Twój koszyk zakupów jest pusty!
58,50 zł
76,50 zł
49,50 zł
40,50 zł
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 53.10 zł
10% taniej
Publikacja stanowi kompendium współczesnej wiedzy o niepełnosprawności, przekładającej aktualne ujęcia teoretyczne współczesnych interdyscyplinarnych Disability studies na praktyczne wskazania dla pracowników socjalnych, jak organizować wsparcie, komunikować się, skutecznie aktywizować osoby z niepełnosprawnością. Dzięki książce zyskują szerszy teoretyczny kontekst do swojej pracy, zgodny z najbardziej aktualną wiedzą, będą lepiej rozumieć swoich klientów, diagnozować dany problem oraz wiedzieć kto i w jakim zakresie może im pomóc, gdzie skierować daną osobę po wsparcie lub z kim współpracować w rozwiązywaniu danego problemu, itd. Publikację uzupełniają rekomendacje. Praca ma być skierowana w szczególności do pracowników instytucji i organizacji zajmujących się wyszczególnionymi grupami, czyli do pracowników socjalnych, psychologów, asystentów rodzinnych, doradców zawodowych, osób świadczących usługi opiekuńcze, terapeutów.
W serii BIBLIOTEKA PRACY SOCJALNEJ polecamy:
1. Bezrobocie. Bezrobotny. Praca socjalna2. Programy i strategie polityki społecznej dla grup ryzyka3. Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna. Pedagogika, praca socjalna, terapia4. Kryzys psychiczny. Odzyskiwanie zdrowia, wsparcie społeczne, praca socjalna5. Niepełnosprawność. Wyzwania. Praca socjalna6. Praca socjalna w środowisku lokalnym7. Rodzina alkoholowa. Część 1. Jak lepiej ją rozumieć? Tajniki pracy socjalnej8. Praca socjalna z więźniami i ich rodzinami9. Rodzina alkoholowa. Część 2. Jak skutecznie pomagać? Warsztat pracownika socjalnego
Spis treści:O seriiWstępRozdział 1. Współczesne podejście do niepełnosprawności jako podstawa projektowania działań wspierających1.1. Niepełnosprawność jako fenomen ludzkiego życia1.2. Zmiana w podejściu do niepełnosprawności – uwarunkowania i konsekwencje1.3. Co daje zmiana perspektywy? Wybrane teorie naukowe jako generator zmian w rozwiązaniach na rzecz osób z niepełnosprawnością1.4. Kto i dlaczego powinien zajmować się problemem niepełnosprawności? Od „specjalistów od niepełnosprawności” do wsparcia multiprofesjonalnego1.5. Co zmienia w podejściu do niepełnosprawności perspektywa disability studies?1.6. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych – dekalog podstawowych zobowiązań (także) w pracy socjalnej1.7. W kierunku przeciwdziałania dyskryminacji osób z niepełnosprawnością1.8. Zobowiązania wynikające z Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych1.9. Rzecznicy osób z niepełnosprawnością w polskim systemie prawnym i w realiach życia społecznego – gdzie szukać wsparcia?Rozdział 2. Podstawy pracy socjalnej z osobami z niepełnosprawnością2.1. Osoby z niepełnosprawnością wśród grup defaworyzowanych a mechanizmy wykluczenia społecznego2.2. Rola i zadania oraz działania pracownika socjalnego w pracy z osobą z niepełnosprawnością i jej rodziną2.3. Ramy prawne wyznaczające zakres pracy socjalnej i wsparcia dla osób z niepełnosprawnością2.4. Jednostki organizacyjne pomocy społecznej i instytucje zaangażowane w działania na rzecz osób z niepełnosprawnością2.5. Podstawowe źródła wiedzy o osobie z niepełnosprawnością i jej rodzinie w pracy pracownika socjalnego2.6. Informacje o niepełnosprawności jako dane wrażliwe a ochrona danych osobowych2.7. Bariery mentalne i komunikacyjne w pracy z osobą z niepełnosprawnością i ich pokonywanieRozdział 3. Specyfika pracy socjalnej w zależności od rodzaju niepełnosprawności3.1. Niepełnosprawność intelektualna3.2. Niepełnosprawność ruchowa3.3. Niepełnosprawność sensoryczna – wzrokowa i słuchowa3.4. Problem uzależnień i „podwójnej diagnozy” wśród osób z niepełnosprawnością3.5. Spektrum zaburzeń autystycznych3.6. Otyłość jako nowa niepełnosprawność3.7. Specyfika niepełnosprawności związanej z wiekiem rozwojowym3.8. Specyfika niepełnosprawności osoby dorosłejRozdział 4. Formy pomocy i wybrane problemy wspierania osób z niepełnosprawnością w pracy socjalnej4.1. Świadczenia, usługi socjalne i opieka wytchnieniowa4.2. Od ubezwłasnowolnienia do wspieranej decyzyjności – kuratela, doradztwo, rzecznictwo własne i asystenci prawni a podnoszenie autonomii osób z niepełnosprawnością4.3. Treningi socjalne i mieszkalnictwo wspierane jako forma usamodzielnienia osób z niepełnosprawnością4.4. Zastosowania i ograniczenia kontraktu socjalnego oraz projektu socjalnego w pracy z osobami z niepełnosprawnością4.5. Wsparcie asystenta rodziny osób z niepełnosprawnością w ich rodzicielstwie4.6. Nietypowe zasoby: ekspert przez doświadczenie i grupy wsparcia w formie klubowej4.7. Aktywizacja zawodowa i formy zatrudnienia osób z niepełnosprawnościąZakończenieInformacja o autorachBibliografiaAneks
Wstęp
Remigiusz Kijak W wieku 36 lat na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego. Przez kilka lat kierownik Pracowni Badań nad Seksualnością Osób Niepełnosprawnych na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Obecnie samodzielny pracownik naukowy w Katedrze Biomedycznych Podstaw Rozwoju i Seksuologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz profesor Uniwersytetu Rzeszowskiego i kierownik Zakładu Badań nad Niepełnosprawnością Intelektualną. Odbył kilka zagranicznych staży naukowych m.in. na Lithuanian University of Educational Sciences, University of Lappland. Brał udział w kilkunastu wyjazdach studyjnych w Europie. Posiada publikacje z listy JCR między innymi w Sexuality and Disability. Autor blisko 70 prac naukowych, w tym 7 monografii autorskich i 7 prac redakcyjnych. Od 2016 roku Członek Zespołu Pedagogiki Specjalnej oraz przewodniczący sekcji Andragogiki Specjalnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.
Dorota Podgórska-Jachnik dr hab, profesor Uniwersytetu Łódzkiego, visiting professor Uniwersytetu im. M. Utemisowa w Uralsku / Kazachstan; pedagog specjalny - surdopedagog, psycholog, logopeda, absolwentka studiów podyplomowych Coaching i mentoring w edukacji, szkoleń i kursów dotyczących pomocy psychospołecznej i pracy z osobami z niepełnosprawnością, m.in. w zakresie wczesnej interwencji, pomocy psychospołecznej osobom z doświadczeniami traumy. Kierownik Zakładu Pedagogiki Specjalnej i Logopedii UKW, Konsultantka ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zgierzu, organizatorka licznych szkoleń i warsztatów metodycznych z zakresu pracy z dzieckiem ze SPE, koordynatorka sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli. Praca z osobami z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Autorka wielu publikacji dotyczących specjalnych potrzeb i pracy z osobami z niepełnosprawnością, zaburzeniami rozwojowymi, psychicznymi, schizofrenią i ich rodzinami.
Katarzyna Stec Organizatorka pomocy społecznej, od 2001 roku związana z tematyką wsparcia społecznego, zaangażowana w działalność organizacji pozarządowych na poziomie lokalnym i regionu, od 2007 roku zatrudniona na stanowisku zastępcy dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gdyni. Odpowiedzialna za działania na rzecz wsparcia seniorów oraz osób z niepełnosprawnościami, w tym koordynowanie procesu specjalizacji form wsparcia, rozwoju usług i doskonalenia ich jakości. Członek Gdyńskiej Rady ds. Seniorów od 2007. Zaangażowana w lokalne planowanie strategiczne w kwestiach społecznych, współautorka m.in. Gdyńskiej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych i Gdyńskiego Programu Senioralnego. Współorganizatorka procesu ustalania kryteriów jakości usług opiekuńczych w Gdyni i Dialogu międzypokoleniowego, zaangażowana w prace nad standaryzacją usług opiekuńczych na poziomie lokalnym i krajowym. Za osiągnięcia w pomocy społecznej odznaczona przez Prezydenta RP Srebrnym Krzyżem Zasługi (2014). Publikacje: Standardy usług pomocy społecznej. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne (2014) autorstwo Części B, Gdynia w dialogu z seniorami w: Seniorzy partycypują (2014), Standard usług opiekuńczych dla osób starszych świadczonych w miejscu zamieszkania (2011) -współautorstwo.
Accardo P., B. Whitman (1990). Review: children of mentally retarded parents. Am J Dis Child 144(1).Adamowicz-Hummel A. (2001). Posługiwanie się wzrokiem przez dzieci słabo widzące [w:] Jakubowski S. (red.), Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę progra-mową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzą-cymi. MEN, Warszawa. Asperger H. (1968). On the differential diagnosis of early infantile autism. „Acta Paedopsy-chiatrica”35(4).Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością - zapotrzebowanie na miarę Konwencji o pra-wach osób z niepełnosprawnościami. Biuletyn RPO 2017, Warszawa, nr 5.pdf, https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Asystent%20osobisty%20osoby%20z%20niepe%C5%82nosprawno%C5%9Bci%C4%85%20-%20zapotrzebowanie%20na%20miar%C4%99%20Konwencji%20o%20prawach%20os%C3%B3b%20z%20niepe%C5%82nosprawno%C5%9Bciami.pdf. Backholer K., Wong E., Freak-Poli P. et.al. (2012). Increasing body weight and risk of limita-tions in activities of daily living: a systematic review and meta-analysis. Obes Rev. 13(5).Bajerowska B. (2011). Narkotyki a niepełnosprawność. Serwis Informacyjny. Narkomania, 2, 29–31.Bal I. (2012). Marginalizacja i wykluczenie społeczne jako bariera rozwoju regionalnego [w:] G. Ślusarz (red.), Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. Determinanty rozwoju regio-nalnego w kontekście procesów globalizacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.Barnes C., Mercer G. (2008). Niepełnosprawność (tłum. P. Morawski). Wydawnictwo Sic! Warszawa.Baron-Cohen S., Bolton P. (1999). Autyzm: fakty. Krajowe Towarzystwo Autyzmu, Kra-ków.BBC (brw). Ethics guide. Arguments against charity. [online], http://www.bbc.co.uk/ethics/charity/against_1.shtml [dostęp: 10.01.2020.Becker-Pestka D., Kubiński G., Łojko M. (2017). Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. Wybrane zagadnienia. Exante, Wrocław.Bibliografia 226Bednarek M. (2015). Zawód: pracownik socjalny. http://wyborcza.pl/1,155287,19193038,za-wod-pracownik-socjalny.html [dostęp: 10.10.2019]. Berger P., Luckmann T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. PIW, Warszawa, s. 184.Bielawska-Batorowicz E., Dudek B. (red.). (2012). Teoria zachowania zasobów Stevana E. Hobfolla. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.Bishop S.L., Richler J., Lord C. (2006). Association between restricted and repetitive behaviors and nonverbal IQ in children with autism spectrum disorders. „Child Neuropsychology” 12(4–5).Biswas A., Hiremath A. (2010). Assessment of mental capacity and making “best interests” decisions in clinical practice: a case illustration. „Advances in Psychiatric Treatment” 16.Biswas A., Hobbs T., Vahabzadeh A., Healy J. (2010). Obesity in people with learning disabi-lities: possible causes and reduction interventions. „Nursing Times” 106(31).Błeszyński J.J. (2011). Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Har-monia Universalis, Gdańsk.Bogatko K., Drabarz A., Śmiszek K. (2013). Przeciwko dyskryminacji. Poradnik prawny. http://www.ptpa.org.pl/poradnik-antydyskrymina-cyjny/ochrona-zdrowia/przyklady/.Booth T. (2003). Parents with learning difficulties and the stolen generation. J Learn Disa -bil 7(3).Borowska-Beszta B. (2012). Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.Bręczewski G. (2007). O uwarunkowaniach rozwoju osoby niepełnosprawnej. „Psychologia Rozwojowa” 12(4).Buksińska-Lisik M., Lisik W., Zaleska T. (2006). Otyłość– choroba interdyscyplinarna. „Prze-wodnik Lekarza” 1.Calle E.E, Rodriguez C., Walker-Thurmond K., Thun M.J. (2003). Overweight, obesity, and mortality from cancer in a prospectively studied cohort of U.S. adults. „New England Journal of Medicine” 23(348).Cameron C. (2009). Tragic but brave or just crips with chips? Songs and their lyrics in the Disa-bility Arts Movement in Britain. „Popular Music” vol. 28(3).Certyfikat tłumacza języka migowego. Polski Związek Głuchych: http://archiwum.pzg.lodz.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=9%3Acertyfikat-tsuma cza-jka-migowego&catid=92%3Ainformacje-o-ckjm&Itemid=39&showall=1 [dostęp: 17.06.2019].Chang V., Alley D.E., Dowd J.B. (2017). Trends in the Relationship Between Obesity and Disa-bility, 1988–2012. Am J Epidemiol. 186(6). Chludziński M., Przybylski W. (2004). Jak skutecznie napisać projekt socjalny? Verlag Dasho-fer, Warszawa. Chrzanowska I (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Wyd. 1. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.Chrzanowska I. (2009). Zaniedbane obszary edukacji. Pomiędzy pedagogiką a pedagogiką spe-cjalną. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.Bibliografia 227Chrzanowska I. (2018). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydaw -nicza Impuls, KrakówCollins R. (1979). The Credential Society. An Historical Sociology of Education and Stratifica -tion. Academic Press, New York.Coyne R. (2019). The Lawton Instrumental Activities of Daily Living (IADL) Scale; Try this: Best Practises in Nursing Care to Old Adults, No 23; https://consultgeri.org/try-this/gene-ral-assessment/issue-23.pdf [dostęp:10.11.2019]; Wersja polska: G. Kołomecka (brw), Całościowa ocena geriatryczna, http://a.umed.pl/geriatria/pdf/calosciowa_ocena_ger.pdf [dostęp: 10.11.2019].Czajkowska-Kisil M., Klimczewska A. (2016). CODA – inność nierozpoznana. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa.Czajkowska-Kisil M., Klimczewska A. (2016). CODA– inność nierozpoznana. Słyszące dzieci – niesłyszący rodzice. Pakiet informacyjny dla szkół i poradni, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa.Czapiga A. (red.). (2004). Psychospołeczne problemy rozwoju dziecka. Wydawnictwo Eduka-cyjne Akapit, Toruń.Czupryna A., S. Poździoch, A. Ryś, C. Włodarczyk (2000). Zdrowie publiczne, t. l. Uniwer-syteckie Wydawnictwo Medyczne Vesalius, Kraków, s. 14–15.Deklaracja Madrycka – Europejski Kongres na rzecz Osób Niepełnosprawnych, Madryt, 20–24 marca 2002 http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/1878 [dostęp: 10.12.2019].Dobe M., K. Winkel (2010). Obesity in Disabled Children and Adolescents: an Overlooked Group of Patients. Dtsch Arztebl Int. 107(15).Douglas G.C. (2011). Functional evaluation: the Barthel Index. Rehabilitation Notes. https://web.archive.org/web/20110928032514/http://www.strokecenter.org/trials/scales/barthel_reprint.pdf, [dostęp: 10.11.2019]; Wersja polska: G. Kołomecka (brw), Całościowa ocena geriatryczna,http://a.umed.pl/geriatria/pdf/calosciowa_ocena_ger.pdf [dostęp: 10.11.2019].Douglas M. (2007). Czystość i zmaza, PIW, Warszawa.Eckert U. (1997). Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących – surdopedagogika [w:] W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna. Wyd. UAM, Poznań. Ekspertyza prawna. Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego. Dostępna w internecie: http://ptpa.org.pl/site/assets/files/1028/ekspertyza_osi_-_ubezwla -snowolnienie.pdf [dostęp: 15.06.2019].Elks M.A. (1994). Valuing the person or valuing the role? Critique of Social Role Valorization theory. „Mental Retardation” 32(4).Elsabbagh M., Divan G., Koh Y.J., Kim Y.S, Kauchali S., Marcín C. et al. (2012). Global prevalenceof autism and other pervasive developmental disorders. „Autism Research” 5(3), s. 160–179.Formiguera X., Cantón A. (2004). Obesity: epidemiology and clinical aspects. Best. Pract. Res. Clin. Gastroenterol 18(6). Bibliografia 228French L.R., Bertone A., Hyde K.L., Fombonne E. (2013). Chapter 1.1: Epidemiology of autism spectrum disorders [w:] J. Buxbaum, P. Hof (red.). The neuroscience of autism spec-trum disorders. Academic Press, San Diego.Frysztacki K. red. (2019). Praca socjalna. 30 wykładów. PWN, Warszawa.Gajda M. (2005). WÓZEK inwalidzki bez tajemnic. „Integracja” nr 1. http://www.niepel-nosprawni.pl/ledge/x/11783 [dostęp: 27.10.2019].Gajda M. (2012). Jeśli nie ubezwłasnowolnienie, to co? http://niepelnosprawni.pl/led-ge/x/121553 [dostęp: 15.06.2019].Gajewska E. (2009). Nowe definicje i skale funkcjonalne stosowane w mózgowym porażeniu dziecięcym. „Neurologia Dziecięca” 18(5).Gałkowski T. (1998). Przestrzenne i ruchowe komponenty komunikacji z dziećmi głuchymi. Pol-ski Komitet Audiofonologii, Warszawa. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Kukała M. (1999). Zaburzenia mowy dzieci niedosłyszących i głuchych [w:] T. Gałkowski, Jastrzębowska G. (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole. Garbat M. (2013). Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością – bariery i koszty. Ofi-cyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.Gawlicz K., Rudnicki P., Starnawski M. (red.). (2015). Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport Towarzystwa Edukacji Antydyskryminacyjnej Warszawa. Przy-kłady dyskryminacji w szkole ze względu na niepełnosprawność i chorobę.Gąciarz B. (2014). Model społeczny niepełnosprawności jak podstawa zmian w polityce społecz-nej [w:] B. Gąciarz, S. Rudnicki (red.), Polscy niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej, Wydawnictwa Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie, Kraków.Gąciarz B. (2014). W kierunku nowego modelu polityki społecznej [w:] B. Gąciarz, S. Rudnicki (red.), Polscy (nie)pełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki spo-łecznej. Wydawnictwo Akademii Górniczo-Hutniczej, Kraków.Giddens A. (2001). Nowoczesność i tożsamość, PWN, Warszawa.Gniazdowska K. (2019). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z rdzeniowym zanikiem mię-śni (SMA). „Kultura i Wychowanie” nr 15.Goffman E. (2005). Piętno: Rozważania o zranionej tożsamości (tłum. A. Dzierżyński, J. Tokarska-Bakir). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.Goodley D. (2011). Disability Studies: An Interdisciplinary Introduction. SAGE Publication. Gorczyc E. (2003). Stąpając po bruku. Projekt socjalny na rzecz kobiet. „Praca socjalna” 3. Gore, J.B. Figueiredo (1997). Social Exclusion and Anti-Poverty Policy: A Debate. Geneva, International Institute for Labour Studies, United Nations Development Programme.Graf C. (2007). The Lawton Instrumental Activities of Daily Living (IADL) Scale, Try this: Best Practises in Nursing Care to Old Adults, No 23, https://clas.uiowa.edu/social-work/sites/clas.uiowa.edu.socialwork/files/NursingHomeResource/documents/Katz%20ADL_LawtonIADL.pdf [dostęp: 10.11.2019]; Wersja polska: G. Kołomecka Bibliografia 229(brw), Całościowa ocena geriatryczna,https://cie.men.gov.pl/sio-strona-glowna/dane--statystyczne/niepelnosprawnosci-dane-statystyczne [dostęp: 2.06.2019].Grewiński M. (2014). Polityka przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu w Polsce i Unii Europejskiej [w:] M. Sabal (red.), Potencjał tkwi w relacjach. Działania Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Krakowie na rzecz poprawy relacji międzyludzkich. Regio-nalny Ośrodek Polityki Społecznej, Kraków. Grzymała-Kazłowska A. (2013). Zarys koncepcji społecznego zakotwiczenia inne spojrzenie na tożsamość, adaptację i integrację imigrantów. „Kultura i Społeczeństwo” nr 3.Hawkins J.D., Nederhood B. (1994). Podręcznik ewaluacji programów profilaktycznych . IPiN PTP, Warszawa–Olsztyn.Hill A., Zuckerman K., Fombonne E. (2014). Epidemiology of Autism Spectrum Disorders. 10.1007/978-3-319-16321-5_2.Hoffman E.J. (2009). Objawy kliniczne i rozpoznawanie autyzmu i innych całościowych zabu-rzeń rozwojowych. „Psychiatria po Dyplomie” 2009, 6(3).Hulek A. (1978). Podstawy rehabilitacji [w:] A. Hulek (red.), Pedagogika rewalidacyjna. PWN, Warszawa.Imiołczyk B. (2015). RPO upomina się o słyszące dzieci głuchych rodziców. „Rzeczpospolita”, 19.05.2019. Dostępny w internecie: https://www.rp.pl/Rzecz-o-prawie/305199993-RPO-upomina-sie-o-slyszace-dzieci-gluchych-rodzicow.html [dostęp: 27.06. 2019]. Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu (2012). Badania przesiewowe w zaburzeniach komu-nikacyjnych u dzieci w Polsce. Materiały prasowe. Dostępny w internecie: https://whc.ifps.org.pl/wp-content/uploads/2012/03/materialy-prasowe_ost_1-2.pdf [dostęp: 4.06.2019]. Jagodziński W., Woźniak M. (2013). Społeczne i przestrzenne zróżnicowanie zjawiska wyklu-czenia społecznego w województwie łódzkim. Raport końcowy. Regionalne Obserwato-rium Rynku Pracy, Łódź. Jankowska K. (2008, aktualizacja 2015). Wykaz zakładów przystosowujących samochody do prowadzenia przez osoby niepełnosprawne. Dostępny w internecie: http://www.niepel-nosprawni.pl/ledge/x/3555 [dostęp: 27.10.2019].Jarosz M. (2008). Obszary wykluczenia w Polsce [w:] M. Jarosz (red.), Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. Wydawnictwo Instytutu Studiów Politycznych PAN, Warszawa.Juruć A., Bogdański P. (2010). Otyłość i co dalej? O psychologicznych konsekwencjach nadmier-nej masy ciała. „Forum Zaburzeń Metabolicznych” 1(4).Kacperczyk A. (2006). Wsparcie społeczne w instytucjach opieki paliatywnej i hospicyjnej. Wydawnictwo UŁ, Łódź.Kaczmarek G., B. Karlińska, A. Kruczek, I. Płatek, M. Polak, M. Sobkowiak (2011). Stan-dard pracy socjalnej z osobą z niepeł nosprawnością i jej rodziną z uwzględnieniem osób z zabu-rzeniami psychicznymi. WRZOS, Warszawa, http://www.wrzos.org.pl/projekt1.18/download/ZE%20ON%20OR%20V_VI_W3.pdf [dostęp: 30.09.2018].Kadela K., Kowalczyk J. (2013). Standardy pracy socjalnej. Rekomendacje metodyczne i organi-zacyjne. Warszawa. Bibliografia 230Kanios A., Herman A. (2017). Ranga i prestiż zawodu pracownika socjalnego. „Annales Uni-versitatis Marie Curie Skłodowska” XXX (2), Lublin. Kanner L., Lesser L.I. (1958). Early infantile autism. „Pediatric Clinic of North America” 1958, 5(3). Kazanowski Z. (2015). Społeczny wymiar współczesnej koncepcji niepełnosprawności intelektu-alnej. „Annales Universitatis Mariae Curie Sklodowska” 28(1).Kazimierczak T., Łuczyńska M. (1998). Wprowadzenie do pomocy społecznej. Biblioteka Pra-cownika Socjalnego, Warszawa.Kaźmierczak T., Bąbska B., Popłońska-Kowalska M., Rymsza M. (2013). Środowiskowe role zawodowe pracownika socjalnego: animator lokalny, organizator sieci, lokalny polityk. Raport dotyczący nowych ról zawodowych pracownika socjalnego. Instytut Spraw Publicz-nych, Warszawa. Dostępny w internecie: https://www.isp.org.pl/uploads/drive/old-files/Program%20Polityki%20Spolecznej/Pomoc%20spoleczna/broszuraOSLwww.pdf [dostęp: 10.12.2019].Kerruish N. (2016). Growth Attenuation Therapy. „Camb Q Healthc Ethics” 25(1). Dostępny w internecie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26788948 [dostęp: 15.08.2019]; doi: 10.1017/S0963180115000304.Kijak R. (2017). Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonko-wie i rodzice. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.Kijak R. (2019). Rodzice z niepełnosprawnością intelektualną. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.Kijak R. (2013). Niepełnosprawność między diagnozą i działaniem. Wydawnictwo CRZL, Warszawa. Kijak R. (2014). Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną a rodzina. Wydaw-nictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.Kirenko J. (2006). Oblicza niepełnosprawności. Wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej, Lublin.Kirenko J. (2007). Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności. Wydawnictwo UMCS, Lublin. Klimas P. (2019). Relacje współtworzenia innowacji w ekosystemach kontekst ekosystemu gamin-gowego. C.H. Beck, Warszawa.Kłosiewicz-Latoszek L. (2010). Otyłość jako problem społeczny, zdrowotny i leczniczy. „Pro-blemy Higieny Epidemiologicznej” 91(3).Knapp M.L., Hall J. (2000). Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich. Wro-cław. Knox M., Hickson F. (2008). The meanings of close friendship: The views of four people with intellectual disabilities. “Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities” 14(3), s. 276–291.Kolwitz M., Radlińska I. (2015). Kształtowanie się współczesnego paradygmatu niepełnospraw-ności. „Pomeranian Journal of Life Sciences” 2015, 61(3).KOMUNIKAT KOMISJI DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, RADY, EURO-PEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO I KOMITETU Bibliografia 231REGIONÓW Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności 2010-2020: Odnowione zobowiązanie do budowania Europy bez barier /* COM/2010/0636 końcowy */ [online:] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELE-X:52010DC0636, [dostęp: 9.01.2020]. Kowalczyk B., Kowalczyk J., Karczewska A. (2014). Pracownik socjalny w perspektywie zarządzającego procesem zmiany. CRZL, Warszawa.Kowalska B., Warat M., Król A., Migalska A. (2014). Studia nad niepełnosprawnością a wyobraźnia socjologiczna. „Studia Socjologiczne” 2(213).Koziarek M., Pazderski F. (2018). Rodzicielstwo osób z niepełnosprawnościami – dostępne formy wsparcia i pożądane ułatwienia. Raport z Projektu. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.Kózka M., Bazaliński D. (2010). Zastosowanie systemu wspierająco-uczącego w opiece nad pacjentem z przetoką jelitową. „Problemy Pielęgniarstwa” 18(3),.Krakowiak K. (2012). Typologia uszkodzeń słuchu i osób nimi dotkniętych [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zburzeń mowy. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. Krause A. (2010). Paradygmaty pedagogiki specjalnej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.Krzyszkowski J. (2008). Pomoc społeczna. Szkic socjologiczny. Instytut Rozwoju Służb Spo-łecznych, Warszawa..Kulesza E., B. Marcinkowska (2004). Definicje, skala i dynamika zjawiska niepełnej spraw-ności [w:] D. Piekut-Brodzka, J. Kuczyńska-Kwapisz (red.), Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa.Kurowski K. (2010). Ewolucja regulacji prawnych Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie problematyki praw osób niepełnosprawnych [w:] D. Podgórska-Jachnik (red.), Problemy rzecznictwa i reprezentacji osób niepełnosprawnych, t. 2 Ruch na rzecz lepszej przy-szłości osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi, Łódź, s. 53–72.Kurowski K. (2014). Wolności i prawa człowieka i obywatela z perspektywy osób z niepełno-sprawnościami. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa.Kusideł E., Podgórska-Jachnik D., Potoczna M. (2018). Osoby niesamodzielne w wojewódz-twie łódzkim. Regionalne Obserwatorium Integracji Społecznej RCPS w Łodzi, Łódź. Dostępna w internecie: http://obserwatorium-rcpslodz.pl/images/2017/Raport--koncowy---Osoby-niesamodzielne-w-WL.pdf [data dostępu: 4.12.2019].LeJeune, B. J. (2010). Aging with a dual sensory loss: thoughts from focus groups. AER (Associa-tion for Education and Rehabilitation of the Blind and Visually Impaired) Journal, Fall. Available online at http://aerbvi.org/modules.php?name=AvantG0&file=prin -t&sid=2001 [Dostęp: 12.07.2017];Łuczyńska M. (2013). Pracownicy socjalni w procesie profesjonalizacji. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.Łusakowska A. (red.). (2016). Rdzeniowy zanik mięśni (SMA) – podstawowe informacje. Fun-dacja SMA, Warszawa, s. 19.Bibliografia 232MacKenzie C., Stoljar N. (eds). (2000). Relational autonomy: feminist perspectives on auto-nomy, agency, and the social self. Oxford University Press, New York.Majewski T. (1997). Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. „Szkoła Specjalna”, 3.Majewski T. (2002). Tyflopsychologia rozwojowa . PZN, Warszawa. Majewski T. (2011). Poradnictwo zawodowe i pośrednictwo pracy dla osób niepełnosprawnych. Poradnik dla urzędów pracy. MPiPS. Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełno-sprawnych. Warszawa. Marsz Równości w Białymstoku 20 lipca 2019 roku, https://www.tvn24.pl/wiado-mosci-z-kraju,3/marsz-rownosci-w-bialymstoku-goscie-faktow-po-faktach-o-incydentach,954982.html [dostęp: 31.01.2020].Marszałek L. (2007). Społeczny kontekst niepełnosprawności. „Seminare. Poszukiwania naukowe” 24, s. 339–353.Marszałek L. (2009). Systemy wsparcia społecznego w procesie rehabilitacji osób niepełnospraw-nych. „Seminare. Poszukiwania naukowe” 26.Marynowicz-Hetka E., J. Piekarski (1998). Wokół problemów działania społecznego. BPS Śląsk, Katowice.McConnell D., M. Feldman, M. Aunos, N. Prasad (2011). Parental cognitive impairment and child maltreatment in Canada. „Child Abuse & Neglect” 35(8).McRuer R. (2006). Crip Theory: Cultural Signs of Queerness and Disability, New York.McRuer R. (2003). As Good as it Gets: Queer Theory and Critical Disability. „GLQ: A Journal of Lesbian and Gay Studies” 9(1–2).Melville C.A., S.A. Cooper (2008). The Prevalence and Determinants of Obesity in Adults with Intellectual Disabilities. „Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities” 21.Mikołajczyk-Lerman G. (2013). Między wykluczeniem a integracją – realizacja praw dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny. Analiza socjologiczna. Wydawnictwo UŁ, Łódź.Mikrut A. (2010). O paradygmacie bytowym w pedagogice specjalnej [w:] J. Wyczesany (red.), Krakowska pedagogika specjalna. Wyd. Nauk. Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.Mirowski J. (2017). Badanie ankietowe Fundacji Szansa Dla Niewidomych, „Help. Szansa dla Niewidomych” nr 25, sierpień [online:] http://help.szansadlaniewidomych.org/autor/janusz-mirowski/page/2/, [dostęp: 10.01.2020].Misiewicz H. (2004). Niepełnosprawność jako problem społeczny. „Chowanna” 4(22).Misja i zasady. Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, [online], http://www.filantropia.org.pl/misja_i_zasady [dostęp: 2.05.2017].Możdżeńska-Mrozek D. (2002). Aktywność, aktywni, aktywizacja zawodowa [w:] B. Rysz--Kowalczyk (red.), Leksykon polityki społecznej. Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, War-szawa.MRPiPS: wkrótce konsultacje nad Strategią na rzecz osób niepełnosprawnych na lata 2018-2030, 2019-01-31, https://www.rpo.gov.pl/pl/content/mrpips-wkrotce-konsultacje-nad-str ategia-na-rzecz-os%C3%B3b-niepelnosprawnych [dostęp: 10.12.2019].Murphy W.J., Longo D.L. (2019). The Surprisingly Positive Association Between Obesity and Cancer Immunotherapy Efficacy . „JAMA. The Journal of the American Medical Asso-ciation” 321(13).Bibliografia 233Nalaskowski F. (2007). Wykluczenie społeczne jako przedmiot namysłu naukowego. „Rocznik Naukowy Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Olsztynie. Socjologia, Pedagogika”, Olsztyn, s. 7.Nęcki Z. (1992). Komunikowanie interpersonalne. Zakład Narodowyim. Ossolińskich, Wrocław.Niepełnosprawność. UNIC Warsaw, Ośrodek Informacji ONZ w Warszawie (2007). http:// www.unic.un.org.pl/niepelnosprawnosc/ [dostęp: 10.12.2019].Nowak A. (2012). Zagrożenie wykluczeniem społecznym kobiet niepełnosprawnych. Wydawnic-two Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.O nas, czyli kim jesteśmy (2012) http://www.ostroda.psouu.org.pl/wtzostroda/self-adwo-kaci.html [dostęp: 22.08.2019].Obuchowska I. (2003). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju [w:] M. Kościelska, B. Aouil (red.), Człowiek niepełnosprawny. Sprawność w niepełnosprawności. Wydawnic-two Uczelniane Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz.Ojrzyńska K. (2018). Ciała nieuległe: Beckett w polskim teatrze aktorów z niepełnosprawnością intelektualną. „Tekstualia” 4(55).Ostrowska A., J. Sikorska (1997). Sytuacja niepełnosprawnych w Polsce. W błędnym kole mar-ginalizacji. Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.Oświadczenia RPO: 21 postulatów protestujących osób z niepełnosprawnościami i ich rodziców – rok po strajku. Postulat nr 8. Zniesienie instytucji ubezwłasnowolnienia i zastąpienie jej innymi formami prawnego wsparcia zgodnie z modelem wspieranego podejmowania decyzji. https://www.rpo.gov.pl/pl/content/21-postulatow-Ozn-rok-po [dostęp: 21.01.2020].Paplińska M. (2008). Konsekwencje wynikające z braku wzroku [w:] Paplińska M. (red.), Edu-kacja równych szans. Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Wyd. UW, Warszawa.Pauli J., Włoch A., Podręcznik instruktażowy. Standardy usług, WRZOS, Warszawa [online], http://www.wrzos.org.pl/projekt1.18/download/ PODRECZNIK_SU_wydrukowa ny.pdf [dostęp: 19.07.2019].Pawłowski P. (2018). Co zmieni ustawa antydyskryminacyjna? http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/24930.Payne R.J., J.G. Jones (1987). Measurement and methodological issues in social support [w:] S. Kasl, C.L. Cooper (red.), Stress and Health: Issues in Research Methodology. UK, Wiley.Pedagogicznej MEN, Warszawa.Perier O. (1992). Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. WSiP, Warszawa. Pilecka W. (2004). Dziecko upośledzone umysłowo [w:] W. Pilecka, G. Rudkowska, L. Wrona, K. Barańska-Dębiec (red.), Podstawy psychologii: podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich, Kraków.Pisula E. (1993). Autyzm. Fakty, wątpliwości, opinie. Wydawnictwo WSPS, Warszawa.Piszczek M. (2001). Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym, część 1. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno--Pedagogicznej MEN, Warszawa.Bibliografia 234Pixa-Kettner U. (1998). Parents with intellectual disability in Germany: Results of a nation--wide study. “Journal of Applied Research in Intellectual Disability” 11(4).Podgórska-Jachnik D. (2017). Problem depresji wśród osób niesłyszących i niewidzących [w:] Nawracające zaburzenia depresyjne: etiologia, diagnoza i terapia, A. Orzechowska, P. Gałecki (red.). Wydawnictwo Continuo, Wrocław.Podgórska-Jachnik D. (2008). Osoba niepełnosprawna jako klient centrum aktywizacji zawo-dowej [w:] A. Barczyński (red.), Społeczne korzyści z zatrudniania osób niepełnosprawnych. Wyd. KIGR, s. 172–189.Podgórska-Jachnik D. (2013). Deprecjacja osób z niepełnosprawnością w dyskursie publicznym za pośrednictwem mediów [w:] S. Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Seria: Palące problemy. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.Podgórska-Jachnik D. (2014). Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa. Podgórska-Jachnik D. (2015). „Piss on Pity – Disability”. Odrzucenie litości doznawanej przez osoby niepełnosprawne jako przejaw ich dążeń emancypacyjnych [w:] A. Komorowska--Zielony, T. Szkudlarek (red.), Różnice, edukacja, inkluzja. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.Podgórska-Jachnik D. (2016). Komunikacja z pacjentem z niepełnosprawnością sensoryczną [w:] E. Krajewska-Kułak, A. Guzowski, G. Bejda, A. Lankau (red.), Pacjent „inny” wyzwaniem opieki medycznej. Uniwersytet Medyczny, Białystok;Podgórska-Jachnik D. (2016). Zmiany we współczesnej edukacji osób niesłyszących w Polsce w kontekście wybranych rozwiązań polityki oświatowej, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” nr 22.Podgórska-Jachnik D. (2017). Wsparcie społeczne dla osób z niepełnosprawnością a refleksja nad „dobrą” i „złą” charytatywnością. „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Spe-cjalnej” nr 16.Podgórska-Jachnik D. (2018). (Nie)pełnosprawność a (nie)samodzielność w kontekście autono-mii relacyjnej. „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”.Podgórska-Jachnik D., Tłoczkowska D. (2009). Ruch self-adwokatów jako rozwijanie kompe-tencji w zakresie rzecznictwa własnego osób z niepełnosprawnością intelektualną [w:] D. Pod-górska-Jachnik (red.), Problemy rzecznictwa i reprezentacji osób niepełnosprawnych. Wyd. WSP w Łodzi, Łódź.Podgórska-Jachnik, KODA – niewidoczne SPE w systemie edukacji. Referat na seminarium informacyjno-konsultacyjnym pt. „KODA – słyszące dzieci niesłyszących rodziców – inność nierozpoznana”, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa, 17 kwietnia 2018]. Podsiadło-Dacewicz I. (red.). (2005). Antydyskryminacja. Pakiet edukacyjny. Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa.Pollock A. J., N. Fost and D.B. Allen (2015). Growth attenuation therapy: practice and perspectives of paediatric endocrinologists. Arch Dis Child. Dostępny w internecie: http://www.pillowangel.org/Arch%20Dis%20Child-2015-Pollock-archdischild--2015-309130Press.pdf [dostęp: 12.08.2019].Bibliografia 235Poradnik antydyskryminacyjny. Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego, PTPA, 2016, [online], http://ptpa.org.pl/poradnik-antydyskryminacyjny/dobra-i--uslugi/przyklady/, [dostęp: 10.01.2020]. Potok A. (2011). Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych a rehabilita-cja zawodowa [w:] T. Juja (red.), Studia z zakresu finansów i polityki fiskalnej. „Zeszyty Naukowe” nr 200. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.Potok A. (2014). Dylematy i wyzwania aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych w Pol-sce. „Studia Oeconomica Posnaniensia” 2014, 2, 6(267).Pracownik socjalny kuratorem ustanowionym przez sąd dla osoby chorej psychicznie (2017), https://ops.pl/2017/08/pracownik-socjalny-kuratorem-ustanowionym-sad-dla-osoby-chorej-psychicznie/ [dostęp: 27.06.2019].Prasałek B. (2016). Starczowzroczność, czyli presbiopia. Portal: poradnik zdrowie.pl, [online], http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/oczy/starczowzrocznosc-czyli-presbio-pia_33545.html [dostęp: 11.02.2020].Projekt „Ustawa o wyrównywaniu szans osób z niepełnosprawnością” (2008), http://www.niepelnosprawni.pl/files/www.niepelnosprawni.pl/public/formularze/ustawa_ostateczna.pdf [dostęp: 4.02.2020].Przybylski K. (2010). Znaczenie terminu osoba niepełnosprawna – ku edukacyjnym i społecz-nym warunkom integracji osób niepełnosprawnych. „Niepełnosprawność” 3.Pyżalski J., D. Podgórska-Jachnik (red.). (2015). Badanie potrzeb i satysfakcji z wybranych usług skierowanych do rodzin z dziećmi z orzeczoną niepełnosprawnością w wieku 8–16 lat. Raport końcowy zrealizowany przez Instytut Medycyny Pracy w Łodzi na zlecenie Regional-nego Centrum Polityki Społecznej w Łodzi, Łódź, s. 34–35.RCPS (2012). W kierunku reintegracji społecznej – system pracy z osobami niepełnosprawnymi na terenie województwa łódzkiego, mający na celu ich aktywizację społeczną. Raport z bada-nia. Wydział ds. Pomocy i Integracji Społecznej Regionalnego Centrum Polityki Spo-łecznej w Łodzi.Reiss B., D. Serlin, R. Adams (red.). (2015). Keywords for Disability Studies. University Press, New York.Rędziak B. (2012). Dobre wzorce przeciw uzależnieniom [online:] http://www.niepelno-sprawni.pl/ledge/x/123240, [dostęp: 10.01.2020].Rędziak B. (2013). Koszt dostosowania samochodu. „Integracja” nr 4, http://www.niepelno-sprawni.pl/ledge/x/177206 [dostęp: 29.10.2019].Roszewska K. (2014). Tajemnica pracownika socjalnego, Monitor Prawniczy, 23 [online:] https://czasopisma.beck.pl/monitor-prawniczy/artykul/tajemnica-pracownika--socjalnego/ [dostęp: 10.02.2020].Rowland Ch., Schweigert P. (1995). System symboli jednoznacznych. Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym, Warszawa.Rurka A., G. Hardy, C. Defays (2013). Proszę, nie pomagaj mi. Paradoks pomocy narzuconej. CRZL, Warszawa; Rurka, A.G. Hardy, Ch. Defays (2013). Paradoks pomocy narzuconej (tłum. U. Bisek, M. Macińska). Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa.Bibliografia 236Rutter M. (1978). Diagnosis and definition of childhood autism . „Journal Autism Child. Schi-zophrenia” 8(2), s. 139–161.Rybakowski F. et. al. (2014). Zaburzenia ze spektrum autyzmu – epidemiologia, objawy,współ-zachorowalność i rozpoznawanie. „Psychiatria Polska” 48(4).Rzecznik Praw Obywatelskich (2016). CODA – inność nierozpoznana. Dostępna w inter-necie: https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/CODA_innosc_nierozpoznana_calosc_0.pdf [dostęp: 31.01.2020]. Sadowska S. (2005). Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełno-sprawnych. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.Sałutowicz P. (2007). Pojęcie, koncepcje i funkcje ekonomii społecznej. „Ekonomia Społeczna Teksty 2”, Warszawa.Sarzała K., Stec K., Płatek I., Kadela K., Kowalczyk J. (2013). Standardy usług pomocy społecznej. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne. WRZOS, Warszawa. Dostępny w internecie: http://www.wrzos.org.pl/projekt1.18/download/Standardy%20pracy %20socjalnej.%20Rekomendacje%20metodyczne%20i%20organizacyje.pdf [dostęp: 18.01.2020].Schalock R.L. (2010). Intellectual Disability: Definition, Classification, and Systems of Supports. Eleventh Edition, AAIDO, Washington.Sęk H. (1986). Wsparcie społeczne – co zrobić, aby stało się pojęciem naukowym? „Przegląd Psychologiczny” 3.Silver H. (1994). Social Exclusion and Social Solidarity: Three Paradigms. „International Labour Review” 5–6.Simcock P., Castle Rh. (2016). Social Work and Disability. Polity Press, Cambridge. Skarżyński H., Mueller-Malesińska M., Wojnarowska W. (1997). Klasyfikacja uszkodzeń słuchu, Audiofonologia, nr X.Skowrońska A. (2014). Praca socjalna z osobami długotrwale bezrobotnymi i członkami ich rodzin. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa.Speck O. (2005). Niepełnosprawni w społeczeństwie. Gdańskie Wydawnictwo Psycholo-giczne, Gdańsk.Staręga-Piasek J., Balon K., Rutkiewicz G., Stec K., Szmaglińska I., Zielony M. (2011). Standard usług opiekuńczych dla osób starszych świadczonych w miejscu zamieszkania, WRZOS, Warszawa [online]: http://www.wrzos.org.pl/projekt1.18/download/3.%20STANDARD_OS_3p.pdf [dostęp: 2.11.2019].Stephens J.R, Heffner J.L., Adler C.A. et.al. (2014). Risk and protective factors associated with substance use disorders in adolescents with first-episode mania . “Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry”, 53.Symeonidou S, E. Loizou (2018). Disability studies as a framework to design Disability awa-reness programs: no need for ‘magic’ to facilitate children’s understanding. „Disability & Society” 33(8).Szarfenberg R. (2006). Marginalizacja i wykluczenie społeczne. Wykłady. Instytut Polityki Społecznej Uniwersytet Warszawski, Warszawa.Bibliografia 237Szarfenberg R. (2011). Krajowy raport. Pomoc i integracja społeczna wobec wybranych grup – diagnoza standaryzacji usług i modeli instytucji. Wspólnota Robocza Związków Orga-nizacji Socjalnych [online], Warszawa http://www.wrzos.org.pl/projekt1.18/down-load/KRB_wersja%20ostateczna.pdf [dostęp: 7.04.2014].Szarfenberg R., Standaryzacja usług społecznych [online]: http://www.wrzos.org.pl/pro-jekt1.18/download/Ekspertyza%20Ryszard%20Szarfenberg.pdf.Szczepaniak A. (2012). Jak obrazić i przeprosić bez słów? Niewerbalne akty komunikacji w ujęciu kulturowym [w:] „Język a Kultura”, t. 23. Wrocław. Dostępny w interne-cie: jk.wuwr.pl/download.php?id=401db0637ef0925e9334a7d2282221ee48a63576 [dostęp: 30.09.2018].Szczepankowski B. (1999). Niesłyszący – Głusi – Głuchoniemi. Wyrównywanie szans. WSiP, Warszawa. Szczepankowski B. (2009). Wspomaganie rozwoju dziecka niesłyszącego. Audiofonologia peda-gogiczna. Wyd. UKSW, Warszawa.Szmagalski J. (2011). Profesje we współczesnej perspektywie teoretycznej a wyzwania profesjo-nalizacji pracy socjalnej w Polsce [w:] K. Piątek (red.), Profesjonalna praca socjalna, nowy paradygmat czy niedokończone zadania. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.Śliwińska-Kowalska M. (2005). Audiologia kliniczna, Mediton, Łódź.Śmigiel R., A. Stembalska (2007). Niepełnosprawność intelektualna uwarunkowana genetycz-nie – wybrane aspekty. „Nowa Pediatria” 4.Śmiszek K. (red.). (2018). Unijny zakaz dyskryminacji a prawo polskie. Analiza funkcjono-wania przepisów antydyskryminacyjnych w praktyce polskich sądów. Komisja Europejska Przedstawicielstwo w Polsce, Warszawa.Tatoń J. (2005). Historia badań nad otyłością. „Terapia” 5.Tetzchner S., Martinsen H. (2002). Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposo-bów porozumiewania się. Stowarzyszenie Mówić bez Słów, Warszawa.The “Ashley Treatment” for the wellbeing of “Pillow Angels”, http://pillowangel.org/AT--Summary.pdf [dostęp: 10.09.2019].Todys P. (brw). Przejawy dyskryminacji osób z niepełnosprawnością ruchową, s. 10. Dostępny w internecie: https://www.tea.org.pl/userfiles/file/Seminaria/Niepelnosprawnosc_ %20ruchowa_PTodys_TEA.pdf [dostęp: 10.12.2019].Topór-Mądry R., A. Gilis-Januszewska, J. Kurkiewicz, A. Pająk (2002). Szacowanie potrzeb zdrowotnych. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne Vesalius, Kraków.Tsigos C., V. Hainer, A. Basdevant, N. Finer, M. Fried, E. Mathus-Vliegen, D. Micic, M. Maislos, G. Roman, Y. Schutz, H. Toplak, B. Zahorska-Markiewicz (2009). Postępo-wanie w otyłości dorosłych: europejskie wytyczne dla praktyki klinicznej. „Endokrynologia. Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii” 5(3).Ubezwłasnowolnienie w Polsce jest równoznaczne ze śmiercią cywilną – RPO apeluje o zmianę przepisów (2018). Russel Bedford. http://www.russellbedford.pl/aktualnosci/zmiany--w-prawie/item/902-ubezwlasnowolnienie-w-polsce-jest-rownoznaczne-ze-smiercia-cywilna-rpo-apeluje-o-zmiane-przepisow.html [dostęp: 29.06.209].Bibliografia 238Villa F. (1997). Polityka społeczna, demokracja i praca socjalna. „Zeszyty Pracy Socjalnej” 2. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.Vincent H.K., K.R. Vincent K.M. Lamb (2010). Obesity and mobility disability in the older adult. Obes Rev. 11(8), s. 568–579.Wang F., Xu Y. (2014). Body mass index and risk of renal cell cancer: a dose-response meta-ana-lysis of published cohort studies. „International Journal of Cancer”, 135(7).Waś A., Sobaniec P., Kiryluk B., Sendrowski K., Otapowicz D. (2011). Czy to autyzm? Trud-ności w diagnozie. „Neurologia Dziecięca” 20(41).Wawrzyńczak A. (2019). Te pieniądze nam się po prostu należą. https://magazyn.wp.pl/artykul/te-pieniadze-nam-sie-po-prostu-naleza [dostęp: 10.10.2019].Wąsowski M., Walicka M., Marcinowska-Suchowierska E. (2013). Otyłość – definicja, epide-miologia, patogeneza. „Postępy Nauk Medycznych” (26)4.Wehmeyer M. et al. (2008). Intellectual Disability Construct and Its Relation to Human Func-tioning. „Intellectual and developmental disabilities” 46(4).Weinstock L.M., Gaudiano B.A., Wenze S.J. et.al. (2016). Demographic and clinical characte-ristics associated with comorbid cannabis use disorders (CUDs) in hospitalized patients with bipolar disorder. “Journal of the Comprehensive Psychiatry”. Feb.Wejner-Jaworska T. (2019). Dysleksja z perspektywy dorosłości. DIFIN, Warszawa.Wojciechowski F. (2011). Osoba z niepełnosprawnością – zadania edukacji i rehabilitacji. Wybrane aspekty analiz [w:] A. Gaweł, B. Bieszczada (red.), Kategorie pojęciowe edukacji w przestrzeni interdyscyplinarnych interpretacji. Wydawnictwo WUJ, Kraków.Wolski P. (2013). Niepełnosprawność ruchowa. Między diagnozą a działaniem. Centrum Roz-woju Zasobów Ludzkich, Warszawa.Woźniak Z. (2008). Niepełnosprawność i niepełnosprawni w polityce społecznej. Społeczny kon-tekst medycznego problemu. Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa.www.psoni.org [dostęp: 12.12.2019].Yanovski S.Z., J.A. Yanovski (2002). Obesity articles. „New England Journal of Medicine” 2002, 21(346).Zaorska M. (2002). Głuchoniewidomi w Polsce: specjalna pomoc, edukacja i rehabilitacja. Wyd. UWM, Olsztyn.Zdrodowska M. (2016). Między aktywizmem a akademią. Studia nad niepełnosprawnością. „Teksty Drugie” 5.Ziaja K. (2015). Objawy stwardnienia zanikowego bocznego, http://neuropsychologia.org/objawy-stwardnienia-zanikowego-bocznego [dostęp: 10.10.2019].Zima M. (brw). Ubezwłasnowolnienie w świetle Konstytucji RP oraz Konwencji o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami. Żuraw H. (2008). Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym. Wydawnictwo Żak, Warszawa.Żyta A. (2013). Samostanowienie osób z niepełnosprawnością intelektualną – przeszłość, teraź-niejszość, przyszłość. „Szkice Humanistyczne” 1(31), t. 13.Bibliografia 239Netografiahttp://www.niepelnosprawni.pl [dostęp: 4.02.2020]https://empatia.mpips.gov.pl [dostęp:4.02.2020]https://www.rpo.gov.pl [dostęp: 6.02.2020]http://www.ekonomiaspoleczna.org.plhttp://www.pillowangel.org [dostęp: 27.08.2019]http://targirehabilitacja.pl [dostęp: 4.02.2020]https://far.org.pl [dostęp: 2.10.2019]Akty normatywneKonstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych 13 grudnia 2006 r. rezolucją 61/106. Ratyfiko -wana przez Polskę w dniu 6 września 2012 rokuKonwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych - wersja filmowa w polskim języku migowym [w:] 4 Kroki – Poradnik PJM, cz. V. Polski Związek Głuchych Oddział w Łodzi, 2013 https://www.rpo.gov.pl/pl/content/aktyprawne-0 lub https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=PBj1VKcrXy8Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. Karta Praw Osób Nie-pełnosprawnychUstawa o niepełnosprawnych Polakach lub Ustawa o niedyskryminacji osób z niepełno-sprawnością Ustawa o pomocy społecznej z 12 marca 2003 roku Ustawa o pomocy społecznej z 12 marca 2004 roku Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznejUstawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnymUstawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania sięUstawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracyUstawa z dnia 21 lipca 2007 r. o kuratorach sądowychUstawa z dnia 23 października 2018 r. o Solidarnościowym Funduszu Wsparcia Osób NiepełnosprawnychUstawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowiBibliografia 240Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Ustawa z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczejRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 marca 2001 roku Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warun-ków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepeł-nosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem spo-łecznym Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 listopada 2010 r. w sprawie wzoru kontraktu socjalnego Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 sierpnia 2016 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 sierpnia 2016 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowegoRozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie.Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy. Rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 sierpnia 2016 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego
17.50 zł 35.00 zł Cena netto: 16.67 zł
46.80 zł 52.00 zł Cena netto: 44.57 zł
30.60 zł 34.00 zł Cena netto: 29.14 zł
31.00 zł 62.00 zł Cena netto: 29.52 zł
37.80 zł 42.00 zł Cena netto: 36.00 zł
34.50 zł 69.00 zł Cena netto: 32.86 zł
40.50 zł 45.00 zł Cena netto: 38.57 zł
340.00 zł Cena netto: 323.81 zł
36.00 zł 40.00 zł Cena netto: 34.29 zł
44.10 zł 49.00 zł Cena netto: 42.00 zł
54.00 zł 60.00 zł Cena netto: 51.43 zł
62.10 zł 69.00 zł Cena netto: 59.14 zł
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
Karty przeznaczone są dla psychologów, terapeutów, socjoterapeutów, pedagogów do pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi, a także dla nauczycieli podczas lekcji wychowawczych, czy zajęć świetlicowych. Materiały te z powodzeniem mogą być wykorzystywane przez rodziców i opiekunów, którzy chcieliby pomóc dzieciom w lepszym odkrywaniu świata własnych emocji, myśli i zachowań, ale nie potrafią z dziećmi o tym rozmawiać.Teczka zawiera:- 55 kart (18 kolorowych, pokazowych, laminowanych) oraz 37 czarno-..
63.00 zł 70.00 zł Cena netto: 60.00 zł
Książka poświęcona jest zagadnieniom przeciwdziałania przez zorganizowane grupy przestępcze i organizacje terrorystyczne czynnościom operacyjno-rozpoznawczym i procesowym prowadzonym przez służby państw w celu ich rozbicia. Opracowanie przedstawia zasadnicze aspekty techniki przestępczej zmierzającej do ukrycia majątku związanego z przestępstwem. W publikacji scharakteryzowano możliwe sposoby działań przestępczych zmierzające do uniemożliwienia organom ścigania identyfikacji i lokalizacji mieni..
67.50 zł 75.00 zł Cena netto: 64.29 zł
Karty pracy zawierają zadania nawiązujące do wymagań i sytuacji życia codziennego. Mają one na celu usprawnianie: - funkcji wykonawczych – umożliwiają m.in. zaplanowanie dnia, monitorowanie codziennych obowiązków i wykonywanie ich chronologicznie (przygotowanie planów posiłków, miesięcznego budżetu). Dzięki nim można wyhamować niewskazane reakcje, czy też zmienić zachowanie, gdy nie przynosi pożądanych efektów. Angażują elastyczność poznawczą i funkcje językowe. - procesów..
Pierwsza na rynku polskim książka poświęcona prognozowaniu zagrożeń terrorystycznych, a równocześnie jedna z nielicznych dotyczących prognozowania zagrożeń dla bezpieczeństwa. Autor podkreśla w niej powiązania pomiędzy nauką a praktyką, stąd m.in. obszerne wykorzystanie dorobku amerykańskiej szkoły analizy wywiadowczej, która w modelowy sposób łączy teorię naukową i znaczenie utylitarne. Publikacja może być wykorzystana w charakterze swoistego podręcznika tworzenia analiz i prognoz strategiczn..
Publikacja będzie służyć wsparciem dla dorosłych osób z afazją na niełatwej drodze do odzyskania utraconej sprawności językowej. Zaburzenia afatyczne mogą pojawić się między innymi po przebytym udarze mózgu czy urazie głowy, występują więc stosunkowo często. Chorzy z afazją wymagają intensywnej, nierzadko wielomiesięcznej, rehabilitacji logopedycznej. Autor – logopeda pracujący na co dzień z pacjentami z afazją – zdaje sobie sprawę, jak ważną rolę w tym procesie odgr..
49.50 zł 55.00 zł Cena netto: 47.14 zł
Zagrożonym stało się życie współczesnego człowieka, kultura będąca jego wytworem, społeczeństwo, w którym żyje, państwo, którego powinnością jest zapewnienie bezpieczeństwa, kontynent, na którym przebywa i glob, gdzie zaistniało życie. Zagrożenia początkowo mało znaczące, obecnie stały się tak istotne, że człowiek zamiast czerpać radość z życia wśród tych wszystkich dóbr, które sobie wytworzył i świata, który sobie podporządkował, poczuł strach i ułomność swojej potęgi. Książka jest kon..
53.10 zł 59.00 zł Cena netto: 50.57 zł