• Jaki patriotyzm?

Jaki patriotyzm?

  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-8085-363-8
  • Data wydania: 2016
  • Liczba stron/format: 176/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 42.00 zł

    37.80 zł

  • 10% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Dostępność: Duża ilość na magazynie

W ostatnich kilku dekadach patriotyzm nie był popularnym przedmiotem refleksji i badań w Polsce. Rzadko podejmują go współcześni filozofowie, socjologowie, psycholodzy i pedagodzy. Ta książka jest głosem w dyskusji nad szczególną postawą społeczną, jaką jest patriotyzm. Poszukując tropów współczesnego patriotyzmu, cofamy się do czasów Homera, Herodota, Plutarcha i Cycerona. Badamy również źródła polskie, od kronik średniowiecznych po XX wiek.

Myśli polskich klasyków, takich jak Józef Maria Bocheński czy Wacław Stróżewski, zostały zderzone z krytyką romantyczno-sentymentalnego ujęcia patriotyzmu. Dyskusja licznych klasyfikacji patriotyzmu skonstruowanych w Polsce i na świecie pokazuje wieloaspektowość i wielokryterialność omawianego zjawiska. Koncepcjom patriotyzmu zamkniętego, zbliżającego się bardzo blisko do nacjonalizmu, przeciwstawiony został patriotyzm otwarty, konstruktywny i obywatelski, gdzie szacunek do ojczyzny współwystępuje z respektowaniem innych kultur i zbiorowości.

Refleksja teoretyczna stanowi kontekst dla analiz wybranych polskich i międzynarodowych badań empirycznych z ostatnich 25 lat. Dyskutowane są wyniki badań CBOS, National Identity Study, World Values Survey, Civic Education Study i International Civic and Citizenship Study. Analizy te pozwoliły na charakterystykę fenomenu polskiego patriotyzmu. Za kluczową dla postawy patriotyzmu uznaliśmy kategorię tożsamości narodowej. Spojrzeliśmy na nią przez pryzmat pięciu istotnych poznawczo i behawioralnie elementów: rozumienia patriotyzmu, kryteriów polskości, dumy narodowej, samoidentyfikacji społecznej oraz stosunku do innych.

Tożsamość narodowa, patriotyzm w rękach polityków są zwykle instrumentalnymi hasłami, a dla edukacji, której zadaniem jest tworzenie świadomości i kształtowanie postaw to istotne cele wychowawcze, budowanie kapitału dla pokojowego, mądrego i satysfakcjonującego życia przyszłych pokoleń.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. Patriotyzm – zarys problematyki w kontekście historycznym

Rozdział 2. Definiowanie i klasyfikacje patriotyzmu

Rozdział 3. Tożsamość narodowa, rozumienie patriotyzmu i kryteria polskości

3.1. Rozumienie patriotyzmu
3.2. Kryteria polskości
3.3. Samoidentyfikacje regionalne
3.4. Patriotyzm a nacjonalizm

Rozdział 4. Duma narodowa

4.1. Duma i wstyd z bycia Polakiem
4.2. Duma narodowa – Polska na tle innych krajów
4.3. Patriotyzm młodzieży szkolnej

Rozdział 5. Stosunek do innych i obcych

5.1. Stosunek do innych narodów
5.2. Stosunek do mniejszości i imigrantów
5.3. Stosunek do imigrantów – badania międzynarodowe
5.4. Stosunek do imigrantów w badaniach młodzieży

Zakończenie

Bibliografia

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane