• Człowiek, duchowość, wychowanie. Impulsy myśli o. Anselma Grüna. Tom 1

Człowiek, duchowość, wychowanie. Impulsy myśli o. Anselma Grüna. Tom 1

  • Autor: Anna Fidelus Jarosław Michalski redakcja naukowa
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-8085-149-8
  • Data wydania: 2020
  • Liczba stron/format: 322/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 65.00 zł

    58.50 zł

  • 10% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Dostępność: Duża ilość w magazynie

Prezentowana monografia to pierwsza część refleksji przedstawicieli różnych dziedzin wiedzy, którzy – każdy z punktu widzenia swojego obszaru badawczego – usiłowali odpowiedzieć na pytania dotyczące znaczenia duchowości w życiu człowieka, w procesie jego rozwoju i wychowania oraz jakie przyjąć konkretne paradygmaty duchowości w ujęciu pragmatycznym, edukacyjnym oraz filozoficznym. W  dyskursie dotyczącym duchowych podstaw wychowania znajdujemy się bowiem ciągle w sytuacji, którą można określić jako: między ufnością a ryzykiem.

Heurystycznym przewodnikiem po tej niezwykle złożonej i bogatej rzeczywistości został Anselm Grün. Ten niemiecki pisarz, psychoterapeuta i teolog zdaje się koncentrować swoje szerokie i wielowymiarowe poszukiwania wokół koncepcji "pełni człowieczeństwa", co daje nadzieję na odnalezienie nowych impulsów i inspiracji dla samej pedagogiki, zwłaszcza tych z jej ujęć, które otwarte są na integralne spojrzenie na człowieka i mogą zdynamizować złożony proces jego wychowania.

W serii polecamy:
1. Człowiek, duchowość, ekonomia. Impulsy myśli o. Anselma Grüna. Tom 2
2. Człowiek, duchowość, rodzina. Impulsy myśli o. Anselma Grüna. Tom 3

Spis treści:

Wstęp

Część I. Duchowość w wychowaniu

Anselm Grün
Duchowość i sztuka wychowania

Aleksander Nalaskowski
O duchowości i rozpoznawalności miejsc

Wiesława Limont
Czy Teoria Dezintegracji Pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego jest teorią duchowości?

Marek Chmielewski
Homo spiritualis. Zagadnienie duchowości antropogenicznej

Dariusz Adamczyk
Rozwój: prawo, zobowiązanie i wartość wychowawcza – w służbie człowiekowi (w świetle dokumentu Populorum progressio)

Witold Starnawski
Modele duchowości a wychowanie

Jarosław Michalski
Duchowość a sens cierpienia w perspektywie analizy egzystencjalnej

Część II. Duchowość w praktyce pedagogicznej

Anselm Grün
Duchowość drogą do odkrywania i rozwoju ucznia

Sławomir Chrost
Duchowość w opiniach studentów pedagogiki. Pokolenia 2011 i 2018

Ewa Krawiecka
Integralny wzorzec wzrastania człowieka w Fundacji AMF „Nasza Droga”. 20 lat doświadczenia kształtowania młodzieży ku wartościom

Marian Zdzisław Stepulak
Współczesne rozumienie duchowości w obszarze pedagogiki i psychologii

Martyna Czarnecka
Poczucie sensu życia u osób doświadczających choroby przewlekłej: rekomendacje dla praktyki psychopedagogicznej

Beata Płaczkiewicz
Edukacja w klasie integracyjnej i masowej a poziom inteligencji emocjonalnej uczniów

Artur Aleksiejuk
Edukacja i formacja duchowa w ujęciu Aleksieja S. Chomiakowa (1804–1860)

Adam Magruk
Chrystocentryzm prawosławnej duchowości i miejsce metanoi w życiu wiernych

Małgorzata Chudzikowska-Wołoszyn
O wypełnianiu daru człowieczeństwa i podobaniu się Bogu w świetle wychowawczej instrukcji Dhuody z Septymanii (†ok. 843)

Paweł Kaźmierczak
Pedagogiczne implikacje teodramatyki Hansa Ursa von Balthasara

Magdalena Sędkiewicz
Praktyczne zastosowanie pedagogiki ignacjańskiej w nauczaniu psychologii w szkole policealnej

Józef Placha
Potrzeba i postulat rozwoju do pełni człowieczeństwa w duchowości Dzieła Lasek

Agnieszka Kowalkiewicz-Kulesza
Literatura jako źródło przeżyć duchowych – polonista w dobie konsumpcjonizmu

Joanna Góźdź
Rozwój duchowy w sztukach walki na przykładzie karate

Anna Fidelus
Resocjalizacja skazanych w ujęciu pedagogiki personalistycznej

Indeks osób
Indeks rzeczowy
Abstract

dr hab. Piotr Krakowiak. prof. UMK:

Książka jest inspirującym zbiorem naukowych rozważań i wniosków z badań naukowców z nauk społecznych, teologicznych i edukacyjnych. Cenna lektura dla badaczy duchowości w pedagogice, nauczycieli katechetów oraz studentów nauk społecznych i teologicznych.

Anna Fidelus
doktor habilitowany nauk społecznych, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, prorektor do spraw studenckich i kształcenia tej uczelni w kadencji 2016-2020.

Jarosław Michalski
ks. prof. dr hab., kierownik Katedry Filozofii i Socjologii Wychowania Wydziału Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

redakcja naukowa

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane