• Podstawy etyki życia gospodarczego w katolickiej myśli społecznej 50% rabatu

Podstawy etyki życia gospodarczego w katolickiej myśli społecznej 50% rabatu

  • Autor: Zbigniew Władek
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-7641-546-8
  • Data wydania: 2011
  • Liczba stron/format: 164/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 39.00 zł

    19.50 zł

  • 50% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h
  • Cena netto: 18.57 zł

Dostępność: Duża ilość na magazynie

Publikacja zwraca uwagę na podstawy etyki życia gospodarczego w katolickiej myśli społecznej z perspektywy źródłowej, a także problemowej. Podstawę perspektywy problemowej stanowi własność prywatna i inne zagadnienia z nią związane. Dla sfery życia gospodarczego zagadnienie własności prywatnej posiada kluczowe znaczenie. Podstawę perspektywy źródłowej stanowi Stary i Nowy Testament, Myśl Patrystyczna, Suma Teologiczna Św. Tomasza z Akwinu, jak również encyklika społeczna Rerum novarum Leona XIII, do której w XX wieku będą nawiązywali papieże w poszczególnych dokumentach kształtujących doktrynę społeczną Kościoła katolickiego. Leon XIII w Rerum novarum z 1891 r. przedstawiając koncepcję rozwiązania tzw. kwestii robotniczej, wskazywał jednocześnie na jej fundament – własność prywatną przysługującą jednostce na podstawie prawa natury. Problematyka własności prywatnej, jeżeli w sposób właściwy zostanie ukształtowana od strony prawnej i zarazem etycznej, może stanowić fundament życia gospodarczego i społecznego.

Spis treści:

Wykaz skrótów

Tytułem wstępu

Rozdział 1. Stary i nowy testament z perspektywy własności prywatnej

1.1. Własność prywatna w Starym Testamencie
A. Powszechność własności prywatnej w Pięcioksięgu Mojżesza
B. Starotestamentowe przepisy dotyczące aspektu społecznego własności prywatnej
1.2. Własność prywatna w Nowym Testamencie
A. Ewangeliczne ujęcie własności prywatnej
B. Własność prywatna w życiu pierwszych chrześcijan

Rozdział 2. Myśl patrystyczna i filozofia katolicka o własności prywatnej

2.1. Własność prywatna w społecznej myśli patrystycznej i filozofii katolickiej
A. Instytucja własności prywatnej w myśli wybranych Ojców Kościoła
2.2. Filozofia św. Tomasza z Akwinu w kontekście własności prywatnej
A. Zarys poglądów św. Tomasza na prawo naturalne
B. Poglądy św. Tomasza na własność prywatną, jałmużnę i lichwę

Rozdział 3. Program rozwiązania kwestii robotniczej w XIX w. i jego podstawa w Encyklice Rerum novarum Leona XIII z 1891 r.

3.1. Kontekst sytuacji społeczno-gospodarczej poprzedzającej wydanie Encykliki Leona XIII Rerum novarum z 15 maja 1891 r.
3.2. Własność prywatna jako fundament rozwiązania problemów społecznych w encyklice Rerum novarum Leona XIII
A. Własność prywatna i prawo naturalne człowieka
B. Własność prywatna jako niekwestionowane źródło dobrobytu rodziny, społeczeństwa i państwa
C. Praca i własność prywatna
3.3. Encyklika Rerum novarum – „życiodajne soki” myśli społecznej Kościoła i kwestia własności prywatnej
A. Imperatyw własności prywatnej
B. Posiadanie a używanie
C. Podstawa własności prywatnej
D. Własność wspólna a własność prywatna

Rozdział 4. Gospodarczo-społeczne oraz prawne wymiary analiz Rerum novarum Leona XIII

4.1. Etyka życia gospodarczego
A. Bonnum commune
4.2. Aktualność encykliki Rerum novarum
A. Encyklika Leona XIII z 1891 roku – perspektywizm czy fundament twórczości i czynu?

Zakończenie

Bibliografia

Mateusz Rawicz, Nasza Polska nr 9 (852) 28/02/2012:

Rzadko się zdarza, żeby współczesna nauka ekonomiczna zajmowała się zagadnieniem katolickiej nauki społecznej. Dlatego warto odnotować fakt ukazania się pozycji naukowej traktującej w przystępny sposób o stosunku Kościoła katolickiego do gospodarki. Praca podejmuje niezwykle ważne zagadnienie własności prywatnej w myśli katolickiej. Analizuje, co o własności prywatnej sądził Stary i Nowy Testament, Ojcowie Kościoła i św. Tomasz z Akwinu. Bardzo wnikliwie analizuje encyklikę społeczną papieża Leona XIII „Rerum novarum”. Przedstawia własność prywatną jako podstawę rozwiązania problemów społecznych. Podkreśla, że encyklika ta, wydana XII w 1891 r., jest aktualna również w naszych czasach.

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane