• Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm

Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm

  • Autor: Barry M. Prizant , Tom Fields-Meyer
  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • ISBN: 978-83-233-4222-9
  • Data wydania: 2017
  • Liczba stron/format: 256/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 39.90 zł

    37.11 zł

  • 7% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h
  • Cena netto: 35.34 zł

Dostępność: Duża ilość na magazynie

Obowiązkowa lektura dla rodziców, nauczycieli, terapeutów i opiekunów osób z autyzmem.

Umożliwia spojrzenie na świat ludzi ze spektrum autyzmu od wewnątrz, zapewnia współczującą, głęboką perspektywę, która dodaje nadziei i podnosi na duchu specjalistów i członków rodziny, ukazując autyzm nie jako straszliwą niepełnosprawność, lecz jako niezwykły wymiar człowieczeństwa. Na książkę składają się inspirujące historie będące rezultatem 40-letniego doświadczenia dr. Prizanta, zdobytego podczas pracy na uniwersytetach, w szkołach, szpitalach oraz świadczenia usług w ramach prywatnej praktyki.

„Mistrzowski traktat postulujący niezbędne zmiany w naszym postrzeganiu osób z autyzmem oraz udzielaniu im pomocy. To lektura dla rodziców i wszystkich świadczących profesjonalne usługi osobom z poważnymi niepełnosprawnościami – nie tylko tym z autyzmem. Mam nadzieję, że ta wyjątkowa książka przyniesie zmianę myślenia i praktykę zgodną z jej założeniami”.
dr David E. Yoder, Wydział Nauk o Zdrowiu,
Wyższa Szkoła Medyczna Uniwersytetu Karoliny Północnej, Chapel Hill

„Jest to najbardziej przepełniona empatią i głęboką mądrością książka o autyzmie, jaką do tej pory przeczytałem. Empatyczna i mądra publikacja o byciu człowiekiem. Nie da się przecenić przemieniającej mocy tej książki: otwiera serce, poszerza zakres widzenia tam, gdzie panowała tylko mgła, i inspiruje do głębokiego spojrzenia na coś, co wywoływało jedynie odruchową reakcję”.
Rabin Bradley Shavit Artson, Amerykański Uniwersytet Żydowski

Dr Barry M. Prizant jest jednym z najważniejszych światowych autorytetów w dziedzinie autyzmu. Prowadził setki seminariów, przemawiał w 49 stanach i ponad 20 krajach, napisał liczne artykuły
i rozdziały w publikacjach naukowych. Jest głównym twórcą modelu SCERTS®.

Tom Fields-Meyer pracował jako senior writer magazynu „People”. Jest współautorem wielu książek, a jego artykuły i eseje ukazywały się na łamach „The New York Times Magazine”, „The Wall Street Journal” oraz „Los Angeles Times”.

Słowo od autora 11
Przedmowa. Nowe spojrzenie na autyzm  13

Część pierwsza. Zrozumieć autyzm

Rozdział 1. Zapytaj „dlaczego?”  25
Wyzwanie labilności emocjonalnej   27
Strategie radzenia sobie w trudnych sytuacjach i zachowania stabilizujące   30
Ludzie jako czynniki regulujące   34
Dlaczego zrozumienie „zachowań” jest takie ważne   36
Jak dorośli mogą się przyczynić do utraty równowagi  37
Potęga słuchania i budowania zaufania   40

Rozdział 2. Słuchaj  45
Przedefiniowanie echolalii    47
Jak zrozumiałem echolalię    49
Alternatywny sposób komunikacji    52
Każda rodzina ma swój własny język  54
Echolalia jako strategia uczenia się  55
Słuchanie sprzyja komunikacji    58

Rozdział 3. Fascynacje   61
Potencjał fascynacji   62
Skąd się biorą fascynacje?  64
Król myjni samochodowych i inne niezwykłe opowieści o fascynacjach   67
Wykorzystywanie zainteresowań do budowania relacji   71
Fascynacje innymi ludźmi    73
Gdy fascynacje przysparzają problemów   75
Nauka – „na wszystko jest czas i miejsce”    76
Wykorzystywanie mocnych stron   77

Rozdział 4. Zaufanie, strach i kontrola   81
Nieumiejętność zaufania   82
Zaufanie do własnego ciała   83
Zaufanie do świata    84
Zaufanie do ludzi  87
Funkcja strachu  88
Pomóc dzieciom pokonać strach     89
Kontrola: naturalna reakcja na strach i niepokój    93
W jaki sposób dzieci wywierają kontrolę    94
Kontrola w relacjach międzyludzkich  97
Budowanie zaufania    97

Rozdział 5. Pamięć emocjonalna   101
Wpływ pamięci emocjonalnej  102
Jak wspomnienia mogą wyjaśnić zachowanie   103
Wszystko może się do tego przyczynić    106
Lekcja o PTSD   108
Jak można stwierdzić, czy pamięć emocjonalna jest problemem?   110
Radzenie sobie z pamięcią emocjonalną: jak pomóc?    110
Praca nad pozytywną pamięcią emocjonalną  111

Rozdział 6. Zrozumienie społeczne   115
Wyzwanie związane z przyswajaniem reguł społecznych  116
Trudności w odczytywaniu sytuacji towarzyskich    119
Ograniczenia możliwości przyswojenia zasad społecznych  120
Przestrzeganie zasad może prowadzić do nieporozumień   122
Znaczenie dosłowności  123
Kiedy szczerość jest najlepszą strategią  124
Stres związany z nieporozumieniem  125
Zrozumienie społeczne i szkoła  128
Rozumienie emocji     131
Jak nie uczyć o emocjach  133
Nauka o życiu społecznym: jaki jest cel?  134
Rola niewypowiedzianych założeń   136

Część druga. Życie z autyzmem

Rozdział 7. Co trzeba zrobić, by „mieć to coś”  141
„Mieć to coś” w akcji   147
Nauczyciele, którzy „mają to coś”  152
Spotykanie ludzi, którzy są pozbawieni tego czegoś   153
To ważne, by wiedzieć, jaka jest nasza rola   158

Rozdział 8. Mądrość grupy znajomych  159
Rodzice są ekspertami 160
Idź za głosem serca, kieruj się intuicją    163
Znajdź społeczność   164
Załóż, że szklanka jest w połowie pełna    165
Nie trać wiary   166
Zaakceptuj swoje emocje i wyrażaj je  168
Bądź odpowiednio asertywny, nie agresywny (i miej świadomość różnicy)  169
Wybieraj, o co walczysz   171
Odkryj poczucie humoru   172
Naciskaj na szacunek   173
Znajdź upust dla swojej energii  174

Rozdział 9. Prawdziwi eksperci  177
Ros Blackburn: „Nie udzielam się towarzysko”  178
Michael John Carley: „Musimy usłyszeć o tym, co jesteśmy w stanie zrobić”  182
Stephen Shore: „Zaakceptowali mnie”    186

Rozdział 10. Perspektywiczne spojrzenie   191
Rodzina Randallów: „Jeżeli daje się mu szansę, to on ją wykorzystuje”   192
Rodzina Correiów: „On uczy mnie, jak żyć”   197
Rodzina Domingue’ów: „Musimy iść za głosem serca”    201
Rodzina Canhów: „Musisz tyrać, żeby ci się udało”   206

Rozdział 11. Rozbudź ducha  211
Pytanie o możliwość wyzdrowienia  212
Inna rodzina, inne marzenia   214
Małe kroczki zmieniają perspektywę    216
Szczęście i świadomość siebie czy sukces edukacyjny?  217
Znaczenie samozaparcia   218
Rozdział 12. Ważne pytania  221
Przewodnik po źródłach  237
O modelu SCERTS®  243

Podziękowania  245
Indeks  249

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane