje , Kajros, Poznań-Kalisz 2002.
Stein A., Akcja adaptacja, Mamania, Warszawa 2017.
Surma B. (red.), Pedagogika Marii Montessori w Polsce i na świecie,
Palatum, Łódź-Kraków 2009.
Szuman S., Dzieła wybrane, tom I. Studia nad rozwojem psychicznym
dziecka, WSiP, Warszawa 1985.
Turek K., Jutro też tutaj przyjdziesz, „Bliżej Przedszkola”, nr 6/2017.
Tyszkowa M., „Zabawa dziecka: symbolizacja, poznanie, autokomuni-
kacja”, „Kwartalnik Pedagogiczny” nr ¾ 1988.
Tyszkowa M., Recepcja sztuki teatralnej przez dziecięcego odbiorcę i spe-
cyfika teatru dla dzieci, [w:] M. Tyszkowa (red.), Sztuka dla naj-
młodszych, PWN, Warszawa-Poznań 1977.
Vasta R. i in., Psychologia dziecka, WSiP, Warszawa 2004.243 Bibliografia
Vogel von M., Czy czujesz lekki powiew wiatru. Opowiadania i zabawy,
które podobają się dzieciom i uwrażliwiają ich zmysły, Wyd. Jedność
dla dzieci, Kielce 2006.
Wiącek R., Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo w wieku przedszkolnym.
Program terapii i wspomagania rozwoju, wyd. Impuls, Kraków 2006.
Włodarski Z., Rozwój i kształtowanie doświadczenia indywidualnego,
WSiP, Warszawa 1975.
Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M. Nadpobudliwość psychoru-
chowa u dzieci. Książka dla rodziców, nauczycieli i lekarzy, wyd.
Bifolium, Lublin 1999.
Za progiem. Jak rozwija się dziecko jaka jest rola nauczyciela w tym
rozwoju, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2011.
Zaorska M., Lalki teatralne w procesie terapii logopedycznej dziecka
z wadami wymowy, [w:] Hurło L., Zaorska M. (red.), Wspomaganie
rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy, Studio Przygoto-
wawcze Wydawnictw „Edycja”, Olsztyn 2005.
Zrałek M.S., Metoda projektu edukacyjnego jako sposób wyzwalania
dziecięcej aktywności i ekspresji twórczej w opinii nauczycieli, ro-
dziców i dzieci (na podstawie projektu Teatr, realizowanego w grupie
dzieci pięcioletnich), „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”,
Rocznik 2015, numer 3(37).
Żardecki W, Teatr w refleksji i praktyce edukacyjnej. Ku pedagogice te-
atru, UMCS, Lublin 2012.
Żywienie dzieci w żłobkach. Praktyczne wprowadzenie aktualnych norm
i zaleceń, Stowarzyszenie „Zdrowe Pokolenia”, Warszawa 2018.
Źródła internetowe
http://www.logopeda.org.pl/artykul_dla_pacjentow.php?id=7 [dostęp:
27.01.2017].
https://gis.gov.pl/dzialalnosc-gospodarcza/zywienie-dzieci-w-zlobkach/
[dostęp: 9.01.2019].
https://www.osesek.pl/wychowanie-i-rozwoj-dziecka/zabawy-dla-dzieci/
zabawy-fundamentalne-o-co-w-nich-wlasciwie-chodzi.html [dostęp:
12.04.2019].
www.dwujezycznedzieci.pl [dostęp: 15.05.2019].244 Bibliografia
Akty prawne
Ustawa z dn. 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Zał.
do obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
6 marca 2018 r. (poz. 60).
Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dzieckiem w wieku do lat 3,
Dz. U. 2011 nr 45, poz. 235 z póź. zm.
Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.
Załącznik do obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Pol-
skiej z dnia 6 marca 2018 r. (poz. 603).
Załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dn. 23 grudnia 2008r, zadania szkoły, pkt. 8.
Załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dn. 23 grudnia 2008r, zadania szkoły, pkt. 8.