Brak produktów
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 58,50 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Publikacja ma na celu wsparcie doradców zawodowych w realizacji zadań związanych z przygotowaniem młodzieży do planowania kariery; zawiera narzędzie diagnostyczne do pomiaru preferowanej aktywności oraz bazę zawodów najbardziej wskazanych dla ucznia. Taką bazą jest Interaktywna sieć zawodów, która może ułatwić doradcom zawodowym i młodzieży wskazanie obszaru, sektora, dziedziny i branży zawodów najbardziej adekwatnego do preferowanej aktywności. W jej nazwie posłużono się pojęciem sieci, obrazującą złożoność świata zawodów oraz ich wzajemne związki.
Pierwsza część pracy dotyczy istoty i uwarunkowań psychologicznych i społecznych przygotowania młodzieży do planowania kariery. W części drugiej przedstawiono autorską koncepcję Interaktywnej sieci zawodów, którą poprzedziło omówienie procesu przekazu informacji potrzebnych w trafnym zaplanowaniu ścieżki edukacyjnej i zawodowej, a także prezentację różnych kategorii informacji składających się na pełną charakterystykę zawodu oraz przegląd różnych podziałów zawodów, których wspólnym kryterium jest przedmiot pracy. Pracę kończą rozdziały prezentujące Kwestionariusz preferowanych aktywności, na podstawie którego każdy może określić KOD PLANOWANEJ KARIERY. Publikacja zawiera scenariusze zajęć, które mogą pomóc doradcom zawodowym w prowadzeniu warsztatów z młodzieżą. W Aneksie załączono Interaktywną sieć zawodów, Wykaz kierunków studiów oraz Klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego opatrzone kodami zawodów, które można porównać z kodem planowanej kariery.
Książką będą zainteresowani doradcy zawodowi z poradni psychologiczno-pedagogicznych, szkolni doradcy zawodowi w szkołach różnych typów i poziomów nauczania, w biurach karier w wyższych uczelniach, jak również koordynatorzy doradztwa zawodowego, pedagodzy szkolni, nauczyciele zajmujący się tą problematyką. Książka może być także przydatna dla studentów doradztwa zawodowego.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
socjolog i specjalista z zakresu zawodoznawstwa i rynku pracy. W Instytucie Kształcenia Zawodowego prowadziła badania nad społecznymi uwarunkowaniami decyzji edukacyjno-zawodowych młodzieży oraz opracowała program rozwoju poradnictwa zawodowego na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. W Instytucie Pracy i Spraw Socjalnych współuczestniczyła w przygotowaniu kolejnych projektów nowelizacji Klasyfikacji zawodów i specjalności. Jako członek zespołu ekspertów Departamentu Rynku Pracy w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej od wielu lat identyfikuje i opisuje nowe zawody pojawiające się na rynku pracy. Jest autorką wielu publikacji i artykułów poświęconych problematyce zawodoznawstwa, koncepcji Modelowego Gabinetu Orientacji Zawodowej w Warszawie oraz zawartości merytorycznej pakietu programów komputerowych Zaplanuj karierę z zawodami z przyszłością. Posiada także doświadczenie w kształceniu nauczycieli na Wydziale Pedagogicznym UW oraz doradców zawodowych w Akademii Pedagogiki Specjalnej i innych uczelniach, a także na studiach podyplomowych z zakresu doradztwa zawodowego.
Spis treści:
Wprowadzenie Część I. PLANOWANIE KARIERY I JEJ UWARUNKOWANIA Rozdział 1. Planowanie kariery jako proces przygotowania do podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych 1.1. Istota procesu planowania kariery1.2. Zadania doradztwa zawodowego w przygotowaniu młodzieży do planowania kariery1.3. Kariera zawodowa – pojęcie, modele oraz problemy z nią związane1.4. Rozwój kariery zawodowej a rozwój zawodowy Rozdział 2. Uwarunkowania planowania kariery w świetle teorii i badań 2.1. Czynniki kształtujące karierę zawodową wg D.E. Supera2.2. Rola informacji w planowaniu kariery H. Riesa2.3. Znaczenie prestiżu zawodu w planowaniu kariery L. Gottfredson2.4. Autorski model uwarunkowań planowania kariery2.5. Poziom planowania kariery młodzieży szkół zawodowych w świetle badań własnych Rozdział 3. Czynniki psychologiczne a planowanie kariery 3.1. Planowanie kariery a osobowość3.2. Zdolności jako ważna cecha w planowaniu kariery3.3. Kompetencje zawodowe a zdolności3.4. Zainteresowania jako ukierunkowanie kariery zawodowej3.5. Temperament i jego rola w planowaniu kariery3.6. Potrzeby i wartości w odniesieniu do pracy zawodowej3.7. Rodzaje narzędzi diagnostycznych w planowaniu kariery Rozdział 4. Czynniki społeczne a planowanie kariery 4.1. Struktura społeczna4.2. Rodzina4.3. System edukacji i selekcje szkolne4.4. Instytucje systemu poradnictwa zawodowego4.5. Rynek pracy Część II. KONCEPCJA INTERAKTYWNEJ SIECI ZAWODÓW Rozdział 5. Znaczenie i zakres informacji zawodowej w planowaniu kariery 5.1. Proces przekazu informacji zawodowej5.2. Zawodoznawstwo jako podstawa tworzenia informacji zawodowej5.3. Kategorie i zakres informacji zawodowej 5.4. Formy informacji zawodowej5.5. Gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji zawodowej5.6. Metody przekazu informacji zawodowej Rozdział 6. Źródła wiedzy o zawodach 6.1. Klasyfikacja zawodów i specjalności6.1.1. Polska Rama Kwalifikacji a klasyfikacja zawodów i specjalności6.2. Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego6.3. Wykaz kierunków studiów Rozdział 7. Podziały zawodów i ich znaczenie w planowaniu kariery 7.1. Klasyfikacja zawodów wg doświadczeń rodzinnych A. Roe7.2. Grupy zawodów wg funkcjonalnej analizy pracy S.A. Fine’a7.3. Podział zawodów wg skłonności zawodowych B.A. Klimowa7.4. Środowiska zawodowe wg typów osobowości zawodowych J.D. Hollanda7.5. Mapa świata pracy wg koncepcji D. Predigera7.6. Sferyczny model zainteresowań i przekonań o kompetencjach T. Traceya Rozdział 8. Podstawy teoretyczne Interaktywnej sieci zawodów 8.1. Założenia koncepcji Interaktywnej sieci zawodów wg kryterium przedmiotu pracy8.1.1. Podział zawodów na obszary wg D. Predigera8.1.2. Rodzaje aktywności w czterech obszarach zawodów8.1.3. Hierarchia zadań zawodowych jako kryterium podziału zawodów na sektory, dziedziny i branże8.1.4. Typologia funkcji psychicznych C. Junga a rodzaje aktywności8.1.5. Koncepcja potrzeb a rodzaje aktywności8.2. Charakterystyka czterech obszarów zawodów Interaktywnej sieci zawodów8.3. Opis sektorów zawodów8.4. Struktura Interaktywnej sieci zawodów wraz z branżami zawodów8.5. Metodologia doboru zawodów do Interaktywnej sieci zawodów Rozdział 9. Diagnoza aktywności wspomagająca proces planowania kariery 9.1. Założenia i opis Kwestionariusza preferowanych aktywności9.2. Kwestionariusz preferowanych aktywności9.3. Analiza wyników pomiaru aktywności zawodowych w KPA
Rozdział 10. Możliwości wykorzystania programów komputerowych w planowaniu kariery 10.1. Dostępne programy komputerowe dla młodzieży i dorosłych10.2. Opis programu komputerowego 102 Zawody z przyszłością10.2.1. Baza opisów zawodów10.2.2. Baza zawodów z przyszłością10.2.3. Quizy do zawodów z przyszłością10.2.4. Kwestionariusz preferowanych aktywności10.2.5. Pomoce dydaktyczne10.3. Przykładowe scenariusze zajęć na bazie programu 102 Zawody z przyszłością
Zakończenie Bibliografia Spis tabel i diagramów AneksAneks 1. Interaktywna sieć zawodówAneks 2. Grupy, podgrupy i kierunki studiów opatrzone kodami Interaktywnej sieci zawodówAneks 3. Zawody szkolnictwa zawodowego opatrzone kodami Interaktywnej sieci zawodów