Moje dziecko u psychoterapeuty. Rodzina na kozetce
- Autor: Sylwia Kita
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8270-346-7
- Data wydania: 2024
- Liczba stron/format: 138/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
49.00 zł
44.10 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 44.10 zł
- Darmowa dostawa odzzzz 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Książka ma na celu poszerzenie u czytelnika wiedzy z zakresu złożoności funkcjonowania człowieka, który będąc rodzicem, poszukuje pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej dla siebie lub swojego dziecka. W związku z coraz większym dostępem do psychologów i psychoterapeutów oraz istnieniem wielu modalności psychoterapii powstają liczne wątpliwości utrudniające podjęcie ostatecznej decyzji o wyborze specjalisty. Autorka zwraca uwagę na konieczność dopasowania rodzaju psychoterapii do odczuwanego problemu. Uzupełnieniem rozważań teoretycznych jest możliwość skorzystania z wielu ćwiczeń i porad psychologiczno-terapeutycznych. Publikacja nie jest jednak typowym poradnikiem, ponieważ, poza ćwiczeniami dla rodziców, znajduje się w niej dużo przydatnej wiedzy psychologicznej i psychoterapeutycznej na temat kształtowania się osobowości oraz całościowego funkcjonowania człowieka.
Patronat
Spis treści:
Wprowadzenie
CZĘŚĆ I
1. Do kogo zaprowadzić dziecko – psychoterapeuty, psychologa, psychiatry?
1.1. Wsparcie psychologiczne a psychoterapia – podobieństwa i różnice
1.2. Poradnictwo psychologiczne i kryzysy rozwojowe
1.3. Psychoterapia jako metoda leczenia
1.4. Metody leczenia zaburzeń psychicznych – ogólna analiza różnych podejść terapeutycznych
1.5. Źródła powstania zaburzeń emocjonalnych i behawioralnych okresu adolescencji
2. Kształtowanie się osobowości i tożsamości w relacji z rodzicem
2.1. Biologia (geny) czy środowisko (wychowanie)?
2.2. Cechy zdrowego i dojrzałego rodzica
2.3. Społeczny aspekt psychoanalizy Freuda
2.4. Stadia rozwoju psychospołecznego według Eriksona
2.5. Style przywiązania i postawy rodzicielskie
2.6. Style wychowania (postawy rodzicielskie)
2.7. Rozwój pojęcia Ja w kontekście oddziaływań rodzicielskich
CZĘŚĆ II
3. Dynamika doświadczania przez rodzica procesu psychoterapii dziecka
3.1. Doświadczanie zmienności emocji
3.2. Relacja terapeutyczna versus relacja rodzicielska
3.3. Istota i znaczenie relacji terapeutycznej dla dziecka
3.4. Istota i znaczenie relacji terapeutycznej dla rodzica
4. Pomocne wskazówki dla rodziców
Zakończenie
Bibliografia
dr hab. Aneta R. Borkowska, Instytut Psychologii UMCS:
Książka stanowi wartościowe źródło wiedzy dla każdego, kto pragnie lepiej zrozumieć skomplikowany proces psychoterapii dziecięcej i młodzieżowej, a także rolę rodzica w tym procesie. Dzięki praktycznym wskazówkom i narzędziom, pozwala nie tylko na zrozumienie teorii, ale także na aktywne uczestnictwo w terapii dziecka, co jest kluczowe dla jej skuteczności.
Sylwia Kita psycholog, doktor nauk humanistycznych, certyfikowany psychoterapeuta i certyfikowany psychoterapeuta par, superwizor aplikant w zakresie psychoterapii, socjoterapeuta. Pracuje w nurcie psychoterapii integracyjnej. Autorka monografii oraz wielu artykułów naukowych i popularnonaukowych o tematyce psychologiczno-socjologicznej. Doświadczony dydaktycznie wieloletni pracownik naukowy, obecnie współpracuje z Uniwersytetem SWPS. Prowadzi superwizje w ramach Profesjonalnej Szkoły Psychoterapii Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz szkolenia, wykłady i warsztaty dla rodzin, psychologów i psychoterapeutów m.in. z obszaru problematyki traumy, zaburzeń osobowości, zaburzeń lękowych, zaburzeń nastroju oraz psychoterapii par. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Psychoterapii Integracyjnej.
Allport, W .G . (1961) . Pattern and Growth in Personality. New York: Holt, Rinehart and Winston .
Baldwin, M .W . (1992) . Relation schemes and the processing of social information . Psychological Bulletin, 19, 746–754 .
Bandura, A . (2007) . Teoria społecznego uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN .
Cervane, D ., Pervin, L . (2011) . Osobowość. Teoria i badania . Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego .
Cierpiałkowska, L ., Górska, D . (2020) . Współczesna psychoanaliza a zaburzenia lękowe i dysocjacyjne . W: L . Cierpiałkowska, H . Sęk (red .), Psychologia kliniczna (s . 310–312) . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN .
Cierpiałkowska, L ., Górska, D . (2020) . Zaburzenia osobowości w modelach opisowych .
W: L . Cierpiałkowska, H . Sęk (red .), Psychologia kliniczna (s . 283–293) . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN .
Cierpiałkowska, L ., Sęk, H . (red .) (2020) . Psychologia kliniczna . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN .
Cooper, M . (2010) . Efektywność Psychoterapii i poradnictwa psychologicznego . Wyniki badań i praktyka kliniczna . Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP .
Czabała, J .C . (2013) . Czynniki leczące w psychoterapii . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN .
Czabała, J .C . (2016) . Poradnictwo psychologiczne a psychoterapia . Roczniki Psychologiczne/Annals of Psychology, 19(3), 519–533 .
Damon, W ., Hart, D . (1988) . Self- understanding in childhood and adolescence . Cambridge: Cambridge University Press .
Dołęga, Z . (2006) . Samotność jako stan psychiczny – samotność jako cecha psychologiczna . W: P . Domeracki, W . Tyburski (red .), Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne (s . 253–276) . Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika .
Elliot, R ., Watson, J .C ., Goldman, R ., Greenberg, L .S . (2009) . Psychoterapia skoncentrowana na emocjach. Wprowadzenie do praktyki i szkolenia psychoterapeutów. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia .
Erikson, E .H . (1997) . Dzieciństwo i społeczeństwo . Poznań: Dom Wydawniczy Rebis .
Freud, S . (2010) . Wstęp do psychoanalizy . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN .
Harwas-Napierała, B . (2003) . Zmiany w funkcjonowaniu rodziny i ich konsekwencje dla rozwoju rodziców . W: B . Harwas-Napierała (red .), Rodzina a rozwój człowieka dorosłego (s . 11–23). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM .
Jarymowicz, M . (red .) (1988) . Studia nad spostrzeganiem relacji Ja–Inni: tożsamość, indywiduacja, przynależność . Warszawa: Ossolineum .
Kępiński, A . (2001) . Schizofrenia . Kraków: Wydawnictwo Literackie .
Kita, S . (2023) . Poczucie samotności a objawy psychopatologiczne u pacjentów będących w toku terapii integracyjnej. Analiza porównawcza . Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego .
Kita, S ., Brewińska, D . (2023) . Metodyka pracy terapeutycznej z parą w ujęciu psychoterapii integracyjnej. Opracowanie na podstawie poszczególnych procesów terapeutycznych . Warszawa: Difin .
Kohnstamm, D ., Mervielde, I . (1998) . Personality development, W: A . Demetriou, W . Doise, C .F .M . Van Lieshout (red .), Life –span developmental psychology (s . 399–445) . Chichester: John Wiley and Sons .
Kozielecki, J . (1981) . Psychologiczna teoria samowiedzy . Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe .
Larsen, R ., Buss, D . (2005) . Personality Psychology: Domains of Knowledge about Human Nature (Second Edition) . New York: McGraw Hill .
Levine, A ., Heller, R . (2020) . Partnerstwo bliskości. Łódź: Wydawnictwo Feeria .
Lewis, M ., Brooks-Gunn, J . (1979) . Social cognition and the acquisition of self . New York: Plenum .
Lyddon, W .J ., Sherry, A . (2001) . Developmental personality styles: An attachment theory conceptualization of personality disorders . Journal of Counseling and Development, 79(4), 405–414 .
Main, M . (1995) . Attachment: Overview, with implication for clinical work . W: S . Golberg, R . Muir, J . Kerr (red .), Attachment Theory: Social, Developmental and Clinical Perspectives (s . 407–474). Hillsdale: Analytic Press .
McCrae, R .R ., Costa, P .T . Jr ., Ostendorf, F ., Angleitner, A ., Hebkov, M ., Avia, M .D ., Sanz, J ., Sánchez-Bernardos, M .L ., Kusdil, M .E ., Woodfield, R ., Saunders, P .R ., Smith, P .B . (2000) . Nature over nurture: Temperament, personality, and life span development . Journal of Personality and Social Psychology, 78, 173–186 .
McWilliams, N . (2018) . Psychoterapia psychoanalityczna. Poradnik praktyka . Gdańsk: Harmonia Universalis .
Mellibruda, J . (2011) . Siedem ścieżek integracji psychoterapii . Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP .
Millon, T ., Davis, R . (2005) . Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie . Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego .136 Bibliografia
Morrison, J . (2016) . DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego .
Norcross, J .C . (1990) . Commentary: Eclecticism misrepresented and integration misunderstood . Psychotherapy,27(2), 297–300 .
Obuchowska, I . (2000) . Adolescencja . W: B . Harwas-Napierała, J . Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, t . 2 (s . 163–199) . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN .
Oleś, P .K . (2017) . Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar .
Orlinsky, D .E . (2009) . The „Generic Model of Psychotherapy” after 25 years: Evolution of research – based metatheory . Journal of Psychotherapy Integration, 19(4), 319–339 .
Ostaszewska, A . (2023) . Aspekty duchowe w tle psychoterapii. Warszawa: Difin .
Padesky, Ch .A ., Greenberger, D . (2004) . Umysł ponad nastrojem. Podręcznik terapeuty . Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego .
Pervin, L .A . (2002) . Psychologia osobowości . Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne .
Prochaska, J .O ., Norcross, J .C . (2006) . Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego .
Rakowska, J .M . (2021) . Skuteczność zapobiegania zaburzeniom psychicznym i ich leczenia: wnioski z badań dla praktyki klinicznej . Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego .
Rogers, C .R . (1959) . A Theory of Therapy, Personality and Interpersonal Relationships, as Developed in the Cleint Centeres Framework . W: S . Kocha (red .) . Psychology: A Stidy of a Science, t . 3, Formulation of the Person and the Social Context. New York: McGraw Hill .
Rogers, C .R . (1991) . Terapia skoncentrowana na kliencie . Grupy spotkaniowe . Wrocław: Thesauruss – Press .
Rogers, C .R . (2016) . Teoria terapii, osobowości i relacji interpersonalnych. Warszawa: Wydawnictwo Zielone Drzewo Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego .
Rogers, C .R . (2016) . Teoria terapii, osobowości i relacji interpersonalnych. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego .
Sęk, H . (2000) . Społeczna psychologia kliniczna . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN .
Shafran, R ., Saunders, U ., Welham, A . (2023) . Jak skutecznie wspierać dziecko w sytuacjach, kiedy sobie nie radzi . Warszawa: Muza .
Sobolewska-Mellibruda, Z . (2011) . Psychoterapia Dorosłych Dzieci Alkoholików. Strategie, procedury i opisy przypadków pracy psychoterapeutycznej . Warszawa: Wydawnictwo Zielone Drzewo Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego .
Wolberg, L .R . (1995) . The Technique of Psychotherapy (Fourth Edition) . New York: Grune & Stratton .
Yalom, I .D . (2010) . Dar terapii. List otwarty do nowego pokolenia terapeutów i ich pacjentów. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego .