Podstawy etyki życia gospodarczego w katolickiej myśli społecznej
- Autor: Władek Zbigniew
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7641-546-8
- Data wydania: 2011
- Liczba stron/format: 164/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
9,75 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 9,75 zł
75% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Publikacja zwraca uwagę na podstawy etyki życia gospodarczego w katolickiej myśli społecznej z perspektywy źródłowej, a także problemowej. Podstawę perspektywy problemowej stanowi własność prywatna i inne zagadnienia z nią związane. Dla sfery życia gospodarczego zagadnienie własności prywatnej posiada kluczowe znaczenie. Podstawę perspektywy źródłowej stanowi Stary i Nowy Testament, Myśl Patrystyczna, Suma Teologiczna Św. Tomasza z Akwinu, jak również encyklika społeczna Rerum novarum Leona XIII, do której w XX wieku będą nawiązywali papieże w poszczególnych dokumentach kształtujących doktrynę społeczną Kościoła katolickiego. Leon XIII w Rerum novarum z 1891 r. przedstawiając koncepcję rozwiązania tzw. kwestii robotniczej, wskazywał jednocześnie na jej fundament – własność prywatną przysługującą jednostce na podstawie prawa natury. Problematyka własności prywatnej, jeżeli w sposób właściwy zostanie ukształtowana od strony prawnej i zarazem etycznej, może stanowić fundament życia gospodarczego i społecznego.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
Recenzja
Mateusz Rawicz, Nasza Polska nr 9 (852) 28/02/2012:
Rzadko się zdarza, żeby współczesna nauka ekonomiczna zajmowała się zagadnieniem katolickiej nauki społecznej. Dlatego warto odnotować fakt ukazania się pozycji naukowej traktującej w przystępny sposób o stosunku Kościoła katolickiego do gospodarki. Praca podejmuje niezwykle ważne zagadnienie własności prywatnej w myśli katolickiej. Analizuje, co o własności prywatnej sądził Stary i Nowy Testament, Ojcowie Kościoła i św. Tomasz z Akwinu. Bardzo wnikliwie analizuje encyklikę społeczną papieża Leona XIII „Rerum novarum”. Przedstawia własność prywatną jako podstawę rozwiązania problemów społecznych. Podkreśla, że encyklika ta, wydana XII w 1891 r., jest aktualna również w naszych czasach.
Autor książki
Władek ZbigniewSpis treści:
Wykaz skrótów
Tytułem wstępu
Rozdział 1. Stary i nowy testament z perspektywy własności prywatnej
1.1. Własność prywatna w Starym Testamencie
A. Powszechność własności prywatnej w Pięcioksięgu Mojżesza
B. Starotestamentowe przepisy dotyczące aspektu społecznego własności prywatnej
1.2. Własność prywatna w Nowym Testamencie
A. Ewangeliczne ujęcie własności prywatnej
B. Własność prywatna w życiu pierwszych chrześcijan
Rozdział 2. Myśl patrystyczna i filozofia katolicka o własności prywatnej
2.1. Własność prywatna w społecznej myśli patrystycznej i filozofii katolickiej
A. Instytucja własności prywatnej w myśli wybranych Ojców Kościoła
2.2. Filozofia św. Tomasza z Akwinu w kontekście własności prywatnej
A. Zarys poglądów św. Tomasza na prawo naturalne
B. Poglądy św. Tomasza na własność prywatną, jałmużnę i lichwę
Rozdział 3. Program rozwiązania kwestii robotniczej w XIX w. i jego podstawa w Encyklice Rerum novarum Leona XIII z 1891 r.
3.1. Kontekst sytuacji społeczno-gospodarczej poprzedzającej wydanie Encykliki Leona XIII Rerum novarum z 15 maja 1891 r.
3.2. Własność prywatna jako fundament rozwiązania problemów społecznych w encyklice Rerum novarum Leona XIII
A. Własność prywatna i prawo naturalne człowieka
B. Własność prywatna jako niekwestionowane źródło dobrobytu rodziny, społeczeństwa i państwa
C. Praca i własność prywatna
3.3. Encyklika Rerum novarum – „życiodajne soki” myśli społecznej Kościoła i kwestia własności prywatnej
A. Imperatyw własności prywatnej
B. Posiadanie a używanie
C. Podstawa własności prywatnej
D. Własność wspólna a własność prywatna
Rozdział 4. Gospodarczo-społeczne oraz prawne wymiary analiz Rerum novarum Leona XIII
4.1. Etyka życia gospodarczego
A. Bonnum commune
4.2. Aktualność encykliki Rerum novarum
A. Encyklika Leona XIII z 1891 roku – perspektywizm czy fundament twórczości i czynu?
Zakończenie
Bibliografia