Wspomaganie rozwoju dziecka w spektrum autyzmu. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Wydanie 2
- Autor: Małgorzata Mikołajczyk
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8270-159-3
- Data wydania: 2023
- Liczba stron/format: 174/141x218 mm
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
55,00 zł
49,50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 49,50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Wydanie 2 zawiera nowe spojrzenie na autyzm. Treści zapewniają głęboką perspektywę, która dodaje nadziei i podnosi na duchu specjalistów i członków rodziny, ukazując autyzm nie jako straszliwą niepełnosprawność, lecz jako niezwykły wymiar człowieczeństwa. Treści mogą stać się postulatem niezbędnych zmian w naszym postrzeganiu osób z autyzmem oraz udzielaniu im pomocy przez wsparcie i akceptację.
W poradniku przedstawiono m.in.:
- metody wsparcia terapeutycznego, które są stosowane i akceptowane przez profesjonalnych terapeutów zajmujących się tematem rozwoju w spektrum autyzmu;
- znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i rodziny;
- analizy indywidualnych przypadków (np. zaburzenia przystosowania społecznego, niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym).
Publikacja skierowana jest do pedagogów, psychologów, terapeutów-rewalidatorów, psychologów-terapeutów, rodziców i opiekunów dzieci autystycznych, studentów pedagogiki specjalnej i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz ośrodków interwencji.
Fragment książki
Autor książki
Małgorzata MikołajczykSpis treści:
Wstęp
Podziękowanie
Rozdział 1. Autyzm dziecięcy – charakterystyka odmienności rozwojowych
1.1. Kryteria diagnostyczne autyzmu w obowiązujących w świecie klasyfikacjach zaburzeń psychicznych
1.2. Charakterystyka stanów ze spektrum autyzmu oparta na kryteriach diagnostycznych ICD-10. Triada autystyczna
1.3. Objawy mogące świadczyć o rozwoju dziecka w spektrum autyzmu. Pierwsze lata życia
1.4. Charakterystyka odmienności rozwojowych w zespole Aspergera, jako jednego ze stanów w autyzmie, oparta na kryteriach diagnostycznych zawartych w ICD-10
1.5. Objawy mogące świadczyć o istnieniu odmienności rozwojowych charakterystycznych dla zespołu Aspergera u dziecka w kolejnych okresach rozwojowych
Rozdział 2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w spektrum autyzmu. Zasady pracy oraz metody terapeutyczne dostosowane do odmienności rozwojowych
2.1. Specyfika wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i rodziny
2.2. Znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla skuteczności oddziaływań terapeutycznych względem dzieci w spektrum autyzmu
2.3. Zasady postępowania terapeutycznego względem dzieci rozwijających się ze spektrum autyzmu w zależności od istniejących dysfunkcji rozwojowych
2.4. Przegląd metod terapeutycznych stosowanych w terapii osób z odmiennościami rozwojowymi w spektrum autyzmu
Rozdział 3. Analiza indywidualnych przypadków
Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Bobkowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy – zagadnienia diagnozy i terapii, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005
Bogdanowicz M., Dostosowanie Metody Dobrego Startu do potrzeb dzieci autystycznych – efektywność tej metody, [w:] Autyzm: kontrowersje i wyzwania, (red.) W. Dykcik, Eruditus, Poznań 1994
Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa 1992
Borkowska A., Grotowska B., Codzienność dziecka z zespołem Aspergera okiem rodzica i terapeuty, Harmonia, Gdańsk 2012
Delacato C.H., Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko, Fundacja Synapsis, Warszawa 1999
Frączek A., Metoda Dobrego Startu jako jedna z form terapii dzieci z autyzmem, „Dziecko Autystyczne”, 2002, nr 56
Gąsecka L., Działalność terapeutyczna i wspierająca rozwój dzieci z autyzmem, „Dziecko Autystyczne”, 2001
Knill Ch., Dotyk i komunikacja, Kompendium, Warszawa 1995
Knill M., Knill Ch., Programy aktywności, Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 1995
Kruk-Lasocka J., Autyzm czy nie autyzm? Problemy terapii i diagnozy pedagogicznej małych dzieci, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji, Wrocław 1999
Krupiński J., Hipoterapia – podejście neurofizjologiczne, Fundacja Hipoterapia na rzecz rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych
Maciarz A., Biadasiewicz M., Dziecko autystyczne i z zespołem Aspergera, Impuls, Kraków 2010
Mesibov G.B., Czym jest TEACCH?, „Autyzm” 2004
Multan M., Nie tylko profesjonaliści mogą być terapeutami, „Dziecko Autystyczne”, 2001
Pisula E., Autyzm i przywiązanie. Studia nad interakcjami dzieci z autyzmem i ich matek, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003
Pisula E., Autyzm u dzieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000
Pisula E., Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapie, Harmonia, Gdańsk 2010
Pisula E., Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia, GWP, Gdańsk 2005
Raczkowska A., Koń – wspaniały terapeuta, Fundacja Hipoterapia za: „Koń Polski”, Warszawa 2009
Smolak W., Jaki powinien być koń do hipoterapii, „Konie Wortale”
Stano G., Zastosowanie metody Knilla w indywidualnym nauczaniu dziecka autystycznego, [w:] Autyzm: Wyzwanie naszych czasów, (red.) Gałkowska T., Kossewska J., Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004
Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teorie, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania, GWP, Sopot 2012
Szot Z., Aktywność ruchowa w terapii dzieci autystycznych, Wydawnictwo Uczelniane AWF, Gdańsk 1997
Taylor P.G., Spektrum zaburzeń autystycznych. Przewodnik dla początkujących. Podstawowe informacje dla rodziców i pedagogów, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2011
Winczura B. (red.), Autyzm. Na granicy zrozumienia, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010, wyd. II