• Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej

Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej

  • Autor: Aneta Paszkiewicz
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-8085-223-5
  • Data wydania: 2017
  • Liczba stron/format: 186/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 45.00 zł

    40.50 zł

  • 10% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Dostępność: Duża ilość na magazynie

Socjoterapia w coraz szerszym zakresie zaczyna być wykorzystywana w szkołach, placówkach zajmujących się pracą z młodzieżą niedostosowaną społecznie, zagrożoną uzależnieniami. Socjoterapia polega przede wszystkim na wykorzystaniu terapeutycznego wpływu grupy oraz należy uznać ją za formę pomocy jak najbardziej pożądaną i wskazaną. Opracowanie będzie pomocne nauczycielom i wychowawcom, studentom pedagogiki, psychologii i kierunków nauczycielskich. Dostarczy wskazówek, jak prowadzić działania o charakterze wychowawczym z osobą niedostosowaną społecznie, z uwzględnieniem wymogu jej podmiotowego traktowania w grupie socjoterapeutycznej.

Patroni medialni:

  

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. Podmiotowość w wychowaniu

1.1. Wychowanie personalistyczne
1.2. Wychowanek jako podmiot w procesie wychowania

Rozdział 2. Wychowanek niedostosowany społecznie

2.1. Niedostosowanie społeczne – rozważania terminologiczne
2.2. Sylwetka wychowanka niedostosowanego społecznie
2.3. Poczucie podmiotowości wychowanka niedostosowanego społecznie

Rozdział 3. Wychowanie w grupie i poprzez grupę

3.1. Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze
3.2. Proces grupowy
3.3. Zalety wychowania w grupie i przez grupę

Rozdział 4. Socjoterapia – metoda pracy terapeutycznej z grupą

4.1. Pojęcie socjoterapii
4.2. Grupa socjoterapeutyczna
4.3. Realizacja idei podmiotowego traktowania w pracy z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej

Rozdział 5. Projektowanie zajęć socjoterapeutycznych – diagnoza uczestników zajęć

5.1. Diagnoza pedagogiczna – podstawowe pojęcia
5.2. Diagnoza w socjoterapii

Rozdział 6. Projektowanie zajęć socjoterapeutycznych – opracowanie programu

6.1. Cele zajęć socjoterapeutycznych
6.2. Zasady prowadzenia zajęć
6.3. Opracowanie programu zajęć socjoterapeutycznych

Rozdział 7. Praca z grupą socjoterapeutyczną – pierwsze kroki

7.1. Zawiązanie grupy – dobór uczestników
7.2. Kontrakt
7.3. Integracja grupy

Rozdział 8. Metody i techniki stosowane na zajęciach socjoterapeutycznych

8.1. Podstawowe techniki używane w pracy z grupą socjoterapeutyczną
8.2. Metody pracy z grupą stosowane w socjoterapii

Rozdział 9. Techniki treningowe w socjoterapii

9.1. Trening grupowy
9.2. Trening interpersonalny
9.3. Trening asertywności
9.4. Trening relaksacyjny

Rozdział 10. Techniki wspierające grupę w dochodzeniu do celu

10.1. Techniki komunikacyjne i facylitacyjne
10.2. Techniki angażujące uczestników

Rozdział 11. Kompetencje prowadzącego zajęcia z grupą socjoterapeutyczną

Rozdział 12. Role pełnione w grupie socjoterapeutycznej przez poszczególnych jej członków

12.1. Role grupowe
12.2. Role negatywne pełnione przez członków grupy socjoterapeutycznej
12.3. Role pozytywne pełnione przez członków grupy socjoterapeutycznej

Rozdział 13. Opór w pracy z grupą socjoterapeutyczną

13.1. Rozpoznanie oporu w grupie socjoterapeutycznej
13.2. Radzenie sobie z oporem w grupie socjoterapeutycznej

Rozdział 14. Trudne sytuacje w grupie socjoterapeutycznej

14.1. Zakłócenia i trudności pojawiające się w trakcie zajęć grupowych
14.2. Konflikty w grupie i sposoby ich rozwiązywania
14.3. Naruszanie granic

Zakończenie

Bibliografia

prof. dr hab. Mirosław Babiarz:

(…) Wychowanie dzieci i młodzieży, zwłaszcza niedostosowanych społecznie, jest procesem złożonym. Można przyjąć, że dotychczas podejmowane zabiegi wychowawcze nie przyniosły oczekiwanego efektu ze względu na nietrafnie dobrane techniki i metody oddziaływań do osobowości wychowanka, przez co najprawdopodobniej były one nieskuteczne. Rzecz jasna przyczyn niepowodzeń procesu wychowania i socjalizacji może być zdecydowanie więcej. Chcąc prowadzić skuteczną pracę z osobami niedostosowanymi społecznie, należy je dobrze poznać, po to aby dobrać właściwy sposób pracy z nimi, o czym w swoim opracowaniu pisze dr A. Paszkiewicz. (…) W prezentowanej książce skupia się na specyficznej metodzie pracy z dziećmi i młodzieżą niedostosowanymi społecznie – socjoterapii. Zastanawia się przy tym, na ile będzie możliwym przy jej wykorzystaniu, wymogu podmiotowego traktowania każdego wychowanka, który jest tą formą pracy objęty. (…) W mojej ocenie opracowanie może być przydatne dla studentów pedagogiki i psychologii oraz kierunków studiów nauczycielskich, nauczycieli, jak również dla czynnych nauczycieli i wychowawców.

Treść opracowania dostarcza konkretnych wskazówek, jak prowadzić działania o charakterze wychowawczym z osobą niedostosowaną społecznie (niekoniecznie o charakterze socjoterapeutycznym). Uwzględnia również wymóg podmiotowego traktowania wychowanka/podopiecznego w grupie socjoterapeutycznej.

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane