Czy ciało jest świątynią duszy? Współczesna praktyka jogi jako fenomen psychospołeczny
- Autor: Krzysztof T. Konecki
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7641-736-3
- Data wydania: 2012
- Liczba stron/format: 239/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
42,00 zł
21,00 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 21,00 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
50% taniej
Dostępność:
Duża ilość w magazynie
Z przedmowy Michała Szczepanika:
W Polsce nasila się moda na jogę. I jak to już z modami bywa, niesie ze sobą wiele uproszczeń, czasem wręcz nieporozumień. Tymczasem książka profesora Koneckiego jest książką o jodze w kontekście współczesnej kultury, ale jest też książką o współczesnej kulturze w kontekście jogi. Zbiera doświadczenia ćwiczących i jednocześnie pokazuje, że zjawisko, które wyewoluowało z indyjskiej tradycji, stało się integralną częścią zachodnioeuropejskiego stylu życia.
Autor książki
Krzysztof T. KoneckiSpis treści:
Przedmowa (Michał Szczepanik)
Wstęp
1. Filozofia i praktyka hatha-jogi. Parareligijne aspekty hatha-jogi
Wprowadzenie
1.1. Joga – perspektywa religioznawcy i perspektywa praktyka jogi
1.2. Joga a społeczeństwo – „religia codzienności”
1.2.1. Przystosowanie jogi do życia codziennego
Konkluzje
2. Społeczny świat praktyki jogi
2.1. Czym jest społeczny świat?
2.2. Praktykujący hatha-jogę i ich społeczny świat – areny i legitymizacja
2.3. Przecinanie się światów
2.3.1. Przecinanie się świata praktyki jogi i świata wspinaczki
2.3.2. Przecinanie się świata medycyny konwencjonalnej i medycyny alternatywnej
2.3.3. Przecinanie się świata korporacji biznesowych ze światem praktyki jogi
2.3.4. Przecinanie się świata praktyki jogi z kulturą popularną
2.4. Spór o pochodzenie hatha-jogi. Wizja Marca Singletona
Podsumowanie
3. Potoczne definicje jogi i jej znaczenia dla praktykujących
Wprowadzenie
3.1. Indywidualne interpretacje hatha-jogi
3.1. Indywidualne interpretacje hatha-jogi
Podsumowanie
4. Proces stawania się praktykującym hatha-jogę
Wprowadzenie
4.1. Faza wstępna – konstruowanie motywów i pierwsze kroki
4.1. Faza wstępna – konstruowanie motywów i pierwsze kroki
4.1.1. Konstruowanie motywów
4.1.2. Pierwsze kroki – początek praktyki
4.1.3. Dostrzeganie efektów
4.2. Faza pełniejszego rozpoznawania efektów psychofizycznych i przypisywanie im odpowiednich znaczeń
4.3. Faza pełniejszego rozpoznawania duchowych aspektów hatha-jogi (parareligia)
4.3.1. Kontekst religijno-społeczny praktyki jogi
Konkluzje
5. Przekaz wizualny a znaczenie cielesności i gestów w społecznym świecie praktyki jogi
Wprowadzenie
5.1. Metoda badań cielesności przy pomocy technik wizualnych
5.1. Metoda badań cielesności przy pomocy technik wizualnych
5.2. Co widzę i czuję, gdy praktykuję? Analiza wywiadów
5.2.1. Co widzę, gdy ktoś praktykuje? Analiza filmów z internetu użytych do wywiadów
5.2.2. Co czuję, gdy praktykuję? Analiza wywiadów na podstawie filmów
5.2.3. Nieprzekazywalna wiedza. Trudności z werbalną interpretacją i opisem asan
5.2.4. Empatia ciała na podstawie wizualizacji
5.2.4.1. Wizualne postrzeganie a cielesna empatia interpersonalna
5.3. Rola nauczyciela a poprawność wykonania asany
Konkluzje
6. Emocje a praktyka jogi. Praca nad emocjami a osiąganie „kultury emocjonalnej” bez emocji
Wprowadzenie
6.1. Praca nad emocjami – objaśnienia na podstawie wypowiedzi praktykujących
6.1. Praca nad emocjami – objaśnienia na podstawie wypowiedzi praktykujących
Podsumowanie
7. Nauczyciel i guru w praktyce hatha-jogi
Wprowadzenie
7.1. Interakcje nauczyciel – uczeń
7.1. Interakcje nauczyciel – uczeń
Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Short summary of the book