Twój koszyk zakupów jest pusty!
Brunon Hołyst
211.50 zł
/
Cena detaliczna
10% taniej
W publikacji przedstawiono koncepcję probacji inspirowaną caseworkiem, czyli pracą z indywidualnym przypadkiem. W monografii został uwzględniony najnowszy stan badań dotyczący metod pracy z podopiecznym, zwłaszcza takim, wobec którego społeczeństwo oczekuje zmian w zachowaniu. Prezentowana koncepcja stanowi konkretyzację przynajmniej części elementów metodycznych w obszarze probacji, które istniały od dawna, uzupełnioną o nowe metody pracy. Książka zainteresuje kuratorów wykonujących orzeczenia w sprawach karnych, może stanowić inspirację także dla kuratorów wykonujących orzeczenia w sprawach rodzinnych.
Spis treści:
Wstęp Część I. Konteksty probacji Rozdział 1. Probacja: ustalenia definicyjne i tożsamościowe 1.1. Definicje pojęcia probacji 1.2. Tożsamość probacji 1.2.1. Historyczno-prawne uwarunkowania tożsamościowe probacji 1.2.1.1. Geneza narodzin nowożytnej probacji 1.2.1.2. Od początków probacji anglosaskiej i europejskiej (kontynentalnej) do czasów współczesnych 1.2.2. Pedagogiczna tożsamość probacji 1.2.2.1. Dwa modele 1.2.2.2. Probacja jako patronat, pomoc i opieka 1.2.2.3. Chrześcijańskie inspiracje probacji 1.2.2.4. Miejsce kontroli w probacji 1.3. Podsumowanie Rozdział 2. Perspektywa sytuacyjna osoby oddanej pod dozór kuratora w kontekście trwałej zmiany 2.1. Socjalizacyjne warunki wychowawcze w okresie dzieciństwa i dorastania osób łamiących prawo 2.2. Zasoby i deficyty tkwiące w podmiocie 2.3. Uwarunkowania środowiskowe 2.4. Uwarunkowania systemowe 2.5. Uwarunkowania interpersonalne 2.6. Podsumowanie Rozdział 3. Wybrane teorie kryminologiczne 3.1. Teorie zróżnicowania kulturowego 3.2. Koncepcja dewiacji wtórnej Edwina Lemerta 3.3. Teorie kontroli 3.4. Teorie strukturalne 3.5. Koncepcje ekologiczne 3.6. Teoria zróżnicowanych powiązań Edwina Sutherlanda 3.7. Podsumowanie Część II. Probacja – prezentacja koncepcji Rozdział 4. Aksjologia w stanowieniu celów probacyjnych 4.1. Aksjologia a teleologia 4.2. Podstawowe założenia aksjologiczne probacji 4.3. Teleologia probacji Rozdział 5. Podstawy teoretyczne i koncepcyjne probacji 5.1. Ogólny model prezentowanej koncepcji probacji 5.1.1. Teoria autodeterminacji Deciego i Ryana 5.1.1.1. Koncepcja integracji organicystycznej 5.1.1.2. Teoria oceny poznawczej 5.1.1.3. Teoria orientacji kauzalnej 5.1.2. Wsparcie społeczne w ujęciu strukturalnym i funkcjonalnym 5.1.2.1. Definicje pojęcia wsparcia 5.1.2.2. Wsparcie w ujęciu strukturalnym 5.1.2.3. Wsparcie w ujęciu funkcjonalnym 5.1.2.4. Wsparcie społeczne w probacji 5.1.3. Efektywna praca z przestępcą 5.1.3.1. Procedury i modele skutecznej pracy z przestępcą 5.1.3.2. Wyniki badań światowych na temat efektywności oddziaływań wobec przestępców 5.1.4. Relacja kuratora sądowego z podopiecznym 5.1.4.1. Relacja w ujęciu psychodynamicznym 5.1.4.2. Relacja w podejścu skoncentrowanym na osobie 5.1.4.3. Miejsce relacji w probacji 5.2. Problem efektywności pracy kuratora w metodyce probacji Rozdział 6. Probacja i jej metodyka 6.1. Ogólny zarys działań metodycznych 6.2. Podstawowe role kuratora i błędy w percepcji roli kuratora w metodyce probacji 6.2.1. Podstawowe role kuratora 6.2.1.1. Kurator jako inicjator relacji wychowawczej 6.2.1.2. Kurator jako coach 6.2.1.3. Kurator jako quasi-terapeuta 6.2.1.4. Kurator jako osoba godna zaufania 6.2.2. Podstawowe błędy w percepcji roli kuratora 6.2.2.1. Kurator policjant 6.2.2.2. Kurator jako sędzia 6.2.2.3. Brak asymetrii w relacji wychowawczej 6.2.2.4. Kurator jako ekspert 6.2.2.5. Kurator jako osoba stygmatyzująca 6.3. Zasady pracy w metodyce probacji 6.4. Wybrane kompetencje i umiejętności interpersonalne kuratora 6.4.1. Empatia 6.4.1.1. Skala empatii 6.4.2. Radzenie sobie z oporem 6.4.3. Umiejętności mediacyjne 6.4.3.1. Pojęcie mediacji 6.4.3.2. Możliwości zastosowania mediacji 6.4.3.3. Zasady mediacji 6.4.3.4. Rola kuratora w mediacji 6.4.3.5. Przebieg mediacji 6.5. Wybrane metody pracy kuratora 6.5.1. Metody wpływu osobistego 6.5.1.1. Metoda przykładu własnego 6.5.1.2. Metoda przekonywania 6.5.1.3. Doradzanie wychowawcze 6.5.2. Przewidywania i sugestie 6.5.3. Metoda kontraktu w probacji 6.5.4. Metoda coachingu w probacji 6.5.4.1. Zasady w coachingu 6.5.4.2. Modele rozmów w coachingu 6.5.5. Metody odwołujące się do konstrukcjonizmu społecznego 6.5.5.1. Przegląd wybranych metod 6.5.5.2. Ocena możliwości zastosowania metod odwołujących się do konstrukcjonizmu społecznego w probacji 6.5.6. Podejście transteoretyczne 6.6. Wybrane techniki komunikacyjne i konwersacyjne 6.6.1. Minimalna reakcja werbalna 6.6.2. Prośba o rozwinięcie tematu 6.6.3. Parafraza 6.6.4. Klaryfikacja 6.6.5. Odzwierciedlenie uczuć 6.6.6. Technika podsumowywania 6.6.7. Informowanie 6.6.8. Kierowanie bezpośrednie 6.6.9. Podsumowanie 6.7. Metodyka pracy kuratora w różnych kontekstach sytuacyjnych 6.7.1. Praca z osobą uzależnioną od alkoholu i narkotyków 6.7.1.1. Zagadnienia ogólne 6.7.1.2. Praca z osobą uzależnioną od alkoholu: zagadnienia szczegółowe 6.7.1.3. Praca z osobą uzależnioną od narkotyków: zagadnienia szczegółowe 6.7.2. Praca w interwencji kryzysowej 6.7.2.1. Ogólny zarys pracy w ramach interwencji kryzysowej 6.7.2.2. Praca z osobą z syndromem presuicydalnym 6.7.2.3. Praca z osobą stosującą przemoc 6.7.3.Model pracy z osobą z antysocjalnym zaburzeniem osobowości/psychopatią 6.7.3.1. Poziom diagnostyczno-teoretyczny 6.7.3.2. Poziom metodyczny 6.7.3.3. Studium przypadku Rozdział 7. Etyczne aspekty metodyki pracy kuratora 7.1. Etos pracy kuratora sądowego 7.1.1. Pojęcie etosu 7.1.2. Kodeks etyki Rozdział 8. Kuratela (sądowa?) – perspektywy zmian Zakończenie Bibliografia
Wstęp
prof. zw. Lesław Pytka: (…) Czytelnik odnajdzie tu całą plejadę systematycznie i klarownie wyłożonych zaleceń metodycznych, podbudowanych mocnym materiałem empirycznym, wręcz dowodowym. Takiej właśnie metodyki w polskiej kurateli i kształceniu kuratorów od dawna nie było. Autor (…) rozwija wątki teoretyczne i metodyczne, przy czym trafnie dobiera teorie pomagające zrozumieć zachowania podopiecznych, dokonać należytej diagnozy i sformułować odpowiednie zalecenia metodyczne. (...) Jak można się domyślać, czytelnik – kurator oczekuje konkretnych ilustracji klinicznych i empirycznych ukazujących, w jaki sposób pracować z rozmaitymi klasami czy kategoriami podopiecznych. I na to zapotrzebowanie odpowiada Autor (prezentując według stałych reguł) konkretną pracę z osobami uzależnionymi od alkoholu i narkotyków, osobami stosującymi przemoc, osobami z antysocjalnymi zaburzeniami osobowości, wyodrębniając zawsze dwa poziomy analizy: diagnostyczno-teoretyczny oraz metodyczny. prof. UŚ Ewa Wysocka: Książka Bartłomieja Skowrońskiego stanowi swoiste kompendium wiedzy, stanowiące doskonałe uzupełnienie, rozwinięcie i jednocześnie krytykę „obowiązującego” systemu probacji, wpisując się jednak w niezbyt bogatą literaturę przedmiotu.
Bartłomiej Skowroński
adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Resocjalizacyjnej Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego, autor monografii i kilkudziesięciu artykułów naukowych, wydawanych w znaczących czasopismach naukowych, współpracuje z ośrodkami naukowymi w kraju i za granicą (USA, Wielka Brytania). Główne zainteresowania badawcze autora koncentrują się m.in. wokół problematyki nieprzystosowania społecznego, jakości życia osób skazanych, duchowości i religijnych sposobów radzenia sobie ze stresem osób odbywających karę pozbawienia wolności, a także probacji. Od kilkunastu lat do chwili obecnej pracuje jako kurator zawodowy wykonujący orzeczenia w sprawach karnych.
Książka poświęcona jest analizie zastosowania interwencji poznawczo-behawioralnych jako strategii wspomagających proces redukcji masy ciała. Terapia poznawczo-behawioralna jest uznawana za jedno z najbardziej skutecznych podejść w leczeniu otyłości oraz innych zaburzeń psychicznych jej towarzyszących.W części teoretycznej monografii zostały przybliżone kwestie złożonych przyczyn oraz konsekwencji nadmiaru kilogramów. Poszczególne rozdziały książki koncentrują się zarówno na uwarunkowaniach psych..
58.50 zł 65.00 zł Cena netto: 55.71 zł
Dzięki tej książce ci, dla których prawidłowy rozwój dziecka jest priorytetem, będą mogli właściwie ten proces kształtować i wspierać. Autorka, opierając się na swoim długoletnim doświadczeniu terapeutycznym, proponuje scenariusze zabaw z dziećmi, zogniskowane wokół zasadniczych obszarów rozwojowych. Omawia i prezentuje zabawy, które rozwijają i kształtują różnego rodzaju kompetencje u dzieci, stymulują sprawność fizyczną, rozwijają kompetencje społeczne, kreatywność i samoświadomość...
37.80 zł 42.00 zł Cena netto: 36.00 zł
Poradnik dostarczy pracownikom działów personalnych wiedzy i narzędzi niezbędnych w codziennej pracy, pozwalających sprostać nowym wymaganiom w zakresie ochrony danych osobowych. Omówione zostały zatem typowe dla działów personalnych procesy przetwarzania danych osobowych, od rekrutacji do rozwiązania umowy o pracę. Czytelnicy znajdą tu wzorcową dokumentację spełniającą wymagania nowych regulacji. Poradnik zawiera także komentarz dotyczący współpracy pomiędzy organizacjami związkowymi a pracodaw..
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
Psychoedukacja jest jedną z kluczowych metod terapeutycznych na początkowym etapie terapii. Jej znaczenie w leczeniu osób uzależnionych od alkoholu jest ogromne. Dzięki niej pacjent staje się współodpowiedzialny za własne leczenie, a zdobywana wiedza ułatwia identyfikację z własną chorobą oraz buduje motywację do dalszego leczenia. Tylko jak tego dokonać? Każdy terapeuta doskonale zdaje sobie sprawę, jak ogromnego wysiłku wymaga jego praca.Książka będąca efektem wieloletniej ..
36.00 zł 40.00 zł Cena netto: 34.29 zł
Książkę napisana została z myślą o nauczycielach i terapeutach pracujących z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce. Można w niej znaleźć programy rewalidacji, które pomogą w codziennych obowiązkach oraz scenariusze zajęć z opracowanymi kartami pracy gotowymi do wykorzystania podczas terapii z podziałem na zaburzone funkcje: - wzrokową, - słuchowo-językową, - koordynację wzrokowo-ruchową oraz dla uczniów z innymi zaburzeniami m.in. zes..
49.50 zł 55.00 zł Cena netto: 47.14 zł
Publikacja uwzględnia zakres wiedzy w ramach programów dydaktycznych wydziałów prawa, administracji i nauk o bezpieczeństwie. Autorami poszczególnych tekstów są doświadczeni praktycy i naukowcy z danej dziedziny naukowej. Struktura książki różni się nieco od powszechnie przyjętych układów w innych publikacjach. Obszernie bowiem uwzględniono statystykę kryminalną w Polsce, przestępstwa z nienawiści, podkultury przestępcze, profil sprawców i ofiar przestępstw rozbójniczych, przestępczość nieletnic..
54.00 zł 60.00 zł Cena netto: 51.43 zł