Twój koszyk zakupów jest pusty!
58,50 zł
76,50 zł
49,50 zł
40,50 zł
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 39.60 zł
10% taniej
Poradnik dedykowany jest adeptom pracy socjalnej i pracownikom socjalnym, na co dzień wspierającym osoby i rodziny w sytuacjach kryzysowych. Czytelnik znajdzie tu wskazania, w jaki sposób szukać sił tkwiących w środowisku, jak badać potrzeby, by wspomóc jednostkę czy grupę, jak angażować ludzi do współpracy. Przykłady i dobre praktyki zawarte w książce mogą być wskazówką do podejmowania działań. Treść publikacji pobudzi do działania samych pracowników socjalnych, wskrzesi ducha działacza, zachęci do kreatywności, przekona o skuteczności metody, jaką jest praca ze środowiskiem lokalnym.
W serii BIBLIOTEKA PRACY SOCJALNEJ polecamy:
1. Bezrobocie. Bezrobotny. Praca socjalna2. Programy i strategie polityki społecznej dla grup ryzyka3. Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna. Pedagogika, praca socjalna, terapia4. Kryzys psychiczny. Odzyskiwanie zdrowia, wsparcie społeczne, praca socjalna5. Niepełnosprawność. Wyzwania. Praca socjalna6. Praca socjalna w środowisku lokalnym7. Rodzina alkoholowa. Część 1. Jak lepiej ją rozumieć? Tajniki pracy socjalnej8. Praca socjalna z więźniami i ich rodzinami9. Rodzina alkoholowa. Część 2. Jak skutecznie pomagać? Warsztat pracownika socjalnego
Spis treści:O seriiWprowadzenieRozdział I. Praca socjalna w środowisku lokalnym – podstawowe informacje1. Cele i wartości środowiskowej pracy socjalnej2. Znaczenie pracy ze społecznością3. Więź i spójność społeczna w kontekście pracy ze społecznościąRozdział II. Diagnozowanie problemów społecznych – co warto wiedzieć przed rozpoczęciem pracy w społeczności lokalnej1. Diagnozowanie problemów i potrzeb1.1. Określenie problemu społeczności1.2. Co diagnozować?1.3. Nawiązanie kontaktu z mieszkańcami1.4. Etapy diagnozy1.5. Określenie realnych możliwości przeprowadzenia diagnozy1.6. Określenie zasobów1.7. Opracowanie koncepcji diagnozy1.8. Cele diagnozy1.9. Przygotowanie planu realizacji diagnozy1.10. Realizacja przyjętego planu diagnozy1.11. Opracowanie i uporządkowanie wyników diagnozy1.12. Formułowanie wyników diagnozy1.13. Metody i sposoby pozyskiwania danych2. Zasoby i możliwości osoby/rodziny oraz środowiska lokalnego2.1. Miasto i gmina (dzielnica/osiedle/ulica)2.2. Grupa społecznaRozdział III. Pracownik socjalny w działaniu1. Role zawodowe2. Zanim rozpoczniesz pracę2.1. Zapoznanie się ze środowiskiem lokalnym3. Rozpoczęcie działań w środowisku lokalnym3.1. Jak zorganizować dobre spotkanie3.1.1. Cel spotkania3.1.2. Miejsce i czas spotkania3.1.3. Goście zaproszeni i sojusznicy3.1.4. Informacja o spotkaniu3.1.5. Czas trwania spotkania3.1.6. Przebieg spotkania3.1.7. Porządek spotkania3.1.8. Wybór obszarów pracy3.1.9. Ustalenie celów pracy4. Projekt socjalny4.1. Od pomysłu do ewaluacji projektu5. Realizacja działań, ewaluacja, mierzenie efektów, dokumentowanie pracy6. Jak wykorzystać dostępne media (ich rola)7. Rozwiązywanie problemówRozdział IV. Sens pracy socjalnej1. Organizowanie społeczności lokalnej – zyski i straty pracownika socjalnego2. Jak połączyć dwie metody pracy socjalnej – pracę z indywidualnym przypadkiem i ze środowiskiem lokalnymRozdział V. Dobre praktyki – przykłady pracy w środowisku lokalnym z wybranymi grupami klientówBibliografiaNoty o autorach
Rozdział II. Diagnozowanie problemów społecznych – co warto wiedzieć przed rozpoczęciem pracy w społeczności lokalnej
Dr Joanna Staręga-Piasek:Środowiskową pracę socjalną, określaną jako trzecia metoda, można traktować jako trzeci stopień wtajemniczenia w metodykę pracy socjalnej. Znajomość dwóch pierwszych metod: pracy z osobą i pracy z jej rodziną, wymaga wewnętrznego imperatywu przy jej stosowaniu w codziennej pracy. Sama wiedza w tym przedmiocie nie wystarcza. Niezbędna jest także znajomość drogi i mechanizmów, które doprowadziły ją do trudnej sytuacji życiowej. Sytuacja społeczna – otoczenie – odgrywa znaczącą rolę zarówno wtedy, kiedy rodzina popada w trudności, jak i przy ich pokonywaniu. Aby pomóc rodzinie, trzeba sięgnąć do owego otoczenia. Tym właśnie zajmują się autorzy. Pokazują w sposób komunikatywny i bezpośredni, jak szukać wsparcia w środowisku, jak zaktywizować otoczenie ku wzmocnieniu tych, którzy sami sobie nie radzą. Autorzy nie wdają się w rozważania teoretyczne. Przygotowali cenny poradnik i, jak sądzę, bardzo pomocny pracownikom socjalnym w ich codziennej pracy w osiągnięciu trzeciego stopnia wtajemniczenia skuteczności pracy socjalnej.
Marcin Boryczko doktor nauk pedagogicznych, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Społecznej w Uniwersytecie Gdańskim. Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół problematyki quasi-rynkowych przemian systemu edukacyjnego, teorii kodów językowych, polityki społecznej oraz pracy socjalnej. Specjalizuje się w stosowaniu krytycznej etnografii w różnych kontekstach badań społecznych. Autor wielu publikacji.
Anna Dunajska mgr pedagogiki, specjalista pracy socjalnej, długoletni pracownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku, pracownik Uniwersytetu Gdańskiego przekazujący wiedzę studentom z zakresu diagnozowania potrzeb, projektowania pracy w środowisku lokalnym oraz pracy socjalnej. Jej zainteresowania zawodowe oscylują wokół zagadnień związanych z dziecięcą biedą, a szczególnie wspierania dzieci z rodzin wieloproblemowych przez angażowanie w ten proces środowiska lokalnego. Swoją uwagę skupia również na problematyce kompleksowej pomocy rodzinie. Aktywny związkowiec, członek komisji zakładowej, działający na rzecz poprawy bezpieczeństwa i warunków pracy pracowników pomocy społecznej. Twórca i realizator wielu programów i projektów dotyczących sfery pomocy społecznej. Autorka wielu publikacji, doświadczony trener, współpracownik wielu ośrodków szkoleniowych.,
Stanisław Marek doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Od ponad 25 lat pracownik pomocy społecznej. Praca socjalna z osobami bezrobotnymi, niepełnosprawnymi i bezdomnymi w ramach współpracy Ośrodka Pomocy Społecznej w Strzelcach Opolskich z Fundacją Barka. Obecnie zatrudniony jako starszy pracownik socjalny w Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie w Opolu. Ukończył studia z zakresu pracy socjalnej i kulturalnej, studia podyplomowe: specjalizacja organizacji pomocy społecznej oraz studia podyplomowe z zakresu prawa pracy i prawa socjalnego.Ma certyfikat polsko-duński: Formy współpracy samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych w społeczeństwie demokratycznym, realizowany w Fundacji Pomocy Wzajemnej Barka w Poznaniu, w Szkole Kofoeda w Kopenhadze oraz w Duńskim Komitecie Helsińskim w Kopenhadze. Wykładowca w Wyższej Szkole Zarządzania i Administracji w Opolu.
3...2...1... (RE)START Poradnik w zakresie aktywnego poszukiwania pracy, oprac. M. Żukie-wicz we współpracy z zespołem projektowym, Opole 2019. Bachen M., Trzecia metoda pracy socjalnej, 2019 (referat niepubl., przedstawiony w trakcie zajęć w Wyższej Szkole Zarządzania i Administracji w Opolu).Bąbska B., Dudkiewicz M., Jordan P., Kaźmierczak T., Kozdrowicz E., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Rymsza M., Skrzypczak B., Model środowiskowej pracy socjal-nej/organizowania społeczności lokalnej, Instytut Spraw Publicznych, Centrum Wspie-rania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa 2014.Bąbska B., Rymsza M., Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej. Poradnik II, Instytut Spraw Publicznych, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa 2014. Dostępny w internecie: http://www.osl.org.pl/wp-content/uploads/2014/09/Tryptyk-02_calosc-lekka.pdf [dostęp: 24.01.2020].Bjørkøe J.A., Pomoc do samopomocy. Szkoła Kofoeda w Kopenhadze – Instytut Służby Społecz-nej, tłum. B. Jagielska, J. Kaczorowski, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1997.Bocheński J.M., Sens życia i inne eseje, Wydawnictwo Philed, Kraków 1993.Burdzik T., Tradycja a kształt kultury w czasach globalizacji. Dostępny w internecie: https://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/4715 [dostęp: 7. 10. 2019].Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem , biznesem i społeczeństwem, Rebis, Poznań 2003.Castells M., The Power of Identity. The Information Age Economy Society and Culture, Wiley--Blackwell, Oxford 2010.Cechy grupy społecznej [w:] E-szkola, https://eszkola.pl/wos/cechy-grupy-spolecznej-3572.html [dostęp: 28.10.2019].Ciczkowska-Giedziun M., Praca socjalna z rodziną oparta na zasobach. „Dysfunkcje Rodziny. Roczniki Socjologii Rodziny” 2011, t. XXI, UAM Poznań. Dostępny w internecie: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/4460/1/11_Malgo-rzata_Ciczkowska_Giedziun_Praca%20socjalna%20z%20rodzina%20oparta%20na%20zasobach_213-228.pdf [dostęp: 7.10.2019].Covey S.R., Merrill A.R, Merril R.R., Najpierw rzeczy najważniejsze. Naucz się określać prio-rytety i skutecznie zarządzać czasem, tłum. W. Grajkowska, wyd. 2 popr., Rebis, Poznań 2008 (2005).Czy podejście aktywizujące ma szansę? Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce 20 lat po reformie systemu pomocy społecznej. Raport pod red. M. Rymszy, Warszawa 2011, s. 145. Bibliografia 154Dostępny w internecie: https://www.efs.2007-2013.gov.pl/analizyraportypodsumo-wania/baza_projektow_badawczych_efs/documents/czy_podejscie_aktywizujace_ma_szanse_raport_mpips.pdf [dostęp: 25.01.2020].Dane statystyczne Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych [w:] Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Strzelce Opolskie na lata 2016–2020, Strzelce Opolskie 2015.Diagnoza problemów funkcjonowania organizacji pożytku publicznego. Raport badawczy dlaDe-partamentu Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2008. Dostępny w internecie: https://niw.gov.pl/wp-content/uploads/2018/07/PTS-Diag-noza-problem%c3%b3w-funkcjonowania-organizacji-po%c5%bcytku-publicznego.pdf [dostęp: 6.12.2019].Dziewiecki M., Empatia i asertywność jako korelaty dojrzałości człowieka..., Centrum For-macji Duchowej. Salwatorianie Kraków. Dostępny w internecie: http://www.cfd.sds.pl/?d=more,554,175 [dostęp: 6.12.2019].Esping-Andersen G.,Społeczne podstawy gospodarki postindustrialnej, Wydawnictwo Wyż-szej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie, Warszawa 2010.Godelier M., Zagadka daru, tłum. M. Höffner, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielloń-skiego, Kraków 2010.M.J. Gorgievski-Duijvesteijn, J.R.B. Halbesleben, A.B. Bakker, Expanding the boundaries of psychological resource theories, „Journal of Occupational and Organizational Psycho-logy” 2011,84(1), s. 1–7, https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.2010.02015 [dostęp: 6.12.2019].Green M., Moore H., O’Brien J., Rozwój społeczeństw w oparciu o zasoby. Model ABCD w praktyce, tłum. A. Unterschuetz, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Kraków 2014. Dostępny w internecie: osl.org.pl/wp-content/uploads/2014/03/ABCA_w_praktyce.pdf [dostęp: 24.01.2020].Hacking S., Secker J., Spandler H., Kent L., Shenton J., Evaluating the impact of participatory art projects for people with mental health needs,“Health & Social Care in the Community” 2008, 16(6), s. 638–648.Helliwell J., Putnam R. The social context of well-being, “Philosophical Transactions of the Royal Society of London”. Series B: BiologicalSciences2004, 359(1449), s. 1435–1446.Henderson P., Thomas D.N., Umiejętności pomocne w pracy ze społecznością, tłum. A. Unter-schuetz, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa 2013. Dostępny w internecie: osl.org.pl/wp-content/uploads/2013/12/Umiejetnosci_srodki_final_2.10.pdf [dostęp: 24.01.2020].Hennessey R., Umiejętności interpersonalne w pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014.Dostępny w internecie: kpss.lublin.pl/upload/25_Umie-jetnosci%20interpersonalne.pdf [dostęp: 24.01.2020].Ignasiak A., Olber E., Maciejewska-Dłubała M., Kubiak-Horniatko M., Narzędzia pracy socjalnej. Kapitał Ludzki, Europejski Fundusz Społeczny. Projekt 1.18 „Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej”. Dostępny w interne-cie: http://www.wrzos.org.pl/download/NPS_2701.pdf [dostęp: 20.01.2020].Bibliografia 155International Federation of Social Workers, Statement of Ethical Principles and Professional Integrity. Dostępny w internecie: https://www.ifsw.org/what-is-social-work/global--definition-of-social-work/ [dostęp: 5.12.2019].Janoski T., Musick M., Wilson J.,Being Volunteered? The Impact of Social Participation and Pro--Social Attitudes on Volunteering, “Sociological Forum” 1998, 13(3), s. 495–513.Dostępny w internecine: https://link.springer.com/article/10.1023/A:1022131525828 [dostęp: 5.12.2019].Kasztelan-Skolik A., Trzecia metoda pracy socjalnej, jako metoda środowiskowa (referat nie-publ., przedstawiony w trakcie zajęć w Wyższej Szkole Zarządzania i Administracji w Opolu).Kelly A., Sewell S., With head, heart and hand: Dimensions of community building, Boolarong Press, Brisbane 1988.Kofoed H.Ch., Slaaetud – Nej! [w:] J.A.Bjørkøe, Pomoc do samopomocy. Szkoła Kofo-eda w Kopenhadze – Instytut Służby Społecznej (s. 177–178), tłum. i oprac. wersji pol. B. Jagielska, J. Kaczorowski, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa; Kofoeds Skoles Forlag, Koøbenhavn 1997.KOOPERACJE 3D Model wielosektorowej współpracy na rzecz wsparcia osób i rodzin dla gmin powyżej 20 tys. mieszkańców, Katowice, 12 lutego 2019. Materiał opracowały zespoły eksperckie. Dostępny w internecie: https://rops-katowice.pl/wp-content/uplo-ads/2019/02/MODEL-KOOPERACJE-3D.pdf [dostęp: 5.12.2019].Kowalczyk B., Kowalczyk J., Karczewska A., Pracownik socjalny w perspektywie zarządzają-cego procesem zmiany, „Nowa Praca Socjalna”, Warszawa 2014.Lewenstein B., Nowe paradygmaty rozwoju układów lokalnych – w stronę obywatelskich wizji społeczności lokalnych [w:] J. Kurczewska (red.), Oblicza lokalności – różnorodność miejsc i czasu (s. 221–245), IFiS PAN Warszawa.Lister R., Bieda, tłum. A. Stanaszek, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007.Łaguna M., Zasoby osobiste jako potencjał w realizacji celów, „Polskie Forum Psychologiczne” 2015, 20(1), s. 5–15, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. DOI: 10.14656/PFP20150101. Dostępny w internecie: https://pfp.ukw.edu.pl/page/pl/archive/article--full/223/zasoby_osobiste_jako_potencjal_w_realizacji_celow/ [dostęp: 27.01.2020].Łuczyńska M., Dylematy etyczne – różne spojrzenie. O realizacji pomagania w pracy socjalnej [w:] M. Sokołowska (red.), Dylematy etyczne pracowników socjalnych. Koordynacja na rzecz aktywnej integracji, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. Dostępny w internecie: https://docplayer.pl/3650372-Dylematy-etyczne-pracownikow-socjal nych-pod-redakcja-marty-sokolowskiej.html [dostęp: 20.01.2020].Malinowski B., Argonauci Zachodniego Pacyfiku: relacje o poczynaniach i przygodach krajow-ców z Nowej Gwinei, tłum. B. Olszewska-Dyoniziak, S. Szynkiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010; Mauss M., Socjologia i antropologia, tłum. M. Król, K. Pomian, J. Szacki, Wydawnictwo KR, Warszawa 2001.McQuail D., Teoria komunikowania masowego, tłum. M. Bucholc, A. Szulżycka, Wydaw-nictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.Mendel M., Postanimacja w postdemokracji, „Pedagogika Społeczna” 2015, 2(56).Bibliografia 156Mendel M., Rymsza M., Po co nam pracownicy socjalni – organizatorzy społeczności? Soli-darność, partnerstwo, przymierze w środowiskowej pracy socjalnej[w:] M. Rymsza (red.), Pracownicy socjalni w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Instytut Spraw Publicz-nych, Warszawa 2012, s. 321.Młyński J., Praca socjalna: procedury działań instytucjonalnych, „Studia nad Rodziną” 2013, 17/2 (33). Dostępny w internecie: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_nad_Rodzina/Studia_nad_Rodzina-r2013-t17-n2_(33)/Studia_nad_Rodzina-r2013-t17-n2_(33)-s159-180/Studia_nad_Rodzina-r2013-t17-n2_(33)-s159-180.pdf [dostęp: 20.01.2020].Model na rzecz Równego Traktowania. Załącznik nr 1 do Zarządzenia 807/18 Prezydenta Miasta Gdańska z dnia 18 maja 2018, Urząd Miejski w Gdańsku, Wydział Rozwoju Społecznego, Gdańsk 2018. Dostępny w internecie: https://bip.gdansk.pl/subpages/akty_prawne/pliki/2018/PMG_2018_7_807_zal01.pdf [dostęp: 6.12.2019].Model testowy – rodzinny program aktywizacji zawodowej, pomocy i integracji społecznej, opra-cowany przez Marię Sokołowską. Projekt „Schematom STOP! Wspólne działania instytucji pomocy społecznej i instytucji rynku pracy – pilotaż”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. War-szawa, kwiecień 2013. Organizacja i warunki pracy pracowników socjalnych w gminach, Najwyższa Izba Kontroli. Dostępny w internecie: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/organizacja-i-warunki-pracy-pracownikow-socjalnych-w-gminach.html [dostęp: 16.12.2019].Panek J., Budżet projektu [w:] Encyklopedia Zarządzania. https://mfiles.pl/pl/index.php/Bud%C5%BCet_projektu [dostęp: 16.12.2019].Parkitny P., Ośrodek Pomocy Społecznej w Strzelcach Opolskich [w:] J. Wilczek (red.), Pokonać bezdomność. Dobre praktyki w zakresie pomocy osobom bezdomnym, Zabrze 2018.Pientka K., Trzecia metoda pracy socjalnej – metoda organizacji środowiska lokalnego (referat niepubl., przedstawiony w trakcie zajęć w Wyższej Szkole Zarządzania i Administra-cji w Opolu).Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydaw-nictwo Akademickie Żak, Warszawa 2010.Projekt Uchwały Rady Miasta Gdańska z dnia 20 czerwca 2018 r. w sprawie przyjęcia na terenie Miasta Gdańska Modelu na rzecz Równego Traktowania. Dostępny w interne-cie: https://bip.gdansk.pl/subpages/akty_prawne/pliki/2018/PMG_2018_7_807_zal01.pdf [dostęp: 6.12.2019].Przygotowanie Projektu. Centrum Projektów Europejskich, Punkt Informacyjny Naro-dowa Strategia Spójności, Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regio-nalnego. Dostępny w internecie: http://old.cpe.gov.pl/pliki/2527-przygotowanie-projektu-materialy-informacyjne.pdf [dostęp: 7.10.2019].Rauziński R., Sołdra-Gwiżdż S., Szczygielski K., Grupy szczególnie zagrożone wykluczeniem społecznym – aspekt demograficzny , „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” 2002, t. 9.Regulamin Monitoringu i Ewaluacji Projektu „Dzielnicowa Akademia Umiejętności”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyj-nego Kapitał Ludzki, realizowanego w okresie 1września 2010 – 31 sierpnia 2012. Bibliografia 157Dostępny w internecie: https://cloud5t.edupage.org/cloud/regulamin_monitorin-gu_i_ewaluacji.doc_.pdf?z%3A%2BD6G0eXQXxizvKDLowrYhC7PvzHwHveU6XJ%2BQOUuvKod4iWVec0UZL3pdrzBSZJm [dostęp: 20.01.2020].Regulamin Placówki Wsparcia Dziennego prowadzonej w formie pracy podwórkowej przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Dąbrowie/k Opola w ramach Projektu „Bliżej rodziny i dziecka – wsparcie rodzin przeżywających problemy opiekuńczo-wychowawcze oraz wsparcie pieczy zastępczej – II edycja”, realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014–2020, Oś priorytetowa VIII – Integracja Społeczna, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.Rekomendacje Ministra Pracy i Polityki Społecznej – standardy współpracy jednostek samorządu terytorialnego ze spółdzielniami socjalnymi w zakresie usług społecz-nych użyteczności publicznej (w interesie ogólnym), http://ozrss.pl/pobierz/stan-dardy-wspolpracy-akceptacja-JD.pdf [dostęp: 6.11.2019].Skrypt ABC tworzenia projektu. Praktyczny przewodnik. Materiał opracowany przez. Zespół Centrum PISOP, https://caritaspoznan.pl/upload/skrypt-abc-tworzenia-projektu--nowy%20(1).pdf [dostęp: 15.12.2019].Sowa Z., Bobak A., Zespół projektowy. Encyklopedia Zarządzania https://mfiles.pl/pl/index.php/Zesp%C3%B3%C5%82_projektowy.Stasiak M.K., Podmiotowy model pracy socjalnej, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno--Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2009.Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Strzelce Opolskie na lata 2016–2020, Strzelce Opolskie 2015.Dostępny w internecie: http://bip.strzelceopolskie.pl/zalaczniki/zalacznik137.pdf [dostęp: 15.12.2019].Szachaj A., Kapitalizm drobnego druku, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2014.Turowski J., Kierunki zmian więzi społecznej w rodzinie współczesnej, „Życie i Myśl” 1971, nr 11.Shimanek T., Diagnozowanie problemów społecznych, FISE Fundacja Inicjatyw Społeczno--Ekonomicznych, Warszawa 2015.Szmagalski J., Praca socjalna – teoria [w:] D. Lalak, T. Pilch (red. nauk.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1999, s. 203–204.Twelvetrees A., Pracując ze społecznością, tłum. A. Konieczna-Purchała, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2014.Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 (tekst jednolity Dz.U. 2019 poz. 1507 z późn. zm.).Wilkinson R., Pickett K., Duch równości. Tam, gdzie panuje równość, wszystkim żyje się lepiej, tłum. P. Listwan, Czarna Owca, Warszawa 2011.Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym. Seria „Profesjo-nalny Pracownik Socjalny”, nr 4, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2010.Zamorska K, Podmiotowość pracownika socjalnego a podmiotowość klienta pomocy społecznej [w:] J. Kędzior, A. Ładyżyński (red.), Współczesne wyzwania pracy socjalnej, Wydawnic-two Adam Marszałek, Toruń 2009.
46.80 zł 52.00 zł Cena netto: 44.57 zł
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
41.40 zł 46.00 zł Cena netto: 39.43 zł
36.00 zł 40.00 zł Cena netto: 34.29 zł
44.10 zł 49.00 zł Cena netto: 42.00 zł
49.50 zł 55.00 zł Cena netto: 47.14 zł
40.50 zł 45.00 zł Cena netto: 38.57 zł
54.00 zł 60.00 zł Cena netto: 51.43 zł
340.00 zł Cena netto: 323.81 zł
37.80 zł 42.00 zł Cena netto: 36.00 zł
Karty przeznaczone są dla psychologów, terapeutów, socjoterapeutów, pedagogów do pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi, a także dla nauczycieli podczas lekcji wychowawczych, czy zajęć świetlicowych. Materiały te z powodzeniem mogą być wykorzystywane przez rodziców i opiekunów, którzy chcieliby pomóc dzieciom w lepszym odkrywaniu świata własnych emocji, myśli i zachowań, ale nie potrafią z dziećmi o tym rozmawiać.Teczka zawiera:- 55 kart (18 kolorowych, pokazowych, laminowanych) oraz 37 czarno-..
63.00 zł 70.00 zł Cena netto: 60.00 zł
Książka poświęcona jest zagadnieniom przeciwdziałania przez zorganizowane grupy przestępcze i organizacje terrorystyczne czynnościom operacyjno-rozpoznawczym i procesowym prowadzonym przez służby państw w celu ich rozbicia. Opracowanie przedstawia zasadnicze aspekty techniki przestępczej zmierzającej do ukrycia majątku związanego z przestępstwem. W publikacji scharakteryzowano możliwe sposoby działań przestępczych zmierzające do uniemożliwienia organom ścigania identyfikacji i lokalizacji mieni..
67.50 zł 75.00 zł Cena netto: 64.29 zł
Karty pracy zawierają zadania nawiązujące do wymagań i sytuacji życia codziennego. Mają one na celu usprawnianie: - funkcji wykonawczych – umożliwiają m.in. zaplanowanie dnia, monitorowanie codziennych obowiązków i wykonywanie ich chronologicznie (przygotowanie planów posiłków, miesięcznego budżetu). Dzięki nim można wyhamować niewskazane reakcje, czy też zmienić zachowanie, gdy nie przynosi pożądanych efektów. Angażują elastyczność poznawczą i funkcje językowe. - procesów..
Pierwsza na rynku polskim książka poświęcona prognozowaniu zagrożeń terrorystycznych, a równocześnie jedna z nielicznych dotyczących prognozowania zagrożeń dla bezpieczeństwa. Autor podkreśla w niej powiązania pomiędzy nauką a praktyką, stąd m.in. obszerne wykorzystanie dorobku amerykańskiej szkoły analizy wywiadowczej, która w modelowy sposób łączy teorię naukową i znaczenie utylitarne. Publikacja może być wykorzystana w charakterze swoistego podręcznika tworzenia analiz i prognoz strategiczn..
Publikacja będzie służyć wsparciem dla dorosłych osób z afazją na niełatwej drodze do odzyskania utraconej sprawności językowej. Zaburzenia afatyczne mogą pojawić się między innymi po przebytym udarze mózgu czy urazie głowy, występują więc stosunkowo często. Chorzy z afazją wymagają intensywnej, nierzadko wielomiesięcznej, rehabilitacji logopedycznej. Autor – logopeda pracujący na co dzień z pacjentami z afazją – zdaje sobie sprawę, jak ważną rolę w tym procesie odgr..
Zagrożonym stało się życie współczesnego człowieka, kultura będąca jego wytworem, społeczeństwo, w którym żyje, państwo, którego powinnością jest zapewnienie bezpieczeństwa, kontynent, na którym przebywa i glob, gdzie zaistniało życie. Zagrożenia początkowo mało znaczące, obecnie stały się tak istotne, że człowiek zamiast czerpać radość z życia wśród tych wszystkich dóbr, które sobie wytworzył i świata, który sobie podporządkował, poczuł strach i ułomność swojej potęgi. Książka jest kon..
53.10 zł 59.00 zł Cena netto: 50.57 zł