• Autonomia szkół wyższych a instytucjonalne mechanizmy zapewnienia jakości w Polsce i wybranych państwach europejskich

Autonomia szkół wyższych a instytucjonalne mechanizmy zapewnienia jakości w Polsce i wybranych państwach europejskich

  • Autor: Monika Stachowiak-Kudła
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-7641-599-4
  • Data wydania: 2012
  • Liczba stron/format: 298/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 60,00 zł

    30,00 zł

  • Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 30,00 zł
  • 50% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Dostępność: Duża ilość w magazynie

Książka obejmuje tą część prawa szkolnictwa wyższego, która dotyczy autonomii uczelni oraz jakości kształcenia. Czytelnik odnajdzie w książce zagadnienia dotyczące obowiązującego ustawodawstwa w zakresie szkolnictwa wyższego w ośmiu państwach europejskich (we Francji, w Hiszpanii, w Niemczech, w Norwegii, w Polsce, w Szwajcarii, w Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech). Autorka przeanalizowała wpływ instytucjonalnych mechanizmów zapewnienia jakości na autonomię szkół wyższych i wykazała, że istnieje współzależność między ustanowieniem instytucjonalnego mechanizmu zapewnienia jakości w danym państwie a przyjętym w nim modelem tradycyjnego uniwersytetu i w ogóle systemu szkolnictwa wyższego. Ustaliła w przypadku Polski czy obowiązujące regulacje prawne stwarzają perspektywy właściwego ukształtowania polityki edukacyjnej państwa w obszarze szkolnictwa wyższego. Wykazała ponadto ewaluujący charakter autonomii szkół wyższych.

Lektura książki przybliży Czytelnikom podstawowe czynniki mające wpływ na tworzenie regulacji prawnych w zakresie instytucjonalnych mechanizmów zapewnienia jakości. Czytelnik będzie mógł zapoznać się z całością problematyki związanej ze statusem prawnym komisji do spraw zapewnienia jakości, podstawą prawną ich działania oraz rozwiązaniami organizacyjnymi w zakresie ich funkcjonowania. Książka zawiera także pełen opis procesu oceny jakości, w szczególności formy oceny (programową, instytucjonalną i systemową) oraz stosowane procedury (ewaluację, audyt, akredytację i benchmarking), a także przegląd porównawczy istotnych aspektów związanych z realizacją Procesu Bolońskiego. W ramach przeprowadzonych badań w przypadku Polski uwzględniono stan prawny na dzień 1 stycznia 2012 r., natomiast w przypadku pozostałych państw stan prawny na dzień 1 stycznia 2011 r.

Autor książki

Monika Stachowiak-Kudła

jest absolwentką Wydziału Administracji i Nauk Społecznych oraz Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Studiowała drugi rok prawa na Sorbonie w Paryżu. Prowadziła kwerendę w Archiwum Watykańskim. Stopień naukowy doktora nauk prawnych obroniła na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Jest starszym specjalistą w Biurze Polskiej Komisji Akredytacyjnej i ekspertem formalno-prawnym Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Prowadzi badania naukowe z zakresu prawa o szkolnictwie wyższym, autonomii uniwersytetów i zapewnienia jakości kształcenia.

Spis treści:

Wstęp
 
Rozdział 1. Modele i systemy szkolnictwa wyższego w państwach europejskich
 
1.1. Autonomia uczelni
1.2. Konsolidacja Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego – Proces Boloński
 
Rozdział 2. Instytucjonalne mechanizmy zapewnienia jakości
 
2.1. Instytucjonalne mechanizmy zapewnienia jakości – założenia teoretyczne
2.2. Czynniki warunkujące powstanie instytucjonalnych mechanizmów zapewnienia jakości
2.2.1. Czynniki obiektywne
2.2.2. Jakość szkolnictwa wyższego a Proces Boloński
a) Zagadnienie jakości szkolnictwa wyższego w deklaracjach podjętych w ramach Procesu Bolońskiego
b) Realizacja europejskich standardów i wskazówek w zakresie instytucjonalnych mechanizmów zapewnienia jakości
2.2.3. Jakość kształcenia w dokumentach Unii Europejskiej
a) Ocena jakości kształcenia w dokumentach Unii Europejskiej
b) Jakość kształcenia a rola uniwersytetów w Strategii Lizbońskiej
c) Jakość kształcenia w dokumentach Unii Europejskiej a Proces Boloński
d) Jakość kształcenia a reforma szkolnictwa wyższego
2.3. Regulacje prawne w zakresie instytucjonalnych mechanizmów zapewnienia jakości
2.3.1. Francja
2.3.2. Hiszpania
2.3.3. Niemcy
2.3.4. Norwegia
2.3.5. Szwajcaria
2.3.6. Wielka Brytania
2.3.7. Włochy
2.3.8. Polska
2.4. Proces oceny jakości w szkolnictwie wyższym – procedury i kryteria
2.4.1. Francja
2.4.2. Hiszpania
2.4.3. Niemcy
2.4.4. Norwegia
2.4.5. Szwajcaria
2.4.6. Wielka Brytania
2.4.7. Włochy
2.4.8. Polska
 
Rozdział 3. Wpływ instytucjonalnych mechanizmów zapewnienia jakości na autonomię szkół wyższych
 
3.1. Francja
3.2. Hiszpania
3.3. Niemcy
3.4. Norwegia
3.5. Szwajcaria
3.6. Wielka Brytania
3.7. Włochy
3.8. Polska
 
Zakończenie
Źródła
Literatura

Napisz opinię

Uwaga: Proszę nie używać znaków HTML!
    Zły           Dobry

Najpopularniejsze

Godziny wychowawcze z nastolatkami. Scenariusze zajęć

49,50 zł 55,00 zł Netto: 47,14 zł

STEAM-owa szkoła

53,10 zł 59,00 zł Netto: 50,57 zł

Podstawy prawoznawstwa. Wydanie 3

62,10 zł 69,00 zł Netto: 59,14 zł

Vademecum działań taktycznych lekkiej piechoty

53,10 zł 59,00 zł Netto: 50,57 zł

Podstawy ekonomii

37,80 zł 42,00 zł Netto: 36,00 zł

Reklama

40,50 zł 45,00 zł Netto: 38,57 zł

Złowić frajera. Ekonomia manipulacji i oszustwa wyd. 2

74,40 zł 80,00 zł Netto: 70,86 zł

Gospodarka zapasami i magazynem. Część 1. Zapasy

28,80 zł 32,00 zł Netto: 27,43 zł