Twój koszyk zakupów jest pusty!
Brunon Hołyst
211.50 zł
/
Cena detaliczna
10% taniej
Książka pozwoli spojrzeć na proces rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego na podłożu genetycznym z perspektywy mało do tej pory eksplorowanej, mianowicie cech osobowych rehabilitantów i ich roli w tworzeniu optymalnych relacji z opiekunami dzieci i nimi samymi. Książka dotyka także subtelnego aspektu jakim jest wygląd twarzy dziecka rehabilitowanego. W przekonaniu autora zmieniona twarz może mieć istotny wpływ na tworzenie relacji ze specjalistami. Będą one tym lepsze, głębsze i trwalsze im bardziej specjalista (logopeda, nauczyciel, psycholog, fizjoterapeuta) będzie posiadał odpowiednie zasoby osobowe. Najbardziej istotny przekaz jaki może popłynąć z treści książki zawiera myśl, że twarz dziecka z zespołem genetycznym a także chorobą rzadką odgrywa niebagatelną rolę w tworzeniu całościowego obrazu tego dziecka w umysłach różnych profesjonalistów rehabilitujących to dziecko.
Spis treści:
Streszczenie
Abstract
Przedmowa
Wstęp
Rozdział I. WSPÓŁCZESNE MODELE PRZEBIEGU PRAKTYKI REHABILITACYJNEJ
1. Wybrane zagadnienia teorii rehabilitacji
2. Przestrzeń teoretyczna rozumienia współczesnych modeli rehabilitacji osób z upośledzeniem umysłowym
3. Model interpersonalny przebiegu praktyki rehabilitacyjnej osób z niepełnosprawnością intelektualną S. Kowalika
3.1. Środowisko i sytuacja w rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością intelektualną 3.2. Matka jako osoba rehabilitująca swoje dziecko z niepełnosprawnością intelektualną 3.3. Nauczyciel jako osoba rehabilitująca dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
4. Model interakcyjny przebiegu praktyki rehabilitacyjnej Otrębskiego
5. Uwarunkowania zgodności obrazów dziecka niepełnosprawnego u osób rehabilitujących w świetle współczesnych badań
Rozdział II. WYBRANE UWARUNKOWANIA POWSTAWANIA OBRAZÓW OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ O PODŁOŻU GENETYCZNYM
1. Obrazy osoby z niepełnosprawnością intelektualną w świetle teorii schematów społecznych
2. Wygląd i funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej o podłożu genetycznym a jej obraz
3. Osobowość osób rehabilitujących a obraz osoby rehabilitowanej
4. System wartości a obraz osoby
5. Wiedza a obraz osoby
6. Twarz a obraz osoby
Rozdział III. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH
1. Cel i przedmiot badań
2. Osoby badane
2.1. Kryteria doboru osób badanych 2.2. Grupa badana 2.3. Grupa porównawcza
3. Metody wykorzystane w badaniach
3.1. Dyferencjał semantyczny (DS) 3.2. Skala Wartości Schelerowskich (SWS) 3.3. Inwentarz Osobowości NEO-PI-R 3.4. Skala Oceny Własnej Choroby (SOWCH) – S. Steuden 3.5. Kwestionariusz Wiedzy o Dysmorfiach (KWD) – w adaptacji A. Mańskiego 3.6. Kwestionariusz Wiedzy o Niepełnosprawności Intelektualnej w Stopniu Umiarkowanym (KWNIU) – w adaptacji A. Mańskiego 3.7. Arkusz Indywidualny Matki (AIM) – A. Mańskiego 3.8. Arkusz Indywidualny Nauczyciela (AIN) – A. Mańskiego 3.9. Arkusz Indywidualny Dziecka (AID) – A. Mańskiego
Rozdział IV. OBRAZ DZIECKA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM Z DYSMORFIĄ TWARZY I BEZ DYSMORFII TWARZY
1. Obraz dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i dysmorfią twarzy w grupie badanej
1.1. Obraz dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i dysmorfią twarzy u badanych matek 1.2. Obraz dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i dysmorfią twarzy u badanych nauczycieli 1.3. Analiza istotności różnic w obrazach dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i dysmorfią twarzy między matkami i nauczycielami w grupie badanej
2. Obraz dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym bez dysmorfii twarzy w grupie porównawczej
2.1. Obraz dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym bez dysmorfii twarzy u badanych matek 2.2. Obraz dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i dysmorfią twarzy u badanych nauczycieli 2.3. Analiza istotności różnic w obrazach dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym bez dysmorfii twarzy między matkami i nauczycielami w grupie porównawczej
3. Zróżnicowanie obrazów dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym faktem wystąpienia dysmorfii
3.1. Zróżnicowanie obrazów dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym faktem wystąpienia dysmorfii u matek z grupy badawczej i porównawczej 3.2. Zróżnicowanie obrazów dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym faktem wystąpieniadysmorfii u nauczycieli z grupy badane j i porównawczej
Rozdział V. STAN WYBRANYCH UWARUNKOWAŃ OSOBOWYCH U MATEK I NAUCZYCIELI DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM Z DYSMORFIĄ TWARZY I BEZ DYSMORFII TWARZY
1. Obraz choroby dziecka z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym i dysmorfią twarzy u matek i nauczycieli w grupie badanej
1.1. Obraz choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i dysmorfią twarzy u matek 1.2. Obraz choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i dysmorfią twarzy u nauczycieli 1.3. Podobieństwa i różnice w obrazach choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i dysmorfią twarzy między matkami i nauczycielami w grupie badanej
2. Obraz choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym bez dysmorfiitwarzy u matek i nauczycieli w grupie porównawczej
2.1. Obraz choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym bez dysmorfii twarzy u matek 2.2. Obraz choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym bez dysmorfii twarzy u nauczycieli 2.3. Podobieństwa i różnice w obrazach choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym bez dysmorfii twarzy między matkami i nauczycielami w grupie porównawczej 2.4. Podobieństwa i różnice w obrazach choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym z dysmorfią twarzy i bez dysmorfii twarzy u badanych matek i nauczycieli
3. Osobowość matek i nauczycieli z grupy badanej i porównawczej oraz istotne różnice między nimi
3.1. Osobowość matek i nauczycieli w grupie badanej oraz istotne różnice między nimi 3.2. Osobowość matek i nauczycieli w grupie porównawczej oraz istotne różnice między nimi 3.3. Osobowość matek i nauczycieli z badanych grup oraz istotne różnice między nimi
4. System wartości matek i nauczycieli z grupy badanej i porównawczej oraz istotne różnice między nimi
4.1. System wartości matek i nauczycieli w grupie badanej oraz istotne różnice między nimi 4.2. System wartości matek i nauczycieli w grupie porównawczej i istotne różnice między nimi 4.3. System wartości matek i nauczycieli z badanych grup oraz istotne różnice między nimi
5. Stan wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym u matek i nauczycieli z grupy badanej i porównawczej oraz istotne różnice między nimi
5.1. Stan wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym u matek i nauczycieli w grupie badanej oraz istotne różnice między nimi 5.2. Stan wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym u matek i nauczycieli w grupie porównawczej oraz istotne różnice między nimi 5.3. Stan wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym matek i nauczycieli z badanych grup oraz istotne różnice między nimi
Rozdział VI. UWARUNKOWANIA OSOBOWE OBRAZU DZIECKA U BADANYCH MATEK I NAUCZYCIELI
1. Związek obrazu dziecka z obrazem choroby dziecka u matek i nauczycieli 1.1. Związek obrazu dziecka z obrazem choroby dziecka u matek i nauczycieli w grupie badanej 1.2. Związek obrazu dziecka z obrazem choroby dziecka u matek i nauczycieli w grupie porównawczej
2. Związek obrazu dziecka z osobowością matek i nauczycieli
2.1. Związek obrazu dziecka z osobowością matek i nauczycieli w grupie badanej 2.2. Związek obrazu dziecka z osobowością matek i nauczycieli w grupie porównawczej
3. Związek obrazu dziecka z systemem wartości matek i nauczycieli
3.1. Związek obrazu dziecka z systemem wartości matek i nauczycieli w grupie badanej 3.2. Związek obrazu dziecka z systemem wartości matek i nauczycieli w grupie porównawczej
4. Związek obrazu dziecka ze stanem wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym matek i nauczycieli
4.1. Związek obrazu dziecka ze stanem wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym matek i nauczycieli w grupie badanej 4.2. Związek obrazu dziecka ze stanem wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym matek i nauczycieli w grupie porównawczej
5. Zespoły zmiennych wyjaśniające obraz dziecka u badanych matek i nauczycieli
6. Wnioski z przeprowadzonych badań – weryfikacja przyjętych hipotez
7. Dyskusja wyników
8. Implikacje praktyczne dla skutecznego przebiegu praktyki rehabilitacyjnej
BIBLIOGRAFIA
ANEKS
prof. dr hab. Mariola Bidzan: Dysmorfia twarzy oddziałuje na różne sfery biopsychospołecznego funkcjonowania nie tylko dzieci, ale i dorosłych, w tym na ocenę jakości ich życia, na co wpływ ma m.in. stygmatyzowanie zarówno osób dotkniętych dysmorfią, jak i ich rodziców oraz całych rodzin. (…) W literaturze polskiej brak tak całościowo opracowanego dzieła dotyczącego obrazu dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i dysmorfią twarzy u osób zaangażowanych w jego rehabilitację, ale też na temat obrazu dziecka z dysmorfią twarzy. (…) Obecnie zarówno w praktyce psychologicznej, jak i lekarskiej, ze względu na obowiązujące standardy trudno wyobrazić sobie pracę z pacjentem bez uwzględnienia oceny jakości jego życia, związanej również z wyglądem zmienionym przez chorobę, zaburzenie genetyczne itp. dr hab. Jolanta Wierzba, prof. Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego: Wyjątkowa pozycja, jaką Czytelnik otrzymuje, przedstawia kulisy przemiany świadomości wobec chorego dziecka. Demonstruje w sposób wnikliwy zmiany w pojęciu, co naprawdę oznacza rehabilitacja (której częścią jest edukacja). Jest przygodą intelektualną, ponieważ Autor prowadzi nas drogą filozofów, psychologów i pedagogów, którzy próbowali i nadal próbują wypracować odpowiedź, jakie jest postrzeganie osoby z chorobą zabierającą w różnym stopniu to, co najważniejsze – intelekt i powodująca dysmorfię. I wreszcie prezentuje obiektywne wyniki badań nad świadomością zarówno matek, jak i nauczycieli wychowujących (nie waham się użyć tego terminu) wspólnie chore „genetycznie” dziecko. (…) Na zakończenie uwaga, czy jest owa dysmorfia? Czy jest owa „inność”? analiza ankiet przeprowadzonych wśród matek dzieci z dysmorfią prowadzi do wniosku: błahostką, detalem. I nie jest to jedynie wyraz miłości, to wyraz mądrości.
Arkadiusz Mański dr, absolwent psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. Tytuł doktora nauk społecznych uzyskał w Instytucie Psychologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego za badania z obszaru psychologii rehabilitacji. Aktualnie pracuje za stanowisku adiunkta w Zakładzie Psychologii Klinicznej i Neuropsychologii Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. Jego zainteresowania naukowe i praktyczne koncentrują się wokół zagadnień związanych z psychologią rehabilitacji i genetyką zachowania. Nieprzerwanie od 1994 roku pracuje również w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kościerzynie.
Książka poświęcona jest analizie zastosowania interwencji poznawczo-behawioralnych jako strategii wspomagających proces redukcji masy ciała. Terapia poznawczo-behawioralna jest uznawana za jedno z najbardziej skutecznych podejść w leczeniu otyłości oraz innych zaburzeń psychicznych jej towarzyszących.W części teoretycznej monografii zostały przybliżone kwestie złożonych przyczyn oraz konsekwencji nadmiaru kilogramów. Poszczególne rozdziały książki koncentrują się zarówno na uwarunkowaniach psych..
58.50 zł 65.00 zł Cena netto: 55.71 zł
Dzięki tej książce ci, dla których prawidłowy rozwój dziecka jest priorytetem, będą mogli właściwie ten proces kształtować i wspierać. Autorka, opierając się na swoim długoletnim doświadczeniu terapeutycznym, proponuje scenariusze zabaw z dziećmi, zogniskowane wokół zasadniczych obszarów rozwojowych. Omawia i prezentuje zabawy, które rozwijają i kształtują różnego rodzaju kompetencje u dzieci, stymulują sprawność fizyczną, rozwijają kompetencje społeczne, kreatywność i samoświadomość...
37.80 zł 42.00 zł Cena netto: 36.00 zł
Poradnik dostarczy pracownikom działów personalnych wiedzy i narzędzi niezbędnych w codziennej pracy, pozwalających sprostać nowym wymaganiom w zakresie ochrony danych osobowych. Omówione zostały zatem typowe dla działów personalnych procesy przetwarzania danych osobowych, od rekrutacji do rozwiązania umowy o pracę. Czytelnicy znajdą tu wzorcową dokumentację spełniającą wymagania nowych regulacji. Poradnik zawiera także komentarz dotyczący współpracy pomiędzy organizacjami związkowymi a pracodaw..
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
Psychoedukacja jest jedną z kluczowych metod terapeutycznych na początkowym etapie terapii. Jej znaczenie w leczeniu osób uzależnionych od alkoholu jest ogromne. Dzięki niej pacjent staje się współodpowiedzialny za własne leczenie, a zdobywana wiedza ułatwia identyfikację z własną chorobą oraz buduje motywację do dalszego leczenia. Tylko jak tego dokonać? Każdy terapeuta doskonale zdaje sobie sprawę, jak ogromnego wysiłku wymaga jego praca.Książka będąca efektem wieloletniej ..
36.00 zł 40.00 zł Cena netto: 34.29 zł
Książkę napisana została z myślą o nauczycielach i terapeutach pracujących z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce. Można w niej znaleźć programy rewalidacji, które pomogą w codziennych obowiązkach oraz scenariusze zajęć z opracowanymi kartami pracy gotowymi do wykorzystania podczas terapii z podziałem na zaburzone funkcje: - wzrokową, - słuchowo-językową, - koordynację wzrokowo-ruchową oraz dla uczniów z innymi zaburzeniami m.in. zes..
49.50 zł 55.00 zł Cena netto: 47.14 zł
Publikacja uwzględnia zakres wiedzy w ramach programów dydaktycznych wydziałów prawa, administracji i nauk o bezpieczeństwie. Autorami poszczególnych tekstów są doświadczeni praktycy i naukowcy z danej dziedziny naukowej. Struktura książki różni się nieco od powszechnie przyjętych układów w innych publikacjach. Obszernie bowiem uwzględniono statystykę kryminalną w Polsce, przestępstwa z nienawiści, podkultury przestępcze, profil sprawców i ofiar przestępstw rozbójniczych, przestępczość nieletnic..
54.00 zł 60.00 zł Cena netto: 51.43 zł