Twój koszyk zakupów jest pusty!
Agnieszka Lasota
54 zł
/
Cena detaliczna
10% taniej
Książka powstała jako rezultat badań jakościowych, wywiadów grupowych zrealizowanych z uczniami szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych oraz wywiadów z dyrektorami szkół, na temat zajęć edukacyjnych: wychowanie do życia w rodzinie. Opracowanie pozwala na zapoznanie się z obrazem tych zajęć z perspektywy osób odpowiedzialnych za ich organizację, a przede wszystkim z perspektywy ich uczestników, poznanie doświadczeń i ocen uczniów dotyczących zarówno organizacji zajęć, ich problematyki, stosowanych metod i środków dydaktycznych, jak też sposobu postrzegania postawy nauczyciela prezentowanej na lekcji. Z badań wyłania się również obraz samych uczestników fokusów, niezwykle cenny dla zrozumienia uwarunkowań ich rozwoju psychoseksualnego.
Spis treści:
Wprowadzenie Część I. ZOGNISKOWANE WYWIADY GRUPOWE Z UCZNIAMI Rozdział 1. Organizacja zajęć wychowania do życia w rodzinie. Motywy uczęszczania 1.1. Organizowanie zajęć wychowania do życia w rodzinie w szkole 1.2. Motywy uczęszczania na zajęcia wychowania do życia w rodzinie Rozdział 2. Treści zajęć wychowania do życia w rodzinie oraz sposób ich przekazywania 2.1. Problematyka zajęć wychowania do życia w rodzinie z perspektywy uczniów 2.2. Omawianie na zajęciach wybranych tematów, uzyskane informacje, sposób interpretacji stosowany przez nauczyciela 2.3. Sposób prezentacji na zajęciach wychowania do życia w rodzinie kobiet/dziewcząt oraz mężczyzn/chłopców 2.4. Informacje o grupach osób, które są dyskryminowane, podawane na zajęciach wychowania do życia w rodzinie 2.5. Korzystanie z podręcznika na zajęciach wychowania do życia w rodzinie 2.6. Metody i środki dydaktyczne stosowane w toku zajęć wychowania do życia w rodzinie 2.7. Możliwość proponowania przez uczniów tematów, które będą omawiane na zajęciach wychowania do życia w rodzinie 2.8. Używanie przez nauczyciela na zajęciach wychowanie do życia w rodzinie poprawnego słownictwa w odniesieniu do sfery seksualności i aktywności seksualnej 2.9. Poruszanie tematyki seksualności człowieka na lekcjach innych przedmiotów Rozdział 3. Postrzeganie zajęć wychowania do życia w rodzinie 3.1. Skojarzenia z nazwą zajęć „wychowanie do życia w rodzinie” 3.2. Emocje towarzyszące zajęciom wychowania do życia w rodzinie 3.3. Atmosfera panująca na zajęciach wychowania do życia w rodzinie 3.4. Różnice pomiędzy zajęciami wychowania do życia w rodzinie i pozostałymi lekcjami 3.5. Aktywność uczniów na zajęciach wychowania do życia w rodzinie 3.6. Prowadzenie rozmów na temat zajęć wychowania do życia w rodzinie z rówieśnikami i osobami dorosłymi 3.7. Rekomendowanie uczęszczania na zajęcia wychowania do życia w rodzinie młodszym uczniom Rozdział 4. Ocena przydatności wiedzy przekazywanej na zajęciach wychowania do życia w rodzinie 4.1. Źródła informacji o dojrzewaniu, inicjacji seksualnej, antykoncepcji uznawane przez uczniów za rzetelne 4.2. Poruszanie na zajęciach wychowania do życia w rodzinie tematów dotyczących codziennych problemów uczniów 4.3. Ocena przydatności zajęć wychowania do życia w rodzinie w budowaniu relacji z rówieśnikami, zwłaszcza płci przeciwnej Rozdział 5. Postrzeganie nauczyciela wychowania do życia w rodzinie 5.1. Ogólna charakterystyka nauczycieli wychowania do życia w rodzinie 5.2. Obraz sposobu realizacji przez nauczyciela zajęć wychowania do życia w rodzinie 5.3. Ujawnianie swoich poglądów przez nauczycieli w trakcie zajęć wychowania do życia w rodzinie 5.4. Sposób przekazywania wiedzy przez nauczyciela wychowania do życia w rodzinie 5.5. Kontakt nauczyciela z uczniami w trakcie zajęć wychowania do życia w rodzinie 5.6. Realizacja zajęć wychowania do życia w rodzinie przez ekspertów zewnętrznych 5.7. Stosunek do propozycji, aby nauczyciel wychowania do życia w rodzinie był także osobą, do której każdy mógłby przyjść i porozmawiać o problemach związanych z seksualnością i rozwojem psychoseksualnym Podsumowanie Część II. WYWIADY Z DYREKTORAMI SZKÓŁ Rozdział 1. Miejsce wychowania do życia w rodzinie w szkole 1.1. Skojarzenia z nazwą zajęć 1.2. Rola zajęć wychowania do życia w rodzinie na tle pozostałych zajęć szkolnych 1.3. Opinie na temat zajęć wychowania do życia w rodzinie 1.4. Sytuacja związana z prowadzeniem zajęć wychowania do życia w rodzinie, która utkwiła badanym szczególnie w pamięci 1.5. Określenia, nazwy, jakich używają uczniowie, nauczyciele lub rodzice w związku z zajęciami wychowania do życia w rodzinie 1.6. Żarty, anegdoty związane z prowadzeniem w szkole zajęć wychowania do życia w rodzinie Rozdział 2. Organizacja zajęć 2.1. Prezentacja programu zajęć wychowania do życia w rodzinie na radach pedagogicznych 2.2. Prezentacja programu zajęć wychowania do życia w rodzinie rodzicom uczniów 2.3. Zapoznanie rodziców i uczniów z prawem do odmowy udziału w zajęciach wychowania do życia w rodzinie 2.4. Wpływ opinii samorządu lokalnego na organizację zajęć wychowania do życia w rodzinie 2.5. Sposób planowania zajęć wychowania do życia w rodzinie 2.6. Systematyczność realizacji zajęć wychowania do życia w rodzinie. Frekwencja uczniów na zajęciach Rozdział 3. Nauczyciel 3.1. Nauczyciele prowadzący zajęcia wychowania do życia w rodzinie 3.2. Opinie na temat osoby prowadzącej zajęcia wychowania do życia w rodzinie formułowane przez uczniów, ich rodziców i innych nauczycieli 3.3. Realizacja zajęć wychowania do życia w rodzinie przez ekspertów zewnętrznych Rozdział 4. Program i przebieg zajęć 4.1. Program zajęć edukacyjnych wychowania do życia w rodzinie obowiązujący w szkole 4.2. Hospitacje zajęć wychowania do życia w rodzinie 4.3. Podręczniki i środki dydaktyczne wykorzystywane na zajęciach wychowania do życia w rodzinie 4.4. Relacje między osobami prowadzącymi zajęcia w szkole z takich przedmiotów, jak: religia, wychowanie do życia w rodzinie, etyka i biologia 4.5. Zagadnienia, które powinny zdaniem dyrektora znajdować się w programie zajęć wychowania do życia w rodzinie 4.6. Zagadnienia, których zdaniem dyrektora nie powinno się poruszać w ramach zajęć wychowania do życia w rodzinie Rozdział 5. Opinie 5.1. Opinia na temat tego, czy zajęcia wychowania do życia w rodzinie są potrzebne uczniom/uczennicom w szkole 5.2. Opinia na temat tego, czy na przestrzeni lat pracy jako dyrektor badany dostrzega jakieś zmiany związane z zajęciami wychowania do życia w rodzinie 5.3. Opinia na temat tego, czy należy coś zmienić w związku z obecnością w szkole zajęć wychowania do życia w rodzinie bądź je zlikwidować 5.4. Największe wyzwanie dla osób prowadzących zajęcia wychowania do życia w rodzinie 5.5. Wartości i zasady, którymi powinna się kierować osoba prowadząca zajęcia wychowania do życia w rodzinie 5.6. Opinia na temat tego, co dyskwalifikuje nauczyciela/nauczycielkę wychowania do życia w rodzinie 5.7. Opinia na temat tego, czy nauczyciel WDŻ powinien uwzględniać zjawisko coraz większego zróżnicowania kulturowego, narodowego i religijnego uczniów 5.8. Opinia o propozycji zmiany nazwy i programu zajęć wychowania do życia w rodzinie na „edukacja seksualna” bądź „edukacja zdrowotna” oraz nadania im statusu przedmiotu obowiązkowego 5.9. Opinia na temat propozycji, aby osoby prowadzące wychowanie do życia w rodzinie pełniły także w ramach swojego etatu funkcję konsultantów, doradców dla uczniów oraz ich rodziców 5.10. Ocena możliwości współpracy między szkołą a organizacjami pozarządowymi w zakresie edukacji seksualnej; dotychczasowe doświadczenia w tym zakresie Podsumowanie Bibliografia Biogramy
dr hab. Beata Łaciak, prof. UW: Przedstawiony raport jest lekturą wciągającą, Autorzy często oddają głos badanym, co dodatkowo powoduje wartkość narracji, a wyniki badań są nie tylko interesujące, ale także pozwalają odpowiedzieć na pytanie, co w dotychczasowej formie edukacji seksualnej warto zachować, a co wymaga zmian. (…) Jeśli edukacja seksualna ma być skuteczna, to musi trafiać w potrzeby i oczekiwania samych zainteresowanych, musi być dobrze przez nich odbierana i postrzegana jako przydatna, pomocna w codziennym obecnym i przyszłym życiu.
Mariola Bieńko socjolog, zajmuje się problematyką socjologii małżeństwa i rodziny, wychowania i edukacji seksualnej oraz zagadnieniami intymności i seksualności w doświadczeniach i praktykach życia codziennego. Ekspertka w programach naukowo-badawczych, autorka modułów programowych i szkoleniowych w projektach Europejskiego Funduszu Społecznego. Współpracowała w programach lokalnego systemu wsparcia oraz uczestniczyła w realizacji kampanii społecznych, dotyczących współczesnych problemów rodziny (m.in. z Krajowym Biurem ds. Przeciwdziałania Narkomanii, z Fundacją Komunikacji Społecznej). Autorka, współautorka i współredaktorka książek oraz licznych artykułów naukowych w książkach oraz czasopismach polskich i zagranicznych. Odbyła staż na Wydziale Stosowanych Studiów Społecznych na Uniwersytecie w Cork w płd. Irlandii (Department of Applied Social Studies, University College Cork, Ireland). Wiceprzewodnicząca sekcji Socjologii Rodziny w PTS.
Zbigniew Izdebski pedagog, doradca rodzinny, seksuolog, specjalista w zakresie zdrowia publicznego. Kierownik Katedry Biomedycznych Podstaw Rozwoju i Seksuologii Uniwersytetu Warszawskiego, Kierownik Katedry Seksuologii, Poradnictwa i Resocjalizacji Uniwersytetu Zielonogórskiego. W latach 2005-2012 Dziekan Wydziału Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu UZ. Inicjator i organizator Ogólnopolskich Debat o Zdrowiu Seksualnym. Prezes Stowarzyszenia do Walki z Dziecięcą Prostytucją i Pornografią "Pro-Ecpat" (2002), Honorowy Członek Niemieckiego Towarzystwa Wychowania Seksualnego (2008), Wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Naukowego "Zagrożenia Cywilizacyjne i Zdrowie Publiczne". Od 2010 roku jest Współpracownikiem Naukowym Instytutu ds. Badań nad Seksem, Płciowością i Prokreacją im. Kinsey'a w Uniwersytecie Indiana w USA. W latach 2005-2011 Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Medycyny, odznaczony złotym medalem Światowej Akademii Medycyny im. Alberta Schweitzera za humanizację medycyny. Jest autorem licznych polskich i międzynarodowych badań nad seksualnością człowieka. Popularyzuje wiedzę z zakresu zdrowia seksualnego w prasie, radiu i telewizji.
Krzysztof Wąż pedagog, autor badań i publikacji na temat socjalizacji i obyczajowości seksualnej młodzieży, zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego młodzieży oraz edukacji i profilaktyki seksualnej. Koordynator prac zespołu, który opracował i wdrożył do polskiej praktyki oświatowej program profilaktyki wczesnego rodzicielstwa "Bądź odpowiedzialny - wychowanie do odpowiedzialności i partnerstwa w rodzinie". Autor ekspertyz podręczników wychowania do życia w rodzinie i rzeczoznawca w tym zakresie. Absolwent "Szkoły praw człowieka" Fundacji Helsińskiej. Nauczyciel dyplomowany. W latach 1990-2003 dyrektor Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze. Twórca i były pierwszy dyrektor V Liceum Ogólnokształcącego w Zielonej Górze.
9.40 zł 47.00 zł Cena netto: 8.95 zł
40.50 zł 45.00 zł Cena netto: 38.57 zł
49.50 zł 55.00 zł Cena netto: 47.14 zł
52.20 zł 58.00 zł Cena netto: 49.71 zł
81.00 zł 90.00 zł Cena netto: 77.14 zł
Publikacja stanowi kompendium wiedzy niezbędnej w prowadzeniu działań taktycznych lekkiej piechoty. Dzięki kompaktowej formie wydania, dowódca pododdziału będzie mógł wykorzystać w procesie planowania i przygotowania do wykonania zadania, co w warunkach dużych obciążeń (brak snu, zmęczenie i stres) może zadecydować o powodzeniu misji.W zamyśle autorów podręcznik może również stanowić skuteczne narzędzie w procesie systematyzacji i utrwalenia posiadanej wiedzy w zakresie TTPs (Tactics, Techniques..
53.10 zł 59.00 zł Cena netto: 50.57 zł
Monografia zawiera teoretyczne rozważania na temat uwarunkowań bezpieczeństwa personalnego w aspekcie zagrożenia zamachami. Autor przedstawia także elementy dobrych praktyk w reagowaniu wraz z możliwościami ich implementacji do budowania rekomendowanych modeli zachowań w czasie ataków. Częścią główną publikacji są rozdziały poświęcone wybranym metodom działania sprawców zamachów na życie i zdrowie. Składają się one z opisu charakteru i natury ataków, analiz oraz wniosków ze studium przypadkó..
61.20 zł 68.00 zł Cena netto: 58.29 zł
Psychologia kryminalistyczna. Diagnoza i praktyka stanowi nową dziedzinę psychologii stosowanej, mającą własny obszar badań i charakteryzującą się ścisłymi powiązaniami z tradycyjnie rozróżnianymi działami psychologii. Zakres psychologii kryminalistycznej obejmuje psychologiczne aspekty kryminalistyki, czyli nauki o metodach ustalania faktu przestępstwa, sposobu jego popełniania, wykrywania sprawców i zapobiegania przestępstwom oraz innym ujemnym zjawiskom społecznym. Specyfika psychologii krymi..
211.50 zł 235.00 zł Cena netto: 201.43 zł
Prezentowana książka to przystępny przewodnik po rozpoznawaniu i terapii depresji u młodych ludzi. Bazując na cieszącym się powodzeniem podręczniku, opracowanym na potrzeby badań naukowych, publikacja ta przedstawia przegląd modelu poznawczo-behawioralnego przeznaczonego do pracy z tą grupą wiekową. Poruszane tematy obejmują kwestie dotyczące sposobu rozpoczynania terapii, angażowania młodych ludzi, wyznaczania celów terapii, a także ocenę i formułowanie zachowań poznawczych,..
Karty pracy zawierają zadania nawiązujące do wymagań i sytuacji życia codziennego. Mają one na celu usprawnianie: - funkcji wykonawczych – umożliwiają m.in. zaplanowanie dnia, monitorowanie codziennych obowiązków i wykonywanie ich chronologicznie (przygotowanie planów posiłków, miesięcznego budżetu). Dzięki nim można wyhamować niewskazane reakcje, czy też zmienić zachowanie, gdy nie przynosi pożądanych efektów. Angażują elastyczność poznawczą i funkcje językowe. - procesów..
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
Poradnik dostarczy pracownikom działów personalnych wiedzy i narzędzi niezbędnych w codziennej pracy, pozwalających sprostać wymaganiom w zakresie ochrony danych osobowych. Omówione zostały zatem typowe dla działów personalnych procesy przetwarzania danych osobowych, od rekrutacji do rozwiązania umowy o pracę. Czytelnicy znajdą tu aktualną, zgodną ze stanem prawnym na rok 2022, wzorcową dokumentację spełniającą wymagania regulacji. Poradnik zawiera także komentarz dotyczący współpracy pomi..
58.50 zł 65.00 zł Cena netto: 55.71 zł