Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną. Nauczycielskie (de)konstrukcje
- Autor: Marta Jurczyk
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-641-7
- Data wydania: 2018
- Liczba stron/format: 196/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
45.00 zł
40.50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 40.50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Książka w skłaniający do refleksji sposób pokazuje, w jakich systemach nauczyciele i terapeuci konstruują dyskurs seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną. W jaki sposób reglamentują ich prawo do posiadania seksualności, do możliwości organizowania edukacji seksualnej czy też konstruowania profilaktycznych praktyk sterylizacyjnych. Tym samym – mimo deklaracji emancypacji i pracy podmiotowej – wzmacniają procesy marginalizowania osób z niepełnosprawnością intelektualną i deprywacją ich potrzeb – tak seksualnych, jak i społecznych.
Spis treści:
Wstęp
Wprowadzenie. Seksualność i niepełnosprawność – płaszczyzna intersekcjonalna
Rozdział 1. Seksualność w wybranych teoriach społecznych
Seksuologia i seksualność
Psychoanaliza
Marksizm
Feminizm
Konstruktywizm społeczny
Seksualność i ciało
Ciało i konstruktywizm społeczny
Ciało w teorii społecznej Michela Foucaulta
Ciało w teorii socjologicznej Ervinga Goffmana
Ciało w teorii społecznej Pierre’a Bourdieu
Seksualność i władza
Ciało i seksualność a władza
Seksualność i kultura
Seksualność – dyspozycje i pole wytwarzania władzy
Seksualność i niepełnosprawność
Postrzeganie niepełnosprawności i dyskurs seksualności w pedagogice specjalnej
Dehumanizacja i orientalizacja seksualności osób z niepełnosprawnością
Seksualność i queer
Crip theory – w poszukiwaniu alternatywy?
Rozdział 2. Metodologiczne założenia badań własnych
Badania etnograficzne
Zwrot interpretatywny w naukach społecznych
Zwrot performatywny w badaniach społecznych
Badania dyskursywne
Ewolucja przedmiotu badań i problemu badawczego
Przedmiot badań
Problem badawczy i cel badań
Strategia badań
Etnografia performatywna jako matryca metodologiczna wytwarzania i odtwarzania kultury
Drama – terminy, pojęcia, metody
Nieścisłości w terminologii dramy
Etnografia performatywna i drama – odgrywanie rytuałów
Narzędzie badawcze oraz metoda gromadzenia danych
Obserwacja uczestnicząca i wywiad grupowy
Dobór i charakterystyka próby badawczej
Metoda analizy danych empirycznych
Kwestie etyczne związane z partycypacyjnym modelem badawczym
Rozdział 3. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – typy formacji dyskursywnych i kategorie konstruowane przez dyskurs
Sposoby opracowania danych empirycznych
Rama eugeniczna
Dyskurs „upośledzonego” rodzicielstwa
Dyskurs (nie)zdolności
Dyskurs reglamentacji potrzeb
Dyskurs pozornej edukacji seksualnej
Dyskurs eugeniczny
Dyskurs społecznej troski
Dyskurs milczącego profesjonalizmu
Rama podmiotowa
Dyskurs poszukiwania podmiotowości
Kategorie konstruowane przez dyskurs
Rozdział 4. (Nie)pełnonormatywna seksualność – interpretacja wyników badań własnych
Przemoc jako kontrakt społeczny i warunek konstytucji, tego co wspólne
Biopolityka i życie (nie)pełnowartościowe
Fantazmat emancypacji
Strategie zbiorowej odpowiedzialności
Zakończenie
Bibliografia
Prof. dr hab. Amadeusz Krause, Uniwersytet Gdański:
Autorka wnikliwie i z wrażliwością – zarówno badawczą, jak i społeczną, odsłania przed nami specyfikę dyskursywnego konstruowania przemocowych praktyk w obszarze seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną przez osoby pracujące w placówkach wychowawczych czy edukacyjnych. (…) Odważne eksploracje empiryczne Marty Jurczyk wychodzą daleko poza to, co deklaratywnie poprawne, odsłaniając niejednokrotnie pesymistyczny obraz organizowania życia osobom z niepełnosprawnością intelektualną.
Prof. dr hab. Agnieszka Gromkowska-Melosik, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu:
Przedmiotowa dysertacja rzuca nowe światło na konstruowanie dyskursu seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zaletą recenzowanej pracy jest brak moralizmu i dydaktyzmu, dzięki czemu czytelnik sam może nadawać znaczenia poszczególnym narracjom.
Marta Jurczyk doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Specjalnej Instytutu Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Trenerka dramy pedagogicznej, edukatorka seksualna, zajmuje się problematyką seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną.